بیوگرافی دنزل واشینگتن از کودکی تا به امروز + تصاویر

دنزل واشینگتن (Denzel Washington) کارگردان و بازیگر اهل ایالات متحدهٔ آمریکا است. او از دههٔ ۱۹۹۰ و با حضورش در فیلم‌های مختلف با به‌تصویرکشیدن زندگی واقعی بعضی از شخصیت‌ها، همچون استیو بیکو، مالکوم ایکس، رابین کارتر، میلیون بی تالسون، فرانک لوکاس و هرمن بون توجهات بسیاری را به‌سوی خود برانگیخت.

دنزل تا به حال ۲ جایزهٔ آکادمی (اسکار) و ۳ جایزهٔ گلدن‌گلوب را به دست آورده است. او بعد از سیدنی پواتیه (Sidney Poitier)، دومین شخصیت برجسته و قابل توجه آمریکایی-آفریقایی‌ست که توانسته جایزهٔ بهترین بازیگر آکادمی را به‌خاطر نقشش در فیلم روز تمرین (Training Day) محصول سال ۲۰۰۱ به‌دست آورَد. در این مطلب می‌خواهیم بیوگرافی این هنرمند محبوب را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام دِنزِل هِیز واشینگتن جونیور (Denzel Hayes Washington Jr)
متولد 28 دسامبر 1954 (6 شهریور 1333)
محل تولد مانت ورنن، ایالات متحده آمریکا
قد 185
شغل بازیگر، کارگردان، تولیدکننده
وضعیت تأهل متأهل

بیوگرافی دنزل واشینگتن

دنزل واشینگتن (Denzel Washington) یک بازیگر آمریکایی است که در بسیاری از فیلم‌ها به عنوان کارگردان و تهیه کننده هم حضور داشته است. دنزل واشینگتن دومین بازیگر آفریقایی آمریکایی است که دو بار جایزه اسکار دریافت کرده است. او این دو جایزه را به عنوان بهترین بازیگر نقش اصلی و بهترین بازیگر نقش مکمل دریافت نموده است.

دنزل واشینگتن

دنزل واشینگتن در شهر کوچک مونت ورنان در نیویورک به دنیا آمد. پدرش دنزل هیز یک کشیش بود. مادرش لنیس لو یک مرکز زیبایی داشت و آن را اداره می‌کرد. این خانواده به جز دنزل دو فرزند دیگر هم داشت. او به دبستان پنینگتن گرایمز رفت و در 11 سالگی در کارهای سالن به مادرش کمک می‌کرد و وظایف مختلف را انجام می‌داد. اما پدرش دوست داشت او را به مسیر خودش هدایت کند و از اینکه مادرش دنزل را با پول آشنا کرده بود چندان خوشحال نبود. به همین دلیل اغلب با همسرش بحث می‌کرد.

زمانی که دنزل 14 ساله بود والدین اش از هم جدا شدند. او تحصیلات خود را در یک مدرسه خصوصی مقدماتی به نام آکادمی نظامی اوکلند به پایان رساند. او سپس به دانشگاه فوردهام نیویورک وارد شد. در ابتدا در رشته پزشکی و زیست شناسی تحصیل می‌کرد اما سپس به دانشکده روزنامه نگاری رفت.

در آن زمان به تئاتر علاقه مند شد و در چندین اجرا شرکت کرد. پس از اتمام دانشگاه تصمیم گرفت در مرکز تئاتر سان فرانسیسکو به آموزش‌های خود ادامه دهد، زیرا یک بورس رایگان دریافت کرده بود، اما در آنجا تنها یک سال تحصیل کرد. در همان زمان پیشنهاد بازی در اولین فیلم به او ارائه شد. دنزل واشینگتن به این نتیجه رسید که به اندازه کافی برای تحصیل وقت گذاشته است و اکنون باید از مرکز تئاتر خارج شود.

فیلم‌های او

اولین نقش آفرینی واشینگتن در سن 23 سالگی و در نقش رابرت الدریج 18 ساله در درام ورزشی Wilma بود. سپس در درام Flesh & Blood نقش فرعی اجرا کرد و پس از آن در کمدی “کاغذ کاربن” (Carbon Copy) نقش مهم‌تری به او پیشنهاد شد. سپس از طرف کانال NBC پیشنهادی به او مطرح شد و در 6 سال آینده در درام پزشکی St. Elsewhere بازی کرد. این نقش باعث شهرت او شد.

دنزل واشینگتن در داستان یک سرباز

در آن زمان دنزل سینما را فراموش نکرد و در همان موقع در فیلم‌های دیگر هم حضور یافت، از جمله: فیلم کارآگاهی “داستان یک سرباز” (A Soldier’s Story)، درام “قدرت” (Power)، اکشن “به خاطر ملکه و میهن” (For Queen and Country) و اثر زندگینامه‌ای Cry Freedom.

او برای بازی در فیلم آخر در سال 1988 نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اصلی شد. در آن زمان این جایزه را دریافت نکرد اما سپس در سال 1990 و با بازی در نقش یک سرباز در درام تاریخی “افتخار” (Glory) جایزه اسکار را به دست آورد.

دنزل پس از این موفقیت در فیلم‌های کارگردان معروف، اسپایک لی، “بلوز بهتر مو” (Mo’ Better Blues) در سال 1990 و “مالکولک ایکس” (Malcolm X) در سال 1993 نقش آفرینی کرد. بازی در این نقش‌ها باعث شد نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اصلی شود. او در چندین فیلم دیگر نیز با اسپایک لی همکاری کرد.

دنزل واشینگتن در مالکولم ایکس

از سال 1996 واشینگتن در فیلم‌ها نقش‌های اصلی را برعهده گرفت. در حال حاضر نیمی از نقش‌های او اصلی هستند. در سال 1988 درام “او بازی را برد” (He Got Game) به روی پرده آمد که در کنار میلا یوویچ نقش آفرینی کرده بود. در همان سال در تریلر رازآلود “فروافتاده” (Fallen) در نقش یک پلیس بازی کرد که متوجه می‌شود قاتل تحت تعقیب یک فرشته مرگ است.

دنزل واشینگتن در سال 1999 در درام جنایی “شکارچی استخوان” (The Bone Collector)، اقتباسی از رمان‌های کارآگاهی جفری دیور، نقش اصلی را ایفا کرد. واشینگتن نقش یک کارآگاه فلج که قهرمان اصلی داستان است را بازی کرد. در این فیلم آنجلینا جولی نقش مقابل او بود.

در دهه 90 فیلم‌های دیگری با حضور او اکران شدند. یکی از آن‌ها درام “فیلادلفیا” (Philadelphia) است که در فهرست “100 فیلم برتر الهام بخش” در جایگاه بیستم قرار گرفت. درام جنایی “پرونده پلیکان” (The Pelican Brief)، درام جنگی “جزر و مد سرخ” (Crimson Tide)، فیلم اکشن “محاصره” (The Siege) و فیلم زندگینامه‌ای “توفان” (Hurricane) درباره یک بوکسور به نام رابین کارتر، از جمله فیلم‌های موفق او بودند.

دنزل واشینگتن در روز تعلیم

دنزل برای بازی در فیلم “توفان” جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد و نامزد جایزه اسکار و گیلد شد. یک سال بعد برای بازی در نقش کارآگاهی به نام آلونزو هریس در اکشن جنایی “روز تعلیم” (Training Day) دومین جایزه اسکار خود را دریافت کرد. لازم به ذکر است که این اولین نقش منفی واشینگتن بود.

در سال 2006 در تریلر “نفوذی” (Inside Man) در کنار جودی فاستر نقش آفرینی کرد.

دنزل واشینگتن در نفوذی

در هزاره جدید واشینگتن در شماری از فیلم‌های موفق بازی کرد، از جمله: فیلم اکشن “مردی در آتش” (Man on Fire)، تریلر جنایی “کاندیدای منچوری” (The Manchurian Candidate)، درام زندگینامه‌ای “مناظره کنندگان بزرگ” (The Great Debaters) که جایزه گلدن گلوب دریافت کرد، فیلم اکشن “گرفتن پلهام 123” (The Taking of Pelham 123)، فیلم اکشن “توقف ناپذیر” (Unstoppable) و درام “پرواز” (Flight) ساخته رابرت زمیکز.

فیلم‌های دیگر دنزل واشینگتن عبارت‌اند از “دژاوو” (Deja Vu)، “دو اسلحه” (2 Guns) و “خانه امن” (Safe House). در سال 2014 فیلم اکشن جنایی “ایکوالایزر” (The Equalizer) با حضور دنزل واشینگتن اکران شد.

زندگی شخصی

دنزل واشینگتن در فیلم Wilma در سال 1977 با پائولتا پیرسون بازیگر آشنا شد. آن‌ها دو 5 سال باهم رابطه داشتند تا اینکه در سال 1982 به کلیسا رفتند و ازدواج کردند. این زوج چهار فرزند دارند: فرزند اولشان جان دیوید، دخترشان کیت و سپس دوقلوهایشان مالکولم و اولیویا.

دنزل واشینگتن به همراه خانواده

از آنجاییکه او فرزند یک کشیش است یک فرد مذهبی می باشد. او به طور مرتب به کلیسای پروتستان می‌رود، هرروز کتاب مقدس می‌خواند و هنوز هم به کشیش شدن فکر می‌کند. او در سال 1995 برای ساختن یک کلیسا در لس آنجلس 2.5 میلیون دلار کمک کرد.

دنزل واشینگتن در امروز

در سپتامبر 2016 فیلم “هفت دلاور” (The Magnificent Seven) اکران شد که واشینگتن در آن نقش یکی از گاوچران‌ها به نام سام چیزولم را بازی می‌کرد که از ساکنان شهر محافظت می‌کند. این فیلم یک بازسازی از فیلمی به همین نام ساخته جان استرجس در سال 1960 است که آن هم اقتباسی از فیلم “هفت ساموریی” (Seven Samurai) سال 1954 ساخته کارگردان معروف ژاپن، آکیرا کوروساوا بود.

دنزل واشینگتن در هفت دلاور

در سال 2016 درام “حصارها” (Fences) اکران شد. دنزل واشینگتن نقش اصلی یک مرد آفریقایی-آمریکایی از طبقه کارگر به نام تروی ماکسون را ایفا کرد که تلاش می‌کرد در سال‌های دهه 50 قرن بیستم برای خانواده خود زندگی راحتی را فراهم کند. این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم سال 2016 را دریافت کرد. همچنین نامزد چهار جایزه اسکار و گلدن گلوب شد.

داستان فیلم از نمایشنامه‌ای که در سال 1987 جایزه پولیتزر را دریافت کرده بود، اقتباس شد. در گذشته هم برای ساخت فیلمی از این داستان تلاش‌های ناموفقی انجام شده بود اما نویسنده اصرار داشت کارگردان این فیلم باید یک فرد آفریقایی آمریکایی باشد. دنزل واشنگتن که در سال 2010 در نمایش برادوی این داستان حضور یافته بود تصمیم گرفت این فیلم را حمایت کرده و در آن بازی کند. در نتیجه این فیلم به یک اثر موفق بدل شد.

دنزل واشینگتن در حصارها

در ژانویه 2017 این فیلم به سرقت رفت و در زمان اکران آن در آمریکا و پیش از اکران در روسیه که قرار بود در آغاز فوریه انجام شود، یک کپی دیجیتال از آن در وب منتشر شد.

فیلم شناسی

  • آزادی را فریاد کن – Cry Freedom – 1987
  • افتخار – Glory – 1989
  • مالکولم ایکس – Malcolm X – 1992
  • فیلادلفیا – Philadelphia – 1993
  • توفان – Hurricane – 1999
  • روز تعلیم – Training Day – 2001
  • مردی در آتش- Man of fire – 2004
  • گانگستر آمریکایی – American Gangster – 2007
  • گرفتن پلهام 123 – The Taking of Pelham 123 – 2009
  • توقف ناپذیر – Unstoppable- 2010
  • پرواز – Flight – 2012
  • 2 اسلحه – 2 Guns – 2013
  • اکولایزر – The Equalizer – 2014
  • هفت دلاور – 2016
  • حصارها – Fences – 2016

تصاویری از دنزل واشینگتن

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم