رتبه‌بندی مجموعه فیلم‌های “سیاره میمون‌ها” (Planet of the Apes)

بسیاری از منتقدین “سیاره میمون‌ها” را نقطه عطف ژانر علمی-تخیلی می‌دانند. این چندگانه طولانی مدت ایده‌های مختلف را به شکل‌های جالب نشان داده و از نمایش جنبه غیرانسانی بشر نمی‌ترسند. هر فیلم داستان قدیمی را به شیوه‌ای جدید و با گریم‌های جدید نشان می‌دهند و در اغلب آنها “رادی مک‌داول” (Roddy McDowall) و “اندی سرکیس” (Andy Serkis) نقش اصلی را برعهده دارند.

این چندگانه از 52 سال پیش آغاز شد و بیش از 2 میلیارد دلار فروش داشت. در اینجا می‌خواهیم رتبه بندی فیلم‌های “سیاره میمون‌ها” را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


9. سیاره میمون‌ها – Planet of the Apes – 2001

“تیم برتون” (Tim Burton) زیاد کارهای دیگران را اقتباس نمی‌کند. روایت او از “سیاره میمون‌ها” با حضور “مارک والبرگ” (Mark Wahlberg) داستان سقوط فضانوردی در سیاره میمون‌ها را نشان می‌دهد و نسبت به اثر اصلی حماسی‌تر بوده و عناصر اکشن کمتری دارد.

گریم‌های “ریک بیکر” (Rick Baker) در این فیلم جز بهترین آثارش است و “تیم راث” (Tim Roth) و “هلنا بونهام کارتر” (Helena Bonham Carter) در خلق شخصیت‌ها می‌درخشند، اما بقیه عناصر فیلم خسته کننده و گیج کننده است و به پایان زننده‌اش منجر می‌شود. به همین دلیل این فیلم برتون در قعر لیست قرار گرفت.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی دهه اخیر براساس امتیاز راتن تومیتوز


8. در زیر سیاره میمون‌ها – Beneath the Planet of the Apes – 1970

در آغاز فیلم پنج دقیقه پایانی فیلم اول به نمایش درآمده و فضانورد دیگری را می‌بینیم که برای یافتن شخصیت گمشده “چارلتون هستون” (Charlton Heston) فرستاده شده است. بعد شاهد میمون‌ها و شامپانزه‌های و انسان‌های روانی و جهش یافته هستیم که یک سلاح هسته‌ای را می‌پرستند.

این فیلم افراط گری مذهبی و سلاح‌های هسته‌ای را نقد می‌کند اما این نیت خوب نمی‌تواند به فیلم خوب منجر شود. چون به طور کلی فیلم خوش ساختی نیست و تماشای آن لطفی ندارد.


7. نبرد برای سیاره میمون‌ها – Battle for the Planet of the Apes – 1973

سزار به عنوان مسیح میمون‌ها به عنوان آخرین بازمانده میان انسان‌ها و میمون‌ها بازمی گردد اما لشکر شامپانزه‌ها دوباره مشکل ایجاد می‌کنند.

از عنوان پیداست که فیلم باید یک فیلم جنگی و خوش ساخت باشد. با این حال بودجه و مقیاس صحنه‌های مبارزه جالب نیست و فقط شاهد لشکری از میمون‌ها هستیم.

“رادی مک‌داول” در نقش سزار و با ماسک روی صورتش در نقش ویلن می‌درخشد. ده دقیقه پایانی فیلم، داستان نه چندان جالب و شخصیت پردازی‌ها ضعیف هستند.


6. طلوع سیاره میمون‌ها – Rise of the Planet of the Apes – 2011

دومین بازسازی فیلم‌های قبلی عناصر اصلی آنها را ادغام کرد تا فیلمی تماشایی بسازد و حاصلش این اثر بود که “اندی سرکیس” به نقش سزار بازگشت. در این فیلم شاهد زندگی او در باغ وحش هستیم که بسیار غم انگیز است و اجرای سرکیس باعث شده خوب از آب دربیاید.

متاسفانه شخصیت‌های انسانی فیلم خسته کننده و تک بعدی هستند و هیچکس نمی‌تواند آنچنان جذاب و تاثیرگذار باشد که در کنار شامپانزه‌ای کم حرف بدرخشد (به جز “جان لیسگو” (John Lithgow)). گرچه این موضوع نشانه درخشش سرکیس است اما می‌تواند ضعف بازیگران دیگر را نشان دهد. داستان با اشاراتی به فیلم‌های اصلی سرگرم کننده است، جلوه‌های جذابی دارد، اما در نمایش هوشمندسازی حیوانات موفق عمل نمی‌کند و به همین دلیل در این جایگاه قرار گرفت.

همچنین بخوانید: لیست بهترین سریال‌های علمی-تخیلی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


5. فتح سیاره میمون‌ها – Conquest of the Planet of the Apes – 1972

فیلم میمونی دیگری با حضور “مک داول” در نقش سزار، میمون باهوش در دنیای انسان‌ها که برده شده است. دنیای این فیلم آینده پادآرمان شهری آمریکاست که به دست آلمان نازی افتاده است. فیلمنامه عالی نیست اما از “در زیر سیاره میمون‌ها” بهتر است و مک داول مونولگ شکسپیری ارائه می‌دهد. صحنه‌های اکشن برای آن زمان خوب بودند و شخصیت‌هایی با گریم‌های متفاوت می‌بینیم. گرچه بیشتر قسمت فیلم به شورش میمون‌ها می‌پردازد اما صحنه‌های جذابی هم دارد.


4. جنگ برای سیاره میمون‌ها – War for the Planet of the Apes – 2017

یک پایان جذاب، البته اگر قرار باشد پایان چندگانه باشد. این فیلم با ارجاع به فیلم‌های مختلف از “اینک آخرالزمان” (Apocalypse Now) تا “ارباب حلقه‌ها” (Lord of the Rings) یک اثر حماسی است. حتی پس از پایان دنیا هم انسان دلیلی برای مبارزه یافته و اینجاست که سزار مثل همیشه از راه می‌رسد.

علاوه بر میمون‌های به شدت واقعی تا جنگل‌ها و قله‌های برفی، می‌توانید از اجرای “سرکیس”، “وودی هارلسون” (Woody Harrelson)، و “استیو زان” (Steve Zahn) در نقش میمون بد لذت ببرید. عناصر اکشن و فضای گسترده داستان از جمله مهم‌ترین عناصر این فیلم هستند.


3. سیاره میمون‌ها – Planet of the Apes – 1968

این فیلم در زمان خود دیدنی بود. یک اثر کلاسیک علمی-تخیلی درباره ماجراجویی یک فضانورد در سیاره میمون که قدرت را در دست دارند.

مفاهیم فیلم هنوز درخشان هستند و به افراط گری مذهبی، آفرینش، استبداد، جنگ و بی عدالتی، می‌پردازند. گریم “جان چمبرز” (John Chambers) و اجرای دیدنی بازیگران (مخصوصاً “کیم هانتر” (Kim Hunter) و “رودی مک داول”) فیلم را دیدنی می‌کند.

گره پایانی برای بینندگان جذاب است، اما با تماشای دوباره فیلم لایه‌های جدیدی از آن را کشف می‌کنید. موسیقی متن جذاب و شنیدنی “جری گلدسمیت” (Jerry Goldsmith) جز یکی از بهترین آثار اوست. وقتی “چارلتون هستون” (Charlton Heston) در آغاز فیلم توی سفینه سیگار روشن می‌کند دیگر نمی‌توانید به چیز دیگری فکر کنید.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های علمی-تخیلی این دهه (2019 تا 2010)


2. فرار از سیاره میمون‌ها – Escape from the Planet of the Apes – 1971

سیکوئل تماشایی “در زیر سیاره میمون‌ها” در گیشه درخشید و ثابت کرد این فیلم تماشاگران زیادی دارد. با وجود پایان فیلم قبلی، داستان با سفر زیرا و کورنلیوس به سال 1973 و تصاحب دنیای آن با تکنولوژی خود فیلم را دیدنی کرد.

این فیلم از دو فیلم قبلی متفاوت است. درحالی که دو فیلم دیگر ماجراجویی پادآرمان شهری بودند، این فیلم به جنگ سرد، آزمایش بر روی حیوانات، فرهنگ سلبریتی می‌پردازد. این داستان به شخصیت‌های محبوب فیلم‌های قبل و روابط آن‌ها می‌پردازد و “کیم هانتر” و “رودی مک داول” نقش زیرا و کورنلیوس” را بی نقص اجرا می‌کنند. شاید فیلم‌های دیگر این چندگانه عناصر علمی-تخیلی بیشتری داشته باشند اما این فیلم جالب‌تر است.


1. طلوع سیاره میمون‌ها – Dawn of the Planet of the Apes – 2014

بسیاری از مردم جسورانه بودن این فیلم را فراموش می‌کنند. پس از صحنه اکشن آغازین میمون‌هایی را می‌بینیم که به زبان اشاره حرف می‌زنند و ما را به دنیای جذابشان دعوت می‌کنند.

کشمکش اصلی فیلم بین میمون و انسان نیست بلکه بین سزار و کوبا (توبی کبل ” Toby Kebbell”) است، دو میمونی که می‌خواهند از نژاد خود محافظت کنند اما ایدئولوژی‌شان فرق دارد. سزار فکر می‌کرد انسان عوض می‌شود و هردو جامعه در نبود هم ارتقا می‌یابند، درحالی که کوبا به دنبال انتقام است.

صحنه بحث میان دو شخصیت میمون بهترین اجراها را نشان داده و ربایش تانک توسط کوبا هم صحنه اصلی اکشن فیلم است. دنیای کارگردانی شده “مت ریوز” (Matt Reeves) و تکنولوژی آن چندلایه بوده و فیلمی عمیق، جذب و عاطفی خلق می‌شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. عارف

    اسفند 28, 1402

    فیلم سیاره میمون ها 1968 خیلی قشنگ مخصوصا سکانس اخر که متوجه میشن تو سیاره دیگه فرود نیومدن بلکه خود زمین هست که نسل انسان از بین رفته ومیمونها در راس موجودات قرار گرفتن این فیلم بخاطر همزمانی اون با فیلم ادیسه 2001 نتونست مقام اول رواونموقع کسب کنه

    پاسخ

  2. کامران

    شهریور 14, 1400

    فیلمش قشنگه آیول

    پاسخ