نقش‌های پرطرفدار سینمایی که در سیکوئل‌ها بازیگر جانشین داشتند

اگر شخصی از شما بخواهد تا یک فیلم و دنباله‌اش را پشت سر هم تماشا کنید، طبیعتاً انتظار دارید که بازیگران مجموعه، ثابت بوده و تغییری نداشته باشند. ثبات بازیگران موجب بالا رفتن ارزش فیلم در برابر سینمادوستان شده و توجه طرفداران قسمت اول را جلب می‌کند. دیدن دوباره “هریسون فورد” (Harrison Ford)، “مارک همیل” (Mark Hamill) و “کری فیشر” (Carrie Fisher) در نقش‌های پرطرفدار سینمایی مثل “هان سولو” (Han Solo)، “لوک اسکای‌واکر” (Luke Skywalker) و “لیا ارگانا” (Leia Organa) در طول سه دهه پس از فیلم “بازگشت جدای” (Return of the Jedi)، جذابیت زیادی دارد. آیا در صورتی‌ که فیلم‌های “راکی” (The Italian Stallion) توسط کسی به‌ جز “سیلوستر استالونه” (Sylvester Stallone) نوشته می‌شد، وضعیتی مشابه الآن را داشت؟
بعضی فیلم‌ها آن‌قدر خوش‌شانس نیستند و بازیگر جدید صاحب نقش می‌شود. نمونه آن، فیلم “جانوران شگفت‌انگیز3: اسرار دامبلدور” (Fantast Beasts 3: The Secrets of Dumbledore) است که برای ضدقهرمان اصلی آن یعنی “گلرت گریندل‌والد” (Gellert Grindelwald) بازیگر جایگزین انتخاب می‌شود. این اولین فیلمی نیست که دچار این اتفاق می‌شود; هالیوود از این نمونه‌ها زیاد دارد. تعدادی از نقش‌ها به‌ اجبار عوض می‌شوند در حالی‌ که بقیه به دلیل تفاوت‌های سلیقه‌ای در خلاقیت و برخی فقط به دلایل شخصی موجب جایگزینی بازیگران می‌شوند. این لیست شامل نقش‌های پرطرفدار سینمایی با بازیگران جایگزین است. نقش‌هایی که نیاز به بازیگر جایگزین موقت دارند در اینجا نمایش داده نمی‌شوند چون موقعیتی است که می‌تواند توسط هرکسی اشغال شود. همچنین نقش‌هایی که به دلیل جهش زمانی نیاز به نسخه‌ای متفاوت از بازیگر آن نقش را دارند نیز شامل این لیست نمی‌شوند. بنابراین در این لیست نقش‌های پرطرفدار سینمایی با بازیگران جایگزین را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


8. “مس میکلسن” (Mads Mikkelsen) / “جانی دپ” (Johnny Depp) به‌عنوان “گلرت گریندل‌والد” در “جانوران شگفت‌انگیز3: اسرار دامبلدور” (2022)

تماشاچیان، بازی “دپ” را در دو فیلم قبلی دیده‌اند. در هر حال، به دلیل مشکلات حقوقی که در زندگی شخصی‌اش به وجود آمد، استودیو از او خواست تا از شرکت در فیلم انصراف داده و برای بازی در نقش جادوگر تاریک باز نگردد. “مس میکلسن” با بازی در این فیلم، دوباره به شهرت “هانیبال” (Hannibal) و شخصیت شرور فیلم “جیمز باند” (James Bond) یعنی “لی شیفره” (Le Chiffre) رسید. تغییر بازیگر، علیرغم شخصیت دوست‌داشتنی “میکلسن”، مخالفان زیادی داشت اما او نمایش مناسبی از خود نشان داد. با توجه به الگوی فیلم‌های “جانوران شگفت‌انگیز”، پذیرفتن این تغییر چندان سخت نبوده است. سازندگان به‌خوبی به یاد دارند که “کالین فارل” (Collin Farrell) این نقش را در اولین قسمت از فیلم یعنی “جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها” (Fantastic Beasts and Where to Find Them) بازی کرد. پس از زمانی که “نیوت” (Newt) از یک هیولا برای گرفتن او استفاده و چهره واقعی او را مشخص کرد، هویتش آشکار شد. در قسمت سوم به دلیل حضور “میکلسن” به‌ عنوان ضدقهرمان اصلی داستان، این اتفاق رخ نداد. این یک موهبت است; زیرا قدرت موجود “نیوت” که مبدل “گریندل‌والد” را نابود کرد، کمرنگ می‌شد. خوشبختانه “دپ” طبق قرارداد حق قانونی این نقش را تمام و کمال به نام خود ثبت نکرد و به همین دلیل، “میکلسن” می‌تواند در سه فیلم بعدی “جانوران شگفت‌انگیز” این نقش را بازی کند.


7. “مگی جیلنهال” (Maggie Gyllenhaal) / “کیتی هلمز” (Katie Holmes) به‌عنوان “راچل دیویس” (Rachel Dawes) در “بتمن : شوایه تاریکی” (Batman : The Dark Knight) (2008)

“بتمن شروع می‌کند” (Batman Begins) از راه رسید تا پس از شکست فیلم “بتمن و رابین” (Batman and Robin)، قهرمان سقوط کرده یعنی “بتمن” را احیا کند. در این فیلم، “کیتی هلمز” (Katie Holmes) در نقش عشق “بتمن” یعنی “راچل دیویس” بازی کرد. او یک صحنه محوری در روایت داشت و حتی هویت واقعی “بتمن” را می‌دانست. ایفای نقش “هلمز” چندان بد نبود اما سه سال بعد هنگامی‌ که “شوالیه تاریکی” وارد سینماها شد، او به‌ عنوان “دیویس”حضور نداشت. به جای او، “مگی جیلنهال” بدون هیچ توضیحی در مورد تغییرات ایجادشده، برای این نقش قرارداد نوشت. در پشت‌صحنه، “هلمز” سر صحنه فیلم دیگری مشغول بود و نتوانست در نقش خود حاضر شود; نقشی که قرار بود توسط برنامه “جوکر” (Joker) به یکی از بزرگ‌ترین دشمنان “بتمن” یعنی “هاروی دنت” (Harvey Dent) تبدیل شود. “جیلنهال” به‌ خوبی در نقش جا افتاد و حتی “هلمز” برای او آرزوی موفقیت کرد. از این‌ رو، این جایگزینی با واکنش و انتقاد فراوانی مواجه نشد. این شرایط سبب می‌شود این گزینه در لیست نقش‌های پرطرفدار سینمایی قرار بگیرد.


6. “دان چیدل” (Don Cheadle) / “ترنس هاوارد” (Terence Howard) به‌عنوان “جیمز رودز/ ماشین جنگ” (James Rhodes/ War Machine) در “مرد آهنی 2” (Iron Man 2) (2010)

تغییر “ترنس هاوارد” به‌عنوان “جیمز رودز” یکی از موارد بازسازی نقش‌های پرطرفدار سینمایی است که در اواسط مجموعه صورت گرفته است. در شروع مجموعه بود که “دان چیدل” در “مرد آهنی 2” تبدیل به “ماشین جنگ” شد; زمانی که هنوز شکل‌گیری “انتقام جویان” (Avengers) رخ نداده بود. گفته می‌شود جدایی “هاوارد” مربوط به پول بوده اما قرارداد بلندمدت برای “ماشین جنگ” می‌توانست برای او مزایای زیادی داشته باشد. متأسفانه، هاوارد در خاطره‌ها باقی نخواهد ماند زیرا اغلب طرفداران مارول به فیلم‌هایی گروهی این مجموعه تمایل پیداکرده‌اند; جایی که “چیدل” در زره “مرد آهنی دیگر” (The other Iron Man) نمایان می‌شود.


5. “جولیان مور” (Julianne Moore) / “جودی فاستر” (Jodie Foster) به‌عنوان “کلاریس استارلینگ” (Clarice Starling) در “هانیبال” (Hannibal) (2001)

جودی فاستر” نقش “کلاریس استارلینگ” را در فیلم هیجان‌انگیز “سکوت بره‌ها” (Silence of the Lambs) بازی کرد. بازی در این نقش سبب به دست آوردن جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن توسط او شد. در همان زمان، همبازی او “آنتونی هاپکینز” (Anthony Hopkins) در یکی از کوتاه‌ترین زمان‌های حضور در صحنه‌، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را تصاحب کرد.
با توجه به تمام موفقیتی که فیلم به دست آورده بود و منابع موجود حال حاضر، تهیه‌کنندگان تصمیم گرفتند دنباله‌ای به نام “هانیبال” بسازند. طرفداران “سکوت بره‌ها” برای دیدن بازگشت بازیگران، مشتاق بودند. در حالی‌ که “هاپکینز” دوباره به‌ عنوان “آدم‌خوار” (Cannibal) نقش خود را ایفا کرد اما “فاستر” از انجام این کار امتناع کرد. درنهایت، “جولیان مور” مسئولیت نقش را بر عهده گرفت اما حضور شایسته او برای کمرنگ کردن عدم حضور برنده اسکار یعنی “فاستر” در فیلم، کافی نبود.


4. “وال کیلمر” (Val Kilmer) / “جرج کلونی” (George Clooney) / “مایکل کیتون” (Michael Keaton) به‌عنوان “بروس وین / بتمن” (Bruce Wayne/ Batman)

“ادام وست” (Adam West)، “کریستین بیل” (Christian Bale)، “بن افلک” (Ben Affleck) و “رابرت پتینسون” (Robert Pattinson) در این لیست حضور ندارند. چون فیلم‌های “بتمن” که آن‌ها ایفای نقش کرده‌اند، دنباله مستقیم نبودند. مجموعه فیلم‌ها در سال 1989 با نقش‌آفرینی “مایکل کیتون” و کارگردانی “تیم برتون” (Tim Burton) آغاز شدند. او دوباره در فیلم تاریک‌تر “بتمن بازمی‌گردد” (Batman Returns) حضور یافت اما در قسمت سوم، شنل خود را آویزان کرد; جایی که “وال کیلمر” (Val Kilmer) بدون توضیحی، کارگردانی را بر عهده گرفت. حتی “آلفرد” (Alfred) به تغییر خیره‌کننده “آقای بروس” (Master Bruce) اشاره‌ای نکرد. لحن تیره‌تر “برتون” باعث شد “برادران وارنر” (Warner Bros) از “کیتون” بخواهند کنار بکشد. جایگزین او “وال کیلمر” در یک فیلم “بتمن برای همیشه” (Batman Forever) بازی کرد. بعدها، “جرج کلونی” (George Clooney) در فیلم وحشتناک چهارم بازی کرد. جایی که حتی “کریس اودانل” (Cgris O’Donnell) متوجه جایگزینی بازیگر نشد. می‌توان این بازیگران را در لیست بازیگران جایگزین نقش‌های پرطرفدار سینمایی قرار داد.


3. “مایکل گمبون” (Michael Gambon) / “ریچارد هریس” (Richard Harris) به‌عنوان “آلبوس دامبلدور” (Albus Dumbledore) در “هری پاتر و زندانی آزکابان” (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) (2004)

مجموعه “هری پاتر” از “ستگ جادو” تا “یادگاران مرگ 2” توانسته بخش بزرگی از بازیگران اصلی و اولیه را حفظ کند. تغییراتی که قابل‌ ذکر هستند عبارت‌اند از: “لاوندر براون” (Lavender Brown)، “آبرفورث دامبلدور” (Aberforth Dumbledore)، “گریپ‌هوک” (Griphook) و “بانوی چاق” (The Fat Lady). در حالی‌ که برخی از نقش‌های جزئی جابه‌جا شده بودند اما نقش‌های اصلی نیز نیاز به تغییرات جزئی داشتند.
نقش “آلبوس دامبلدور” (Albus Dumbledore) پس از مرگ “ریچارد هریس” (Richard Harris) به یک تجدیدنظر نیاز داشت. آن مرحوم نتوانست به فیلم‌برداری فیلم سوم یعنی “هری پاتر و زندانی آزکابان” (Harry Potter and The Prisoner of Azkaban) برسد و مسئولیت بزرگی را بر دوش “مایکل گمبون” (Michael Gambon) گذاشت. “گمبون”، لباس‌های آبی نیمه‌شب را در اختیار داشت اما با انتقاد روبه‌رو شد; زیرا او به‌جای “هریس” آرام و چشمک‌پران، نسخه‌ی خشن و تاریک‌تر را به نمایش می‌گذاشت.


