بهترین فیلم‌های استرالیایی در موج نوی سینمای استرالیا که باید تماشا کنید

حتی طرفداران سرسخت سینما هم موج نوی سینمای استرالیا را بیگانه تلقی می‌کنند. از اوایل سال‌های 1970 تا پایان 1980 موج عظیمی از فیلمهای استرالیایی با تکیه بر طبیعت محلی و مفاهیم هنری ساخته شدند. در این ژانر فیلم‌های درخشانی دیده می‌شود که باید تماشا کنید. بسیاری از فیلم‌ها با فیلم‌های مطرح جهان همتراز هستند. متاسفانه تعداد این فیلم‌ها چندان زیاد نیست (فقط حدود 400 تا) و بنابراین در سایه فیلم‌های دیگر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل در این مقاله بهترین فیلم‌های استرالیایی در موج نوی سینمای استرالیا را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


9. آخرین موج – THE LAST WAVE – 1977

یک تریلر درام که قوانین استرالیا را با فرهنگ بومی استرالیا ترکیب می‌کند. “پیتر ویر” (Peter Weir) که قبلاً “پیک‌نیک در هنگینگ راک” (Picnic at Hanging Rock) را ساخته بود، فروغ و روشنایی تابستان را با سرمای زمستان جایگزین کرده و به جای دکور اوایل سال‌های 1900 زشتی روزگار مدرن را قرار می‌دهد. به علاوه لطافت زنانگی هم با مردانگی بی رحمانه جایگزین شده است.

همچنین بخوانید: معرفی سینمای موج نوی فرانسه: لیستی از فیلم‌های منتخب به همراه کارگردان آنها


8. مهمانی دان – DON’S PARTY – 1976

فیلمی دیدنی با اجراهای زیبا و شخصیت پردازی خوب درباره چند زوج متأهل به همراه یک مطلقه و یک مجرد، در یک مهمانی انتخابات دور هم جمع می‌شوند، اما بحث‌های سیاسی اولیه شخصی‌تر می‌شود تا جایی که بحث بالا می‌گیرد. جزئیات فیلم آن را یک فیلم استرالیایی می‌کند، اما داستان و مفاهیم ساده آن می‌تواند در هر فیلمی دیده شود.


7. زمین بازی شیطان – THE DEVIL’S PLAYGROUND – 1976

این فیلم در یک مدرسه پسرانه کاتولیک ساخته شده و به ایمان و اعتقاد بین دانش اموزان و برادران اشاره می‌کند. البته بیشتر آنها بین اعتقاد خود و همجنسگرایی شان گیر افتاده‌اند. این رضایت و ناامیدی بین شخصیت‌هاست که آنها را متمایز می‌کند، چون داستان فیلم ساده است. این فیلم به کارگردانی “فرد شپیسی” (Fred Schepisi) با بهترین فیلم‌های “اینگمار برگمان” (Ingmar Bergman) برابری می‌کند. این کارگردان بعدها فیلم‌های “آواز جیمی بلکسیت” (The Chant of Jimmie Blacksmith – 1978) و “فریادی در تاریکی” (Evil Angels – 1988) را ساخت.


6. ارواح…محروم از حقوق اجتماعی – GHOSTS … OF THE CIVIL DEAD – 1988

موج نوی سینمای استرالیا بهترین فیلم‌های استرالیایی را خلق کرده، به طوری که انگار هر کارگردان آن می‌خواست “سام پکینپا” (Sam Peckinpah) باشد و موفق هم شد. این فیلم درباره زندان با نمایش بی رحمی‌های جامعه و سیستم زندان هر کاری می‌کند تا مجرمین را به تصویر می‌کشد، البته به فکر اصلاح آنها نیست.

همچنین بخوانید: نگاهی به برترین آثار موج نوی سینمای کره 25 فیلمی که سینمای جهان را تغییر دادند


5. ستون خبری – NEWSFRONT – 1978

“ستون خبری” با الهام از فیلمسازان خبرخوان دهه 40 و 50 از داستان و مفهوم خود نهایت استفاده را می‌برد تا استرالیا را در دوران بحران سیاسی نشان دهد. در این دوره فرهنگ فردگرای آن بیش از هر وقت دیگری آشکار بود. فیلم به زندگی شخصیت‌هایی می‌پردازد که برای جمع آوری خبر به دل جاده می‌زنند و درگیری‌های آنها پس از افشای خبر را نشان می‌دهد. بنابراین فیلم را می‌توان جنبه‌های ترسناک و مرگبار زندگی فیلمسازان خبرخوان دانست. به علاوه با استفاده از فیلم‌های واقعی خبرخوانی فیلمسازی را تحسین می‌کند. شخصیت اصلی فیلم مردی است که به حرفه روزنامه نگاری خود ایمان دارد و مجوز این کار را نه نشانه دموکراسی استرالیا بلکه حرفه خبرنگاری می‌داند.


4. سلیا – CELIA – 1989

یک فیلم ترسناک که در آمریکا با نام Celia: Child of Terror اکران شد. گرچه عناصر ترسناک در این فیلم دیده می‌شود، اما لذت‌ها و خوشی‌های دوران کودکی، به خصوص در شهر کوچکی در سال‌های 50 استرالیا آن را تماشایی می‌کند. فیلم با آگاهی از تنش‌های سیاسی این دهه در استرالیا وحشت پراکنی ترس سرخ را با مسائل امروز ترکیب می‌کند. گرچه فیلم برای کودکان نیست، اما شیرینی و معصومیت کودکان این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های استرالیایی تبدیل می‌کند.


3. 27A – 1974

فیلمی از فیلمسازان جوان که بسیار حرفه‌ای و هوشمندانه ساخته شده است. عناصر ناتورال و رئال فیلم به خوبی در اجرا، نویسندگی و کارگردانی رعایت شده است. داستان درباره یک الکلی به نام بیل است که به یک آسایشگاه روانی فرستاده می‌شود و در آنجا او و بقیه بارها برای فرار کردن تلاش می‌کنند. حتماً از دیدن این فیلم لذت می‌برید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های سال 2006 که اکنون کلاسیک شمرده می‌شوند


2. حذف کننده‌ها – THE REMOVALISTS – 1975

فیلم در دو لوکیشن جریان دارد و به خشونت خانگی و بی رحمی پلیس می پردازد. اجراهای زیبا، فیلمنامه سنگین و متن درخشان این فیلم را به یک اثر دیدنی تبدیل می‌کند. هر لحظه از فیلم به یک شخصیت همدردی می‌کنیم. به همین دلیل همه آنها به یک اندازه تاثیرگذار هستند. این موضوع به خاطر نمایش شخصیت‌های رئالیست است که همه‌شان در برابر طمع یا خشونت آسیب پذیر هستند.


1. سعادت – BLISS – 1985

هری بعد از حمله قلبی مرگبار نمی‌داند زنده است یا مرده. معلوم نیست هنوز زندگی خودش را دارد، یا در جهنم به سر می‌برد یا بهشت. بنابراین فیلم با نمایه‌های رئالیسم جادویی، که یادآور عصر “بونوئل” (Bunuel) است به شرایط فعلی این شخصیت می‌پردازد. کارگردان فیلم “ری لارنس” (Ray Lawrence) علاوه بر این اثر فیلم‌های “جیندابین” (Bunuel – 2006) و “لانتانا” (Lantana – 2000) را هم ساخته که جز بهترین فیلم‌های استرالیایی هستند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم