بهترین فیلم‌های مارتین اسکورسیزی که در شهر نیویورک فیلمبرداری شده‌اند (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)

مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور هالیوود، چه به این دلیل که شهر نیویورک از نظر محل فیلمبرداری عالی به‌نظر می‌رسد و چه به این خاطر که آنجا بزرگ شده است، همیشه شیفته‌ی نیویورک بوده است.

تماشای شهر به‌عنوان پس‌زمینه در فیلم‌های او به اندازه شنیدن موسیقی راک دهه 60 و روایت شخصیت‌ها در آثار او مورد انتظار است. بین درام‌های عاشقانه مبتنی بر قرن نوزدهم، درام‌های روانی تحت هدایت پیراپزشکان و فیلم‌های بی‌شمار گانگستری، مشخص است که اسکورسیزی ارتباط عمیق و شخصی با این شهر دارد، خواه فیلمنامه را نوشته باشد یا نه.

در این لیست بهترین فیلم‌های مارتین اسکورسیزی که در شهر نیویورک فیلمبرداری شده‌اند را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. احیای مردگان – 1999 – 6.8 – Bringing Out The Dead

فیلم احیای مردگان در فیلم‌شناسی اسکورسیزی یک اثر برجسته است، با وجود این واقعیت که در نیویورک مرده و وحشت‌زده مستقر است. داستان فیلم درباره فرانک، یک پیراپزشک است که پس از سالها کار سخت و مواجهه با مرگ و میر زیاد، دچار یک مارپیچ رو به پایین می‌شود. فرانک مواد مخدر مصرف می‌کند، توهم می‌زند و حتی می‌بیند که ارواح افرادی که تماشا می‌کرد می‌میرند و مملو از لحظات وحشت شدید روانی است.

اما شاید به همین دلیل باشد که همه آن را دوست ندارند، زیرا تماشاگران معمولاً برای یک فیلم بسیار خاص، فیلمی به کارگردانی اسکورسیزی را انتخاب می‌کنند. با این حال، فیلم مستقر در منهتن با بازی دیوانه‌وار نیکلاس کیج است که با تدوین بی‌نظیر کارگردان، اثری فراموش‌نشدنی را پدید آورده‌است.


9. عصر معصومیت – 1993 – 7.2 – The Age of Innocence

عصر معصومیت یک فیلم غیر معمول با سرعت کم برای مارتین اسکورسیزی است، زیرا یک درام دوره‌ای پر از عاشقانه و احساساتی است. این فیلم درباره جامعه طبقه بالا در قرن نوزدهم نیویورک است و یک نیویورک بورژوایی را به‌تصویر می‌کشد که تعداد کمی از مردم آن را تجربه کرده‌اند.

و در ظاهر، به‌نظر می‌رسد یک داستان بسیار معمولی اما زیبا از نظر ظاهری شبیه به جین آستین است، اما چیزی فراتر از آن چیزی است که به چشم می‌آید. اگرچه این کارگردان بیشتر به‌خاطر تصویرهای خشونت‌آمیز خشونت‌های گروهی شناخته می‌شود، خود اسکورسیزی می‌گوید عصر معصومیت “خشن‌ترین فیلمی است که تا به‌حال ساخته است.”


8. خیابان‌های پایین‌شهر – 1973 – 7.2 – Mean Streets

خیابان‌های پایین‌شهر، طرح اکثر فیلم‌های مارتین اسکورسیزی است و او هنوز از علائم تجاری استفاده شده در این فیلم استفاده می‌کند. از دیالوگ بداهه نوازی و کار سریع دوربین گرفته تا شخصیت‌های اصلی مزاحم، همگی در آثار او به‌خوبی یافت می‌شوند.

اما این اولین فیلم از بین بسیاری از فیلم‌های اسکورسیزی بود که نیویورک را به گونه‌ای به‌تصویر کشید که به‌نظر می‌رسید کارگردان رابطه عاشقانه/نفرت‌آمیزی با آن مکان داشته‌است. در خیابان‌های پایین‌شهر، اسکورسیزی حقایقی را نشان می‌دهد که اکثر مردم نمی‌توانند آن را ببینند. این فیلم با امتیاز خیره‌کننده 96 در Metacritic، بالاترین امتیاز را میان آثار این کارگردان دارد.


7. دار و دسته نیویورکی – 2002 – 7.5 – Gangs Of New York

دار و دسته نیویورکی پر سر و صداترین فیلم اسکورسیزی است که تا به حال ساخته شده‌است؛ این فیلم شامل دو مورد است که او بیشتر از همه می‌شناسد: گروه‌ها و نیویورک. این فیلم دقیقاً همان چیزی را که روی کاغذ می‌گوید انجام می‌دهد. دار و دسته نیویورکی اثری جنایی و حماسی بر خلاف فیلم‌های دیگر کارگردان است. اما علی‌رغم همه اینها، این فیلم شباهت‌هایی با فیلم عصر معصومیت دارد. هر دو فیلم دنیل دی لوئیس را در نقش اصلی دارند و هر دو نیویورک را در قرن نوزدهم به‌تصویر می‌کشند.

با این حال، اگر بتوان تصور کرد که اسکورسیزی فیلم‌های مستقر در نیویورک را به این دلیل می‌سازد که عاشق حضور در آنجا است، دار و دسته نیویورکی در واقع در نیویورک فیلمبرداری نشد. این فیلم در ایتالیا فیلمبرداری شد، زیرا این ساده‌ترین راه برای ساخت آن بود.


6. بعد از ساعات اداری – 1985 – 7.7 – After Hours

این فیلم به دلایل زیادی در فهرست این کارگردان برجسته است، زیرا اولین تلاش او برای کمدی است. کل فیلم در یک شب اتفاق می‌افتد، که با توجه به این که اکثر فیلم‌های اسکورسیزی حماسه‌هایی هستند که دهه‌ها طول می‌کشد، غیر معمول است. با توجه به اینکه این اتفاق در چند ساعت رخ می‌دهد و مدام در نیویورک تعقیب می‌شود، بعد از ساعات اداری تقریباً ترکیبی از The Warriors و Manhattan است.

از آنجا که وودی آلن اساساً به خاطر بازی در نسخه‌ای اغراق‌آمیز از خود در اکثر فیلم‌هایی که در آن بازی می‌کند مشهور است، به‌راحتی می‌توان او را در نقش اصلی بعد از ساعات اداری تصور کرد. نقش اول فیلم، پل، سخنگویی سریع، طعنه‌آمیز و قربانی بدشانسی دائمی است. بعد از ساعات اداری قسمتی از نیویورک را نشان می‌دهد که اسکورسیزی به آن باز نگشته است و محیط مناسبی برای فیلم است. شیوه‌ای که نیویورک در اینجا به تصویر کشیده است جذاب است، چرا که نورهای نئون و زندگی شبانه پر رونق تقریباً باعث می‌شود مخاطب بخواهد بلافاصله به این شهر برود.


5. سلطان کمدی – 1982 – 7.8 – The King Of Comedy

برخی از کاربران فضای مجازی این نظر نامطلوب را دارند که فیلم جوکر کپی فیلم سلطان کمدی است. این فیلم درباره کسی است که نمی‌خواهد مشهور شود و با اینکه شباهت‌های زیادی با فیلم جوکر دارد، تفاوت‌های زیادی هم بین آنها دیده می‌شود.

