رتبه بندی مجموعه فیلم‌های “هری پاتر” (Harry Potter)

در نوامبر سال 2001، جهان با دنیایی نفس‌گیر از سحر و جادو آشنا شد که همچنان در میزان طرفدارانی که دارد، بی همتاست.

چهار سال پس از آنکه رمان اول “جی.کی. رولینگ” (J.K. Rowling) به نام “هری پاتر و سنگ جادو” (Harry Potter and the Philosopher’s Stone) (که در شمال آمریکا آن را بانام “هر پاتر و سنگ سحرآمیز” می‌شناسند) منتشر شد، فیلم در سطح جهانی روی پرده سینما رفت و در روز افتتاحیه، چیزی حدود 32.3 میلیون دلار در آمریکا فروش رفت، و رکورد “جنگ ستارگان: قسمت اول – تهدید شبح” (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace) را جابه جا کرد. در همان هفته اول پخش، این فیلم جایگاه اول را تصرف کرده و تا پایان ماه، جایگاه خود را حفظ کرد.

موفقیت اولین فیلم باعث شد دنباله‌های دیگری برای آن ساخته شود، و برای هر هفت دنباله آن موفقیت به ارمغان آورد، و در سال 2011 داستان رولینگ با فصل آخر “هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم” (The Deathly Hallows – Part 2) به پایان رسید. در این لیست، به تمام هشت فیلم این مجموعه از بدترین به بهترین، یا بهتر است بگوییم از خوب تا عالی خواهیم پرداخت تا مشخص کنیم، کدامیک از قسمت‌های این مجموعه فوق العاده، بهترین است. با پروشات همراه باشید.


8. هری پاتر و محفل ققنوس – Harry Potter and the Order of the Phoenix – 2007

قسمت پنجم مجموعه

پس از رویارویی “هری پاتر” (Harry Potter) با “ولدمورت” (Voldemort) در قسمت “جام آتش” (The Goblet of Fire)، ارتباط فیزیکی هری با این جادوگر شرور پدیدار می‌شود. زمانی که او آماده می‌شود تا با دشمن قسم خورده‌اش مبارزه کند، مدرسه “هاگوآرتز” (Hogwarts) توسط پروفسور “آمبریج” (Umbridge) بدذات و شرور با بازی “ایملدا استنتون” (Imelda Staunton) که سعی دارد نقشه‌های هری را بر هم بزند، تسخیر می‌شود.

این فیلم در رتبه آخر قرار دارد، چرا که بیشتر شبیه به این است که بین فیلم‌های “جام آتش” و “شاهزاده دورگه” (Half-Blood Prince) نقش پر کنندگی را دارد، اما درست است که هم از لحاظ روایت داستانی و هم از لحاظ سرگرم کردن بینندگان، اثر خوبی بوده است.

همچنین بخوانید: جزئیاتی جذاب و خواندنی درباره فیلم هری پاتر و جام آتش (Goblet Of Fire)


7. هری پاتر و تالار اسرار – Harry Potter and the Chamber of Secrets – 2002

قسمت دوم مجموعه

دومین گزینه این هشت فیلم، شاید یکی از تخیلی‌ترین و مسخره‌ترین فیلم‌های این مجموعه می‌باشد.

هری پس از اولین سال درس خواندنش در هاگوآرتز باز می‌گردد و با رمز و رازها و جادوهای عجیب‌تری از گذشته‌اش روبرو می‌شود. “کنت برانا” (Kenneth Branagh) ثابت می‌کند که در نقش “گیلدروی لاکهارت” (Gilderoy Lockhart) یکی از بهترین شخصیت‌های اضافه شده به این مجموعه است و کمک می‌کند که میزان طنز این قسمت از هری پاتر نیز، همچنان باقی بماند. در عین حال، کشفیات هری درباره “تام ریدل” (Tom Riddle) از رازهای بیشتری درباره والدینش و تاریخ هاگوآرتز و پرده بر می‌دارد و چشمش را در برابر لقبش یعنی”پسری که زنده ماند” باز می‌کند.


6. هری پاتر و شاهزاده دورگه – Harry Potter and the Half-Blood Prince – 2009

قسمت ششم مجموعه

ششمین قسمت این مجموعه به عنوان تاریک‌ترین آن در نظر گرفته می‌شود. در این فیلم توسعه کاراکترها در “شاهزاده دورگه” می‌درخشد، و در آن سه یار همیشگی داستان را می‌بینیم که به خود آمده و در تلاشند برای مبارزه با “ولدمورت” آماده شوند. “مالفوی ها” (Malfoys) و “وزلی ها” (Weasleys) نیز در این فیلم نقش بزرگی دارند، و همه چیز (روایت، کاراکترهای موجود، مضامین و فضا) در پایان غریب و الوقوع فیلم، به هم پیوسته می‌شود.


5. هری پاتر و جام آتش – Harry Potter and the Goblet of Fire – 2005

قسمت چهارم مجموعه

“جام آتش” معمولاً مورد کم لطفی قرار می‌گیرد، در صورتی که در واقع این قسمت برخی از خیره کننده ترین جزئیات سینمایی و داستانی را روایت می‌کند.

اینجاست که کل مجموعه برای اولین بار تاریک می‌شود که با تورنومنت ترسناک سه جادوگر، اولین مرگ و اولین حضو کامل ولدمورت را در آن شاهد بودیم. هری به برجستگی ارتباطش با ولدمورت پی می‌برد و همچنین متحدان و دشمنانش را به خوبی می‌شناسد. ” راجر لوید-پک ” (Roger Lloyd-Pack)، “رابرت پتینسون” (Robert Pattinson)، “برندن گلیسون” (Brendan Gleeson) و “دیوید تننت” (David Tennant) به بریتانیایی بودن چهارمین فیلم این مجموعه اضافه می‌کنند و فیلمی خوب اما معمولاً نادیده گرفته شده از مجموعه “هری پاتر” را می‌سازند.

همچنین بخوانید: جزئیات جذاب و خواندنی درباره فیلم هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets)


4. هری پاتر و زندانی آزکابان – Harry Potter and the Prisoner of Azkaban – 2004

قسمت سوم مجموعه

با اینکه “زندانی آزکابان” به دلیل وفادار نبودن به کتاب مورد انتقاد قرار گرفت، اما ثابت کرد فیلمی بسیار سرگرم کننده است و باعث شد فیلم از یک اثر کلاسیک دوران کودکی به چیزی تاریک‌تر و ترسناک‌تر و در نتیجه پخته‌تر تبدیل شود. گرگینه ها، دمنتورها، و واقعیت‌هایی از گذشته “پسری که زنده ماند” وارد دنیای نوجوانی او می‌شوند. معرفی بازیگران بریتانیی حرفه‌ای نظیر “گری اولدمن” (Gary Oldman)، ” دیوید تیولیس” (David Thewlis) و ” اما تامپسون” (Emma Thompson) ارتباط داستانی را افزایش داده و هر کدام از آنها استعداد فوق العاده خود را به نمایش می‌گذارد، در حالی که سبک کارگردانی “آلفونسو کوارون” (Alfonso Cuaron) این فیلم را با رنگ‌هایی تاریک‌تر رنگ می‌کند.


3. هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول – Harry Potter and the Deathly Hallows – Part I

قسمت هفتم مجموعه

بالاخره، کاراکترهای اصلیمان را می‌بینیم که پس از ده سال عذاب ولدمورت برای جنگ با او آماده می‌شوند. بینندگان که از “قسمت اول یادگاران مرگ” انتظارات زیادی داشتند، هری، “رون” (Ron) و “هرماینی” (Hermione) را می‌بینند که برای با امید اینکه ولدمورت را قبل از آنکه دیر بشود شکست دهند، “هورکراکس” (horcruxes) و یادگاران مرگ را شکار می‌کنند.

این فیلم، مانند دنباله آن باعث می‌شود قلبتان به تپش بیفتد و به همراه قسمت دومش با لایه‌های احساسی و اکشن خود شما را سرگرم می‌کند.


2. هری پاتر و سنگ جادو – Harry Potter and the Philosopher’s Stone – 2001

قسمت اول مجموعه

“سنگ جادو” به این جایگاه دست یافته، چرا که لحظات راضی کننده و سرگرم کننده‌ای را برای بینندگان فرآهم می‌آورد، البته کاملاً مشخص است که اولین قسمت این مجموعه بشسیار تماشایی و با اولین تصویر از هاگوآرتز توجه بیننده را به خود جلب می‌کند.

این فیلم بود که باعث شد رویای طرفداران به حقیقت بپیوندد، دستاورد تکنیکی فوق العاده ای که در ساخت جلوه‌های بصری به دست آمد، ارزش انتظار را داشته و اولین باری که با شخصیت‌هایی که ده سال از عمر خود را با انها گذراندیم، ملاقات کردیم بی اندازه خاص و عالی بود و نه تنها در تاریخ مجموعه هری پاتر، بلکه کل فرهنگ سینما.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه مجموعه هری پاتر (Harry Potter)


1. هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم – Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 – 2011

قسمت هشتم مجموعه

آخرین قسمت مجموعه هری پارت تا به الان یکی از دوست داشتنی‌ترین قسمت‌های آن بوده است. با اینکه در این قسمت، داستان به پایان رسید، اما یکی از مورد انتظارترین کارهای رمان رولینگ بوده و بهترین پایانی را که طرفداران هری پاتر طی ده سال جادویی منتظر آن بودند را برایشان به ارمغان آورد. احساسی که در زمان غلبه هری و دوستانش بر ولدمورت شرور به وجود آمد، یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات هری پاتر است. ادامه فیلم تمام توسعه شخصیت‌ها در هفت فیلم دیگر که طی ده سال منتشر شدند را به هم پیوند می زند؛ و اغراق در ترس و احساسات موجودات آن را به یکی از بهترین‌های تاریخ تبدیل کرد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (8)

بستن فرم

  1. امیر محمد

    اردیبهشت 19, 1400

    چنان مخالفم که…مخالفم همین. محفل ققنوس آخره؟؟؟؟!!!!! قبول دارم که این فیلم پاش نمی تونه به سه تای اول باز بشه ولی اخر؟؟؟بعد زندانی ازکابان چهارم؟خدای مجموعه رو گذاشتید بیرون از سه تای اول؟؟!!رتبه بندی من اینه.
    8-هری پاتر و تالار اسرار
    7-هری پاتر و جام اتش
    6-هری پاتر و سنگ کیمیا
    5-هری پاتر و محفل ققنوس
    4-هری پاتر و شاهزاده دورگه
    3-هری پاتر و یادگاران مرگ بخش یک
    2-هری پاتر و یادگاران مرگ بخش دو
    1-هری پاتر و زندانی ازکابان
    با نظر من موافقید؟مخالفید؟من عاشق نظرات متفاوتم لطفا نظراتتون رو بگید

    پاسخ

  2. 484_

    آذر 28, 1399

    من خودم زندانی آزکابان خیلی رو بیشتر دوست داشتم👌🏻

    پاسخ

  3. Nova

    آذر 12, 1399

    اوه خدای من باورم نمیشه هری پاتر و تالار اسرا جز بهترین ها بود
    چطور میتونی …فقط کافیه فیلمو دوبار ببینی تا متوجه عالی بودنش بشی

    درضمن همین جزیاتش پایه و اساس قسمتای دیگه بود

    پاسخ

  4. Dawn

    مرداد 10, 1399

    محفل ققنوس رو واقعا دست کم گرفتید .توصیه میکنم نقدش رو حتما بخونید. در این قسمت شخصیت پردازی و روابط هری و ولدمورت خیلی قشنگ نشون داده شده و حتما نباید ماجراهای هیجان انگیز بلاک باستری اتفاق بیفته تا یه فیلم جالب بشه . نبرد مستقیم دامبلدور و ولدمورت در هیچ کدوم از فیلم هادیده نمیشه مگر درهمین محفل ققنوس .
    علاوه براین اگه فقط نابودی ولدمورت در فیلم هشتم رو باعث و بانی موفقیتش بدونیم ، میشه رتبه یک ب این فیلم داد اما بادرنظرگرفتن بقیه فاکتورها یادگاران مرگ دو تاریک ترین فیلم مجموعه هست و مرگ خیلی از شخصیتا درهمین قسمت اتفاق افتاد که قطعا لایق رتبه یک شدن نیست.

    پاسخ

    • A.n در پاسخ به Dawn

      آبان 3, 1399

      محفل ققنوس در جایگاهی مناسبی بود . چون کارگردان اونجور که باید نتونسته بود فیلم رو با رمان تطبیق بده . در رمان نکات اساسی ای وجود داشت که در فیلم نبود . به نظرم این امتیاز بندی خیلی درست و کامل بود

      پاسخ

      • S در پاسخ به A.n

        اسفند 8, 1399

        منم باهات موافقم

        پاسخ

      • بهار در پاسخ به A.n

        فروردین 17, 1400

        بله کاملا موافقم

        پاسخ

  5. علی

    خرداد 7, 1399

    با چهار تای اول موافقم اما با جام آتش نه! فک کنم شما کتاب جام آتش را نخوندید توی کتاب کلی مسائل هست که توی فیلم اصلا نشون داده نمیشه فیلم بسیار ناقص هست و بنظرم تالار اسرار باید پنجم باشه

    پاسخ