2. “مارک رافلو” (Mark Ruffalo) / “ادوارد نورتون” (Ed Norton) به‌عنوان “بروس بنر/ هالک” (Bruce Banner / The Hulk) در “انتقام جویان” (The Avengers) (2012)

فیلم “هالک شگفت‌انگیز” (Bruce Banner / The Hulk) دومین فیلم از مجموعه “دنیای سینمایی مارول” (The MCU) بود و در آن، “ادوارد نورتون” در نقش “دکتر بروس بنر” (Dr.Bruce Banner) بازی کرد; حضور “رابرت داونی جونیور” (Robert Downey Jr) به‌عنوان “تونی استارک” (Tony Stark) نیز باعث تقویت آن شد. به‌ هر حال، زمانی که “ناتاشا رومانوف” (Natasha Romanoff)، “بنر” را در “انتقام جویان” استخدام کرد، چهره‌ “بنر” عوض شده بود و فیلم به نحوی آن را در خط داستانی قرار داد. حتی اگر تماشاچیان متوجه این منظور نشده باشند، استودیو به نمایش تجاری ضعیف فیلم “هالک شگفت‌انگیز” امید داشت تا بینندگان، این حقیقت را که قبل از “روفالو”، “نورتون” این نقش را بر عهده داشت، فراموش کنند.
“روفالو” صاحب این نقش شد و در حال حاضر میان دو عضو از شش عضو اصلی “انتقام جویان” قرار دارد که هنوز فعال هستند. با توجه به طنز ثابتی که در فیلم‌های مارول وجود دارد، تصور اینکه بازیگر جدی‌ای مثل “نورتون” در این نقش بازی کند، سخت است. دلیل این جایگزینی را یک عدم توافق بین استودیو و بازیگر، ثابت کرد. اگر “نورتون” بخشی از پروژه عظیم مارول می‌بود، قطعاً جذابیت و محبوبیت او می‌توانست بیشتر شود. با این‌ حال، این جایگزینی شایسته قرار گرفتن در لیست بهترین بازیگران جایگزین در نقش‌های پرطرفدار سینمایی است.


1. “کلر فوی” (Claire Foy) / “رونی مارا” (Rooney Mara) به‌عنوان “لیزبث سلندر” (Lisbeth Salander) در “دختری در تار عنکبوت” (The Girl in The Spider’s Web) (2018)

وقتی “دیوید فینچر” (David Fincher) فیلم “دختری با خالکوبی اژدها” (The Girl With The Dragon Tattoo) را کارگردانی کرد، از مجموعه کتاب‌های سوئدی “میلنیوم” (Millenium) اقتباس‌هایی به زبان انگلیسی صورت گرفت. او “رونی مارا” را در نقش هکر انتخاب کرد و با بازی خوبی که به نمایش گذاشت، همه را غافلگیر کرد. این نقش باعث شد او در مراسم اسکار به‌عنوان نامزد بازیگر نقش اول زن، انتخاب شود.
متأسفانه این آخرین چیزی بود که طرفداران از “مارا” دیدند زیرا استودیو برای دنباله فیلم با او همکاری نکرد. در عوض، استودیو دو کتاب بعدی را رها کردند و فیلم “دختری در تار عنکبوت” را با نقش‌آفرینی “کلر فوی” (به دلیل شهرتش در فیلم “تاج” “The Crown”) ساختند. “فوی” بازی خوبی را در یک فیلم بد به نمایش گذاشت اما جایگزینی بازیگران سبب شد او را در لیست قرار دهیم. بنا بر گزارش‌ها، این تغییر به دلیل محدودیت‌های بودجه صورت گرفت; اگرچه برخی دیگر معتقدند که استودیو قصد داشت یک بازسازی را انجام دهد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. ناشناس

    خرداد 27, 1401

    عالی بود👌🏻

    پاسخ