بهترین فیلم‌های غیر گانگستری مارتین اسکورسیزی (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)

مارتین اسکورسیزی همچنان یکی از موفق‌ترین کارگردانان سینما است. او با 9 نامزدی اسکار در رشته بهترین کارگردانی، رتبه دوم را بین همه کارگردانانی که این افتخار را دریافت کرده‌اند دارد. در حالی که فیلم‌های او در مجموع، 20 جایزه اسکار و 91 نامزدی کسب کرده‌اند، او همچنان بیش از همه با ژانر گانگستری در ارتباط است. با این حال، کارهای او بسیار فراتر از یک ژانر است.

اسکورسیزی کارگردانی کمدی‌های تاریک، تریلرهای دراماتیک، بیوگرافی‌های تاریخی و حتی آثاری در ژانر وحشت را بر عهده داشته‌است. این فیلم‌ها نیز به‌اندازه آثار گانگستری او جوایز و تحسین منتقدان را دریافت کردند و همچنین مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند.

در این مقاله بهترین فیلم‌های غیر گانگستری مارتین اسکورسیزی را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10 آخرین وسوسه مسیح – 1988 – 7.5 – The Last Temptation Of Christ

در سال 1988، مارتین اسکورسیزی فیلم آخرین وسوسه مسیح را کارگردانی کرد؛ حماسه‌ای از کتاب مقدس درباره زندگی عیسی مسیح. این فیلم هنگام اکران بسیار بحث‌برانگیز شد. بسیاری از گروه‌های مسیحی آن را تحریم کردند زیرا وسوسه‌هایی را که عیسی بر آنها غلبه کرد توهین‌آمیز می‌دانستند.

با این حال، این واکنش ها مانع از تبدیل شدن این فیلم به یک کلاسیک تحسین‌شده نشد. این فیلم هم  در راتن تومیتوز و هم در imdb امتیاز بالایی گرفت و حتی اسکورسیزی را هم نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی کرد.


9. هوگو – 2011 – 7.5 – Hugo

در سال 2011، مارتین اسکورسیزی نامه عاشقانه خود را به تاریخ سینما ارسال کرد، چیزی که او همیشه برای آن بسیار عزیز بود. مردی که یک کتاب کامل درباره تاریخ فیلم‌ها نوشته‌بود، رمان اختراع هوگو کابرت را در فیلم هوگو اقتباس کرد.

در این فیلم ایسا باترفیلد در نقش یک یتیم جوان که در پاریس زندگی می‌کند بازی کرد. او در آنجا با ژرژ ملیاس، فیلمسازی که در ابتدای راه قرار دارد ملاقات می‌کند و مسیر زندگی‌اش برای همیشه دستخوش تغییر می‌شود. این فیلم موفقیت بسیار مهمی بود و 11 نامزدی اسکار را به‌دست آورد که 5 مورد از آنها را برنده شد. طرفداران IMDb نیز از آن استقبال کردند و امتیاز 7.5 را به آن دادند.


8. هوانورد – 2004 – 7.5 – The Aviator

در سال 2004، مارتین اسکورسیزی یک فیلم زندگی‌نامه تاریخی از هوارد هاکس کارگردانی کرد. این فیلم داستان مردی است که از پیشگامان اولیه هوانوردی بود، اما همچنین یک کارگردان سینما بود که فیلم جنگی 1930 فرشته‌های جهنم را ساخت. با بازی لئوناردو دیکاپریو در نقش اصلی، اسکورسیزی برنده اسکار بهترین فیلم شد.

هوانورد همچنین موفقیتی مهم فراتر از جوایز اسکار داشت و توانست امتیازهای مطلوبی را کسب کند. این فیلم برای اسکورسیزی در گیشه موفق بود و 214 میلیون دلار در سراسر جهان درآمد داشت.


7. پس از ساعات اداری – 1985 – 7.7 – After Hours

هنگام بحث در مورد بهترین فیلم‌های کارگردانی‌شده توسط مارتین اسکورسیزی، بسیاری از افراد به ذکر فیلم پس از ساعات اداری فکر نمی‌کنند. این فیلم که در سال 1985 اکران شد، تفاوت زیادی با فیلم‌های قبلی این فیلمساز در ژانرهای گانگستری و هیجانی داشت.

این فیلم یک کمدی سیاه درباره مردی است که سعی می کند یک شب از منطقه سوهو در نیویورک راهی خانه خود شود. این فیلم یکی از معدود آثار مستقل اسکورسیزی است که البته دست‌کم گرفته‌شده و در طول زمان فراموش شده است.


