بهترین تفسیرها از فیلم “درخشش” (The Shining) که شاید برایتان جالب باشد

فیلم “درخشش” از “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) از رمان پرفروشی به همین نام نوشته “استیون کینگ” اقتباس شد و یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینماست. این فیلم در ظاهر داستان ساده نویسنده‌ای است که همسر و پسرش را به هتل متروکی می‌برد و در آنجا کم کم دیوانه می‌شود. اما از آنجاییکه این فیلم ساخته “کوبریک” است پس نمی‌تواند فیلم ساده‌ای باشد. فیلم پر از جزیات دیدنی، نمادها و ایده‌های مفهومی است که می‌توان آن را به شکل‌های مختلف تفسیر کرد. در اینجا بهترین تفسیرها از فیلم “درخشش” را در اختیارتان می‌گذاریم. با پروشات همراه باشید.


10. همه چیز یک رؤیا بود

در صحنه‌ای از فیلم “درخشش” وندی جک را می‌بیند که پشت ماشین تحریرش فریاد می‌کشد. جک می‌گوید خوابش برده و کابوس بدی دیده که در آن مجبور شده خانواده‌اش را بکشد. برخی از بینندگان این را نشانه‌ای می‌دانند که همه چیز کابوس جک بوده است.

همچنین بخوانید: 10 دلیل جذابیت فیلم ترسناک درخشش (The Shining)


9. هتل نماد جهنم است

عده‌ای معقدند در این فیلم هتل نماد جهنم است. وقتی جک در صحنه اولیه قرارداد را امضا می‌کند در حقیقت مثل توافق فاوست (شخصیتی که روحش را به شیطان فروخت)، روحش را به شیطان می‌دهد. بنابراین در این دوران در هتل شیاطینی را می‌بیند که شکنجه‌اش می‌کنند، درحالی که در صحنه‌های دیگر مجبورش می‌کنند تا با اشتباهات و ترس هایش کنار بیاید.


8. یادآور هولوکاست است

طبقه گفته بعضی از تماشاگران “درخشش” یادآور هراس های هولوکاست است. کوبریک به هولوکاست علاقه داشت و قبل از “فهرست شیندلر” (Schindler’s List) فیلمی به نام “اوراق آریایی” (The Aryan Papers) ساخت. موسیقی متن “درخشش” قطعاتی برگرفته از هولوکاست دارد. روی تشرت جک یک عقاب دیده می‌شود که نماد حزب نازی است. از سوی دیگر مدل ماشین تحریرش هم Adler است که به معنای عقاب است. عدد 42 زیاد در فیلم دیده می‌شود (42 ماشین در پارکینگ، تابستان 42 در تلویزیون و غیره)، که به سال 1942 اشاره دارد، یعنی سالی که نازی‌ها “راه حل نهایی” را اعلام کردند.


7. احتمال آزار جنسی وجود دارد

در فیلم گفته می‌شود که جک دنی را کتک زد، اما ظاهراً این آزار بیشتر از این حرف‌ها بود. عده‌ای معقدند فیلم درباره روان زخم ناشی از آزار جنسی است. جک مشغول خواندن روزنامه‌ای مستهجن است، درحالی که تصاویر جنسی فیلم بیشتر شبیه تصورات یک بچه از مسائل جنسی است. مثل صحنه‌ای که جک زن برهنه توی وان را می‌بوسد.


6. به قتل بومی‌های آمریکایی اشاره می‌شود

یکی از کلیشه‌های فیلم‌های ترسناک آمریکایی اشاره به قتل بومی‌های آمریکایی است. سفیدپوستان در گورستان آنها خانه ساخته‌اند و روح آنها تسخیرشان می‌کند. در فیلم گفته می‌شود هتل روی گورستان سرخپوست‌ها بنا شده و بنابراین روح انتقام جوی آنها آزارشان می‌دهد. تاریخ روی عکس نمای پایانی که 4 جولای را نشان می‌دهد هم گویای همین موضوع است که می‌تواند بهترین تفسیرها از فیلم “درخشش” باشد.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت جذاب و شنیدنی درباره پشت صحنه فیلم درخشش (The Shining)


5. جک شیطان است

از آنجاییکه تماشاگران جک را منشأ شرارت فیلم می‌دانند معتقدند او شیطان است. در حقیقت ژست او در عکس نمای پایانی به ژست شیطان روی ورق تاروت شباهت دارد. با این حال صورت “جک نیکلسون” (Jack Nicholson) را روی عکس قدیمی مردی زده بودند که روحش خبر نداشت روزی عکسش برای یک فیلم استفاده می‌شود. با این حال دلیل انتخاب این عکس توسط کوبریک اتفاقی نیست.


4. جک بازمی گردد

نگرش فلسفی کوبریک با نیچه مقایسه می‌شود. هردو به “بازگشت ابدی” باور داشتند. ایده‌ای که براساس آن هستی همواره رخ می‌دهد و تاریخ محکوم به تکرار است. در “درخشش” هم هتل دار قبلی دیوانه شد و خانواده‌اش را کشت، جک هم همین کار را کرد. عکس نمای پایانی فیلم نشان می‌دهد هر شیطانی که روح جک را تسخیر کرده بود دوباره برمی گردد تا باز هم قربانی بگیرد.


3. سازمان سیا ذهن جک را کنترل می‌کرد

در یکی از نماهای فیلم یک پوستر اسکی با کلمه “Monarch” روی آن دیده می‌شود. گفته می‌شود “Monarch” اسم مزی آزمایش کنترل ذهن در سازمان سیا است که با استفاده از آل اس دی مغز زندانی‌ها را منفجر می‌کرد. طبق این نظریه هتل نمایانگر سازمان سیا است و جک هم زندانی این آزمایش است که با راهکارهای مختلف مغز او را مثل پوسته تخم مرغ منفجر می‌کنند.


2. کوبریک به ساختگی بودن فیلم سفر به ماه اعتراف کرد

یکی از بهترین تفسیرها از فیلم “درخشش” این مورد است. براساس یک نظریه سفر به کره ماه در سال 1969 یک بازی بود تا آمریکا از شوروی پیشی بگیرد. طبق این نظریه کوبریک در صحنه فیلم “۲۰۰۱: ادیسه فضایی” (2001: A Space Odyssey) که سال قبل‌تر ساخته شد، این پروژه را ضبط کرد. گرچه این موضوع در حد شایعه و نظریه است، اما عده‌ای می گویند کوبریک در “درخشش” به این موضوع اعتراف کرد. دنی بلوزی پوشیده که تصویر سفینه فضایی آپولو 11 روی آن نقش بسته است و اتاق 237 هم می‌تواند نشان دهنده فاصله 237،000 بین زمین و ماه باشد. حتی عده‌ای می گویند کلمه  All از All work and no play شبیه A11 یا همان آپولو11 است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه درخشش (The Shining)


1. زندگی یک آشوب واقعی است

یکی از عجیب‌ترین تفسیرها از “درخشش” کلی است که و به باورهای فروید برمی گردد. می گویند کوبریک با این فیلم به آشوب زندگی اشاره می‌کند. استفاده از آینه‌ها، دولوها و عناصر متقارن به زندگی مردم، توجه آنها به درون خود و واکاوی خود است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم