رده‌بندی بهترین فیلم‌های “گودزیلا” که باید تماشا کنید

وقتی صحبت از تاریخ فیلم‌های هیولایی به میان می‌آید، چه هیولاهای مهاجم درشت هیکل باشند، چه کایجی و یا تایتان همیشه افراد خدای مارمولکها “گودزیلا” را به یاد می‌آورند. حالا که این جانور در تابستان 2019 با فیلم “گودزیلا: پادشاه هیولاها” (Godzilla: King of the Monsters) به سینما بازگشت، و در سال‌های آینده هم فیلم “گودزیلا در برابر کونگ” (Godzilla vs. Kong) از آن ساخته خواهد شد، بهترین زمان برای صحبت درباره این مجموعه اثر برجسته می‌باشد.

البته برای فهمیدن آینده حتماً باید به داستان‌های قدیمی “گودزیلا” و ماجراجویی‌های آن با همنوعان بزرگ و کوچکش نگاهی بیندازیم. به همین دلایل، به نظر حالا زمان مناسبی است تا درباره این اثر اسطوره‌ای “توهو” بحث کرده و چندتا از بهترین فیلم‌های گودزیلایی که تا به الان ساخته شده‌اند را مورد نمایش قرار دهیم. با پروشات همراه باشید.


10. گودزیلا در برابر شاه گیدورا – Godzilla vs. King Ghidorah – 1991

دنیا بدون گودزیلا چگونه می‌شد؟ این سوالی است که ارزش پرسیدن دارد، و در “گودزیلا در برابر شاه گیدورا” به آن پاسخ داده می‌شود، و در آن گروهی از موجودات با نام “فیوچرین” سعی دارند تا با استفاده از سفر در زمان از ظهور این موجود جلوگیری کنند.

بدون آوردن این فیلم، صحبت درباره گودزیلا کار سختی خواهد بود، فیلمی که به داشتن احساسات ضدآمریکایی محکوم شد، درست به همراه انگیزه‌های فیوچرین که بر جلوگیری از تبدیل شدن ژاپن به ابرقدرت اقتصاد دنیای آینده تمرکز دارند.

اما هیچکدام از آنها از سد راه درخشش هیولاهای “گودزیلا در برابر گیدورا” نمی‌شوند، خصوصاً زمانی که بینندگان با شکل قبل از جهش هیولاها مواجه می‌شوند. همچنین گودزیلا هر دو سمت قهرمان و تبهکار را به تصویر می‌کشد، و تردیدیش برای انسانیت را که در دیگر مجموعه‌های گودزیلا تماشا کردیم را نشان می‌دهد.

پس از پخش “شاه مکا گیدورا” به عنوان شخصیت جدید مورد علاقه طرفداران، “گوزیلا در برابر شاه گیدورا” در دوران دهه 90 برای این مجموعه استانداردهای جدیدی ساخت.

متاسفانه، به دلیل اینکه با گذشت زمان بودجه مجموعه فیلم‌های گودزیلا کاهش یافت، “گودزیلا در برابر شاه گیدورا” به جای داشتن لقب پیشرو، بیشتر شبیه به نقطه اوج این مجموعه است؛ حتی با اینکه شروعی دیوانه وار برای مجموعه گودزیلاست.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2019 به انتخاب مجله Rolling Stone


9. کینگ کونگ در برابر گودزیلا – King Kong vs. Godzilla – 1962

داستان کینگ کونگ، افسانه‌ای از انسانیت و نابودکردن هیولاهاست، آن هم پس از اینکه انسانها سعی می‌کنند هیولاها را به استثمار بگیرند. ” کینگ کونگ در برابر گودزیلا” داستانی است که به دلیل جذابیتش در تلویزیون ژاپن و بالا بردن ریتینگ شبکه‌ها، دو بار ساخته شد. گودزیلا از خواب یخی بیدار شده و در نمایشی که سال بعد آن را به طور مدرن در “گودزیلا در برابر کونگ” می‌بینیم، بالاخره به یار خود “تایتان” می‌رسد.

اما چیزی که با عنوان “کینگ کونگ در برابر فرانکنشتاین” (King Kong vs. Frankenstein) آغاز شد، مفهوم به شدت متفاوتی داشت، تا اینکه “توهو” دخالت کرده، و اعلام کرد ترجیح می‌دهد که کونگ با یکی از هیولایان خودشان روبرو شود. در حالی که در سال 1962 تنها دو فیلم از مجموعه گودزیلا ساخته شده بود، یکی قسمت اصلی و دیگری “گودزیلا دوباره یورش می‌برد” که باب میل ببینندگان نبود، این مجموعه برای نجات پیدا کردن به فیلمی قوی نیاز داشت. که یعنی گودزیلا باید اثاثیه‌اش را جمع کرده، و در برابر هشتمین اعجوبه دنیا بایستد.

جالب است با اینکه حدود 30 سال از وجود کینگ کونگ می‌گذشت، او همچنان هیولای معروف آن دوره باقی ماند. که همین موضوع باعث شد به شخصیت اصلی داستان تبدیل شده و قهرمان شود. اگر به خاطر موفقیت “کینگ کونگ در برابر گودزیلا” نبود، هرگز نمی‌توانستیم قسمت‌هایی نظیر “گودزیلا در برابر ایکس” را تماشا کنیم.

در حالی که این فیلم از فیلم آغازی مجموعه گودزیلا ضعیف‌تر بوده، و داستان بیشتر از کینگ کونگ اصلی کپی شده بود، با این تفاوت که گودزیلا در آن اضافه شده بود، عشق فیلمساز به هر دوی این هیولاها در کراس اوورهای بلندپروازانه اش هویدا و درخشنده است.


8. تهاجم هیولای فضایی، مرسوم به گودزیلا در برابر هیولای صفر – Invasion of the Astro Monster, aka Godzilla vs. Monster Zero – 1965

این فیلم که تقریباً مانند قسمت بعدی “گیدورا: هیولای سه سر” محصول 1964 می‌باشد، مقدرای از آن را بازسازی کرده، و چند هیولای دیگر ساخته “توهو” را برای ساخت روایتی جدید به کار گرفته است.

“گودزیلا در برابر هیولای صفر” داستانی کلاسیک درباره فضاییانی است که هیولایان را ربوده، و برای هدف‌های شرورانه خود از آنها استفاده می‌کنند. نام این فضائیان “زالیان”های شرور است، آن‌ها برنامه دارند از رهبران زمین باج گیری کنند، و دو راه پیش روی آن‌ها می‌گذارند، اینکه یا تسلیم شده و تحت کنترل آنان در بیایند، و یا اینکه آنان با استفاده از گودزیلا، رودان و شاه گیدورا همه چیز را نابود می‌کنند.

در این فیلم دسیسه‌ها و آدمکشی‌های بین کهکشانی زیادی وجود دارند، اما میدانم که حتماً می‌خواهید داستان معمول نابود شدن هیولاها به دست خودشان را تماشا کنید. با رقص و جست و خیز گودزیلا، “گودزیلا در برابر هیولای صفر” فیلمی جالب و عالیست که از آن لذت خواهید برد!


7. وحشت گودزیلای آهنی – Terror of MechaGodzilla – 1975

“وحشت گودزیلای آهنی” یکی دیگر از فیلم‌های بازسازی شده از مجموعه داستان‌های “توهو” است که به “گودزیلا در برابر گودزیلای آهنی” مدیون است. این فیلم همتای مکانیکی گودزیلا را معرفی می‌کند، اما خود فیلم با داستان کشدار و موسیقی متن بیش از حدش تا حدودی حوصله سر بر بود.

نقطه قوت “وحشت گودزیلای آهنی” این است که برخی از ضعف‌های قسمت‌های قبلی را آن را تقلیل داده، و موسیقی متن پیشین آن را تغییر می‌دهد. داستان درباره “شیزو مافیون” است، دانشمندی دیوانه که خیال دارد بشریت را نابود کند. وقتی احزاب جنگ طلب تصمیم می‌گیرند با چند “کیجو”، شامل “تیتانوسوروس”، و یک گودزیلای آهنی دیگر جنگی به پا کنند، بازی “جاسوسان در برابر بیگانگان” دیگری به راه میفتد، و در آخر مسئولیت تمیزکردن گندکاری‌ها و نجات انسانها بر عهده گودزیلا باقی می‌ماند.

“وحشت گودزیلای آهنی” جالب توجه است، چرا که رخدادهای “گودزیلا در برابر گودزیلای آهنی” را بار دیکر به تصویر کشده، و به این تبهکار رباتی فرصتی دیگر می‌دهد، که همان روش‌های نابودی را که گودزیلا در سری‌های قبلی استفاده کرد را تکرار می‌کند. بیگانگان با یک روش، دو بار زخم نمی‌خورند حتی اگر فیلمی که ساخته شد بازسازی باشد.


6. گودزیلا: جنگ‌های نهایی – Godzilla: Final Wars – 2004

در سال 2004، گودزیلا برای بار سوم با وقفه روبرو شده، و این بلندترین وقفه طول این مجموعه بوده است. پس از اینکه گودزیلا با وقفه مواجه شد، تا سال 2014 خبری از آن نبود. “گودزیلا: جنگ نهایی” بار دیگر بهانه‌ای جور کرد تا تمام هیولاها به جنگ با هم در آیند، و گودزیلا بار دیگر به عنوان قهرمان دنیا را نجات دهد.

و وقتی می گوییم تمام هیولاها در این فیلم استفاده شده‌اند، جدی هستیم! در این فیلم گودزیلای واقعی “توهو” با “زیلا” روبرو می‌شود، شخصیتی ساخته “رونالد امریک” که “متیو بورداک” در سال 1998 نقش او را برعهده داشت.

این فیلم درباره قهرمانانی مردانه و ریشو است که دستور می‌دهند یک سفینه لیزری پرنده و یک هیولای مافوق انسانی بجنگند، و دیوارهای زیادی را خراب کنند. و اشتباه نکنید، در این فیلم لیزرهای زیادی شلیک می‌شود، باور کنید!

باید بدانید دو نوع فیلم‌ احمقانه وجود دارند. برخی از آنها قبول ندارند که احمقانه هستند و تا آخر به وانمود کردن ادامه می‌دهند، برخی قبول دارند که احمقانه هستند و از شما می‌خواهند که با آن کنار بیایید.

“گودزیلا: جنگ‌های نهایی” هیچکدام از این دو نوع نیست. در عوض، این فیلم گونه جدیدی را خلق کرده است: فیلمی احمقانه که قطعاً باعث می‌شود جذب آن شوید، و بعد به طرز دیوانه واری وراجی می‌کند چرا که می‌داند برای متوقف کردنش کاری از دستتان بر نمی‌آید.

تمام این دیوانگی آن در بخش سوم به اوج خود می‌رسد، موناژ طولانی گودزیلا که همه چیز و همه کس را نابود می‌کند. این فیلم قطعاً احمقانه است، اما نه خودش اهمیت می‌دهد و نه ما!

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم دیدنی و کمتر شناخته شده از ژانر وحشت که باید تماشا کنید


5. گودزیلا علیه بیولانته – Godzilla vs. Biollante – 1989

“گودزیلا در برابر بیولانته” با بیشترین جلوه‌های ویژه‌ای که دارد از آنجایی شروع می‌شود که نیروی دفاع شخصی ژاپن در تلاشند تا با استفاده از سلول‌های گودزیلا راهی برای نابودیان پیدا کنند. اما، البته در تخیل خالص این داستان، این بار حریف گودزیلا، گیاهی است که از نظر ژنتیکی اصلاح شده که خود گودزیلا باید آن را از بین ببرد تا کل سیاره نجات پیدا کند.

ممکن است برای هیولایی که تنفس آتشی و رادیواکتیوی دارد این حریف خوب نباشد، اما بیولانته چیزی بیشتر از یک گل عظیم و الجثه است. در دیگر قسمت‌های این مجموعه مدام هیولاهایی با ظاهر مردانه را شاهد بودیم، اما این بار زنجیره شکسته شده و حریف گودزیلا هیولایی غیر انسانی با جثه‌ای کوچک است.

شاید مهم‌ترین بخش ساخت “گودزیلا در برابر بیولانته” طراحی جدید و منحصر به فرد این موجود در کل طول مجموعه آن بوده است. با اینکه در فیلم‌های بعدی ظاهر آن کمی تغییر کرد، اما پایه اصلی طراحی گودزیلا تا فیلم “گودزیلا در برابر دسترویا” در سال 1995 همان بود، و از آن موقع به نقطه اتکاء مجموعه گودزیلا تبدیل شد. همچنین نشان برجسته‌ای که در استودیوی خود “توهو” و هتلی که با سر بسیار بزرگ گودزیلا مزین شده به افتخار او ساخته شده‌اند.


4. گودزیلا، موترا، شاه گیدورا: هیولاهای غول پیکر با هم حمله می‌کنند – Godzilla, Mothra, King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack – 2001

وقتی “توهو” مجموعه گودزیلا را در هزاره جدید زنده کرد، کارگردان رقیب او “شوسوکه کانکو” فیلم ” گودزیلا، موترا، شاه گیدورا: هیولاهای غول پیکر با هم حمله می‌کنند” را ساخت. کانکو با بازسازی گامرا از داستان دهه 90 خود داستانی خاص از دنیای “کایجو” ساخت، و بازگویی داستان تقریباً جالب این شخصیت تمام چیزی بود که او برای مشهور شدن دوباره‌اش نیاز داشت.

در این فیلم گودزیلا یک موجود تغییر شکل دهنده هسته‌ای ست، اما روح انتقامجوی او می‌خواهد برای کارهایی که مجبور شد در جنگ جهانی دوم انجام دهد، به دنبال انتقام است. سه نگهبان افسانه‌ای: باراگون، موترا و شاه گیدورا تنها امید مردم ژاپن هستند.

گودزیلای فیلم “گودزیلا، موترا، شاه گیدورا: هیولاهای غول پیکر با هم حمله می‌کنند” نیروی طبیعت یا حیوان سراسیمه‌ای که در دیگر قسمت‌های قبلی مشاهده کردیم، نیست. او در هنگام دیوانگیش موجودی خشن است که انسانها را شکنجه می‌کند. این تنها فیلمی است که گودزیلا در آن کنترل خود را از دست می‌دهد و انسانها و دیگر حیوانات شبیه به خود را به دلیل تنفرش به قتل می‌رساند. گودزیلا در بسیاری از فیلم‌های قبلی شخصیتی شرور بوده، اما این تنها فیلمی است که در آن شخصیتی کاملاً شیطانی داشته است.


3. بازخیز گودزیلا – Shin Godzilla – 2016

در فیلم دیگری از گودزیلا که ساخت آن در سال 2014 شروع شد، “توهو” با کمک کارگردان “نئون جنسیس اونجلیون” (Neon Genesis Evangelion) “هیدکی انو” بار دیگر نشان داد که می‌تواند گودزیلا را به خود برگرداند.

در حالی که گودزیلای اصلی محصول 1954 به دلیل بمب‌های هیروشیما و ناکازاکی به وجود آمده بود، “بازخیز گودزیلا” از نابودی فوکوشیما به عنوان تمثیل مرکزی خود استفاده می‌کند. داستان درباره زمانی است که سران دولت در مواجهه با دشمنی که نمی‌توانند آن را کنترل کنند، سردرگم هستند.

طعنه‌های سیاسی محدوده جدید مجموعه گودزیلاست، اما “انو” به خوبی از پس آن بر میاید. کنایات ظریفی که در ملاقات‌های سیاسی ابتدای فیلم وجود دارند، کمی خسته کننده هستند و درست زمانی که بینندگان تصمیم دارند آرام باشند، و جوک بعدی را بشنوند، “بازخیز گودزیلا” به فیلمی کامل تبدیل می‌شود، که هر کسی انتظار دیدن آن را داشته است.

“کایجو”ی اصلی “بازخیز گودزیلا” موجودی بسیار عجیب است، هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ قدرتهایی که دارد، اما اما در اندازه، میزان رشد و تولید مثل غیرجنسی متفاوت است. شرم آور است که آمریکاییان زیادی این فیلم را در سینما تماشا نکردند، چرا که “بازخیز گودزیلا” واقعاً جالب بود.


2. تمام هیولاها را نابود کن – Destroy All Monsters – 1968

قرار بود “تمام هیولاها را نابود کن” پایانی برای داستان‌های هیولایی “توهو” باشد؛ فقط یک فیلم عالی دیگر و بعد وداعی همیشگی با تمام این هیولاها. با در نظر گرفتن اینکه قرار بود این آخرین باری باشد که استودیو از لباسهای این هیولاها استفاده می‌کند، تصمیم گرفتند هر از گاهی از برخی از آنها استفاده کنند.

صریحاً می‌توان گفت “تمام هیولاها را نابود کن”، “انتقامجویان” مجموعه گودزیلا محسوب می‌شود، چرا که در آن هیولاهای زیادی به سراسر دینا هجوم می‌برند، و در داستانی که در آن بیگانگان با استفاده از این هیولاها به زمین حمله می‌کنند تا کنترل این سیاره را در سال 1999 به دست بگیرند، به جای ژاپن تمام شهرها را نابود می‌کنند از نیویورک گرفته تا مسکو و دیگر شهرها.

بی شک “تمام هیولاها را نابود کن” فیلمی احمقانه است، اما فیلمی است که نمی‌توانید از آن دل بکنید، و با نامی که دارد شما را جذب خود کرده و کاری می‌کند برای دیدنش هیجان زده شوید. با اینکه قرار بود این اثر پایان کار باشد، اما ” تمام هیولاها را نابود کن” این مجموعه را زنده کرده، و تا سال 1975 جذابیت آن را حفظ کرد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک درباره زامبی ها


1. گودزیلا – Godzilla – 1954

قرار دادن “گودزیلا” در رده اول لیست شاید تکراری به نظر برسد، اما نمی‌توانیم دلیلی پیدا کنیم تا کاری خلاف آن انجام دهیم. این فیلم نه تنها اصیل است، بلکه تمام چیزهایی را که درباره این مجموعه میدانیم و دوست داریم، از آن شروع شده است.

گودزیلا چیزی بیشتر از یک فیلم هیولا محور است؛ فیلم تمثیلی حزن انگیز از قدرت گریزناپذیر عصر اتمی و فداکاری‌هایی است که برای بقا ضروری بوده‌اند. مجموعه گودزیلا نمونه‌ای از ترس از عصر تکنولوژی را به تصویر می‌کشد، حتی نمونه بازسازی شده آمریکایی این اثر که “ریموند بور” در نقش “استیو مارتین” در آن نقش آفرینی می‌کند، توانست وحشتی را که کارگردان “ایشیرو هوندا” ساخته بود را حفظ کند.

اینجا بود که “ایجی تسوبورایا” تکنیک جدید “سوتیمیشن” خود را برای اولین بار مورد استفاده قرار داد، زمانی اولین کار “هارو نیکیجیما” به عنوان مردی با لباس گودزیلا، او این نقش را تا سال 1972 بازی کرد. حتی موسیقی متن این قسمت که کار “آکیرا ایفوکوبه” بود، نیز عالی بوده و در “گودزیلا: شاه هیولایان” (odzilla: King of the Monsters) که در سال 2019 پخش شد از آن استفاده شد.

با توجه به قسمت اول گودزیلا و دیگر قسمت‌های این مجموعه که طی سالها ساخته شدند، قسمت اصلی این اثر، یک فیلم علمی تخیلی انقلابی است. ممکن است که گودزیلا اولین هیولای دهه 50 نبوده باشد، اما قوانینی را که همتاهای پیشین آن از جمله “کینگ کونگ” (King Kong) و “جانوری از 20.000 فدومس ” (The Beast From 20,000 Fathoms) بر پا کرده بودند، را با ورود خود کنار زد.

با اینکه دنیای مدرن هم میراث گودزیلا را در فیلم‌هایی همچون “کلاورفیلد” (Cloverfield)، ” حاشیه اقیانوس آرام” (Pacific Rim) و حتی قسمت جدید گودزیلا که در سال 2014 ساخته شد، مشاهده کرد، اما تاریخی که درک مدرنتیه ما را فراهم آورد، همچنان مقدس است. اگر بخاطر فیلم اول نبود، گودزیلا هرگز اینطور که هست، نمی‌شد، و به همین خاطر است که این فیلم معیار استاندارد بینندگان بوده و آنها از کمپانی‌های بزرگ مانند “برادران وارنر” و دیگر کمپانی‌های قدرتمند انتظارات بالایی دارند! باشد که عمر گودزیلا افزون شود!


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (8)

بستن فرم

  1. محمد

    آذر 15, 1402

    فیلم های گودزیلا دو دسته هستند اول فیلم هایی با نگاه ژاپنی و دوم فیلم هایی با نگاه آمریکایی که فیلم های ژاپنی با داستانی خاص گودزیلا را به تصویر میکشند و میتوان به موارد زیر اشاره کرد
    گودزیلا ۱۹۵۴
    گودزیلا ۱۹۵۸
    گودزیلا علیه بیولانته ۱۹۸۹
    گوزیلا علیه گیدورا شاه ۱۹۹۱
    گودزیلا علیه دیستروریا ۱۹۹۵
    گودزیلا ماترا و کینگ گیدورا ۲۰۰۱
    گوزیلا جنگ های نهایی ۲۰۰۴
    که هر کدام با اینکه قدیمی هستند ولی داستان و جذابیت خاصی دارند ولی باید گفت فیلم های گودزیلا با نگاه آمریکایی هم با توجه به وجود جلوه های ویژه قابل قبول هستند و مخاطبان خاص دارند از جمله
    گودزیلا ۱۹۹۸
    گودزیلا ۲۰۰۰
    گودزیلا ۲۰۱۴
    گودزیلا سلطان هیولاها ۲۰۱۹
    گودزیلا علیه کونگ ۲۰۲۱
    همه فیلم های نام برده شده کم و بیش خوب بوده اند ولی چون از دو دیدگاه ساخته شده اند ممکن است برخی مخاطب کمتر و برخی مخاطب بیشتر داشته باشند

    پاسخ

  2. حامد

    اردیبهشت 3, 1399

    جلوه های ویژه شون خیلی ضعیفه حتی این فیلم سال ۲۰۱۶ بازخیز گودزیلا ک بیشتر شبیه عروسک بود خیلی هم طولانی بود صحبتاشون..

    پاسخ

  3. امیرعباس

    اردیبهشت 3, 1399

    لیست مسخره
    برو اون هالیوودی ها رو بزار

    پاسخ

    • arian در پاسخ به امیرعباس

      آبان 3, 1399

      از اونجایسی که گودزیلا مثل اونجرز محبوب نیست تعجبینداره انقدر فیلم هاش کم باشه بخاطر همین خبری از فیلم های هالیوودی نیست اما به نظرم گودزیلا 2014 خیلی قشنگ بود باید میذاشتنش یا شاید تاریخ فیلم گودزیلا رو اشتباه زدن

      پاسخ

    • امیرحسین در پاسخ به امیرعباس

      اردیبهشت 2, 1401

      ممنون

      پاسخ

  4. علی

    اردیبهشت 2, 1399

    فیلم های گودزیلا بسیار احمقانه هستن حتی در یک قسمت گودزیلا میرقصه! ولی جذابن در عین احمقانه بودن اگه میخواهید فقط یک فیلم نگاه کنید گودزیلا ۲۰۰۴ پیشنهاد میشه این فیلم مثل انجرز اند گیم هست!

    پاسخ

    • سید محسن در پاسخ به علی

      مرداد 31, 1400

      اخه مردک احمق این فیلم های گودذیلا در زمان خودش شاهکار بوده و هست.تاریخ روشن و عالی سینما رو با عین احمق ها صحبت کردن زیر سوال میبری؟درک و شعورت زیر صفره.چه میدونی تو خاطره با این فیلم ها یعنی چی.

      پاسخ