7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “سیاه پادشاه است” (Black is King) که باید تماشا کنید

“سیاه پادشاه است” یک آلبوم بصری است که اثر کلاسیک کودکانه “شیرشاه” (The Lion King) را زنده می‌کند. این فیلم با موسیقی، رنگ و تاریخ آفریقا داستان ماجراجویی یک پادشاه از دوران کودکی تا بزرگسالی را نشان می‌دهد که می‌خواهد در جهانی دور از اجتماع خود هویتش را پیدا کند. این فیلم از لحاظ بصری و مضمون شاهکار است و میراث سیاهپوستان را نشان می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید فیلم‌های مشابه آن را تماشا کنید در اینجا به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


7. دختران غبار – Daughters of the Dust – 1991

فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تولید “جولی دش” (Julie Dash) و اولین فیلم کارگردانی شده توسط یک زن در سینماهای آمریکا. این فیلم شما را به سال 1902 برده و ماجراجویی‌های سه نسل از زنان گولا را نشان می‌دهد که در کرانه کارولینای جنوبی و جورجیا زندگی می‌کنند و شیوه زندگی آفریقایی‌ها را دنبال می‌کنند. آن‌ها آخرین نسل از فرهنگ گولا در آمریکا بودند که آنها هم سرانجام به شمال مهاجرت کردند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی با این پیام که جان سیاهپوستان مهم است


6. بازگشت به خانه – Homecoming – 2019

این فیلم در ظاهر به حرفه خوانندگی و اجرای بیانسه در موزیک ولی و فستیوال هنر سال 2018 می‌پردازد. اما در اصل تصور او نسبت به فرهنگ سیاهپوست را نشان می‌دهد. به علاوه با فیلم‌ها و مصاحبه‌ها تلاش بیانسه برای احیای فرهنگ سیاهپوست در کالج و ها دانشگاه‌ها را به نمایش می‌گذارد. اگر از فیلم “سیاه پادشاه است” خوشتان می‌آید این فیلم را دوست خواهید داشت.


5. چه خبر شد خانم سیمون؟ – What Happened, Miss Simone – 2015

هنگامی که “نینا سیمون” در فستیوال جاز سال 1976 اجرا داشت، “لیز گاربوس” (Liz Garbus) فیلمساز اجرای زنده‌اش را تماشاا می‌کرد. نینا به تماشاگران گفت: “شما من را نمی‌فهمید و نمی‌دانید وقتی می گویم خسته‌ام منظورم چیست…این آخرین کنسرت جاز من است و می‌خواهم کار جدیدی انجام دهم.” این حرف‌ها بود که گاربوس را تشویق کرد تا فیلمی درباره زندگی سایمون را بسازد تا همه چیز از شیفتگی‌های جنسی تا دغدغه‌اش به عنوان فعال حقوق مدنی را پوشش دهد.


4. تناسخ – Reincarnated – 2012

مستندی درباره اسنو داگ رپر شاید موردتوجه منتقدین نباشد اما اگر به فرهنگ زولو در “سیاه پادشاه است” علاقه دارید می‌توانید از این فیلم و فرهنگ راستافار لذت ببرید. این فیلم شما را به مناظر جامائیکا می‌برد که اسنوپ داگ در آن تناسخی تجربه کرده و به اسنوپ لاین تبدیل می‌شود. می‌توانید آن را یک موزیکال یا مستند طنز بدانید، اما در هر صورت تماشایی است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم که برتری سفیدپوستان را به‌خوبی به تصویر می‌کشند


3. پلنگ سیاه – Black Panther – 2018

یک فیلم ابرقهرمانی با مضامین سیاسی و اجتماعی که در مراسم اسکار 2019 سه جایزه اسکار را به خانه برد. این فیلم نامه عاشقانه‌ای به فرهنگ سیاهپوستان است. اما در کنار آن فرهنگ آفریقایی آیندگان در سرزمین خیالی واکاندا را نیز نشان می‌دهد. این فیلم از نمایش فرهنگ سیاهپوستان تا طراحی لباس و مو دیدنی بوده و تجربه جالبی را در اختیارتان می‌گذارد.


2. شیرشاه – The Lion King – 2019

همانطور که گفتیم “سیاه پادشاه است” از “شیرشاه” اقتباس شد. گرچه “سیاه پادشاه است” بصری‌تر بوده و با موسیقی و رقص همراه است، اما هردو فیلم روایت‌های مشابهی داشته و گذار از کودکی به بزرگسالی را نشان می‌دهد که در آن یک فرد با دور بودن از قبیله‌اش جایگاه صحیح خودش را پیدا می‌کند. “سیاه پادشاه است” از لحاظ تصاویر انتزاعی و جلوه صوتی خود از “شیرشاه” بهتر است، اما اگر دنبال نسخه دیدنی از همان روایت هستید می‌توانید “سیاه پادشاه است” را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه شیرشاه (The Lion King)


1. اسکول دیز – School Daze – 1988

فیلمی به کارگردانی “اسپایک لی” (Spike Lee) که در مقایسه با فیلم‌های دیگر لیست ناشناخته‌تر است. این فیلم ماجراجویی موسیقیایی نژاد و طبقه اجتماعی در دانشگاه سیاهپوستان را نشان می‌دهد. این فیلم مانند “سیاه پادشاه است” یا “پلنگ سیاه” آینده آفریقایی‌ها و سبک هنر معاصر آنها را نشان می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید سنت‌های فرهنگی و معنوی مردم سراسر جهان را ببینید این فیلم را تماشا کنید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم