بهترین کارگردان‌های تمام دوران (رده‌بندی بر اساس Reddit)

در تاریخ سینما، کارگردان‌های تحسین‌شده و مشهور زیادی وجود دارند، اما تعداد معدودی از آنها واقعاً مهر خود را در طول سالها بر دنیای سینما گذاشته‌اند. اینها فیلمسازانی هستند که اغلب مورد توجه بهترین‌های تمام دوران بوده‌اند.

بدیهی است که کاربران Reddit مایل‌اند نظر خود را در مورد هر موضوعی به اشتراک بگذارد، از جمله موضوعی به سختی نام بردن از بهترین کارگردان‌ها در تمام دوران. در حالی که این کاربران نتوانستند گروه بسیار متنوعی از فیلمسازان را از نظر کارگردانان رنگین پوست یا کارگردانان زن ارائه دهد، نام‌هایی که برای بسیاری از بهترین فیلم‌های تاریخ معرفی شده‌اند، در این لیست دیده می‌شوند.

در ادامه با معرفی بهترین کارگردان‌های تمام دوران همراه پروشات باشید.

نکته: تصاویر این لیست مربوط به معروف‌ترین فیلم هر کارگردان است.


10. بیلی وایدر – Billy Wilder

این استعداد واقعی یک کارگردان است که بتواند بین ژانرها بپرد و با لحن‌های مختلف در فیلم‌های خود بازی کند. این چیزی است که بیلی وایلدر در آن عالی بود؛ زیرا همه فیلم‌هایش مهارت‌های تیز او را به اشتراک می‌گذاشتند، اما در عین حال بسیار متفاوت از یکدیگر هستند.

از کمدی‌های رمانتیک مانند آپارتمان گرفته، تا نوآرهای شدید مانند غرامت مضاعف، فهرست آثار کلاسیک وایلدر بسیار چشمگیر است. یکی از ردیتورها با این ادعا که وایلدر به ایجاد “بنیادهای فیلمسازی مدرن” کمک کرده است، در مورد تأثیر مستمر وایلدر صحبت کرد.


9. سرجو لئونه – Sergio Leone

برخی از کارگردانان وجود دارند که می‌توان آنها را برای کمک به ایجاد یک جنبش کامل در سینما بررسی کرد و سرجو لئونه مطمئناً با این مقوله مطابقت دارد. اگرچه او تنها فیلمسازی نبود که این کار را کرد، اما لئونه ژانر وسترن را با سه‌گانه دلاری خود محبوب کرد.

لئونه در کنار خلق ظاهر و سبک وسترن که ژانر را برای همیشه تغییر داد و ستاره‌هایی مانند کلینت ایستوود را به سینما معرفی کرد، وی مسئول برخی از نمادین‌ترین لحظات فیلم در تمام دوران است. یکی از ردیتورها به «ده دقیقه اول روزی روزگاری در غرب» اشاره کرد که بسیار استادانه است.


8. پل توماس اندرسن – Paul Thomas Anderson

در حالی که کاربران ردیت اکثراً کارگردانان مسن‌تری را انتخاب می‌کردند که حرفه‌ای طولانی و تثبیت شده داشتند، چند استعداد جدیدتر وجود داشتند که برخی آن‌ها را شایسته توجه به‌عنوان برترین‌های تمام دوران می‌دانستند. یکی از این کاربران ادعا می‌کند که پل توماس اندرسن از نظر آنها “در صدر همه قرار دارد”.

اندرسن اولین فیلم بلند خود را در سال 1996 ساخت، اما از آن زمان تاکنون تعدادی فیلم کلاسیک مدرن ساخته‌است، از شب‌های بوگی گرفته تا خون به‌پا خواهد شد و استاد. آخرین فیلم او، لیکریش پیتزا، نیز به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال 2021 انتخاب و تحسین شده‌است.


7. ریدلی اسکات – Ridley Scott

با نگاهی به برخی از نام‌هایی که به‌عنوان بهترین کارگردان تمام دوران پیشنهاد شده‌اند، یادآور برخی از حرفه‌های فیلم‌سازی باورنکردنی است که هنوز هم قوی هستند. ریدلی اسکات یکی از این نمونه‌هاست که در سال 2021 دو فیلم تحسین شده، خانه گوچی و آخرین دوئل را تولید کرد.

اسکات در طول زندگی طولانی خود، فیلم‌های کلاسیک و محبوب بی‌شماری ساخته‌است، از بیگانه گرفته تا بلید رانر و گلادیاتور. یکی از کاربران ردیت اسکات را به‌عنوان بهترین کارگردان تمام دوران‌ها معرفی کرد و ادعا کرد که «هر چیزی را که این نام روی آن باشد تماشا خواهند کرد».


6. کریستوفر نولان – Christopher Nolan

کریستوفر نولان یکی دیگر از کارگردانان نسبتاً جدید است که در میان این تعداد زیاد کهنه‌کار نام برده می‌شود. با این حال، با توجه به میزان محبتی که او از جانب سینمادوستان دریافت می‌کند، اصلاً تعجب‌آور نیست که برخی او را به‌عنوان بهترین کارگردان تمام دوران معرفی کنند.

در حالی که سه‌گانه شوالیه تاریکی او جایگاه افسانه‌ای او را در میان بسیاری از طرفداران تثبیت کرد، او به‌طور مداوم پروژه‌های نوآورانه و جاه‌طلبانه‌ای مانند یادگاری، تلقین و دانکرک ساخته است. یکی از ردیتورها، اصالت فیلم‌هایش را ستایش کرد و مدعی شد که نولان «هنوز فیلم بدی را منتشر نکرده‌است».


5. جرج میلر – George Miller

جرج میلر با فیلم مکس دیوانه، یک فیلم مستقل بسیار تأثیرگذار که جرقه یک مجموعه طولانی‌مدت را برانگیخت، وارد پرده سینما شد. تقریباً چهار دهه بعد، میلر برای کارگردانی فیلم وحشی و حماسی مکس دیوانه: جاده خشم (Mad Max: Fury Road) به این مجموعه بازگشت. این موفقیت به‌تنهایی باعث می‌شود که برخی از طرفداران او را به‌عنوان بهترین کارگردان در تمام دوران‌ها بدانند.

اما فراتر از فیلم‌های مکس دیوانه، میلر فیلم‌های خانوادگی تحسین‌شده‌ای نیز ساخته است، از جمله بیب: خوک در شهر و خوش‌قدم. یکی از ردیتورها اصرار داشت که هر کارگردانی که بتواند این کار را انجام دهد “رای من را گرفته است.”


4. استیون اسپیلرگ – Steven Spielberg

استیون اسپیلبرگ فیلمسازی است که به‌نظر می‌رسد به‌تنهایی فیلم را برای یک نسل خاص تعریف کرده‌است. ماجراهای جذاب او مانند پارک ژوراسیک، ای.تی و مهاجمان صندوق گمشده در میان سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های تمام دوران باقی مانده‌اند. با این حال اسپیلبرگ همچنین درام‌های قدرتمند بزرگسالان مانند فهرست شیندلر، مونیخ و نجات سرباز رایان را به بینندگان ارائه داده‌است.

همانطور که اسپیلبرگ برای نسخه خود از داستان وست ساید تحسین بیشتری دریافت کرد، تأثیر او در سینما مانند همیشه قوی باقی می‌ماند. ردیتورها بر این باورند که فیلم‌های مدرن هنوز در تلاش هستند تا «تاثیر درونی و حس شگفت‌انگیز» اسپیلبرگ را تکرار کنند.


3. آکیرا کوروساوا – Akira Kurosawa

در حالی که انتخاب‌های Reddit برای بهترین کارگردان تمام دوران فاقد تنوع خاصی است، آکیرا کوروساوا یکی از فیلمسازان بین‌المللی بود که توسط بسیاری از کاربران پیشنهاد شد. در واقع، فیلم‌های کوروساوا مانند تخت خون و هفت سامورایی بر بسیاری از فیلمسازان دیگر تأثیر گذاشته‌است.

نویسنده ژاپنی تعدادی شاهکار خلق کرد که از زبان فراتر رفت و در آزمون زمان ایستاد. یکی از کاربران ردیت ادعا کرد که فیلم‌های کوروساوا «استاندارد جدیدی در فیلم‌سازی ایجاد می‌کنند» و نمی‌توان تأثیر حرفه‌ای او را انکار کرد.


2. آلفرد هیچکاک – Alfred Hitchcock

معیارهای زیادی وجود دارد که کسی می‌تواند در مورد بهترین کارگردان تمام دوران در نظر بگیرد. برای ردیتورها، مبتکرترین، موفق‌ترین، تحسین‌شده‌ترین و تأثیرگذارترین کارگردان، آلفرد هیچکاک است.

هیچکاک با آثار کلاسیک متعدد خود به تعریف تعلیق در فیلم ها کمک کرد. سرگیجه، روانی، شمال از شمال غربی و بسیاری فیلم‌های دیگر که برای دوره‌های هیجان‌انگیز دوران خود ساخته شده‌اند، مثالی از کارهای ارزشمند این کارگردان‌اند. او میراثی باورنکردنی برای فیلم‌سازانی است که هنوز در تلاش هستند تا از سبک متمایز او تقلید کنند.


1. استنلی کوبریک – Stanley Kubrick

نام بردن از بهترین چیزهای تمام دوران کار سختی است. با توجه به ماهیت ذهنی فیلمسازی، انتخاب یک کارگردان برجسته بالاتر از دیگران بسیار دشوار است. برخی از کاربران ردیت اظهار داشته‌اند که کارگردان “مورد علاقه” شخصی آنها استنلی کوبریک است که اتفاقاً توسط بسیاری دیگر نیز به همین لقب نامگذاری شده است.

وقتی صرفاً به فیلم‌ها به‌طور کلی و فریم‌هایی که به ذهن می‌رسد فکر می‌کنیم، کوبریک ممکن است بیش از هر کارگردان دیگری مسئول آنها باشد. از دکتر استرنج لاو و 2001: ادیسه فضایی گرفته، تا درخشش و غلاف تمام‌فلزی او شاهکارهای جذاب، چالش برانگیز و درخشان را یکی پس از دیگری ساخته‌است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم