اگر از طرفداران گیلرمو دل تورو هستید این ۱۰ فیلم را نباید از دست دهید!

ژانر وحشت یک ژانر دست کم گرفته شده است و حتی بهترین فیلم های ترسناک نیز به ندرت به عنوان درام زیبا تلقی می شود. حتی معدود کارگردان هایی که خود را به این ژانر وقف کرده اند (مانند جرج آ. رومرو و وس کراون) هم به عنوان کارگردان های مطرح شناخته نمی شوند.

بنابراین موفقیت بین المللی گیلرمو دل تور و دستیابی به جایزه اسکار، با وجود فعالیت در این ژانر، یک شگقتی بزرگ تلقی می شود. به افتخار او می خواهیم ده فیلم برتر را که بر او تاثیر گذاشته و یا به آثار او شباهت دارند را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. موجودی از باتلاق سیاه – Creature from the Black Lagoon (جک آرنولد، 1954)

مشهور ترین هیولاهای فیلم های سینمایی از سنت گوتیک سرچشمه می گیرند که به نظر می رسد دیگر در سینما جایی ندارد. با این حال موجودی از باتلاق سیاه، گرچه با بودجه زیادی ساخته شد که شاید ادوارد دی.وود و راجر کورمن از عهده آن برنمی آمدند، اما توانست بازار سال های 1950 را از آن خود کند.

آنچه از این فیلم که برای طرفداران دل تورو مهم است تاثیر مستقیم این فیلم بر اثر اخیر او، “شکل آب” (The Shape of Water) است. زمانی که او در کودکی این فیلم را تماشا کرد مسحور رابطه میان این هیولا و زن زیبا شد.

او دوست داشت این دو پایان خوشی داشته باشند. بنابراین چند دهه بعد که فیلم “شکل آب” را نوشت و کارگردانی کرد، بین زن و این موجود که به هیولای “موجودی از باتلاق سیاه” شباهت داشت رابطه عاشقانه ای ایجاد کرد. شاید عجیب باشد که عاشقانه ترین فیلم سال 2017 از هیولای یک فیلم ترسناک در سال 1950 الهام گرفته باشد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک که در سال 2018 اکران شدند


2. جنگیر – The Exorcist (ویلیام فردکین، 1973)

گرچه دل تورو در سال های جوانی ایمان به کلیسای کاتولیک را از دست داد اما هنوز هم مفاهیم آن بر او تاثیر می گذارد. حتی فیلم “هزارتوی پن” (Pan’s Labyrinth) که از کفر یونان باستان و مارکسیسم سرچشمه می گیرد نیز به نظر کارگردان یک اثر کلاسیک است. با این وجود مطمئنا طرفداران این کارگردان دوست دارند پرچم دار سینمای وحشت کاتولیک، “جنگیر” را تماشا کنند.

این فیلم اقتباسی از مفهوم جنگیری توانست ایمان را به کارگردان خود، ویلیام فردکین، بازگرداند و به تدریج نشان می دهد فارغ از مدرنیته و منطق، انسان می تواند در مقابل برخی از مفاهیم ناتوان و نادان باقی بماند و شاید سنت ها و باورهای قدیمی و حتی مذهبی از انسان نیرومندتر باشد.

این فیلم درباره مردی است که با مواجهه با شیطان به خدا ایمان می آورد، درست مانند فیلم شناسی دل تورو که شرارت انسان را به نمایش می گذارد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک سال 2018


3. بی گناهان – The Innocents (جک کلایتون، 1961)

زمانی که دل تورو فیلم “قله‌ای به رنگ خون” (Crimson Peak) را ساخت، می خواست داستانی مانند ادبیات دوران ویکتوریا بسازد، اما با این تفاوت که رمان های گوتیک کلاسیک مانند دراکولا مضامین جنسی را پنهان نگه می دارند. با این حال دل تورو دوست داشت در فیلم “قله ای به رنگ خون” این مضامین گویاتر باشد.

هنری جیمز، یکی از نویسندگانی که در ساخت “قله ای به رنگ خون” الهام بخش دل تورو بود، پدر داستان های ترسناک است و رمان “سخت تر شدن اوضاع” از او هنوز اثر کلاسیک دنیای وحشت محسوب می شود. در طی زمان این رمان به شکل های مختلف تفسیر شد و برخی معتقدند شاید این راوی به گونه ای دیگر به کودکان علاقه داشت و به همین دلیل چنین داستان و نتیجه ای خلق شد، که البته این باور می تواند روایت را ترسناک نشان دهد.

فیلم “بی گناهان” که اقتباس کلایتون از این رمان محسوب می شود این داستان را با اجرای دیدنی دبورا کر و فیلمبرداری زیبا تلفیق می کند. دل تورو هم برای ساخت “قله ای به رنگ خون” از فیلم “بی گناهان” الهام  گرفت. شاید بهتر بود تنها روایت را قرض می گرفت.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک قرن 21 به همراه تریلر و خلاصه داستان


4. دراکولای برام استوکر – Bram Stoker’s Dracula (فرانسیس فورد کاپولا، 1992)

حتی فیلم های ضعیف تر دل تورو هم سبک بصری خاصی دارند که مختص خود اوست. فیلم “دراکولای برام استوکر” کاپولا یکی از فیلم های اقتباسی از رمان دراکولا است که جلوه های ویژه به کار رفته در آن موجب تمایز این اثر شد.

کاپولا برای اینکه این فیلم اقتباسی از رمان سال 1897 را به یک اثر خاص تبدیل نماید، باید یک اثر رویاگونه خلق می کرد که با هنر فیلمسازی ژرژ ملی یس برابری نماید و طراح لباس دوران ویکتوریا را زنده کند.

در این فیلم دو مضمون موردعلاقه دل تورو دیده می شود: مضامین کاتولیک و رابطه دیو و دلبر. بنابراین تعجبی ندارد که این کارگردان فیلم “دراکولای برام استوکر” را فیلم موردعلاقه خود می داند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم ترسناک برتر درباره بیگانگان که باید تماشا کنید


5. شبح اپرا – The Phantom of the Opera (روپرت جولیان، 1925)

دل تورو فیلم هایی که رابطه میان افراد عادی و هیولاها را نشان می دهند دوست دارد و بدون شک “شبح اپرا” بهترین فیلم هالیوودی در این زمینه است.

این فیلم صامت اقتباسی از رمان گاستون لورو مانند نسخه موسیقیایی از اندرو لوید وبر چندان موفق نیست اما ترکیب ملودرام الهام بخش از ادگار الن پو، طراحی لباس و اجرای دیدنی لان چینی آن را موفق می کند.

چانی توانست با کمک زبان بدن و چهره این اپرا را تاریک، کودکانه و تاثیرگذار بسازد. رمان گاستون لورو در ابتدا چندان موفق نبود اما جادوی فیلمسازی باعث شد تماشاگران به داستان اریک و کریستین، که بارها توسط فیلمسازان مختلف به نمایش درآمده بود جلب شده و آن را بخوانند.

طی این سال ها صحنه برداشته شدن ماسک و ترس کریستین از چهره او یکی از فراموش نشدنی ترین صحنه های گروتسک سینماست که به مذاق دل تورو هم خوش می آید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2010 به بعد


6. موجود – The Thing (جان کارپنتر، 1982)

یکی از نقطعه عطف های کارنامه دل تورو هیولاهای اوست که توسط جلوه های ویژه خلق می شود، از مرد رنگ پریده فیلم “هزارتوی پن” تا موجودات گوشتی “داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی” (Scary Stories to Tell in the Dark)، همه شخصیت های او جذاب هستند. تمام طرفداران دل تورو باید این فیلم از جان کارپنتر را ببینند. داستانی درباره یک بیگانه قاتل که تغییر چهره می دهد و بنابراین از جلوه های ویژه استفاده می کند.

موجوادت گوشتی، شکستن استخوان ها و شخصیتی که هر لحظه از اچ.آر. گیگر به سالوادور دالی تبدیل می شود، موجب جذابیت این داستان شد. این فیلم از داستان های کوتاه اچ.پی. لاوکرافت اقتباس شد.

از آنجاییکه گفته می شود دل تورو قرار است فیلم اقتباسی از رمان At the Mountains of Madness از لاوکرافت را بسازد، شاید بهتر باشد پیش از دیدن آن این فیلم را ببینید. “موجود” را می توان پیش زمینه آثار دل تورو دانست. این فیلم مانند آثار ضعیف تر دل تورو سبک را به محتوا ترجیح داده است. تصاویر سورئال فیلم تا سال ها با شما باقی می ماند. اما شاید شخصیت های آن چندان به یادماندنی نباشند.

همچنین بخوانید: 25 فیلم ترسناک برتر درباره زامبی


7. فرانکنشتاین – Frankenstein (جیمز ویل، 1931)

هیولای فرانکنشتاین مری شلی یک شخصیت چندلایه و پیچیده و قابل مقایسه با تراژدی های شکسپیر است. یک قربانی و قربانی کننده، یک شخصیت سنگدل و حساس، یک کودک بی گناه و یک ویلن شرور. شرارت های این شخصیت برای تماشاگران دوران رکود بزرگ جالب نبود. جیمز ویل کارگردان و کمپانی سازنده برای جذاب تر نمودن شخصیت برای تماشاگران او را به یک هیولای معصوم تبدیل نمود که تماشاگران عاشق او شدند.

بنابراین هیولای مری شلی از یک موجود بی زبان که در اوقات فراغت آثار جان میلتون، پلوتارک و یوهان ولفگانگ فون گوته را مطالعه می کند به یک حیوان تبدیل می شود که نه قدرت های خود را شناخته و نه می تواند حرف بزند. بنابراین ویل او را قربانی شرایط نشان می دهد تا تماشاگران موجودی را که نمی داند چه می کند، ببخشند.

گرچه این شخصیت با شخصیت اصلی فاصله دارد، سادگی خاص آن باعث بقای آن شده است. آثاری مانند “مرد گرگ نما” (The Wolfman) تا “مصاحبه با خون آشام” (Interview with the Vampire) و همچنین بسیاری از مضامین و شخصیت های نفرت انگیز و تخیلی دل تورو، مرهون این اثر هستند.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


8. دیگران – The Others (آلخاندرو آمنابار، 2001)

نه تنها ایمان کاتولیکی بلکه گناه کاتولیکی بر دل تورو تاثیر گذاشت. بسیاری از فیلم های ترسناک پس از انقلاب جنسی از این مفهوم الهام گرفتند که یکی از آن ها “کری” (Carrie) برایان دی پالما است. گرچه کری یک اثر کلاسیک است، اما نمایش گناه کاتولیکی و استفاده از صلیب و شهادت، کاملا گویاست و گرچه شاید این مضامین به یادماندنی شده باشند اما چندان حقیقی نیستند.

از سوی دیگر، “دیگران” فیلمی است که این مضمون را درک می کند. ارواح، قتل، بیماری عجیب و یک خانه تاریک در آن دیده می شود، اما شاید ترسناک ترین صحنه زمانی باشد که شخصیت کیدمن فرزندان خود را با باور کاتولیک درباره گناه و جهنم آشنا می کند.

برای شخصیت کیدمن، خدا بخشنده و مهربان نیست، بلکه ظالم است و با گناه شخصیت های خود را به جهنم می کشاند. گرچه کودکان گفته های مادر را می پذیرند، اما در حقیقت به این دلیل که انچه مادر می گوید عمیقا از دل او سرچشمه گرفته و در عشق مادری ریشه دارد، برای کودکان تاثیرگذار است. “دیگران” را می توان با فیلم Crono’s دل تورو، یک اثر ترسناک مرتبط با شک کاتولیکی، مقایسه کرد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر نیکول کیدمن که باید تماشا کنید


9. نوسفراتو – Nosferatu (فریدریش ویلهلم مورنائو، 1922)

درحالی که فیلم های صامت دیگر مانند “قلعه اشباح” (The Haunted Castle) از ژرژ ملی یس و “مطب دکتر کالیگاری” (The Cabinet of Dr. Caligari) از رابرت وین دنیای عجیبی از ژانر وحشت را به تصویر کشیدند، نوسفراتو اولین فیلم صامت بود که فضای گوتیک ویکتوریایی را نشان داد.

بیگانه هراسی سرکوب شده با جنسیت و استفاده از عناصر صحنه و معماری در کل فیلم حس می شود: اجرای زیبای مکس، شرک، که تا آن زمان بهترین خون آشام سینما را به تصویر کشید، باعث موفقیت فیلم شد.

از گریم عجیب این شخصیت تا حرکات حشره مانند و غیرطبیعی اش، او را نه تنها به یک شخصیت متفاوت، بلکه به بیگانه ای از یک دنیای دیگر تبدیل می کند. شرک این نقش را از آن خود می کند و شاید تنها همتای او داگ جونز دل تورو است که هیولاهای غیرقابل باور را به تصویر می کشد.

همچنین بخوانید: 50 فیلم کلاسیک که هر زن باید تماشا کند


10. بیا جسیکا را تا پای مرگ بترسانیم – Let’s Scare Jessica to Death – جان دی. هنکوک، 1971

“هزارتوی پن” به دلیل ادغام ژانر فانتزی، وحشت و مدرنیته، دل تورو را در قلب طرفداران جای داد. روایت خاص داستان باعث شد محققین و نظریه پردازان برای سال ها درباره معنای فیم بحث کنند. اگر “هزارتوی پن” عمق زیبا و ترسناک قلب یک دختر کوچک را نشان داد، “بیا جسیکا را تا پای مرگ بترسانیم” خواهر بزرگتر آن است.

این فیلم هم مانند “هزارتوی پن” به فیلمنامه های ویلیام کسل شباهت دارد. جسیکا از جنس پن است اما در این فیلم شاهد داستان تاریک تر و حقیقت هولناک تری هستیم که قهرمان داستان نمی تواند از آن بگریزد و به جای بهتری پناه ببرد.

“هزارتوی پن” و “بیا جسیکا را تا پای مرگ بترسانیم” به شکل زیبایی ساخته شده اند اما فیلم آخر با بودجه کمتر ساخته شده و نشان دهنده مشخصه های ابتدایی و اولیه آثار دل تورو است.

جسیکا نیز به نوعی با یک هزارتو مواجه است. هزارتوی پن با موفقیت هنری و تجاری مواجه شد، درحالی که این فیلم حدود بیست سال پس از ساخت به جایگاهی که سزاوار آن بود دست یافت.

همچنین بخوانید: 10 فیلم به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو از بدترین تا بهترین


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم