نگاهی به برترین آثار رابرت زمکیس: از فارست گامپ تا بازگشت به آینده

“رابرت زمکیس” (Robert Zemeckis) یکی از محبوب‌ترین کارگردان‌های تاریخ سینماست که طی چند دهه کارنامه پرباری به دست آورده است. این کارگردان با وجود 40 سال کارگردانی پس از اکران فیلم اول خود یعنی “می‌خواهم دستت را نگه دارم” (I Wanna Hold Your Hand) هنوز خود را به یک ژانر محدود نمی‌کند و از ژانرهای ترسناک تا کمدی همه را امتحان کرده است.

گرچه تمام فیلم‌های زمکیس از نظر منتقدین قابل تحسین نبودند، اما او فیلم‌های جذاب و دیدنی ساخته است. در اینجا می‌خواهیم 10 فیلم جذاب و دیدنی او براساس امتیاز IMDb را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. متفقین – Allied – 2016 – 7.1

گرچه این فیلم محبوب‌ترین اثر کارنامه زمکیس نیست، اما توانسته در وبسایت IMDb امتیاز بالایی کسب کند. این فیلم ایرادی ندارد، فقط اینکه نتوانسته عناصر حماسی را حفظ کند و به عنوان یک درام جنگی ساخته زمکیس در سایه آثار کلاسیکی مانند “کازابلانکا” (Casablanca) قرار می‌گیرد.

برد پیت” (Brad Pitt) و “ماریون کوتیار” (Marion Cotillard) در نقش‌های خود می‌درخشند و با وجود داستان زیبا برای طرفداران درام جنگی ارزش دیدن دارد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ماریون کوتیار، ستاره زیبای سینمای هالیوود


9. بندباز – The Walk – 2015 – 7.3

داستان واقعی بندباز فرانسوی “فیلیپ پتی” که در یک بندبازی غیرقانونی به کمک دوستانش فاصله بین برج‌های دوقلو را با بندبازی طی می‌کند.

یکی از فیلم‌های زمکیس که چندان درباره آن بحث نشده، با این حال با وجود صحنه‌های عمده فیلم در ارتفاعات کاملاً دیدنی است. “جوزف گوردون لویت” (Joseph Gordon-Levitt) در نقش پتی اجرای زیبایی دارد و کارگردانی پرانرژی هم این اثر را دیدنی می‌کند.


8. پرواز – Flight – 2012 – 7.3

فیلمی که باعث شد “دنزل واشینگتن” (Denzel Washington) نامزد بهترین بازیگر مرد هشتاد و پنجمین مراسم اسکار شود و خود فیلم هم با نامزد شدن در قسمت بهترین فیلمنامه اوریجینال ثابت کرد از لحاظ تجاری و هنری یکی از بهترین فیلم‌های سال است.

داستان درباره یک خلبان به نام ویپ ویتکر است که پس از اختلال در پرواز هواپیما را به سلامت به زمین می نشاند. گرچه تمام مسافرین زنده می‌مانند اما تحقیقات نشان می‌دهد او مقصر بوده است. این فیلم با وجود خیره کننده ترین صحنه‌های پرواز داستان جذابی دارد و واشینگتن را در نقش یک شخصیت تراژیک نشان می‌دهد.


7. تماس – Contact – 1997 – 7.4

یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های زمکیس در زمان اکران که به تدریج در فرهنگ عامه ثبت شد و تماشاگران سراسر جهان طی سال‌های مختلف با مضامین مهم فیلم در رابطه با ارتباطات میان کهکشانی فیلم ارتباط برقرار کنند.

این فیلم با حضور “جودی فاستر” (Jodie Foster) و “متیو مک کانهی” (Matthew McConaughey) داستان دکتر الی ارووی را نشان می‌دهد که برای اثبات زندگی میان کهکشانی شواهدی دارد و همین موضوع او را وادار می‌کند برای ارتباط با فرازمینی ها تلاش کند.


6. بازگشت به آینده قسمت ۳ – Back To The Future Part III – 1990 – 7.4

فیلمی از چندگانه “بازگشت به آینده” که این بار مارتی می‌خواهد داک براون را از شر جد تیراندازش نجات دهد زیرا او در سال 1885 گیر افتاده است. گرچه همیشه درباره اینکه کدام سری این چندگانه از همه بهتر بوده است، بحث‌های زیادی ایجاد شده است، اما بدون شک سومین و آخرین سری آن محبوب طرفداران بوده و خوش ساخت است.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


5. چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ – Who Framed Roger Rabbit – 1988 – 7.7

یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های سال‌های 1980 که می‌توان آن را موفق‌ترین لایو-اکشن و انیمیشن سینما دانست. داستان کارآگاه ادی ولینت که باید نام راجر رابیت را از پرونده قتل پاک کند، گرچه خودش با دنیای کارتون مخالف است.

مهارت فنی این فیلم و توجه به جزئیات آن را از سایر فیلم‌ها جدا کرده و شخصیت پردازی، فیلمنامه موفق و جذابیت فیلم آن را کامل می‌کند.


4. بازگشت به آینده قسمت 2 – Back To The Future Part II – 1989 – 7.8

سری دوم این چندگانه که در آن داک و مارتی به سال 2015 در آینده می‌روند و در به قدرت رسیدن بیف کمک می‌کنند که مشکلاتی را برایشان به بار می‌آورد.

گرچه شاید فیلم به اندازه دو سری دیگر منسجم نباشد، اما دیدنی بوده و نمایش سال 2015 نقطه قوت فیلم می‌باشد.


3. دورافتاده – Cast Away – 2000 – 7.8

داستان یک بازمانده از سقوط هواپیما به نام چاک نولند با بازی “تام هنکس” (Tom Hanks) که در جزیره‌ای دور افتاده گرفتار شده و بنابراین یکی از بهترین آثار زمکیس خلق می‌شود.

این فیلم که هم از لحاظ هنری موفق بود هم از لحاظ تجاری بیش از 429 میلیون دلار فروش داشت و هنکس برای اجرای نقش خود نامزد اسکار شد. این فیلم یکی از برترین فیلم‌های پارودی شده تاریخ است.


2. بازگشت به آینده – Back To The Future – 1985 – 8.5

بدون شک با شنیدن نام زمکیس اول به یاد این فیلم می افتید، فیلمی که برای همه آشناست. داستان درباره نوجوانی به نام مارتی مک فلای و دانشمند دیوانه‌ای به نام دکتر امت براون است که آن دو پس از آزمایش سفر در زمان در سال 1955 گیر می افتند.

یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی که فیلمنامه آن الهام بخش فیلم‌های سفر در زمان بوده و حتی تا به امروز در کلاس‌های نقد تحلیل می‌شود.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


1. فارست گامپ – Forrest Gump – 1994 – 8.8

“فارست گامپ” با شکست دادن فیلم‌هایی مانند “داستان عامه پسند” (Pulp Fiction) و “رستگاری در شاوشنک” (The Shawshank Redemption) در شسصت و هفتمین مراسم اسکار یک پدیده فرهنگی است که توانست به فروش 678 میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کند.

فیلم درباره زندگی شخصیت اصلی آن “فارست گامپ” است که با غلبه بر مشکلات فیزیکی و ذهنی نادانسته بر مهم‌ترین رویدادهای قرن بیستم تأثیر می‌گذارد. این فیلم با فیلمنامه خاص و تاثیرگذار و اجرای زیبا و دیدنی “تام هنکس” و البته خوش ساخت بودنش، در فهرست 250 فیلم برتر IMDb در جایگاه دوازدهم قرار دارد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. محمد

    اردیبهشت 19, 1401

    جای خالی قطار قطبی به شدت احساس میشه.

    پاسخ

    • امین در پاسخ به محمد

      مهر 4, 1401

      واقعا رویایی ترین انیمیشن تاریخ سینماست.

      پاسخ

  2. Jr

    خرداد 27, 1399

    رابرت زمکیس مولفیه که واقعا متفاوته…دمش گرمه…
    انیمیشناشم بد نیستن…

    پاسخ