سلطان کمدی پس از اکران از نظر تجاری یک شکست بزرگ بود، اما از آن به بعد به یک فیلم کلاسیک و متفاوت تبدیل شده است. بر خلاف بسیاری از فیلم‌های اسکورسیزی که در نیویورک مستقر هستند، این شهر نقش مهمی در فیلم سلطان کمدی ندارد، اما همه عناصر این شهر را که معمولاً در فیلم‌های کارگردان دیده می‌شوند، نشان می‌دهد. سوار شدن در تاکسی‌های شبانه و گویش بروکلین باعث می‌شود هر طرفدار مارتین اسکورسیزی احساس کند در خانه است.


4. راننده تاکسی – 1976 – 8.2 – Taxi Driver

مارتین اسکورسیزی قبل از فیلم راننده تاکسی کارگردان شناخته‌شده‌ای نبود. اما این تریلر شبانه بود که او را به سینما معرفی کرد و اولین‌بار در این فیلم واقعاً از جاذبه‌های نیویورک استفاده کرد. هر چیزی که به فیلمسازی می‌انجامد در سطح خودش در فیلم بود و همه اینها باعث می‌شد خیابان‌های تنگ نیویورک به‌طرز عجیبی رمانتیک به‌نظر برسند.

موسیقی جز باورنکردنی، منظره دائمی دویدن بخار از چاله‌ها، خیابان‌ها و نور شهر و البته تاکسی زرد رنگ که ذاتاً نیویورک است و تنها رنگ واقعی فیلم است، این فیلم را در زمره بهترین آثار اسکورسیزی با پس‌زمینه شهر نیویورک قرار داده‌است.


3. گرگ وال استریت – 2013 – 8.2 – The Wolf Of Wall Street

گرگ وال استریت در اواخر دوران حرفه‌ای این کارگردان ساخته شد؛ طرفداران دوست داشتند که اسکورسیزی در این فیلم به فیلم‌های قبلی‌اش مانند Goodfellas بازگردد. روایت این دو فیلم بسیار شبیه به هم است.

اسکورسیزی همیشه در نیویورک فیلم‌هایی درباره جنایتکاران ساخته بود و گرگ وال استریت نیز تفاوتی با آن ندارد. وال استریت قبلاً در فیلم‌ها به‌تصویر کشیده شده است، اما فیلم اسکورسیزی آن را به گونه‌ای به‌تصویر کشیده است که تماشاگران احساس می‌کنند واقعا در آنجا و در کنار شخصیت‌ها حضور دارند.


2. گاو خشمگین – 1980 – 8.2 – Raging Bull

گاو خشمگین نیویورک را به گونه‌ای به‌تصویر می‌کشد که هیچ فیلم دیگری به کارگردانی اسکورسیزی آن را نشان نداده است؛ زیرا سیاه و سفید فیلمبرداری شده است. به‌طرز شگفت‌آوری، اسکورسیزی هیچ وقتی را صرف استفاده از تکنیک فیلمسازی نمی‌کند تا شهر را زیبا جلوه دهد.

این می‌تواند به این دلیل باشد که او نمی‌خواست آن را بیش از حد مانند منهتن وودی آلن نشان دهد. در عوض، اسکورسیزی کاری را که فقط خودش می‌تواند انجام دهد، انجام داد و آن این بود که مسابقات خونین بوکس زیبا به‌نظر برسد و در آن بهترین صحنه بداهه‌ای که اسکورسیزی تا به حال کارگردانی کرده است به نمایش در می‌آید.


1. رفقای خوب – 1990 – 8.7 – Goodfellas

رفقای خوب بر اساس IMDb بزرگترین فیلم به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و یکی از بزرگترین فیلم‌های تمام دوران است. این فیلم همه علائم تجاری کارگردان را در بر می‌گیرد و آنها را در یک فیلم گانگستری جذاب و حماسی ترکیب می‌کند و بدون تعجب، در نیویورک مستقر است.

با این حال، اگرچه نیویورک مکان اصلی فیلم است، نسبت به زمان اجرای این فیلم گانگستری، کمترین زمان نمایش را برای نشان دادن شهر مورد علاقه اسکورسیزی در بین تمام فیلم‌هایش صرف می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم