10 فیلم برتر دهه 80 هالیوود که باید تماشا کنید

برای برخی از افراد، فیلم‌های دهه 80 میلادی در هالیوود ناامیدکننده بودند. این فیلم‌ها در مقایسه با فیلم‌های دهه 70، سطحی و بی اهمیت به نظر می‌رسیدند. اگرچه این عقیده صحیح است، اما نباید فراموش کرد که در این دهه فیلم‌های خوبی هم ساخته شد. در برخی از این فیلم‌ها به رئالیسم فیلم‌های دهه 70 هم اشاره‌ای می‌شد و مورد توجه مخاطبین سینما قرار می‌گرفت.د ر اینجا ده فیلم برتر این دهه را به شما معرفی خواهیم نمود. با پروشات همراه باشید.

آپدیت: نسخه بسیار کامل‌تر این لیست را می‌توانید در مقاله «38 فیلم برتر دهه 80 میلادی که باید ببینید» مطالعه کنید.


10. امپراتوری ضربه می‌زند – The Empire Strikes Back

یکی از رئال‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های دهه 80 میلادی این فیلم بود که در گیشه نیز به فروش بالایی دست یافت. این فیلم از سری جنگ‌های ستارگان به حساب می آید. پس از موفقیت فیلم اول جنگ ستارگان، این فیلم در سال 1980 ساخته شد. خوشبختانه این فیلم به بهترین سری این فیلم‌ها تبدیل شد. اگرچه در آن زمان این فیلم موردتوجه منتقدین قرار نگرفت، اما امروزه یک فیلم موفق محسوب می‌شود. این فیلم تمام شخصیت‌ها و داستان‌های فیلم اول را بررسی کرد و نسخه بهتری از آن‌ها ساخت. در این فیلم شاهد نبرد تاریک‌تر و پیچیده‌تر از امپراتوری و بیگانگان خواهید بود.


9. گاو خشمگین – Raging Bull

این فیلم که بر اساس زندگی مشت زن معروف جیک لاماتا (Jake LaMotta) ساخته شده، در سال 1980 اکران شد. رابرت دنیرو در نقش این مشت زن مورد تحسین قرار گرفت. او توانست به خوبی لاماتای خشمگین را به تصویر بکشد. همین نقش باعث شد که در همان سال دومین جایزه اسکار خود را در قسمت بهترین بازیگر مرد دریافت نماید. این اثر در عرصه کارگردانی مارتین اسکورسیزی هم بسیار تاثیرگذار بود؛ او در سال‌های 1970 و 1980 آثار مهمی را خلق کرد. زمانی که یک فیلم بر اساس فیلم‌نامه پل شریدر خلق شود مسلماً یک فیلم موفق خواهد بود.


8. درخشش – The Shining

طی سال‌ها کتاب‌های استیون کینگ به یکی از منابع غنی فیلم‌سازان تبدیل شده است. تخیل گسترده او باعث شده آثار موفقی مانند کری (Carrie) و “مرد دونده” (Running Man) خلق شوند. یکی از بهترین اقتباس‌هایی که از او شد، فیلم «درخشش» از استنلی کوبریک، محصول سال 1980 بود. البته باید گفت که نسخه فیلم با متن کتاب تفاوت دارد.

داستان فیلم درباره شخصیت جک نیکلسون است که نقش یک نویسنده را ایفا می‌کند. او در زمستان به همراه خانواده‌اش به هتلی می‌رود تا در کنار نویسندگی سرایدار آن هتل نیز باشد، اما رفته رفته دیوانه می‌شود. جنون او در پایان فیلم به اوج خود می‌رسد. این فیلم که حالا یک شاهکار ترسناک محسوب می‌شود آن روزها یک اثر ابتکاری بود.


7. مهاجمان صندوق گمشده – Raiders of the Lost Ark

در سال 1981، جرج لوکاس تصمیم گرفت که به دوست خوبش استیون اسپیلبرگ کمک کند. در حقیقت لوکاس می‌خواست به فیلم‌های ماجراجویانه سال‌های 1930 بازگردد و این اثر ایندیا جونزی او یک شاهکار است. اسپیلبرگ این فیلم را به زیبایی تمام ساخت و صحنه‌هایی خلق کرد که همانند زندگی واقعی بود.

البته که نقطه قوت فیلم، بازی هریسون فورد در نقش اصلی است. بازی او آنقدر قوی و دلنشین بود که باعث شد شخصیت هان سولودر سری جنگ ستارگان نیز مورد توجه قرار بگیرد. این فیلم ماجراجویانه زیبا، جونز را در حالی نشان می‌دهد که می‌خواهد از یک لوح محافظت کند تا نازی‌ها به آن دسترسی پیدا نکنند. تنها کافی است به صحنه‌ای فکر کنید که لوح باز شد.


6. بلید رانر – Blade Runner

این فیلم در سال 1982 اکران شد و به زمان آینده اشاره دارد. بلید رانر تصویر زیبایی از ژانر علمی تخیلی را به نمایش درآورد. این فیلم علمی تخیلی هریسون فورد را در نقش اصلی یک کارآگاه نشان می‌دهد که می‌خواهند ربات‌هایی که دیوانه شده‌اند را شناسایی کند. روتخر هاور در نقش منفی هم یکی از بازی‌های به یادماندنی دهه 80 را به نمایش گذاشت.

طرفداران، موسیقی متن فیلم و جلوه‌های ویژه آن را دوست داشتند زیرا آن‌ها را به آینده می‌برد. اگرچه در آن زمان طرفداران هریسون فورد چندان از این نقش متفاوت او استقبال نکردند، اما امروز این فیلم یک شاهکار محسوب می‌شود.

(یادداشت مترجم: نسخه دوم این فیلم با نام «بلدرانر 2049» که داستانش در ادامه نسخه اول اتفاق می‌افتد، در مراسم اسکار سال 2018 موفق به کسب 2 اسکار (بهترین فیلم‌برداری و بهترین جلوه‌های ویژه) و نامزدی در 3 رشته دیگر (بهترین تدوین صدا، بهترین صداگذاری و بهترین طراحی صحنه) شد. اگر طرفدار سینما هستید پیشنهاد می‌کنیم این دو نسخه را همراه با یکدیگر مشاهده کنید.)


5. تاپ گان – Top Gun

یکی از بهترین فیلم‌های لیست ما این فیلم است. تام کروز یکی دیگر از بازیگران محبوب دهه 80 است و این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های اوست. تام کروز در نقش یک خلبان مبارز نیروی هوایی ایالات متحده ظاهر می‌شود که برای آموزش پیشرفته در آکادمی تاپ گان انتخاب شده است.

در این فیلم صحنه‌های مبارزه و تعقیب و گریزی را می‌بینیم که با جذابیت تام کروز دیدنی‌تر خواهند شد و همچنین یکی از زیباترین داستان‌های عاشقانه دهه 80 در این فیلم است که رابطه تام کروز و شخصیت کلی مگ گیلز را نشان می‌دهد. موسیقی این فیلم به نام Take My Breath Away در آن سال‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت.


4. وال استریت – Wall Street

یاپی ها یکی از داستان‌های جالب خبری در سال‌های 1980 بودند که این فیلم هم به آن‌ها اشاره دارد. در این فیلم مایکل داگلاس در نقش گوردون گکو ظاهر شده که یک بانکدار پول دوست است و یک بانکدار جوان با بازی چارلی شین می‌خواهد با او رقابت کند. گکو با فلسفه “طمع خوب است” و خط قرمزهای خود به یکی از شخصیت‌های کلیدی دهه 80 تبدیل شد.

اگرچه این فیلم با زندان و حبس به پایان می‌رسد، اما جذابیت داستان باعث تحسین آن توسط مخاطبین می‌شود. اگرچه عمده موفقیت این فیلم به دلیل بازی‌های زیبا و داستان آن است، اما مسلماً پول و قدرت هم تاثیرگذار خواهند بود.


3. جوخه – Platoon

چه کسی می‌تواند جمله معروف این فیلم را فراموش کند: «اولین حقیقت جنگ، معصومیت است». این فیلم که بر اساس تجربه شخصی کارگردان فیلم، الیور استون، در جنگ ویتنام ساخته شده، یکی از رئال‌ترین فیلم‌های جنگی است. چارلی شین توانسته به خوبی معصومیت را در نقش اصلی به نمایش بگذارد، در حالی که تام برنگر به خوبی در نقش منفی مقابل او ظاهر شده است.

این فیلم به دلیل صحنه‌های خشونت آمیز و شوکه کننده در زمان اکران بسیار بحث برانگیز بود. در حقیقت استون با این کار می‌خواست نشان دهد که جنگ چقدر وحشیانه است. شین یک سرباز پیاده نظام است که به دنیای جنگ وارد می‌شود. صحنه‌ای که شخصیت ویلم دفو در حالی که می‌خواست به هلیکوپتر نجات دست پیدا کند مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد هنوز آزاردهنده است.


2. ترمیناتور – The Terminator

سال‌های 1980 دهه درخشانی برای فیلم‌های اکشن موفق بود. در این دهه شخصیت‌هایی مانند استالونه و فرانکی در اوج حرفه خود قرار داشتند. در همین دهه بود که آرنولد شوارتزنگر به یک ستاره تبدیل شد، در حالی که قبلاً یک بدن ساز بود. جیمز کامرون کارگردانی این فیلم را بر عهده داشت و در آن از شوارتزنگر استفاده کرد.

اگر تابه حال این فیلم را ندیده‌اید (که عجیب به نظر می‌رسد!) باید بدانید داستان فیلم درباره شخصیت آرنی (ترمیناتور) با بازی آرنولد است که می‌خواهد سارا کانر را پیدا می‌کند. این زن فرزندی را به دنیا می‌آورد که بعدها بشر را از سایبرگ ها نجات می‌دهد، به همین دلیل ترمیناتور را به زمان گذشته می‌فرستند تا این زن را از دنیا ببرد. این فیلم خشن و آزاردهنده است، اما حتماً از دیدن آن لذت می‌برید. با دیدن این فیلم نفس در سینه‌تان حبس می‌شود. البته بعدها نسخه زیباتری از آن هم ساخته شد.


1. صورت زخمی – Scarface

دهه 1980 برای ستارگان بزرگ سینما یک دهه حیاتی بود و در این زمان بود که نام آل پاچینو در کنار کروز، دنیرو و دیگران قرار گرفت. او تا این زمان با فیلم‌های “پدرخوانده” (The Godfather) و “سرپیکو” (Serpico) به شهرت رسیده بود، اما این فیلم شهرت او را دوچندان نمود. این فیلم حماسی گانگستری و سرگرم کننده توسط برایان دی پالما کارگردانی شد که در سال‌های 80 یک نام مهم بود.

پاچینو در بازی خود خشونت حیوانی را به تصویر کشیده و در نقش قاچاقچی مواد مخدر، تونی مونتانا، ظاهر می‌شود. او از یک مهاجر فقیر کوبایی به ارباب دنیای مواد مخدر تبدیل می‌شود و در این مسیر هر خشونتی را مرتکب می‌شود. این فیلم بهترین فیلم این دهه است که باید تماشا کنید.

همانطور که دیدیم دهه 80 میلادی برای سینمادوستان یک دهه مؤثر محسوب می‌شود که فیلم‌های خوبی در ژانرهای مختلفی ساخته شد. با رسیدن به دهه 90 انرژی سینمای دهه 80 تقریباً از بین رفت. به همین دلیل فیلم‌های دهه 80 ماندگارتر شده‌اند.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Mehran

    آذر 28, 1397

    Full metal jacket !!:/

    پاسخ