معرفی فیلم‌های دیدنی قرن 21 در ژانر کمدی – بخش اول

ساخت یک فیلم کمدی خوب، کار سختی است. نه تنها باید بینندگان را به خنده وا دارید، بلکه باید کاری کنید به قدری با کاراکترها ارتباط برقرار کنند که چندین بار آن را تماشا کنند. نباید این گونه باشد که کاراکترهای فیلم بدون طنز آن هیچ باشند. طنز را به کلی فراموش کنید، باید به یک اثر ملودرام فکر کنید. اما کمدی ژانری است که همواره در حال تحول بوده و در طول قرن بیست و یکم، مراحل مختلفی از این ژانر را مشاهده کرده‌ایم. شکی نیست که “جاد اپتاو” (Judd Apatow) نه تنها در نوع کمدی‌ای که تماشاچیان به آن علاقه داشتند، بلکه در شیوه ساخت فیلم‌های کمدی نیز تأثیر زیادی داشت، و اجازه داد بداهه سرایی‌های زیادی در فیلم‌ها صورت گیرد، که چنین چیزی در گذشته بسیار کم بود.

اما همچنین دیگر کمدین هایی را دیدیم که صدای خود را بلند کرده یا با داستان‌های خاص و تازه بازگشتند تا ضیافتی طنز و لذت بخش و در نتیجه یک تجربه سینمایی منحصر به فرد، را به ارمغان آورند. افرادی مانند “ادگار رایت” (Edgar Wright)، “شین بلک” (Shane Black)، “فیل لرد” (Phil Lord) و “کریس میلر” (Chris Miller) و بسیاری دیگر کسانی که با صدای آشنای خود، با مخاطبان گسترده صحبت می‌کنند.

در نتیجه، 18 سال گذشته، برای فیلم‌های کمدی خنده دار، سالی پر بار، فوق العاده و به یادماندنی بوده است. بنابراین در اینجا لیستی از این فیلم‌ها را برایتان آماده کرده‌ایم، که امیدواریم از آن خوشتان بیاید. با پروشات همراه باشید.


1. بست این شو – Best in Show – 2000

این انتخاب بسیار سخت بود چرا که “باد قدرتمند” (A Mighty Wind) نیز خوب است، اما “بست این شو” از آن خنده دارتر می‌باشد. تک تک ستارگان فیلم و در داستانی که درباره سگ‌ها بوده و ممکن است نقش اصلی آن یک سگ باشد همگی نقش خود را به زیبایی اجرا کردند. اما این صاحبان سگ‌ها هستند که متفاوت و رنگارنگ هستند. این فیلم دوست داشتنی و دلگرم کننده است (“پارکر پوزی” (Parker Posey) و “مایکل هیچکاک” (Michael Hitchock) به عنوان زوجی که طاقت هم را ندارند، به زیبایی نقش آفرینی کردند) و جوک “دو پای چپ” تا همیشه باعث خنده‌مان می‌شود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های کوتاه تاریخ سینما در ژانر کمدی


2. تابستان آمریکایی گرم و مرطوب – Wet Hot American Summer – 2001

“تابستان آمریکایی گرم و مرطوب” یک فیلم احمقانه کمدی است که در واقع همه از آن خوششان نمی‌آید، و این فیلم در هنگام انتشار در گیشه سینما بسیار پرفروش بود، اما افراد کمی آن را دوست داشتند. این فیلم که زاییده افکار “دیوید وین” (David Wain) و “مایکل شوآلتر” (Michael Showalter) می‌باشد، در سال 1980 و در یک روز تابستانی در کمپ اتفاق میفتد. در آن رویدادهای پیچیده مانند عشق‌های دور و دراز، شوخی‌ها و سقوط قریب الوقوع یک ماهواره فضایی بزرگ که می‌توانست زندگی روی زمین را نابود کند رخ می‌دهند. کل ماجرا مسخره است و با این حال به لطف بازیگران و فضای فیلم، “تابستان آمریکایی گرم و مرطوب” یکی از فیلم‌های بسیار خنده داری است که تا به حال ساخته شده است.


3. بوبا هو تپ – Bubba Ho-Tep – 2002

فیلم‌های “دان کاسکارلی” (Don Coscarelli) همیشه طنزی عجیب و غریب دارد اما بی شک “بوبا هو تپ” یکی از کامل‌ترین فیلم‌های خنده دار تاریخ است. این فیلم بر اساس کتابی نوشته “جو لندیل” (Joe Lansdale) ساخته شده و “بروس کمپل” (Bruce Campbell) و “اوسی دیویس” (Ossie Davis) در آن دو مردی هستند که با یک مومیایی متحرک در خانه بازنشستگی گیر کرده‌اند و آخرین روزهای پیری خود را سپری می‌کنند. نقطه اوج داستان کجاست؟ این دو فکر می‌کنند “الویس پریسلی” (خواننده) و “جان اف کندی” هستند و با همین در برابر پیری‌شان مبارزه می‌کنند – لازم به ذکر است که یک بار با مهاجمی مرده نیز مبارزه می‌کنند. “بوبا هو تپ” به طرز عجیبی خنده دار، احمقانه و گاهی بامزه است، اما همچنین یک ماجراجویی ترسناک عالی نیز هست که برای تماشای آن باید قلب بزرگی داشته باشید.


