معرفی 5 انیمه کمتر شناخته شده استودیو جیبلی که باید تماشا کنید

استودیو انیمه سازی جیبلی به خاطر توجه به جزئیات و داستان‌های خیره کننده‌اش یکی از محبوب‌ترین استودیوهای انیمه سازی است. بیشتر مردم از طریق انیمه های “شهر اشباح” (Spirited Away)، “شاهزاده مونونوکو” (Princess Mononoke) و “سرویس تحویل کی کی” (Kiki’s Delivery Service) این استودیو را می‌شناسند. با این حال در این استودیو انیمه های دیگر هم ساخته شده است که به همان اندازه جذاب و دیدنی هستند. در اینجا می‌خواهیم 5 انیمه کمتر شناخته شده استودیو جیبلی را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


5. پورکو روسو – Porco Rosso – 1992

انیمه زیبایی از استودیو جیبلی محصول سال 1992 به کارگردانی “هایائو میازاکی” (Hayao Miyazaki). داستان درباره مبارز سابق جنگ جهانی اول است که حالا به تعقیب دزدان هوایی می‌رود. پورکو روسو، یا خرس قرمز، پس از اینکه سربازانش را در جنگ از دست داد، خود را نفرین کرد و به خوک تبدیل شد. این داستان با جادوی جیبلی دیدنی شده است.

بسیاری از مضامین آثار دیگر میازاکی مانند جنگ، عشق، شفقت و انسانیت، در این اثر هم هست. در اینجا هم جیبلی داستانی ارائه می‌دهد که از آغاز تا پایان دیدنی است. کودکان از داستان خوکی در هواپیما لذت می‌برند و بزرگسالان هم با عذاب وجدان شخصیت ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین فیلم برای اعضای خانواده دیدنی است و باید تماشا کنید.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های مشابه پنج قلوهای باکلاس (The Quintessential Quintuplets)


4. لاپوتا قلعه‌ای در آسمان – Laputa: Castle In The Sky – 1986

فیلم دیگری از میازاکی و شاهکاری از سال 1986. این انیمه کمتر شناخته شده استودیو جیبلی اولین فیلم تهیه شده توسط این استودیو بود. شیتا دختر یتیمی است که به همراه دوست تازه‌اش پازو به دنبال شهر افسانه‌ای لاپوتا می‌روند، آن هم درحالی که مأمورین به دنبال آنها هستند. این فیلم چندلایه مضامین محیط زیست، محافظت، تقابل تکنولوژی و طبیعت و شفقت را نشان می‌دهد.

گرچه این انیمه در ظاهر کودکانه است اما مفهومی تفکربرانگیز دارد و به این سؤالات می‌پردازد: “آیا واقعاً انسان‌ها باید در زمین و آسمان زندگی کنند؟” “آیا مرگ منصفانه‌ای برای ثروت است؟” صحنه‌های زیبا، موسیقی شنیدنی و امضاهای دیگر استودیو جیبلی این فیلم را دیدنی می‌کند. حتی با گذشت زمان زیبایی این اثر بیشتر می‌شود.


3. از بالای تپهٔ پاپی – From Up On Poppy Hill – 2011

یک انیمه کمتر شناخته شده استودیو جیبلی در سال 2011 که با وجود نادیده گرفته شدن دیدنی است. این انیمه با مفهوم برشی از زندگی درباره دو دانش آموز دبیرستانی در سال 1963 ژاپن است. آن‌ها می‌خواهند با احساسات جدیدشان کنار آمده و کلوپ مدرسه را حفظ کنند. این فیلم آرام و دیدنی به عواطف چالش برانگیز مانند مرگ اعضای خانواده می‌پردازد.

فیلم به زیبایی مضامین عاشقانه را با دنیای شخصیت‌ها ترکیب می‌کند. در اینجا هم مانند اغلب انیمه های جیبلی به جنگ پرداخته می‌شود. البته شاید مضامین جادویی جیبلی در آن نباشد، اما بازهم شاهد فیلمی دیدنی خواهید بود.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های مشابه سامورایی چامپلو (The Samurai Champloo)


2. مدفن کرم‌های شب‌تاب – Grave Of The Fireflies – 1988

یکی از غم انگیزترین انیمه های استودیو جیبلی به کارگردانی “ایسائو تاکاهاتا” (Isao Takahata) در سال 1988. داستان درباره دو کودک است که در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم تقلا می‌کنند. یک انیمه زیبا و تاثیرگذار که از نمایش ویرانی‌های جنگ نمی‌هراسد. این انیمه از ماهیت انیمیشن خود استفاده می‌کند تا صحنه‌هایی که نمایش آن در لایو-اکشن سخت بود، را نشان دهد.

در این انیمه شاهد ترژادی های جنگ هستیم و به همین دلیل تماشای آن سخت است. با این حال به خاطر پرداختن به مشکلات جنگ شایسته تماشا کردن است. یک انیمه زیبا با محتوایی خیره کننده و دلچسب.


1. افسانه شاهدخت کاگویا – The Tale Of Princess Kaguya – 2013

یک انیمه کمتر شناخته شده از استودیو جیبلی از سال 2013 با داستانی کلاسیک. این انیمه به کارگردانی “ایسائو تاکاهاتا” اقتباس داستانی ژاپنی به نام “The Tale of the Bamboo Cutter” از قرن دهم است. داستان درباره کسی است که بامبوها را می‌برد و یک روز بین بامبوها شاهدختی را پیدا کرده و تصمیم می‌گیرد بزرگش کند. با این که در آن روستا بزرگ می‌شود اما بعداً مرد تصمیم می‌گیرد او را به پایتخت ببرد.

با اینکه داستان دیدنی است اما سبک هنری فیلم هم این فیلم را تماشایی می‌کند. همه صحنه‌ها با دست نقاشی شده و تصور می‌کنید نقاشی آبرنگ است. به طوری که در ضربات تند قلم مو می‌توانید تنش هنرمند را حس کنید. حتی انیمه های دیگر جیبلی که با دست نقاشی شده‌اند بسیار دیجیتال به نظر می‌رسند. همچنین صفحه سفید را به نفع خود استفاده کرده تا نشان دهد داستان قدیمی است. بنابراین ترکیب سبک هنری و داستان فیلم خیره کننده‌ای ایجاد می‌کند.

همچنین بخوانید: 12 انیمه برتر استودیو جیبلی که حتما باید ببینید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. آرش

    اسفند 21, 1399

    مدفن کرم های شب تاب، انیمه ای شناخته شده است. من توی هر سایت انیمه ای که میرم این انیمه با اختلاف تماشا چی و دانلود زیادی داشته. به نظرم در ترجمه مقاله ها، دقت کنید . شاید انیمه ای در کشور های دیگر محبوب و شناخته شده نباشد و در کشور ما شناخته شده باشد. چنین مقاله هایی ببد نیست یک مقدار تغیر داده شوند.

    پاسخ