100 فیلم عاشقانه تاریخ سینما که تا ابد در قلب و خاطرمان جاودانه شده اند

20- فیلم L’Atalante (لاتالانت) محصول 1934
L’Atalante (لاتالانت) محصول 1934

کارگردان : ژان ویگو (Jean Vigo)

ستارگان : دیتا پارلو (Dita Parlo) ، ژان داسته (Jean Dasté) ، مایکل سیمون (Michel Simon)

خلاصه داستان: «ژان» ناخداى قايق آتالانت، با دخترى روستايى به نام «ژوليت» ازدواج ميكند.«ژوليت» خيلى زود از زندگى يك نواخت در آتالانت به تنگ مي آيد و حتى هم‏نشينى با دستيار عجيب و غريب «ژان»،«ژول» نيز سرگرمش نميكند و …

نکات فیلم: ژان ویگو در این فیلم یک طرح ساده داستانی را مبنایی قرار داد تا با وارد کردن کاراکترهای غیر متعارف و حاشیه زدن های حیرت آور و جادویی از آن یک شاهکار جاودانی بسازد. اگرچه آتالانت به‌عنوان یک فیلم تجاری هشتاد دقیقه‌ای سفارش شده بود، اما ویگو آن را به شعری غنائی و نیرومند از زندگی و عشق تبدیل کرد.در این فیلم او با درآمیختن تجربیاتِ واقعی خود از زندگی بر روی قایق با پس‌زمینهٔ چشم‌اندازهای صنعتیِ سرد و مرده، و خیالپروری‌های سوررئالیستی و اغراق‌های عجیب و غریب در شخصیت‌پردازی، موفق شده است سنّت پوپولیسم (توده‌گرا) دههٔ ۱۹۲۰ را احیاء و آغاز دوران کوتاه اما باشکوه ”واقعگرائی شاعرانه (poetic realism) را اعلام کند. ویگو در روز نمایش این فیلم از بیماری سل که با بیماری قلبی او درآمیخته بود در پاریس درگذشت، در حالی‌که ۲۹ سال بیشتر نداشت.

 

19- فیلم Manhattan (منهتن) محصول 1979

Manhattan (منهتن) محصول 1979

کارگردان : وودی آلن (Woody Allen)

ستارگان : وودی آلن (Woody Allen) ، داین کیتن (Diane Keaton) ، ماریل همینگوی (Mariel Hemingway)، مریل استریپ (Meryl Streep)

خلاصه داستان: «آیزاک دیویس» (آلن)، روشنفکر نیویورکی که از بابت رابطه اش با دختری بسیار کم سن تر از خود به نام «تریسی» (همینگوی) احساس گناه می کند از طریق دوستش «بیل» (مورفی)، با «مری» (کیتن) آشنا می شود که زنی دوست داشتنی است اما فقط نقش روشنفکران را خوب بازی می کند…

نکات فیلم: ادامه ی راهی که آلن با فیلم آنی هال آغاز کرده بود؛ به سوی تلفیق کمدی و اندوه و کاوش در زاویه های پنهان زندگی روشنفکری به سبک نیویورکی ادامه یافت. در عین حال فیلم منهتن با فیلمبرداری سیاه و سفید و نوستالژیکِ گوردون ویلیس و نواهای ماندگار ِ جرج گرشوین، سرود ستایش آلن از شهر محبوب خود نیز به شمار می آید.

 

18- فیلم True Romance (داستان عاشقانه واقعی) محصول 1993

True Romance (داستان عاشقانه واقعی) محصول 1993

کارگردان : تونی اسکات (Tony Scott)

ستارگان : کریستین اسلیتر (Christian Slater) ، پاتریشا آرکت (Patricia Arquette)

خلاصه داستان: کلارنس (اسلاتر) جوان تنهایی است که عادت دارد روز تولدش به دیدن فیلمهای کونگ فویی برود.او طبق این عادت به سینما می رود و در آنجا به شکلی تصادفی با زنی به نام آلاباما (آرکوات) آشنا می شود. بعد از گذراندن یک شب در کنار هم کلارنس متوجه می شود که آلاباما دختری تلفنی و هدیه روز تولدش بوده است. آنها با هم صمیمی می شوند و نصمیم به ازدواج می گیرند اما وقتی کلارنس برای آوردن وسایل آلاباما به محل کار وی می رود آنجا را گشته و به اشتباه با چمدانی…

نکات فیلمكوئنتین تارانتینو برای اولین بار دست به قلم می شود و این فیلمنامه را می نویسد. شخصیت كلارنس بسیار شبیه شخصیت خود تارانتینو در آن زمان است.كلارنس عاشق فیلمهای كنگ فو.الویس.كمیك و …. است مثل خود تارانتینو . فیلم پر از ارجعات سینمایی است. فیلم همچون دیگر آثار اسکات حال و هوای قابل قبولی دارد.

فیلم همانند دیگر کارهای نوجوان پسند اسکات،  مثل تاپ گان(۱۹۸۶) حال و هوای قابل قبولی دارد، روابط شکل گرفته و عاشقانهٔ فیلم هم پذیرفتنی است. از دیگر ویژگی‌های این فیلم نزدیکی فضای جوان‌هایش با جوان‌های دههٔ ۱۹۹۰ امریکاست. بازی اولدمن در میان لشکر بازیگران مطرح فیلم از همه تأثیرگذارتر است و موسیقی زیمر هم کاملاً روی فیلم نشسته است.

 

17- فیلم La Belle et la Bête (دیو و دلبر) محصول 1946

La Belle et la Bête (دیو و دلبر) محصول 1946

کارگردان : ژان کوکتو (Jean Cocteau)

ستارگان : ژان ماره (Jean Marais) ، ژوزت دی (Josette Day)

خلاصه داستان: دلبر » ( دى ) ، براى نجات پدرش از چنگ « ديو » ( ماره ) ، حاضر مى‏شود در قصر « ديو » بماند . او ابتدا تحمل هم‏نشينى با « ديو » را ندارد ، اما آرام آرام علاقه‏ هاى قلبى به او حس مى‏كند …

 

16- فیلم Wild at Heart (از ته دل وحشی) محصول 1990

Wild at Heart (از ته دل وحشی) محصول 1990

کارگردان : دیوید لینچ (David Lynch)

ستارگان : نیکلاس کیج (Nicolas Cage) ، لورا درن (Laura Dern)

خلاصه داستان: در ابتدای فیلم شاهد آن هستیم که سیلور (نیکلاس کیج) در جلوی چشمان معشوقه اش به نام لولا (لارا درن) مردی را که از طرف مادر لولا اجیر شده تا سیلور را بکشد، می‌کشد و بعد از سپری کردن ۲۲ ماه در زندان آزاد می‌شود و دوباره پیش لولا بازمی‌گردد. حالا دوباره مادر لولا فردی (هری دن استانتون) را برای کشتن سیلور اجیر می‌کند…

نکات فیلم: این فیلم در سال 1990 توانست نخل طلای کن را از آن خود کند. فیلم را در چند عبارت کوتاه میتوان چنین حلاصه کرد: عاشقانه ای جادویی؛ هم زمان خشن و خیال انگیز و خنده دار، با طرح داستانی ساده ـ عُشاق گریزان از دیگران ـ ودر قالب آشنای فیلم جاده ای. کیفیت رؤیایی تصاویر فرد المز، تدوین متکی به دیزالو دووین دانم، طراحی شیطنت بار لباس ها و صحنه ها ی پاتریشا ناریس، و موسیقی ملکوتیِ آنجلوبادالامنتی در خلقِ دنیای خیالی فیلم لینـچ دست دارند و بازی بیشتر بازیگران عالی است.

 

15- فیلم Call Me by Your Name (مرا با نامت صدا کن) محصول 2017

Call Me by Your Name (مرا با نامت صدا کن) محصول 2017

کارگردان : لوکا گوادانینو (Luca Guadagnino)

ستارگان : آرمی همر (Armie Hammer) ، تیموتی شالامی (Timothée Chalamet) ، مایکل استولبارگ (Michael Stuhlbarg)، آمیرا کاسار (Amira Casar)

خلاصه داستان:

نکات فیلم: پس از I Am Love و A Bigger Splash این سومین فیلم در سه‌گانه غیر مرتبط “خواسته” به کارگردانی لوکا گوادانینو است. این فیلم یکی از زیبا‌ترین فیلم‌های سال های اخیر از لحاظ محتوا است. در این فیلم، ردپایی از سینمای آمریکا نمی‌بینیم، فیلم شبیه یک اثر مستقل اروپایی است که کاملا ردپاهای سینمای اروپا (علی الخصوص سینمای ایتالیا) را می‌توان در آن پیدا کرد. تیموتی شلمی در این سن، واقعا بازی قدرتمندی از خود ارائه داده و آرمی همر یک نقش قابل قبول بازی کرده است.

نکات فیلم: فضاسازی های فیلم بسیار خوب بوده و کاملا در اواخر دهه ۸۰ میلادی غرق شده است. تمامی ویژگی‌های یک فیلم عاشقانه را داشته و آن‌ها را بسیار زیبا در کنار هم قرار داده و بیشتر به زیبایی‌ها پرداخته است. موسیقی بسیار نقش مهمی داشته و در بیشتر سکانس‌ها همراه فیلم است. مجموعه به تصویر کشیدن روحیات و رفتار‌های الیو، فضاسازی بسیار خوب، رفتار و برخورد با خانواده، گفتگو‌های تاثیرگذار، لذت‌های یک رابطه عاشقانه و تاکید بر روی خوشی‌های یک تابستان، نشان دادن سردی زمستان و استفاده از نماد‌های مربوط به آن و دوباره یک پایان گرم و البته تلخ، مرا با نامت صدا کن را تبدیل به یک فیلم شگفت‌انگیز در این سبک می‌کند.

 

14- فیلم Letter from an Unknown Woman (نامه‌ای از زنی ناشناس) محصول 1948

Letter from an Unknown Woman (نامه‌ای از زنی ناشناس) محصول 1948

کارگردان : ماکس افولس (Max Ophüls)

ستارگان : جون فونتین (Joan Fontaine) ، لوئی ژوردان (Louis Jourdan)

خلاصه داستان: “استفن برند” پیانیست سابق کنسرت برای جلوگیری کردن از یک دوئل تصمیم می گیرد وین را ترک کند.در آخرین لحظات او نامه ای از زنی ناشناس دریافت می کند اما او را بیاد نمی آورد.اما آن زن ممکن است کلید مشکلات او را در دست داشته باشد..

نکات فیلم: “نامه ای از یک زن ناشناس” را باید مهم ترین اثر اوفولس دانست که آن را از کتابی به همین نام اثر “استفان زویگ” اقتباس کرده است. سبک فاخر اوفولس، نابغه بی همتا، با حرکت های دوربینی که احساسات شخصیت ها را عیان می کنند و فضاسازی حیرت انگیز وین قرن نوزدهم، از داستان پر آوازه “استفان زویگ” یکی از فناناپذیرترین و اندوه بار ترین آثار عاشقانه تاریخ سینما را خلق کرده است.

 

13- فیلم I Know Where I’m Going! (فیلم می‌دانم کجا می‌روم) محصول 1945

I Know Where I’m Going! (فیلم می‌دانم کجا می‌روم) محصول 1945

کارگردان : مایکل پاول (Michael Powell)، پاول و پرسبرگر (Emeric Pressburger)

ستارگان : وندی هیلر (Wendy Hillier) ، راجر لیوسی (Roger Livesey)

خلاصه داستان: «جوان وبستر» زنی جاه طلب از طبقه متوسط انگلیس است که از دوران کودکی مصمم است رو به جلو حرکت کند. او با پدر خود در یک رستوران مجلل دیدار می‌کند تا اعلام کند می‌خواهد با «رابرت بلینگر» تاجری ثروتمند در جزایر اسکاتلند ازدواج کند. او به جزیره سفر می‌کند اما در هوای طوفانی گرفتار می‌شود و …

 

12- فیلم Gone with the Wind (بر باد رفته) محصول 1939

Gone with the Wind (بر باد رفته) محصول 1939

کارگردان : ویکتور فلمینگ (Victor Fleming)

ستارگان : ویوین لی (Vivien Leigh) ، کلارک گیبل (Clark Gable)

خلاصه داستان: اسکارلت اوهارا دختر بزرگ یک خانواده جنوبی در ابتدای جنگهای انفصال آمریکاست، او به اشلی ویلکس که فرزند یک مالک بزرگ است علاقمند میشود. با شروع جنگ های شمال و جنوب دنیای اسکارلت دچار تغییرات زیادی میشود و اینجاست که سروان رت باتلر وارد دنیای عاشقانه اسکارلت میشود….

نکات فیلم: 70 سال از ساخت بر باد رفته می گذرد. ولی فیلم هنوز سرپا و قدرتمند جلوی ما ایستاده و قلب دوستداران دوران طلایی آمریکا را تسخیر می کند. بر باد رفته هنوز زنده است و نفس می کشد. همان طور که کتاب بر باد رفته هنوز فروش دارد. هنوز می توان فیلم را دید و با لحظه لحظه اش زندگی کرد. اگر چه با دید هنری و منتقدانه می توان ایرادهایی هم از آن گرفت. ولی پیشنهاد من چیز دیگری است. این حرف ها را رها کنید و یک بار با نگاه یک عاشق به فیلم نگاه کنید. با دید یک عشق سینما. آن وقت می توانید دلیل این محبوبیت عظیم و تکرارنشدنی بر باد رفته را بفهمید. فیلم های زیادی داریم که بهتر از بر باد رفته هستند. ولی فیلمی که به جذابیت و محبوبیت آن باشد؟ بعید می دانم!

 

11- فیلم WALL-E (وال-ئی) محصول 2008

WALL-E (وال-ئی) محصول 2008

کارگردان : اندرو استنتون (Andrew Stanton)

ستارگان : بن برت (Ben Burtt) ، الیسا نایت (Elissa Knight) ، جف گارلین (Jeff Garlin)

خلاصه داستان: در سال ۲۷۰۰ به دلیل زباله‌های فراوانی که انسان تولید کرده است عملا زندگی روی کره زمین غیر‌ممکن شده و زمین از حضور حیات خالی شده است. وال-ئی روباتی است که برای جمع‌آوری زباله‌ها و بسته‌بندی آنها طراحی شده و بیشتر از زمان برنامه‌ریزی شده قبلی عمرکرده و روی زمین تنها مانده است و به نظر می‌رسد فراموش کرده‌اند او را با خو ببرند. یک روز وال-ئی سفینه‌ایی را می‌بیند که روی زمین فرود‌آمده و روباتی به نام ایوا از آن خارج می‌شود. وال-ئی دلبسته ایوا شده و ماجرای جدیدی آغاز می گردد…

نکات فیلم: وال-ئی صرفا یک انیمیشن در رده قصه‌های کودکانه نیست. وال-ئی پیام‌های فراوانی دارد. رابطه لطیف و عاشقانه وال-ئی و ایوا را می‌توان هم‌ردیف با فیلم‌های مطرح رئال سینما دانست. نگاه به انسان و رفتارهای انسانی در وال-ئی بسیار هوشمندانه است. نشانه‌های سیاسی و اجتماعی در این فیلم بسیار پررنگ است. و در کل وال-ئی فراتر از یک انیمشن خوب است و به جرات آن را می‌توان شاهکار دانست. وال-ئی را می توان در دسته آثار تخیلی و یا رومانتیک قرار دارد. به جرات می توان عنوان کرد وال-ئی شاعرانه‌ترین انیمیشن تاریخ سینماست.

 

10- فیلم Punch-Drunk Love (عشق مستانه) محصول 2002

Punch-Drunk Love (عشق مستانه) محصول 2002

کارگردان : پل توماس اندرسن (Paul Thomas Anderson)

ستارگان : آدام سندلر (Adam Sandler) ، امیلی واتسون (Emily Watson)

خلاصه داستان: «بری ایگان» (سندلر) مرد جوانی است که در ارتباط برقرار کردن با دیگران مشکل دارد و با وجود چند تایی خواهر، این ناشی گری در ارتباط با زنان پیرامونش بیش تر هم می شود. تا این که یک روز، یکی از خواهرانش او را با «لنا» (واتسن) آشنا می کند…

نکات فیلم: این فیلم چهارمین فیلم آندرسون کارگردان بحث انگیز سینمای امریکا در دهه ی1990 است. فیلمی در ژانر کمدی ، درام و عاشقانه که یکی از بهترین های 2002 نیز بود و توانست با بودجه 25 میلیونی به فروش 24 میلیونی برسد. منتقدان به این فیلم امتیاز 80 از 100 را داده اند. همچنین این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب نیز بوده است.

 

9- فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind (درخشش ابدی یک ذهن پاک) محصول 2004

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (درخشش ابدی یک ذهن پاک) محصول 2004

کارگردان : میشل گوندری (Michel Gondry)

ستارگان : جیم کری (Jim Carrey) ، کیت وینسلت (Kate Winslet)

خلاصه داستان: «جول» که آدمی خجالتی و تا حدی ساده است، در یک مسافرت ساحلی با دو نفر از دوستانش، با «کلمنتاین» که دختری کم‌فکر و پرانرژی است آشنا می‌شود. بعد از مدتی این دوستی به پایان می‌رسد و کلمنتاین توسط یک کلینیک پزشکی دست به پاک‌سازی بخشی از خاطرات خود که مربوط به «جول» است می‌زند. بعد از پاک‌سازی، وقتی جول او را می‌بیند و متوجه می‌شود که کلمنتاین او را از حافظه و خاطرات خود پاک کرده است، تصمیم می‌گیرد تا او نیز کلمنتاین را از خاطرات خود پاک کند. اما در میانه‌ی راه پاک‌سازی و در حالت یادآوری خاطرات، متوجه می‌شود که مایل به این کار نیست …

نکات فیلم: درخشش ابدی یک ذهن پاک روایتِ خاطره ها است. تأثیری است که در دل ها جا می گیرد. درخشش ابدی یک ذهن پاک روایتی غیر خطی، تخیلی و گاها نئو سورئالیستی دارد. تکنیک خالص و دق به فرم است که این فیلم را از یک اثر معمولی فراتر می برد. برایش هویت ایجاد می کند و در پسِ ذهنمان به یادگار باقی می ماند. خاطرات قوی تر از آن هستند که پاک شوند، خاطرات فقط کمرنگ می شوند!

موسیقی Jon Brion بسیار خوب و به جا از کار در آمده و با کلیت و جزئیات اثر همسو است. بازی Jim Carrey و Kate Winslet فوق العاده است. با وجودی که به دیدن کری در نقش های کمدی عادت کرده بودیم، اما او نشان می دهد که در ایفای نقش های جدی نیز چیزی کم ندارد و البته وینسلت نیز که چون همیشه عالی است، اما در این فیلم، به قول منتقد USA Today، همچون روحی آزاد است که رنگ موهایش نیز با تغییر روحیه اش تغییر می کند!

 

8- فیلم A Matter of Life and Death (فیلم مسئله زندگی و مرگ) محصول 1946

A Matter of Life and Death (فیلم مسئله زندگی و مرگ) محصول 1946

کارگردان : مایکل پاور (Michael Powell)، پاول و پرسبرگر (Emeric Pressburger)

ستارگان : کیم هانتر (Kim Hunter) ، دیوید نیون (David Niven) ، راجر لیوسی (Roger Livesey)

خلاصه داستان: یک خلبان بریتانیایی دوران جنگ که مرگ را فریب داده باید برای زندگی خود پیش از دادگاه الهی مبارزه کند …

 

7- فیلم The Apartment (آپارتمان) محصول 1960

The Apartment (آپارتمان) محصول 1960

کارگردان : بیلی وایدلر (Billy Wilder)

ستارگان : جک لمون (Jack Lemmon) ، شرلی مک لین (Shirley MacLaine)

خلاصه داستان: سی سی بکستر (جک لمون) در یک شرکت بزرگ بیمه به عنوان کارمندی معمولی مشغول به کار است. در زندگی مجردی بکستر یک مشکل وجود دارد: او نمی تواند هر وقت که خواست به آپارتمانش برود. چرا که آپارتمانش را در اختیار چند نفر از مدیران شرکت قرار می دهد تا مکانی برای ملاقاتهای آنها با دوست دخترانشان باشد و آنها درعوض به او قول ترفیع مقام می دهند. در این میان بکستر به دختر آسانسورچی – فرن (شرلی مکلاین) – علاقمند می شود…

نکات فیلم: این فیلم به واقع یکی از زیباترین فیلم های تاریخ سینماست و جذابیت و تازگی فیلم بعد از گذشت سالها هنوز حفظ شده است. آپارتمان پر از کلیدواژه‌های مشخص و عناصر نشانه‌شناختی قوی است. به طور مثال به تضاد طراحی شلوغ محیط کار با تنهایی محیط خانه دقت کنید. وایلدر و دیاموند فیلمنامه‌ی بسیار موفق آپارتمان را با رعایت اصول سینمای کلاسیک به خوبی نوشته‌اند و دیدن این فیلم و خواندن متن فیلمنامه، جزوی از مراحل آموزشی فیلمنامه‌نویسی و داستان‌نویسی می‌باشد.

هر سکانس فیلم با وسواس کار شده که باعث جذاب شدن فریم به فریم این فیلم شده است. شوخی ها و کمدی ها در جای مناسب و به بهترین شکل ممکن اجرا شده اند تا شما محسور آن باشید. آپارتمانی که یک روی آن خوشی و شادی مدیران  و روی دیگر آن غم و ناراحتی یک کارمند است. هر دیالوگ فیلم با اینکه شاید طنز به نظر برسد اما نکته غم انگیزی به همراه دارد. پس از دیدن این فیلم کاراکتر بکستر با بازی جک لمون به جرئت به یکی از محبوب ترین کاراکترهای سینما برایتان تبدیل خواهد شد. دیدن این فیلم را به همه سینما دوستان پیشنهاد میکنیم.

 

6- فیلم Brokeback Mountain (کوهستان بروکبک) محصول 2005

Brokeback Mountain (کوهستان بروکبک) محصول 2005

کارگردان : انگ لی (Ang Lee)

ستارگان : جیک جیلنهال (Jake Gyllenhaal) ، هیث لجر (Heath Ledger) ، میشل ویلیامز (Michelle Williams)، ان هتوی (Anne Hathaway)

خلاصه داستان: فیلم کوهستان بروکبک راجع به یک رابطه پنهان و ممنوع دو گاوچران است که بهم علاقه عاطفی شدیدی دارند انیس و جک پس از گذشت چندین سال و تشکیل زندگی مشترک با همسرانشان باز هم به رابطه قبلی فکر می کنند…

نکات فیلم: کوهستان بروکبک فیلمی مختص همه نیست، اما برای کسانی که روابط همجنس‌گرایانه برایشان مشمئزکننده و آزاردهنده نیست، مطالعه‌ای است از علاقه، عشق و فقدان. این فیلم تلاشی شجاعانه و تاثیر برانگیز از کارگردانی است که عادت داریم از او کارهای خوب ببینیم.