4. مدرسه راک – School of Rock – 2003

“جک بلک” (Jack Black) در تلاش بود که به عنوان یک بازیگر کاراکترهای کمدی راه خود را باز کند، اما نمایشنامه “ریچارد لینکلیتر” (Richard Linklater) برای فیلم “مدرسه راک” به بلک این امکان را داد تا از تمام استعداد خود استفاده کند و شخصیتی احمق از خود بسازد که با رفتار دوست داشتنی آن ترکیب می‌شود. و با این حال، این توانایی موسیقیایی بلک است که باعث موفقیت او شد، چرا که تا قبل از این ما او را با کاراکترهایی که بازی می‌کرد می‌شناختیم.، اما حالا از استعداد و دانش موسیقیایی او نیز با خبریم. فیلم‌های دیگر نیز توانستند از جادوی خاص این بازیگر استفاده کنند، اما هیچکدام به اندازه فیلم دلگرم کننده و جالب “مدرسه راک” در این کار موفق نبودند.


5. گوینده: افسانه ران برگندی – Anchorman: The Legend of Ron Burgundy – 2004

ممکن است تا این زمان از قرن 21 فیلم‌های بسیار خوب زیادی وجود نداشته باشند. هنوز نمی‌توانیم بدون فکر به شیر نگاه کنیم، “شیر انتخاب بدی بود”. “گوینده: افسانه ران برگندی” قطعاً سرگرم کننده است، اما در عین حال صحنه‌های آن با یکدیگر مرتبط‌اند، و این موضوع با در نظر گرفتن آنکه آنها یک صحنه کامل را از نو فیلمبرداری کردند و داستان مجزایی برای آن ارائه کردند (داستان اصلی که می‌توانید با نام “بیدار شو، ران بورگاندی!” (Wake Up, Ron Burgundy!) روی دی وی دی آن را پیدا کنید، درباره گروهی دزد است). “ویل فارل” (Will Ferrell) نقش کاراکتر خود “ران بورگاندی” را به خوبی اجرا می‌کند، فردی خودپسند، احمق، ضد زن اما به طرز عجیبی دوست داشتنی که یکی از به یادماندنی‌ترین کاراکترهای اوست. این فیلم پر از جوک‌های مختلف بوده که با هر بار دیدن آن بهتر و بهتر می‌شود.

همچنین بخوانید: رده بندی بهترین سریال‌های کمدی انیمیشن دهه اخیر


6. دختران بدجنس – Mean Girls – 2004

بسیاری از فیلم‌ها مشابه “پخش زنده شنبه شب” (Saturday Night Live) که برای اولین بار در دنیای فیلم وارد شدند، سعی کردند شبیه به ن عمل کنند، اما متوجه شدند این کار آسان نیست. با این حال وقتی “تینا فی” (Tina Fey) انتخاب کرد فیلمنامه “دختران بدجنس” را بر اساس کتاب “ملکه رنبور عسل و وانابی ها” (Queen Bees & Wannabes) بنویسد، مشکلی نداشت. فی با تدبیر، طنز و بینش خود یک فیلم کلاسیک کمدی جدید می‌سازد که درباره مکانی ناخوشایند به نام دبیرستان می‌باشد. این فیلم بسیار به یادماندنی و خنده دار اما شگفت انگیزی است. این فیلم روایتی سنتی ندارد، و نگاهی تازه به این قلمرو دارد. فیلمسازان فیلم “جمعه عجیب” (Freaky Friday)، “مارک واترز” (Mark Waters) یک نابغه است، چرا که داستان این فیلم جدی است، اما نه خیلی زیاد و دیالوگ‌های فی نیز با خلاقیت خود نقش هر کاراکتر را به خوبی پر و پیمان می‌کند. در حالی که ممکن است جزئیات آن با گذشت زمان تغییر کرده باشد، اما همچنان شما را به خنده وا می‌دارد.


7. شان می‌میرد – Shaun of the Dead – 2004

با اینکه فیلم خنده دار، خنده دار است، اما این اثر به همراه کمدی، ژانرهای فرعی دیگری نیز دارد. “شان می‌میرد” فیلم موفق “ادگار رایت” است. این فیلم کمدی عاشقانه پر زامبی عناصر وحشت، کمدی و عاشقانه و برادری را با یکدیگر ترکیب می‌کند و در انتها یک مخلوط عالی را به شما نشان می‌دهد. به نظر ما که این فیلم ژانر مخصوصی ندارد، فقط میگوییم این فیلم فوق العاده است، به لطف نقش آفرینی عالی “سایمون پگ” (Simon Pegg) و “نیک فراست” (Nick Frost) و یک فیلمنامه عالی از که توسط پگ و رایت نوشته شده، و همچنین سبک سینمایی عالی رایت. در حالی که بسیاری از فیلمسازان افراد شوخ طبع را انتخاب کرده و تمام بار فیلم را روی دوش انها می‌گذارند، رایت از هر جایی که جوک گیر بیارد فیلمبرداری می‌کند، چه در انتقال باشد، یک کات سفت و سخت، یا صحنه‌ای که در قاب دوربین حضور دارد، برای او فرقی ندارد. این کار، باعث می‌شود که فیلم یک اثر سینمایی خالص و اصیل باشد، و اگر شما از همان فیلمنامه و بازیگران استفاده کنید اما رایت را از آن حذف کنید، یکی از بزرگترین عناصری که باعث می‌شوند “شان می‌میرد” فوق العاده شود را از دست می‌دهید.


8. تیم آمریکا: پلیس جهانی – Team America: World Police – 2004

نویسنده و کارگردان “تری پارکر” (Trey Parker) و “مت استون” (Matt Stone) اظهار داشتند که دقیقاً وقتی که جنب و جوش سگ‌های کوچک را دیدند، از ساخت فیلم “تیم آمریکا: پلیس جهانی” پشیمان شدند، اما خداروشکر آن را به پایان رساندند. در حالی که سازندگان “پارک مرکزی” تا به حال به دیگر ژانرها نپرداخته بودند، اما وقتی این کار را کردند، به بهترین نحو انجامش دادند. “تیم آمریکا: پلیس جهانی” به طرز بسیار خنده داری وقایع پس از 11 سپتامبر را به تصویر می شکد و پاسخی لیبرال گونه به ریاست جمهوری “جرج دابلیو. بوش” دارد. این فیلم همه این کارها را بسیار اخلاقی، ولی بسیار خنده دار انجام می‌دهد. جدی بودن اکشن فیلم باعث می‌شود کمدی دلقک گونه آن خنده دارتر باشد و تصمیم برای مدل کردن “مایکل بی” (Michael Bay) صحنه “بوسه سرآشپز” بود.


9. بوس بوس، بنگ بنگ – Kiss Kiss, Bang Bang – 2005

تقریباً انگار که کسی گفته باشد “نمی‌توانید کمدی را در نوآر جای دهید” و “شین بلک” جواب داده باشد “چالشت پذیرفته شد”. داستان “بوس، بوس، بنگ، بنگ” تمام ویژگی‌های یک فیلم نوآر سر سخت را دارد، اما بلیک همه آن را با کمدی تند و تیز خود و بهترین اجرای حرفه “رابرت داونی جونیور” (Robert Downey Jr.) و “وال کیلمر” (Val Kilmer) ترکیب می‌کند. این فیلم به گونه‌ای است که تنها می‌تواند به دست کسی که قوانین فیلمنامه نویسی را بلد بوده و روش شکستن آنها را نیز می‌داند. روایت و ساختار فیلم خاص است، همه چیز را می‌داند اما هرگز راضی نیست. وقتی بلک این فیلم را ساخت، در هالیوود تازه وارد نبود، اما هنوز هم این اثر به قدری خاص است که فقط در فکر او جای می‌گیرد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم کمدی کلاسیک با درجه سنی PG که می‌توانید با خانواده تماشا کنید


10. باکره چهل‌ساله – The 40-Year-Old Virgin – 2005

“جان اپتاو” (Judd Apatow) در سال 2000 به تنهایی چهره کمدی را تغییر داد. در زمانی که همه فیلم‌های کمدی رمانتیک، و پرمفهوم سینما را پر کرده بودند، به لطف اراده اپتاو، و اینکه اجازه داد اجراهای بداهه بیشتر باشند، “باکره چهل ساله” چیز تازه‌ای وارد این ژانر کرد، او همچنین مقداری از درام “جیمز آل. بروکز” را وارد فیلمش کرد. “باکره چهل ساله” کل این ترند را زیر و رو کرد، هنوز تا به امروز داستانی جالب و خنده دار و خلاقانه باقی مانده و ثابت کرد “پاول راد” (Paul Rudd) فردی واقعاً بامزه است. در حالی که ویژگی‌های بعدی فیلسازی اپتاو به صورت تجاری موفق آمیز شدند، اما میراث و تأثیر “باکره چهل ساله” باورنکردنی بود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

دیگر بخش‌های این فهرست را در لینک زیر بخوانید:

معرفی فیلم‌های دیدنی قرن ۲۱ در ژانر کمدی – بخش دوم

معرفی فیلم‌های دیدنی قرن ۲۱ در ژانر کمدی – بخش سوم

معرفی فیلم‌های دیدنی قرن ۲۱ در ژانر کمدی – بخش چهارم

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. hamid

    اردیبهشت 25, 1399

    ضمن احترام واسه انتخاباتون ولی هیچ کدومشونو دوس ندارم

    پاسخ