برخی از ترسناک‌ترین لحظات مجموعه فیلم‌های “هری پاتر” (Harry Potter) که هرگز فراموش نمی‌کنیم

از زمانی که اولین کتاب “هری پاتر” منتشر شد 21 سال می‌گذرد، و این مجموعه تا به الان همچنان ماندگار است. با هفت جلد کتاب، پنج فیلم، یک نمایشنامه و اسپین اف که در راه است، همچنین اقیانوسی از محصولات، فرضیات و فن آرت ها مشخص است که دنیای “هری پاتر” هنوز هم در قلب طرفداران جای خاصی دارد.

مسلماً زمانی که صحبت از فیلم‌های ترسناک و مخصوص هالویین به میان می‌آید، ما به مجموعه “هری پاتر” فکر نمی‌کنیم. اما چیزی که در زمانی خاص به عنوان مجموعه کتاب‌های کودکان به فروش رسید عاری از صحنه‌های ترسناک نیست و وقتی در حال مرور آنها بودیم متوجه شدیم برخی از آنها وحشت آورترین صحنه‌های فیلم بوده‌اند.

خب حالا آماده باشید که می‌خواهیم برخی از ترسناک‌ترین لحظات مجموعه فیلم‌های “هری پاتر” را بررسی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. بخش ممنوعه – هری پاتر و سنگ جادو – Harry Potter and the Philosopher’s Stone – 2001

نمی‌دانیم کسی این را به هری پاتر گفته یا نه اما بخ ممنوعه در واقع، ممنوعه است. در “هری پاتر و سنگ جادو” کتاب‌های موجود در این ناحیه را “دارای جادوی سیاه قدرتمند” و نامناسب برای خوانندگان جوان می‌نامند، بنابراین اصلاً دلتان نمی‌خواهد در ساعت معمولی روز در آن ناحیه باشید، چه برسد به نیمه‌های شب.

هیچکس دوست ندارد کسی سرش فریاد بزند، خصوصاً توسط صورتی که ناگهان از یک کتاب بیرون می‌آید و می‌خواهد به همه خبر دهد که شما از تخت بیرون هستید!

همچنین بخوانید: رتبه بندی مجموعه فیلم‌های هری پاتر (Harry Potter)


9. کوییرل ردای خود را از تن می‌کند – هری پاتر و سنگ جادو – Harry Potter and the Philosopher’s Stone – 2001

نه، فقط نه، حتی با این که میدانیم “ولدمورت” (Voldemort) در مرکز پیدا کردن “سنگ جادو” قرار دارد، و میدانیم که بازگشت او گریزناپذیر است، اما باز هم این صحنه بیش از اندازه وحشتناک بود. لحظاتی قبل از پدیدار شدن او، ما نیز مانند هری در تلاش بودیم تا متوجه شویم صدای شرورانه او از کجا می‌آید. و در این زمان هیچکدام از ما آماده نبودیم که ولدمورت از پشت آیینه نفاق انگیز ظاهر شود و بگوید “بووو”، مطمئن نیستم اصلاً کسی آمادگی آن را داشت که چیزی را که هری در آن اتاق با آن مواجه شد را ببیند.


8. نزاع/ ولدمورت خون تک شاخ را می‌نوشد – هری پاتر و سنگ جادو – Harry Potter and the Philosopher’s Stone – 2001

اگر تنها یک صحنه در فیلم اول وجود داشته باشد که توانسته وحشت را در قلب‌های ما بنشاند، این لحظه است. تمام ویژگی‌های این صحنه ما را مستقیماً از جادو عبور داده و به ماوراء طبیعی می‌رساند. واقعاً وحشتناک است! این صحنه اولین باری است که در آن ولدمورت را می‌بینیم که مارگونه از روی زمین وارد شده که برای یک فیلم ترسناک کاملاً مناسب است. این صحنه برای کابوس‌های یک فرد کافی است!


7. دمنتورها در قطار سریع السیر هاگوآرتز – هری پاتر و زندانی آزکابان – Harry Potter and the Prisoner of Azkaban – 2004

بیایید رو راست باشیم، هیچ چیز درباره “دمنتورها” (Dementors) جالب نیست؛ این موجودات نامیرا با شنلی به بلندی سه متر و ردایی سیاه و ژنده، بسیار وحشتناک هستند. در “هری پاتر و زندانی آزکابان”، “ریموس لوپین” (Remus Lupin) آن‌ها را به عنوان احمق‌ترین موجوداتی که روی زمین قدم می‌گذارند، که از خوشحالی تغذیه کرده و موجب گسترش احساس نامیدی می‌شوند تشبیه کرده است. هر صحنه‌ای که دنتورها در آن حضور دارند، را می‌توان در این لیست عنوان کرد، اما چون در صحنه ورودشان به قطار سریع السیر هاگوآرتز اولین باری است که با آنها روبرو می‌شویم، احساس آن را داریم که انگار با مرگ چشم در چشم شده‌ایم.


6. جام جهانی کوییدیچ – هری پاتر و جام آتش – Harry Potter and the Goblet of Fire – 2005

مجموعه “هری پاتر” با هر قسمت داستانی تاریک‌تر را به تصویر کشید، و “هری پاتر و جام آتش” به طور کلی دنیای غریبی را که در ابتدا با آن آشنا شده بودیم را به دنیایی شرورانه‌تر و تاریک‌تر تبدیل کرد.

جام جهانی کوییدیچ به زیبایی در فیلم نشان داده شد و توانست میزان وحشتی که در کتاب گنجانده شده بود را به تصویر بکشد. این سکانس اولین باری بود که با “مرگ خواران” (Death Eaters) آشنا شدیم، در اینجا آنها در بین شرکت کنندگان جام جهانی رعب و وحشت ایجاد کرد. شیوه طغیان گرانه، بی نظمانه با آتش کمانه زده و فریادها پوشیده می‌شود و در این حالت باعث می‌شود بیننده احساس حقیقی ترس و وحشت را تجربه کند. و سپس، وقتی هری روی زمین پر از بخار اردوگاه از خواب بیدار می‌شود و نشان تاریک ولدمورت در این میان موجب می‌شود پی ببریم که در زمان قدرت داشتن ولدمورت اوضاع چگونه بوده است. همچنین بازگشت غریب الوقوع او را نیز ندا می‌دهد.

همچنین بخوانید: جزئیاتی جذاب و خواندنی درباره فیلم هری پاتر و جام آتش (Goblet Of Fire)


5. بلاتریکس هرماینی را شکنجه می‌دهد – هری پاتر و یادگاران مرگ بخش 1 – Harry Potter and the Deathly Hallows Part I – 2010

با اینکه این صحنه به معنای واقعی ترسناک نیست، اما یکی از اضطراب انگیز ترین بخش‌های این مجموعه است. تماشای اینکه یکی از کاراکترهای اصلی آن هم “هرماینی” (Hermione) دوست داشتنی به دست فردی نامتعادل و بی شک شرور به نام “بلاتریکس لسترنج” (Bellatrix Lestrange) به عذاب میفتد، از آنچه فکر می‌کنید دردناک‌تر است. درست مانند برخی دیگر صحنه، این بار نیز از دنیای جادو خارج شده و با وحشتی واقع گرایانه روبرو می‌شویم.

و اگر تماشایان به اندازه کافی بد نبود، شنیدن صدای هق هق و جیغ‌های هرماینی که در حال شکنجه شدن بود، چیزی است که هیچ بیننده‌ای نمی‌تواند به راحتی آن را فراموش کند.


4. بتیلدا بگشات/ نجینی – هری پاتر و یادگاران مرگ بخش 1 – Harry Potter and the Deathly Hallows Part I – 2010

این موضوع اصلاً به توضیح نیاز دارد؟ “بتیلدا بگشات” (Bathilda Bagshot) به قتل رسید و سپس جسد او توسط مار ولدمورت یعنی “نجینی” (Nagini) مجدداً به زندگی بازگشته بود در منطقه گودریکز هالو منتظر بازگشت هری بود. کل این صحنه به معنای واقعی وحشتناک بود.


3. صحنه قبرستان/ بازگشت ولدمورت – هری پاتر و جام آتش – Harry Potter and the Goblet of Fire– 2005

از لحظه‌ای که هری و “سدریک دیگوری” (Cedric Diggory) از مسابقه سه جادوگر منتقل می‌شوند، لحظات شرورانه و تاریک فیلم آغاز می‌شود. مرگ خواران ماسکدار به ولدمورت باز می‌گردند، “دم باریک” (Wormtail) با فریادی آزار دهنده دست خود را قطع می‌کند و از همه ناراحت کننده تر سدریک به قتل می‌رسد. در اینجا برای اولین بار پس از آن که ولدمورت در “هری پاتر و سنگ جادو”، “پروفسور کوییرل” (Professor Quirrell) را به حال مرگ رها می‌کند، بازگشت او را شاهد هستیم، که در آن به شکل یک موجود وحشتناک کودک مانند ظاهر می‌شود. با این حال این طولی نمی‌کشد که او با انتقال ترسناک آتش، دود و لجن به حالت فیزیکی عادی خود باز می‌گردد. بالاخره اینجا هری با خود ولدمورت چشم در چشم می‌شود و این واقعاً… هراس انگیز است.


2. دوزخی‌ها – هری پاتر و شاهزاده دورگه – Harry Potter and the Half-Blood Prince – 2009

پس از انتشار شش فیلم هری پاتر ما با موجودات زیادی آشنا شدیم از “تسترال ها” (Thestrals) گرفته تا “گریندیلوها” (grundylow) اما چیزی که انتظار دیدنان را نداشتیم جسدهای به زندگی برگشته هستند.

بله، این دقیقاً همان چیزی است که در “هری پاتر و شاهزاذه دو رگه” آن را مشاهده می‌کنیم.

این صحنه برای تمام فیلم‌های ترسناک مناسب است. به طرز وحشتناکی ساکت و تاریک می‌باشد. هری به آرامی در حال رسیدن به آب تاریک است. بینندگان صریحاً فریاد می‌زنند که این کار را نکند، “مگه نمیفهمه؟ اون دلش نمیخواد اون چیزا رو لمس کنه!”. اما ظاهراً هری از هیچ فیلم ترسناکی درس نگرفته، چون او دقیقاً این کار را انجام می‌دهد. و سپس بوم! از ترس به هوا می‌پرد. دستی از میان آب به بیرون می‌آید تا او را بگیرد و از این جاست که همه چیز به پایین سرازیر می‌شود. برخلاف هری، ما می‌دانستیم که وقتی او به آب نزدیک می‌شود اتفاقی خواهد افتاد، اما با این وجود با لحظه لحظه آن غافلگیر شده و از جا می‌پریم!

همچنین بخوانید: جزئیاتی مخفی هری پاتر و زندانی ازکابان (The Prisoner Of Azkaban)


1.  به دنبال عنکبوت‌ها – هری پاتر و تالار اسرار – Harry Potter and the Chamber of Secrets – 2002

و حال می‌رسیم به ترسناک‌ترین لحظه در مجموعه “هری پاتر”.

این بخش درباره یک روح یا مرگ یکی از کاراکترهای دوست داشتنی نیست. حتی جیغ بنفش “مالی ویزلی” (Molly Weasley) عصبانی نیز نیست.

بلکه، عنکبوت است.

چرا عنکبوت؟

خب اول از همه باید بگویم، چون “آراگوگ” (Aragog) رهبر گروه “آکرومانتیولا” به اندازه یک فیل کوچک بوده و دلیل کابوس‌های برخی افراد بوده است! اما بیشتر به این خاطر او را انتخاب کردیم، چون بیشتر ما نگران این نیستیم که یک دشمن تاریک یا هر کس دیگری سعی کند ما را به قتل برساند. نه، در این بخش “جی.کی. رولینگ” (J.K. Rowling) به یکی از معمولی‌ترین ترس‌های ما پرداخت: عنکبوت (یا در اینجا، ارتش عنکبوت‌ها). تماشای تمام صحنه عنکبوت‌ها در “هری پاتر و تالار اسرار” باعث می‌شود پوستتان مور مور شود، چرا که در یک سکانس کامل عنکبوت‌های بزرگ در تلاش‌اند گوشت انسان را تغذیه کنند، به معنای واقعی وحشتناک است!


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. پرتو

    شهریور 9, 1400

    من بیشتر وقتی اون کتابا فریاد میزدن ترسیدم چون اون موقع ۹ ساله بودم واقعا ترسیدم ولی دیگه ترسناک نبود تا وقتی که هرمون رو شکنجه کردم خیلی ناراحتکننده بود

    پاسخ

  2. Dawn

    مرداد 10, 1399

    لحظاتی که بلاتریکس هرمیونو شکنجه میکنه واقعا یکی از غیر قابل تحمل ترین لحظات این مجموعه هست .
    خداروشکر که مُرد از دستش خلاص شدیم 😆

    پاسخ

    • hermion در پاسخ به Dawn

      اردیبهشت 19, 1400

      من یادگاران مرگ قسمت اول را 5 و 6 بار دیدم اون صحنه ای که هرمیون شکنجه میشه را که می بینم هر دفعه اشکم در میاد . صحنه ی نبرد با باسیلیسک را نیز اضافه کنید ممنون میشم.
      لحظات مرگ سیریوس دامبلدور جیمز و لیلی و مرگ فرد فکر کنم فرد بودجزو غم انگیز ترین صحنه ها هستش . لحظه ی رقص هریون و هری نیز جزو رمانتیک ترین صحنه ها در فیلم بود. در صحنه ی جدا شدن رون از هری و هرمیون خیلی در فیلم جذاب بود.

      پاسخ