6. سلطان کمدی – 1982 – 7.8 – The King Of Comedy

سلطان کمدی همیشه به‌عنوان یک فیلم قطبی شناخته می‌شد که در سال 1982 به‌عنوان کمدی سیاه مارتین اسکورسیزی اکران شد. در این فیلم رابرت دنیرو به‌عنوان یک کمدین سخت مبارزه می‌کرد که مجری محبوب یک برنامه تلویزیونی (با بازی جری لوئیس) را بدزدد و در ازای آزادی او خواستار اجرای برنامه‌ای در تلوزیون شود.

کل فیلم بر وسواس طرفداران و خطراتی که آنها می‌توانند هنگامی که به تخیلات خود اجازه می‌دهند آنها را به تصمیمات وحشتناک سوق دهد، تمرکز می‌کند. این فیلم در باکس آفیس موفق نبود، اما با استقبال منتقدان روبرو شد و از آن به بعد به یک فیلم کلاسیک تبدیل شد.


5. آخرین والس – 1978 – 8.2 – The Last Waltz

در سال 1978، مارتین اسکورسیزی از موفقیت اولیه خود برای ساخت یک پروژه رویایی استفاده کرد. او با راکرهای افسانه‌ای The Band همکاری کرد و آخرین کنسرت آنها را برای یک فیلم مستند کارگردانی کرد. این اثر  آخرین والس بود که همچنان یکی از بهترین مستندهای موسیقی ساخته شده‌است.

فیلم مملو از نام‌های آشنا است،  از اریک کلاپتون و باب دیلن گرفته، تا نیل یانگ و رینگو استار. فیلم نه تنها دارای رتبه 8.2 در IMDb است، بلکه در سال 2019 در کتابخانه کنگره به ثبت ملی هم رسید.


4. جزیره شاتر – 2010 – 8.2 – Shutter Island

در سال 2010، مارتین اسکورسیزی فیلم جزیره شاتر را کارگردانی کرد؛ نزدیک‌ترین اثر او به یک فیلم ترسناک واقعی. بر اساس رمان دنیس لیهان، این فیلم درباره دو کاراگاه است که هنگام جستجوی سرنخ‌هایی از بیمار ناپدید شده، وارد بیمارستان روانپزشکی می‌شوند.

این فیلم از لحاظ جوی سنگین بود و در نهایت پیچ و خم بدی داشت که آن را به اثر ماندگاری میان هواداران تبدیل کرد. این فیلم با دریافت امتیاز 8.2 از طرفداران IMDb، آنچنان که حقش بود مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و در فصل جوایز هم ناکام ماند.


3. گرگ وال استریت – 2013 – 8.2 – The Wolf Of Wall Street

در سال 2013، مارتین اسکورسیزی داستان جردن بلفورت را در گرگ وال استریت به نمایش درآورد. این مرد در وال استریت کلاهبرداری و فساد گسترده‌ای انجام داد، بسیار ثروتمند شد و سپس ثروت خود را به رخ کشید تا اینکه قانون در نهایت بر او غلبه کرد.

لئوناردو دیکاپریو در این فیلم به موفقیت خود در کنار اسکورسیزی ادامه داد و برای نقش خود نامزد اسکار شد. طرفداران زیادی از این فیلم استقبال کردند و با اینکه برخی آن را بیش از حد تند و تیز خواندند، اما این فیلم برای همیشه به اثری دیدنی تبدیل شد.


2. راننده تاکسی – 1976 – 8.2 – Taxi Driver

راننده تاکسی به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان مهم‌ترین شکست مارتین اسکورسیزی در نظر گرفته شد. این فیلم یکی از مهم‌ترین ضدقهرمانان دهه 1970 را در تراویس بیکل معرفی کرد؛ یک راننده تاکسی که برای محافظت از یک روسپی جوان از قوانین عبور می‌کند در حالی که وسواس خطرناکی با یک داوطلب مبارزات سیاسی دارد.

این فیلم بخشی از ثبت ملی فیلم در کتابخانه کنگره است و در بسیاری از لیست‌های بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار دارد. این فیلم یکی از آثار کلاسیک سینما است که همه آن را می‌شناسند و هنوز هم طرفداران خود را دارد.


1. گاو خشمگین – 1980 – 8.2 – Raging Bull

گاو خشمگین فیلمی است که در بسیاری از لیست‌ها به‌عنوان فیلمی که باید اسکار می‌گرفت اما در مقابل فیلم بدتری شکست خورد قرار دارد. فیلم مردم معمولی رابرت ردفورد در آن سال برنده اسکار شد، اما بسیاری گاو خشمگین را شاهکار مارتین اسکورسیزی و یکی از بهترین فیلم‌های تمام دوران می‌دانند.

این فیلم درباره حرفه بوکس و بوکسور مشهور جیک لاموتا است و زندگی بد او در خانه را روایت می‌کند. این فیلم هشت نامزدی اسکار را از آن خود کرد که رابرت دنیرو یکی از آنها را به دست آورد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم