بهترین فیلم‌های مشابه “ئی.تی. موجود فرازمینی” (E.T. The Extra-Terrestrial)

در آغاز لیست فیلم‌های مشابه “ئی.تی. موجود فرازمینی”  باید بگوییم فیلم “ئی.تی. موجود فرازمین” اثر “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) معرف یک نسل است.”استیون اسپیلبرگ” کارگردانی است که فیلم‌های او همیشه تمام بینندگان با هر سن و سالی را سرگرم کرده است. “ئی.تی. موجود فرازمینی” محصول 1982 یکی از برجسته‌ترین کارهای اوست که موفقیت تجاری زیادی کسب کرده و از جانب منتقدان مورد تحسین قرار گرفت.

خوشبختانه “ئی.تی.” تنها فلیم خانوادگی- ماجراجویی دلگرم کننده اسپیلبرگ نبوده است. فیلم‌های علمی- تخیلی فانتزی زیادی وجود دارند که به “ئی.تی.” شباهت دارند. طرفداران هم از تماشای آن‌ها لذت خواهند برد (برخی از آن‌ها ساخته اسپیلبرگ بوده و برخی دیگر کاملاً به او بی ربط هستند). در اینجا بهترین فیلم‌های مشابه “ئی.تی. موجود فرازمینی” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. پرواز مسیریاب – Flight Of The Navigator – 1986

“پرواز مسیریاب” یکی از اولین فیلم‌هایی است که به خوبی از جلوه‌های کامپیوتری (سی جی آی) استفاده کرد و برای به تصویر کشیدن “سارا جسیکا پارکر” (Sarah Jessica Parker) بسیار تحسین شده است. داستان درباره یک پسر 12 ساله است که در سال 1978 توسط بیگانگان ربوده می‌شود و این سفینه او را به هشت سال آینده می‌فرستد.

همچنین بخوانید: رده‌بندی بهترین فیلم‌های استیون اسپیلبرگ برای فیلمسازان


9. سوپر 8 – Super 8 – 2011

یکی از فیلم‌های مشابه “ئی.تی. موجود فرازمینی” به کارگردانی “جی.جی. آبراهامز” (J.J. Abrams) با همان نقاط قوت کارهای “اسپیلبرگ”، که در واقع خود او تهیه کنندگی آن را به عهده داشت. این اثر موفقیت تجاری زیادی کسب کرده و بازی عالی “جوئل کورتنی” (Joel Courtney) و “ال فانینگ” (Elle Fanning) در آن مورد تحسین قرار گرفت.

داستان فیلم در سال 1979 اتفاق می افتد و درباره گروهی نوجوان است که پس از خارج شدن یک قطار از ریل و فرار کردن موجودی عجیب در شهر، سعی دارند فیلم “سوپر 8” خودشان را بسازند.


8. آدم فضایی – Starman – 1984

“آدم فضایی” اثر “جان کارپنتر” (John Carpenter) معمولاً برای داستان عاشقانه دلگرم کننده‌اش به یاد آورده می‌شود. اما زیبایی “ئی.تی.” را نیز دربردارد. در این فیلم “جف بریجز” (Jeff Bridges) به همراه ” کارن آلن” (Karen Allen) نقش‌های اصل را برعهده دارند. “بریجز” برای بازی عالی خود نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

او نقش یک آدم فضایی را دارد که پس از پیدا کردن یک دعوت نامه در ضبط  گرامافون سفینه مسافر 2، به زمین آمده و خود را به شکل انسان در می‌آورد.


7. هوش مصنوعی – A.I. Artificial Intelligence – 2001

“هوش مصنوعی” یکی دیگر از آثار “اسپیلبرگ” است که خط داستانی و حال و هوای آن به “ئی.تی.” شباهت‌های زیادی دارد. این فیلم دومین اثر پس از “حس ششم” (The Sixth Sense) بود که ثابت کرد ” هالی جوئل آزمنت” (Haley Joel Osment) یکی از بهترین بازیگران کودک است. فیلم علاوه بر به دست آوردن موفقیت تجاری، مورد تحسین منتقدان نیز قرار گرفت.

این فیلم بر اساس یک داستان کوتاه در سال 1969 ساخته شده. داستان آن در جامعه‌ای پس از تغییرات آب و هوایی رخ می‌دهد که یک ربات اندروید کودک مانند به نام “دیوید” با توانایی عشق برنامه ریزی می‌شود و به همین دلیل همه چیز برای او سخت‌تر می‌گذرد. به همین دلیل این فیلم در لیست فیلم‌های مشابه “ئی.تی. موجود فرازمین” قرار دارد.


6. ارواح خبیثه – Poltergeist – 1982

“ارواح خبیثه” به کارگردانی “توبی هوپر” (Tobe Hooper) و تهیه کنندگی “اسپیلبرگ” به نسخه‌ای تاریک‌تر از فیلم کلاسیک خانوادگی او شباهت دارد. این فیلم به موفقیت تجاری و انتقادی رسید و نامزد سه جایزه سکار شد.

این فیلم که بر اسا داستانی از “اسپیلبرگ” ساخته شده، درباره یک خانواده اهل حومه شهر است که به خانه‌ای جدید نقل مکان می‌کنند، اما بدون آن که بدانند خانه انتخابی آن‌ها توسط ارواح خبیثی تسخیر شده است که در نهایت دخترشان را می‌ربایند.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


5. تماس – Contact – 1997

فیلم “تماس” به کارگردانی “رابرت زمکیس” (Robert Zemeckis) توسط منتقدان تحسین شده و در گیشه سینما موفق بود و همچنین نامزد جوایز متعددی شد. اما برای به تصویر کشیدن مکان‌های فضایی مانند ایستگاه فضایی، رصدخانه آرکیبو و نظم بسیار بزرگ در بین آن‌ها محبوب بوده است.

این فیلم بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده و “جودی فاستر” (Jodie Foster) در نقش “دکتر النور آروی” یک دانشمند ستاره شناس است که شواهدی مبنی بر زندگی بیگانگان پیدا می‌کند. در نتیجه، انتخاب می‌شود تا به عنوان اولین نفر با فضائیان ارتباط برقرار کند. به همین دلیل فیلم در لیست فیلم‌های مشابه “ئی.تی. موجود فرازمینی” قرار گرفت.


4. برخورد نزدیک از نوع سوم – Close Encounters Of The Third Kind – 1997

“برخورد نزدیک از نوع سوم” یکی دیگر از کارهای “اسپیلبرگ” است که به عنوان پریکوئل “ئی.تی.” در نظر گرفته می‌شود.

داستان درباره یک کارمند به نام “روی نیری” است که به همراه خانواده‌اش در ایندیانا زندگی می‌کنند. پس از این که او با یک سفینه برخورد می‌کند، زندگیش کاملاً متحول می‌شود.


3. شکارچیان شبح – Ghostbusters – 1984

فیلمی دیگر در لیست فیلم‌های مشابه “ئی.تی. موجود فرازمینی” اثر “ایوان رایتمن” (Ivan Reitman) فیلمی کلاسیک که باید آن را بارها و بارها تماشا کرد. این فیلم به موفقیت تجاری و هنری دست یافت و بعدها دنباله دار شد و چند قسمت دیگر نیز برای آن ساخته شد.

داستان از جایی شروع می‌شود که سه روانشناس درباره موضوعات ماورایی شروع به تحقیق کردند. همین که درباره موضوعات ماوراء طبیعی به موارد زیادی پی می‌برند، تصمیم می‌گیرند دست به کار شوند.


2. گونیز – The Goonies – 1985

فیلمی به کارگردانی “ریچارد دانر” (Richard Donner). یک فیلم کلاسیک دوست داشتنی دیگر محصول 1980 که در طی سال‌ها طرفدارن زیادی پیدا کرد. جالب است که “اسپیلبرگ” یکی از تهیه کنندگان اجرایی این کار بود . “کریس کلمبوس” (Chris Columbus) بر اساس داستان او فیلمنامه را نوشت.

داستان که در محله “گون داکز” استوریا ایالت آرگان اتفاق می‌افتد، درباره گروهی نوجوان است که نام “گونیز” را برای گروهشان انتخاب کرده‌اند. آن‌ها سعی دارند خانه‌هایشان را از سلب اقامه دعوی نجات دهند، و در همین حین یک نقشه گنج قدیمی دزدان دریایی را پیدا می‌کنند که خانواده‌ای مجرم نیز به دنبال آن است.

همچنین بخوانید: معرفی 11 فیلم دیوانه‌کننده که با الهام از داستان‌های واقعی ساخته شده‌اند


1. بازگشت به آینده – Back To The Future – 1985

“بازگشت به آینده” یکی از جالب‌ترین فیلم‌های دهه 1980 است که “زمیکس” کارگردان آن بوده و “مایکل جی. فاکس” (Michael J. Fox) و “کریستوفر لوید” (Christopher Lloyd) بازیگران آن هستند. پس از موفقیت گسترده این فیلم، دو قسمت دیگر نیز برای آن ساخته شد که باعث شد به یکی از سه گانه های بسیار عالی سینما تبدیل شود.

داستان که در سال 1985 اتفاق میفتد، درباره نوجوانی به نام “مارتی مک فلای” است که دوست دانشمند عجیب و غریب او “دکتر امت براون” یک اتومبیل سفر در زمان اختراع می‌کند و “مارتی” را به سال 1955 می‌فرستد تا با خانواده‌اش دیدار می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Ali

    اسفند 12, 1399

    ئی‌تی واقعا شاهکاری هست تکرار نشدنی در تاریخ سینما.هر کس این فیلمو ندیده بدونه که تا حالا عمرشو بیهوده تلف کرده.
    فیلم Close Encounters Of The Third Kind محصول 1977 هست تصحیحش کنید.

    پاسخ

    • خاطره باقری در پاسخ به Ali

      اسفند 12, 1399

      ممنون از بازخوردتون. اصلاح شد.

      پاسخ