در طول فیلم، کوهستان بروکبک تبدیل به یک نماد می‌شود، مکانی مقدس برای انیس و جک که اولین بار یک دیگر را یافتند. کوهستان تنها جایی است که آن‌ها را پذیرفته‌ و گویی نیازی ندارند که جامعه آن‌ها را بپذیرد چرا که احساس آزادی می‌کنند.

بازی‌های فیلم بی‌نظیر است. خصوصاً بازی هیث‌ لجر، که به نوعی بازی دیگران ممکن است زیر سایه‌ی او دیده‌نشود. با صدایی که به زور از گلویش خارج می‌شود و انگار برایش سخت است که کلماتش را از حنجره‌اش جدا کند. و همین طور حالات روحی که در یک سکانس برای مثال سه‌بار تغییر می‌کند (سکانس آمدن جک توییست پس از مدت‌ها به خانه‌ی او برای اولین بار). بازی کردن این نقش فوق‌العاده دشوار است و آن‌ها برای این‌که روحیات همجنس‌بازها را بهتر بتوانند درک کنند، یک کتاب را که خاطرات دو هم‌جنس‌باز از ایالات جنوبی بوده می‌خواندند. یا مثلاً بازی میشل ویلیامز در نقش آلما فوق‌العاده ‌است، بدون هیچ دیالوگ و یا حتی گریه کردنی، فروپاشی کامل عصبی را در یک سکانس به نمایش می‌گذارد.

 

 

5- فیلم Harold and Maude (هارولد و ماد) محصول 1971

Harold and Maude (هارولد و ماد) محصول 1971

کارگردان : هال اشبی (Hal Ashby)

ستارگان : روت گوردون (Ruth Gordon) ، باد کورت (Bud Cort)

خلاصه داستان: هارولد جوانی‌ست از یک خانواده‌ی اعیانی که تفریحات عجیبی دارد. او علاقه دارد دائم خودکشی‌های ساختگی ترتیب بدهد و مادرش را بترساند و در تشییع جنازه‌ی آدم‌هایی که نمی‌شناسد شرکت کند! اما آشنایی او با ماد یک پیرزن سرحال و قبراق زندگی‌اش را عوض می‌کند …

نکات فیلم: بعد از گذشت حدود نیم قرن، حالا دیگر می‌توان با اطمینان گفت که فیلم هارولد و ماد به یک فیلم‌ کالت تبدیل شده و هواداران پرو‌پا‌قرصی از هر سن‌و‌سال و ملیتی دارد که هر نقد، نظر یا خبر جدیدی درباره‌ی این فیلم و عوامل سازنده‌اش را با ولع و تعصب دنبال می‌کنند. این محبوبیت خاص و خارق‌العاده حاصل عوامل گوناگونی‌ست که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها ساندترک شگفت‌انگیز و استثنایی فیلم است که توسط کت استیونس نوشته و اجرا شده و سالیان سال در محافل دوست‌داران سینما و موسیقی مثل گوهری کم‌یاب، مورد تحسین و ستایش واقع شده است.

 

4- فیلم Annie Hall (آنی هال) محصول 1977

Annie Hall (آنی هال) محصول 1977

کارگردان : وودی آلن (Woody Allen)

ستارگان : داین کیتن (Diane Keaton) ، وودی آلن (Woody Allen)

خلاصه داستان: داستان فیلم مربوط به زندگی الوی سینگر (وودی آلن) است که یک بازیگر طنز و یک شو من (Show Man) می‌باشد. الوی سینگر سعی دارد بفهمد چرا رابطه اش با دختری به نام آنی هال (دایان کیتون) که یک خواننده است یک سال قبل قطع شده است…

نکات فیلم: به عقیده بسیاری از منتقدان و علاقه مندان وودی آلن، بهترین فیلم وودی آلن است. فیلمی عاشقانه كه سبك آلنیسم را بوجود آورد. آنی هال درباره ی روابط انسانها, شهرت, دوستی و موضوعات دیگر است. آنی هال آغاز دوره ی پختگی وودی آلن در ترکیب طنز نیویورکی اش با نوعی حدیث نفس بود. در آنی هال، آلن شخصیت کمدین دستپاچه و پرتردید فیلم های قبلی اش را زیر ذره بین می گذارد و ناسازگاری این شخصیت را مورد شالوده شکنی قرار می دهد.

 

3- فیلم In the Mood for Love (در حال‌وهوای عشق) محصول 2000

In the Mood for Love (در حال‌وهوای عشق) محصول 2000

کارگردان : وونگ کار وای (Wong Kar-Wai)

ستارگان : تونی لیانگ (Tony Leung Chiu Wai) ، مگی چانگ (Maggie Cheung)

خلاصه داستان: هنگ کنک سال های ۱۹۶۰. اقای چو (تونی لونگ) و خانم چان (مگی چنگ) به تازگی به همسایگی هم در امده اند. همسران انها به دلیل شرایط کاری همیشه در سفر هستند. اقای چو یک روز خانم چان را به نوشیدنی دعوت می کند، انها از همسرانشان و سفرهایشان صحبت می کنند. هر دوی انها به به نقاط مشترکی در مورد همسرانشان رسیده و به انها مشکوک می شوند، نکند که همسران در سفر با هم در ارتباط باشند اما داستان فقط این نیست و خود این تلاش برای حل معما قصه را وارد مرحله تازه ای میکند و …

نکات فیلم: پس از مشاهده‌ی فیلم درمی‌یابید که این اثر ژرف، بدون شک بهترین اثر وونگ کار وای محسوب می‌شود. شاید بتوان گفت جمله‌ای که الویس میچل، منتقد فیلم و سینمای نیویورک تایمز در رابطه با این فیلم نوشته است، گویاترین تعبیر درباره‌ی آن باشد: «حاصل تماشای این فیلم برای مخاطب، سرگردان شدن با یک روح رمانتیک و عاشقانه است که سینمای جهان هرگز آن را تجربه نکرده بود.» در فضایی که فیلم‌های عاشقانه‌ای که پر از صحنه‌های جنسی و برهنگی‌های افراطی هستند، این روزها به شدت مورد تولید و توجه هستند، In The Mood For Love نفسی عمیق از هوایی پاک را به ریه‌های سینمای جهان رساند. این فیلم راوی نوعی نگاه شرقی به مفهوم عشق است.

موسیقی این فیلم شاهکاری تکرار ناپذیر و اثر مشترک مایکل گالاسو و شیگرو اومه بایاشی است که همراه با اسلوموشن‌های فوق‌العاده‌ی فیلم، یکی از کم‌نظیرترین سکانس‌های عاشقانه‌ی سینمای جهان را رقم می‌زند. آلبوم موسیقی In The Mood For Love در سال ۲۰۰۰ روانه‌ی بازار شد و توجه بسیازی از علاقمندان به این سبک را به خود جلب کرد.

 

2- فیلم Casablanca (کازابلانکا) محصول 1942

Casablanca (کازابلانکا) محصول 1942

کارگردان : مایکل کورتیز (Michael Curtiz)

ستارگان : همفری بوگارت (Humphrey Bogart) ، اینگرید برگمان (Ingrid Bergman)

خلاصه داستان: زمان داستان فیلم در اوایل دسامبر ۱۹۴۱ و در برهه جنگ جهانی است. در پی آسیب‌های جنگ به اروپا، شمار زیادی از مردم این قاره به دنبال مهاجرت به آمریکا و رسیدن به سرزمینی امن‌تر هستند. راه دریایی که از لیسبون پرتغال به آمریکا می‌رود پر شده‌است و بسیاری ناچارند خود را به بندر کازابلانکا در مراکش که در دست دولت ویشی فرانسه است برسانند تا از آن‌جا شانس پرواز به‌سوی آمریکا را بیابند. ریک (هامفری بوگارت)، آمریکایی بدبین و چشم‌ودل‌سیری است که در کازابلانکا کافه شبانه‌ای را به نام کافه آمریکایی ریک می‌گرداند و همواره پذیرای مشتریان سرشناسی هم‌چون کارگزاران فرانسوی و فرماندهان نازی است. ورود ایلزا لوند (اینگرید برگمان) و شوهرش ویکتور لازلو (از رهبران فراری نهضت مقاومت) به شهر کازابلانکا (برای فرار به آمریکا) و از قضا ورود آنها به کافه ریک  خاطراتی را برای ریک و ایلزا زنده می‌کند…

نکات فیلم: یکی از پنج فیلم برتر تاریخ سینما روایتگر یک داستان عشقی و درام با نهایت قدرت و نهایت زیبایی. کازابلانکا را می توان اوج شکوه و جلال ژانرِ رومانس ( عاشقانه ) در تاریخ سینما خواند. دیالوگهای عاشقانه ایی که بین همفری بوگارت و انگرید برگمن در کازابلانکا رد و بدل می شود ، هنوز بعد از گذشت بیش از 70 سال از خلق شدنشان، جذاب و تازه است.

اما کازابلانکا تنها یک نامه عاشقانه به سینما نیست؛ ادغام موضوع جنگ و عشق یکی از تلخ ترین و در عین حال زیباترین ویژگی هایی است که در کازابلانکا به چشم می خورد. دیالوگ های تیز و کنایه دار فیلم ، چه در وصف عشق آتشین بین ریک و ایلسا، و چه دربُعد جنگ، تجربه ایی وصف ناپذیر از قدرت کلمات را در عالم سینما به رخ تماشاگر می کشد. تنها درباره کازابلانکا می توان گفت که عاشقانه ترین فیلم تاریخ سینماست که هر عاشق سینما باید آن را ببیند. برخی آن را بهترین فیلمی می‌دانند که تاکنون در سیستم استودیویی هالیوود ساخته شده‌است. کازابلانکا بارها و در نظرسنجی‌های گوناگون بهترین فیلم عاشقانهٔ تاریخ سینما شناخته شده‌است.

 

1- فیلم Brief Encounter (برخورد کوتاه) محصول 1945

Brief Encounter (برخورد کوتاه) محصول 1945

کارگردان : دیوید لین (David Lean)

ستارگان : سلیا جانسون (Celia Johnson) ، ترور هاوارد (Trevor Howard)

خلاصه داستان: یک زن معمولی با نام لورا، مثل بیش‌تر زن‌های هم‌طبقه‌اش، هر پنج‌شنبه به شهر می‌رود تا ابتدا خرید کند و سپس به سینما برود. او یک پنج‌شنبه پس از پایان گردشش، در ایستگاه قطار منتظر است تا به میلفورد بازگردد. در این میان مسافری به او کمک می‌کند تا سنگ‌ریزه‌ای را از چشمش خارج کند. این مسافر الک هاروی، دکتر آرمان‌گرایی است که هفته‌ای یک روز به عنوان مشاور در بیمارستان محلی کار می‌کند. آن‌ها که از مصاحبت با یکدیگر لذت می‌برند، قرار ملاقات بعدی‌شان را مشخص می‌کنند…

نکات فیلم: دریافت جایزه بزرگ جشنواره کن در سال 1945 و یکی از 250 فیلم برتر سایت IMDB. یکی از بهترین فیلم‌های سینمای کلاسیک انگلستان درباره احساسات ارضا نشده دو شهروند “آبرومند”، که برابر جبر جامعه سر فورد می‌آورند. لین داستان دل‌دادگی این دو را با طراوتی کم‌نظیر و بدون تکیه بر ایجاد هر نوع تعارض دراماتیک، روایت می‌کند و فیلم‌نامه کاوارد را با شایستگی به تصویر درمی‌آورد. در عین حال، اصالت فیلم حاصل دقت درانتخاب صحنه اصلی ماجرا (ایستگاه راه‌آهن) و شخصیت‌پردازی قهرمانان آن است. جانسن و هوارد از نقشی که ایفا می‌کنند جدا نمی‌شوند و بازی‌هائی که ارائه می‌دهند رابطه پیچیده آن دو را باورپذیر می‌کند. از سوی دیگر، ریتم عالی روایت و استفاده از تک‌گوئی‌های درونی (برای نقش “لارا”)، در خلق فضای مورد نظر لین، تأئیدی بر قابلیت‌های او است.

در میان عاشقانه‌های سینمای کلاسیک، شاید تنها کازابلانکای مایکل کورتیز -یا بهتر بگوییم: کازابلانکای اینگرید برگمن و همفری بوگارت- هم‌سنگ غنای عاشقانه‌ی برخورد کوتاه باشد؛ اگرچه برخورد کوتاه در مقایسه با کازابلانکا داستان ساده‌تر و شهرتی کم‌تر دارد. از بینِ تمام عناوین ستایش‌آمیزی که می‌توان به برخورد کوتاه نسبت داد، لقب “بهترین رمانس مدرن تاریخ سینما” برازنده‌ این فیلم است.


                               

دیدگاه‌ها (240)

بستن فرم

  1. مهدی

    اسفند 13, 1401

    سلام
    یه پسره بی پولی توی مهمونی ها مخ دختر پولدار هارو میزنه نیره آویزون طرف میشه.
    اسمش رو میدونید. یا اسم بازیگر مردش

    پاسخ

  2. Rm

    آبان 13, 1401

    سلام اسم این فیلمو میدونین؟
    یه دختر و پسر یه روز و کنار هم هستن بعد از اون روز پسره دختر رو یادش نمیاد چون اون روز مست بوده بعد دختره به عنوان شاگرد اون پسر وارد میشه جو بقیه جریانات اسم فیلمو می‌دونین ؟

    پاسخ