بیوگرافی هلنا بونهام کارتر از کودکی تا به امروز + تصاویر

هلنا بونهام کارتر یکی از بازیگران نام آشنای انگلیسی شاغل در هالیوود است. او در فیلم‌های معروفی همچون باشگاه مبارزه (Fight Club) با بازی برد پیت و کارگردانی دیوید فینچر و سوئینی تاد (Sweeney Todd) با بازی جانی دپ، سری فیلم‌های هری پاتر (Harry Potter)، آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland) و سخنرانی پادشاه (The King’s Speech) شرکت کرده است. در این مطلب بیوگرافی این بازیگر را مرور می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام هلنا بونهام کارتر (Helena Bonham Carter)
متولد 26 مه 1966 (5 خرداد 1345)
سن 52 سال
محل تولد لندن، بریتانیای کبیر
قد 157
شغل بازیگر تئاتر و سینما و صداپیشه
وضعیت تأهل مجرد

بیوگرافی هلنا بونهام کارتر

هلنا بونهام کارتر یک بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون و صداپیشه بریتانیایی است که با بازی در تریلر روان شناسانه “باشگاه مبارزه” (Fight Club) که براساس رمان پرفروش چاک پالنیک ساخته شده بود، به شهرت رسید. او بازیگر موردعلاقه تیم برتون است و در اغلب فیلم‌ها در کنار جانی دپ حضور داشت، به همین دلیل شهرت اش رفته رفته افزایش یافت. عمده نقش‌های او در شخصیت‌های عجیب، متمایز و رازالود خلاصه می‌شود که ویژگی مشترک فیلم‌های برتون است.

هلنا بونهام کارتر در یک خانواده از اشراف در گولدرز گرین به دنیا آمد. اجداد او بارون، شوالیه و لرد بودند. پدربزرگش نخست وزیر بریتانیایی لرد آسکویت و مادربزرگش بارون بونهام کارتر بود. او همانند دیگر کودکان طبقه خود به مدرسه وستمینستر رفت. او دو برادر به نام‌های ادوارد و توماس دارد.

هلنا بونهام کارتر در جوانی

اما خون اشرافی و ارتباط با طبقات بالای جامعه خانواده او را از حوادث بد دور نکرد. زمانی که هلنا 5 ساله بود مادرش به فروپاشی عصبی دچار شد و سه سال طول کشید تا حالش بهتر شود. او پس از این واقعه شغل روانپزشکی را انتخاب کرد و حتی یک کلینیک روانپزشکی کوچک باز کرد.

پس از مدتی پدر خانواده که یک بانکدار معروف بود بیمار شد: ریموند بونهام کارتر به تومور دچار شد و درنتیجه آن شنوایی خود را از دست داد. او پس از جراحی به سکته قلبی دچار شد و برای مدت زمان طولانی نمی‌توانست بدون ویلچر راه برود. فرزندان خانواده برای کمک به مادر برای مدتی وستمینستر را ترک کردند تا پس از مدتی به آن جا بازگردند.

هلنا بونهام کارتر در سال 1979 با شعر “تاک” در یک مسابقه شعر برنده شد و جایزه دریافتی را برای نمونه کارهایش خرج کرد. او پس از تماشای فیلم “زن ستوان فرانسوی” (The French Lieutenant’s Woman) تصمیم گرفت حرفه بازیگری را انتخاب کند. بنابراین به چند نمونه کار نیاز داشت تا در صورت نیاز آن را ارائه دهد.

این بانوی جوان به سرعت توجهات را جلب نمود. زمانی که او 15 ساله شد حرفه بازیگری‌اش آغاز گشت. او توانست در فیلم “طرح گل‌های رز” (A Pattern of Roses) نقش کوتاهی به دست آورد.

فیلم‌های او

نقش او در فیلم “بانو جین” (Lady Jane) اولین کار مهم او محسوب می‌شد. با این حال با فیلم “اتاقی با یک چشم انداز” (A Room with a View) به شهرت رسید. این فیلم محصول سال 1986 که براساس رمانی از ادوارد مورگان فورستر ساخته شده بود نامزد هشت جایزه اسکار شد.

هلنا در فیلم “اتاقی با یک چشم انداز”

در این زمان کارگردان‌های مطرح به او پیشنهاد کاری دادند. او در ملودرام “خطر قلب‌ها” (A Hazard of Hearts)، “میامی وایس” (Miami Vice)، “ماسک” (The Mask)، “فرانچسکو” (Francesco) و پروژه‌های دیگر حضور پیدا کرد. فیلم‌های “شب دوازدهم” (Twelfth Night) و “بال‌های کبوتر” (The Wings of the Dove) بر آغاز حرفه بازیگری او تأثیر بسزایی گذاشت.

هلنا در فیلم “بال‌های کبوتر”

این نقش‌ها باعث شدند که هلنا تصویر یک زن جذاب انگلیسی را در فیلم‌ها به دست آورد. اگرچه این نقش‌ها باعث شد نامزد اسکار و گلدن گلوب شود اما او چیز بیشتری می‌خواست، به همین دلیل به ایالات متحده نقل مکان کرد و تصویر خود را کاملاً تغییر داد.

این تغییر بیشتر در فیلم “باشگاه مبارزه” محصول سال 1999 دیده می‌شود. او در نقش مارلای خواننده ظاهر شد. او انقدر در این نقش موفق ظاهر شد که تا مدت زمان طولانی او را با این نقش می‌شناختند.

هلنا بونهام کارتر در فیلم “باشگاه مبارزه”

این بازیگر در این فیلم تصویر یک زن دلفریب و عجیب را نشان داد. تصویر او توجه تیم برتون را جلب کرد که در ساخت فیلم‌های فانتزی و جادویی شهرت دارد. پس از اکران باشگاه مبارزه دوران او با تیم برتون آغاز شد و این بازیگر تقریباً در تمام پروژه‌های او حضور یافت.

سپس فیلم‌های موفق “سیاره میمون‌ها” (The Planet of the Apes) و “ماهی بزرگ” (Big Fish) اکران شدند و موردتوجه مخاطبین قرار گرفتند. “زنده از بغداد” (Live from Baghdad) مهم‌ترین اثر آن سال‌ها بود که باعث شد کارتر نامزد جایزه گلدن گلوب شود.

هلنا بونهام کارتر در فیلم سیاره میمون ها

او در سال 2005 در فیلم “چارلی و کارخانه شکلات” (Charlie and the Chocolate Factory) نقش خانم باکت را ایفا کرد که به شدت مورد توجه مخاطبین قرار گرفت. بونهام کارتر به یکی از مهم‌ترین ستارگان هالیوود تبدیل شد.

در همین دوران موفقیت آمیز هلنا و طراح معروف سامانتا سیج خط تولید Pantaloonies را راه اندازی کردند. او در همان سال در فیلم “سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت” (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street) از تیم برتون حضور یافت. هلنا نقش خانم لاوت صاحب شیرینی پزی را ایفا می‌کرد که بدترین پای‌های لندن را می‌پخت. سوئینی تاد آرایشگر و قاتل، با بازی جانی دپ، در بالای شیرینی پزی او یک آرایشگاه باز می‌کند. خانم لاوت عاشق سوئینی است بنابراین همسایگان را به آرایشگاه او جلب می‌کند.

هلنا بونهام کارتر در کنار جانی دپ در فیلم “سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت”

این نقش جذاب باعث شد که هلنا نامزد جایزه گلدن گلوب شود. بازی در نقش کوتاه اما مهم فیلم “ترمیناتور” (Terminator) هم باعث موفقیت او شد.

سپس بازی در نقش بلاتریکس لسترنج در چهار سری از فیلم‌های هری پاتر از سال‌های 2007 تا 2011 شهرت او را افزایش داد. در سال 2009 امپایر نام این بازیگر را در لیست 50 ستاره زن جذاب سینما قرار داد. این بازیگر در رتبه نهم قرار گرفت و از بسیاری از زیبارویان پیشی گرفت. این بازیگر در سال 2010 در فیلم “آلیس در سرزمین عجایب” (Alice in Wonderland) که اقتباس آزاد کتاب‌های لوئیس کارول محسوب می‌شد نقش بانوی سرخ را ایفا کرد.

این فیلم به دلیل استفاده مکرر از جلوه‌های رایانه‌ای که به دلیل فضای فانتزی فیلم ضروری بود، شهرت دارد. ملکه سرخ ویژگی‌های عجیبی دارد: سر او درست به اندازه بدنش است.

هلنا در فیلم “آلیس در سرزمین عجایب”

این بازیگر پیشنهادهای تلویزیونی را نیز می‌پذیرد. او در همان سال در سریال بریتانیایی “تست” (Toast) که براساس رمان زندگی نامه آشپزی به نام نیگل اسلاتر ساخته شده بود، حضور یافت. این سریال تلویزیونی داستان جوانی این آشپز معروف را نشان می‌دهد. بونهام نقش خدمتکاری را ایفا می‌کند که پس از مرگ مادر نیگل استخدام می‌شود.

این بازیگر در سال بعد در فیلم موفق “سخنرانی پادشاه” (The King’s Speech) بازی کرد. ایفای نقش الیزابت باوز لیون باعث شد بار دیگر نامزد جایزه اسکار و بافتا شود.

هلنا در فیلم “سخنرانی پادشاه”

این بازیگر در سال 2012 در فیلم دیگر تیم برتون حضور یافت: کمدی تراژدی گوتیک “سایه‌های سیاه” (Dark Shadows). فیلم داستان خون آشام نفرین شده‌ای (جانی دپ) را نشان می‌دهد که در قرن هجده نفرین شده و در سال‌های 1970 بیدار می‌شود. این خون آشام کهن در املاک خود بیدار شده و به نوادگانش کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشند و در حین حال تلاش می‌کند تا از نفرین جادوگر که او را به یک هیولا تبدیل کرده رها شود. هلنا بونهام کارتر نقش فرعی پزشک خانواده را برعهده دارد تا تلاش می‌کند با تعویض خون او را درمان کند. اما او در حقیقت می‌خواهد به راز عنصر جوانی پی ببرد.

هلنا بونهام کارنر در فیلم سیندرلا

این بازیگر در سال 2015 در فیلم اقتباسی “سیندرلا” (Cinderella) در نقش فرشته نجات ظاهر شد. کنت برانا کارگردان این فیلم بود. این یک داستان خانوادگی است و هلنا برعکس همیشه در نقش یک فرشته مهربان ظاهر می‌شود نه یک زن جادوگر، دیوانه یا دانشمند.

او در سال‌های اخیر در فیلم “آرزوهای بزرگ” (Great Expectations) در نقش دوشیزه هاویشام و در فیلم “بی نوایان” (Les Misérables) در نقش مادام تناردیه ظاهر شد که جز بهترین آثار اوست. ملودرام‌های زندگی نامه‌ای “رنجر تنها” (The Lone Ranger) و “برتون و تیلور” (Burton & Taylor) جز بهترین آثار کارنامه بازیگری اوست. در فیلم آخر هلنا در نقش الیزابت تیلور و دامینیک وست در نقش عاشق او ظاهر شدند.

زندگی شخصی او

این بازیگر در صحنه فیلم فرانکنشتاین با همکارش کنت برانا آشنا شد. اما این رابطه عاشقانه دیری نپایید و آن‌ها در سال 1999 از هم جدا شدند. زندگی خصوصی هلنا با کارگردان معروف، تیم برتون، گره خورده بود. آن‌ها از پاییز 2001 که در صحنه فیلم “سیاره میمون‌ها” با هم آشنا شدند، باهم زندگی می‌کردند.

هلنا بونهام کارتر و تیم برتون

آن‌ها در ابتدا در خانه‌ای در محله پارک بلسیز زندگی می‌کردند، سپس خانه میل در ساتون کورتن‌نی که مادربزرگ هلنا یعنی ویولت بونهام کارتر آن‌ها را اجاره می‌کرد را خریداری کردند. دو سال پس از زندگی آن‌ها در کنار هم پسرشان بیلی ریموند برتون به دنیا آمد. در سال 2007 هم دخترشان نل برتون به دنیا آمد؛ نام او از شخصیتی گرفته شد که هلنا در زمان بارداری او آن نقش را ایفا می‌کرد.

جانی دپ که دوست مشترک آنهاست پدرخوانده دخترشان شد. در دسامبر 2014 اعلام شد که تیم برتون و هلنا بونهام کارتر پس از 13 سال زندگی مشترک از هم جدا شده‌اند. با این حال به خاطر فرزندانشان هنوز با هم دوست هستند.

هلنا بونهام کارتر و تیم برتون به همراه فرزندان شان

این بازیگر حساب کاربری اینستاگرام ندارد اما یک فن پیج دارد که تصاویر مختلف او در انجا به اشتراک گذاشته می‌شود و 30 هزار فالوور دارد.

هلنا بونهام کارتر در امروز

این جدایی مانع حضور او در آثار تیم برتون نشد. در سال 2016 فانتزی ماجراجویانه “آلیس آن سوی آینه” (Alice Through the Looking Glass) اکران شد که دنباله “آلیس در سرزمین عجایب” محسوب می‌شود. تیم برتون تولیدکننده این فیلم بود؛ هلنا بونهام کارتر مجدداً نقش ملکه سرخ را ایفا کرد.

این فیلم آلیس را در سنین بزرگسالی نشان داده و در عین حال فلش بکی از گذشته او را نشان می‌دهد. داستان ملکه سرخ نیز گفته می‌شود. این ملکه به کمک جلوه‌های کامپیوتری سر بسیار بزرگی دارد؛ در فیلم جدید دلیل بزرگ بودن سر او نشان داده می‌شود. همچنین در این فیلم دوران کودکی او و توهینش به خواهرش نشان داده می‌شود.

در سال 2018 فیلم جنایی “هشت یار اوشن” (Ocean’s 8) اکران می‌شود. این فیلم نیز به خلافکارهای بااستعداد می‌پردازد.

دبی اوشن (ساندرا بولاک) شخصیت اصلی فیلم است. او نقشه یک سرقت را طراحی کرده و دوستانش که سارقان حرفه‌ای هستند را دخیل می‌کند. هلنا بونهام کارتر نقش رز را برعهده دارد و آن هاتاوی، کیت بلانشت و ریحانا نیز در این فیلم بازی می‌کنند.

با معرفی این فیلم سروصدای بسیاری به پا شد. برخی از حضور بازیگران جدید و داستان جدید فیلم خوشحال بودند، در حالی که برخی دیگر استفاده از بازیگران زن را فمینیسم رادیکال و بی احترامی به نسخه اصلی می داسنتند و معتقد بودند که با این کار به فیلم‌های پیشین ضربه وارد خواهد شد. با این حال این فیلم نسخه جدید سری‌های پیشین محسوب نمی‌شود. این یک نسخه جدید محسوب می‌شود، گرچه دبی همانند دنی است اما شخصیت زن جدید نسخه شخصیت مردانه قبلی نیست – او خواهر سارق معروف است.

فیلم شناسی

  • اتاقی با یک چشم انداز، 1985 (A Room with a View)
  • خطری برای قلب‌ها، 1987 (A Hazard of Hearts)
  • جایی که فرشتگان از آن می‌ترسند، 1991 (Where Angels Fear to Tread)
  • شب دوازدهم، 1996 (Twelfth Night)
  • هواردز اند، 1992 (Howards End)
  • بال‌های کبوتر، 1997 (The Wings of the Dove)
  • باشگاه مبارزه، 1999 (Fight Club)
  • هری پاتر و محفل ققنوس، 2007 (Harry Potter and the Order of the Phoenix)
  • سوئینی تاد: آرایش شیطانی خیابان فلیت، 2007 (Harry Potter and the Order of the Phoenix)
  • سخنرانی پادشاه، 2010 (The King’s Speech)
  • آلیس در سرزمین عجایب، 2010 (Alice in Wonderland)
  • سایه‌های سیاه، 2012 (Dark Shadows)
  • سیندرلا، 2015 (Cinderella)
  • آلیس آن سوی آینه، 2016 (Alice Through the Looking Glass)
  • هشت یار اوشن، 2018 (Ocean’s 8)

تصاویری از هلنا بونهام کارتر

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Blatrix lstrenG

    اردیبهشت 3, 1400

    اقا همه فيلماشو گفتى جز هرى پاتر 😐

    پاسخ