10 دیالوگ الهام‌بخش از انیمه‌های استودیو جیبلی

استودیو جیبلی عمدتا برای ساخت انیمه‌هایی با داستان‌های خارق‌العاده و خیالی شناخته می‌شود؛ در میان آثار این استودیو، انیمه‌هایی وجود دارند که تأثیرگذارترین دیالوگ‌ها را در خود جای داده‌اند و در این مقاله قصد داریم آنها را به شما معرفی کنیم.

استودیو فیلمسازی ژاپنی، جیبلی، از زمان تأسیسش در سال 1985 تاکنون مجموعه‌ای از شگفت‌انگیزترین انیمه‌های سینمایی را تولید کرده‌است. انیمه‌هایی که به واسطه نمایش عناصر خیال‌انگیز، حیرت و شگفتی در دنیا مشهوراند. بیشتر این آثار مختص قهرمانان زن و حفره‌ای به سمت رئالیسم جادویی‌اند که از ریشه‌های ادبیات و آیین شینتوی ژاپنی الهام گرفته‌شده‌است.

به طرز دوست داشتنی و لذت‌بخشی در این انیمه‌های خانوادگی و دوستانه، دانش و حکمت خاصی نهفته است. گذشته از همه اینها، تم و و جان‌مایه اصلی این آثار شامل مفاهیمی مثل فمنیسم، عشق، صلح‌طلبی، خانواده و حفاظت محیط زیست هستند. اینها موضوعات مهم و بزرگی‌اند که در زندگی با آنها سر و کار داریم و به‌طور ویژه‌ای در دیالوگ‌های انیمه‌های ساخت استودیو جیبلی به‌کار رفته‌اند. این شما و این 10 دیالوگ الهام‌بخش از انیمه‌های دوست داشتنی؛ با پروشات همراه باشید.


10. بعضی وقت‌ها باید برای چیزهایی که ارزش جنگیدن دارن بجنگی

(دنیای پنهان آریتی – 2010 – The Secret World of Arrietty)

“دنیای پنهان آریتی” درباره خانواده‌ای به نام وام‌گیرندگان است که قد و اندازه‌شان چندان بزرگ از موش‌ها نیست. شخصیت اصلی داستان، ماریتی، یک وام‌گیر جوان است که رابطه دوستی با پسری که انسان است برقرار می‌کند. این دیالوگ خود آریتی است. او شخصیتی کاملا شجاع است که در سراسر فیلم برای دوستان و خانواده‌اش دست به ریسک‌های زیادی می‌زند.


9. نور زمانی درخشان‌تر میشه که اوضاع در بدترین حالتش قرار می‌گیره

(قلعه متحرک هاول – 2004 – Howls Moving Castle)

“قلعه متحرک هاول” یکی از بزرگترین موفقیت‌های استودیو جیبلی در سطح بین‌المللی است که براساس رمانی با همین نام ساخته شده. داستان این انیمه درباره دختری به نام سوفی است که توسط جادویی نفرین‌شده به یک پیرزن تبدیل می‌شود و باید برای از بین بردن این جادو، نزد جادوگر مرموزی به‌نام هاول برود. این دیالوگ مربوط به زمانی است که سوفی با شخصیت کالیسیفر، آتش قلعه متحرک هاول، صحبت می‌کرد؛ او درباره قابلیت‌های خود شک کرده بود و سوفی با این دیالوگ سعی کرد او را دلگرم کند. این دیالوگ هنوز یکی از بهترین دیالوگ‌هایی است که در یک فیلم گنجانده شده‌است.


8. همیشه به خودت ایمان داشته باش. اگر به خودت ایمان داشته باشی مهم نیست کجا باشی، دیگه از چیزی نمی‌ترسی

(بازگشت گربه – 2002 – The Cat Returns)

“بازگشت گربه” یکی دیگر از محصولات جیبلی است که بخش زیادی از داستان آن را تخیل تشکیل داده‌است. داستان این انیمه درباره دختری است که به طور تصادفی به پیشنهاد ازدواج یک گربه جواب مثبت می‌دهد و توسط او دزدیده شده و به سرزمین گربه‌ها می‌رود. او بعد از این حادثه گربه‌ی محققی به نام بارون را استخدام می‌کند تا به او برای نجات از شرایطی که در آن قرار گرفته کمک کند. دیالوگ بالا از شخصیت بارون است؛ کارکتری که تاحدی در نقش یک مربی عاقل برای شخصیت اصلی در فیلم حضور دارد.


7. مهم نیست لباسی که می‌پوشی چه رنگی باشه، چیزی که مهمه قلبیه که تو وجودت داری

(سرویس تحویل کیکی – 1989 – Kiki’s Delivery Service)

داستان انیمه “سرویس تحویل کیکی” درباره دختری 13 ساله به نام کیکی است که درحال آموزش دیدن برای تبدیل شدن به یک جادوگر است. این انیمه به طرز واضحی داستانی اخلاق‌محور درباره اعتماد به نفس داشتن است اما روایت آن به‌گونه‌ای است که موعظه‌آمیز به‌نظر نمی‌رسد. همانند بسیاری از دیگر آثار استودیو جیبلی، این انیمه نیز جوایز زیادی به‌دست آورد. هرچند، “سرویس تحویل کیکی” یکی از کم‌فروش‌ترین پروژه‌های جیبلی نیز می‌باشد.


6. همگی، سعی کنید بخندید. اون‌وقت هرچیزی که ازش می‌ترسین ناپدید میشه!

(همسایه من توتورو – 1988 – My Neighbor Totoro)

توتورو یکی از محبو‌ب‌ترین موجودات ساخته شده توسط استودیو جیبلی است که به خاطر شهرتش اغلب به‌عنوان یک چیز خوش یمن برای این کمپانی محسوب می‌شود. انیمه “همسایه من توتورو” به دلیل معصومیت کودکانه‌اش، طراحی موجوداتش و کشمکش‌های بامزه داستانش میان دوست‌داران انیمه از محبوبیت خاصی برخوردار است. دیالوگ بالا نه از دو قهرمان دختر اصلی داستان، بلکه از پدر آنها، تاتسو کویاکابه، است. او شخصیت دوم داستان است که تاثیر مثبت زیادی در زندگی دو دخترش دارد.


5. زندگی رنج‌آور و سخته و دنیا نفرین شده‌ست. اما هنوز میتونی دلایلی پیدا کنی و به خاطرشون به زندگی ادامه بدی

(پرنسس مونونوکه – 1997 – Princess Mononoke)

“پرنسس مونونوکه” یکی از آثار کامل و بالغانه استودیو جیبلی است که در آن به نکات برجسته‌ای راجع به حفاظت از محیط زیست و صلح‌طلبی بیان شده‌است. جنگل و دنیای انسان‌ها به دلیل حرص و طمع آدم‌ها در حالتی عجیب قرار گرفته‌است. هنگامی که داستان فیلم به‌نظر زیاده‌روی می‌آید، پرنسس مونونوکه داستانی از زمانی که هر دو طرف در حالت صلح بودند و به شکل یک مجموعه زندگی می‌کردند تعریف می‌کند. در مرکز این مناقشه، دختری است که توسط گرگ‌ها بزرگ شده‌ و از دنیای هم‌نوعان خود برای همیشه جدا شده و در جنگل زندگی می‌کند. درکنار داستان و شخصیت‌ها، این انیمه از موسیقی متن شگفت‌انگیزی هم برخوردار است که داستانش را حماسی‌تر کرده‌است. دیالوگ بالا از شخصیت فرعی داستان است؛ پسری به‌نام اوسا که از یک زخم پوستی رنج ‌می‌برد.


4. وقتی یک نفر رو ملاقات می‌کنی، هرگز فراموشش نمی‌کنی

(شهر ارواح – 2001 – Spirited Away)

“شهر ارواح” یکی از شناخته‌شده‌ترین انیمه‌های استودیو جیبلی است به خاطر امتیاز‌های بالایی که از سایت‌های مشهور هم گرفته معروف می‌باشد. داستان این انیمه درباره دختری ده ساله است که در شهری پر از ارواح مختلف گم می‌شود. این انیمه تعداد بسیار زیادی جایزه برای شخصیت‌‌پردازی، داستان، طراحی، موسیقی و داستان‌نویسی‌اش دریافت کرد. این دیالوگ از شخصیت فرعی داستان، زنیبا، است؛ جادوگری که از دانش زیادی برخوردار بوده و به شخصیت اصلی کمک بزرگی می‌کند.


3. زندگی بالا و پایین‌های خودشو داره و گاهی به نظر می‌رسه آدم وسط موج‌های سهمگینی گیر افتاده. ولی شجاع باش. سخته که مستقل باشی و به خودت تکیه کنی، ولی حتی چندتا آدم بدبخت هم می‌تونن کنار هم بمونن و موفق بشن

(همسایه من یامادا – 1999 – My Neighbors the Yamadas)

این انیمه یکی از آثار ناشناخته استودیو جیبلی است که در مقایسه با دیگر محصولات این کمپانی، از یک طراحی انیمیشن منحصر به فرد برخوردار است. داستان این انیمه یکپارچه نیست و متشکل از داستان‌های مختلفی از زندگی خانواده یامادا می‌باشد. دیالوگ بالا نیز یکی از الهام‌بخش‌ترین دیالوگ‌های فیلم است که موضوع عشق و خانواده را نشان می‌دهد.


2. جالبه که هر روز از خواب بیدار میشی و هیچوقت نمی‌تونی بفهمی شاید این همون روزی باشه که زندگیت رو برای همیشه تغییر میده

(دنیای پنهان آریتی – 2010 – The Secret World of Arrietty)

دومین دیالوگ انیمه “زندگی پنهان آریتی” در این لیست که دیالوگی امیدوارکننده است. این دیالوگ درباره این است که تغییر تنها چیز ثابت در زندگی است و  می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.


1. با انکار مرگ، زندگی رو هم انکار می‌کنی

(حکایت ارث‌سی – 2006 – Tales From Earthsea)

“حکایت ارث‌سی” به‌عنوان کم‌شهرت‌ترین اثر استودیو جیبلی شناخته می‌شود. این انیمه بر اساس کتابی به همین نام است که داستان و شخصیت‌هایش از داستان اصلی کتاب منحرف شده‌است. برای فیلمی از استودیو جیبلی، “حکایت ارث‌سی” اثری نبود که بتواند انتظارات را برآورده کند. با این حال، این انیمه هنوز هم دیالوگ‌های الهام بخش خود را دارد. برای مثال، پذیرفتن مرگ موضوع مهمی است. انکار مرگ انکار امکان زندگی است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. آرمان

    دی 8, 1399

    به نظر من دیالوگ شهر اشباح یا مونونوکه میتونست در صدر قرار بگیره

    پاسخ

    • Ana در پاسخ به آرمان

      دی 19, 1400

      دقیقا موافقم از همشون پر معنی تره

      پاسخ

  2. RT

    آبان 16, 1399

    عالی بود مرسی ادمین جان

    پاسخ