20 فیلم پیچیده و تاثیرگذار برتر در تاریخ سینما

بهترین فیلم‌ها فیلم‌هایی هستند که چنان ذهنتان را تحت تأثیر قرار می‌دهند که تا ساعت‌ها به آن فکر می‌کنید. با دیدن این فیلم‌ها مجبور می‌شوید دوباره آن را تماشا کنید و نقاط کور و مبهم آن را دوباره بررسی کنید. در اینجا لیستی از فیلم‌های پیچیده و عجیب را در اختیارتان قرار می‌دهیم که به‌سختی از ذهنتان بیرون می‌روند، از آن دست فیلم‌هایی که پس از چندین بار دیدن بهتر می‌توانید آن را درک کنید.


دشمن – Enemy

دشمن – Enemy

یک فیلم با کارگردانی دنی ویلنو و نقش‌آفرینی جک جیلنهال. در این فیلم جک یک معلم تاریخ است و یک روز همکارش از او می‌خواهد به تماشای یک فیلم بنشیند. زمانی که او مشغول تماشای این فیلم است متوجه می‌شود بازیگر این فیلم درست همانند خودش است. به همین دلیل سفری را آغاز می‌کند تا ببیند این بازیگر کیست و چه می‌کند.

این فیلم همانند فیلم‌های دیگر نیست، زیرا پس از پایان فیلم سؤالات زیادی در ذهنتان ایجاد شده و تلاش می‌کنید به دنیای سورئال فیلم پی ببرید. تصویربرداری این فیلم بسیار زیباست و با رنگ‌های زرد ادغام شده تا یکنواختی زندگی آدام را نشان دهد، درحالی‌که زمینه سفید آن برای نشان دادن تفاوت آن با زندگی آنتونی به کار می‌رود.

این فیلم بسیار موردتوجه قرار گرفت و امتیاز بالایی کسب کرد، که دلیل آن فضای رویامانند فیلم بود. نقش‌آفرینی بازیگر اصلی شخصیت اصلی فیلم را به‌خوبی معرفی نمود. همان‌طور که ویلنو می‌گوید، این فیلم درباره ناخودآگاه یک مرد است که تصمیم می‌گیرد معشوقه‌اش را رها کرده و به سراغ همسر باردارش برود. “دشمن” یک تریلر روان‌شناسانه تأثیرگذار و پیچیده است که تماشاگران را با خود به یک سفر سورئال می‌برد.


تقدیر – Predestination

تقدیر – Predestination

تقدیر، یک تریلر فانتزی استرالیایی به کارگردانی پتر و مایکل اسپیرگ و نقش‌آفرینی ایتان هاک، با لایه‌های تراژیک که ترکیبی از ژانرهای مختلف را در اختیار بیننده قرار می‌دهد تا از آن لذت ببرند. این فیلم بسیار اصیل و خلاقانه است که عناصر ژانر قدیم علمی تخیلی را نیز در خود جای داده است. هاک در نقش یک رهبر بی نام و نشان بازی بی‌عیب و نقصی ارائه داده و سارا اسنوک هم با توانایی‌های بازیگری‌اش بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هاک یک مأمور سری است که در زمان سفر می‌کند و با کمک این قدرت اش تلاش می‌کند زمان را دست‌کاری کرده و از وقوع جرائم پیشگیری کند. در مأموریت آخرش از او خواسته می‌شود تا از حمله تروریستی سال 1975 در نیویورک که 11000 نفر را کشت جلوگیری کند. این فیلم جذاب، تأثیرگذار و هوشمندانه، بیننده را تا پایان بر صندلی سینما میخکوب می‌کند.


آقای نوبادی – Mr. Nobody

آقای نوبادی – Mr. Nobody

یک فیلم درام فانتزی به کارگردانی ژاکو وان دورمال که سال 2092 را نشان می‌دهد که آخرین انسان فانی روی زمین در میان انسان‌های جاویدان زندگی می‌کند. نقش این فرد را جارد لتو ایفا می‌کند که درباره گذشته و انتخاب‌هایش فکر می‌کند. این فیلم با جلوه‌های بصری فوق‌العاده، تغییرات روایی، سبکی و لحنی بسیار خوبی دارد که بینندگان را به چالش می‌کشاند تا دقت بیشتری به خرج دهند.

آقای نوبادی یک تجربه خاص، جدید و عمیق است که با نقش‌آفرینی موفق، فیلم‌برداری چشمگیر و موسیقی متن بسیار خوب، به یک فیلم برتر تبدیل شده است. این فیلم تجربه بسیار منحصربه‌فردی در اختیار بیننده قرار می‌دهد که تا مدت‌ها آن را فراموش نمی‌کند.


جان مالکوویچ بودن – Being John Malkovich

جان مالکوویچ بودن – Being John Malkovich

جان مالکوویچ بودن یک فیلم عجیب که در آن جان کیوساک نقش مردِ عروسک‌گردانی را بازی می‌کند که توانسته است تونلی را کشف کند که به ذهن جان مالکوویچِ بازیگر می‌رسد. این فیلم یک فیلم اصیل، زیبا و جالب است که توسط چارلی کافمن نوشته شده و اسپایک جونز کارگردانی آن را بر عهده گرفت. کامرون دیاز و جان کوزاک در این فیلم قابل‌تشخیص نیستند و جان مالکوویچ هم فرصتی یافته تا نقش خودش را ایفا کند و نقش جالبی را معرفی نموده است.

این فیلم عجیب، سورئال و تأثیرگذار بیننده را به دنیای ذهن جان می‌برد. کارگردانی جونز و بازیگرانش، به همراه طنز به‌کاررفته در این اثر، زیبایی فیلم را دوچندان می‌کند. جان مالکوویچ بودن از آن فیلم‌هایی است که چند سال یک‌بار ساخته شده و تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند.


پرتقال کوکی – A Clockwork Orange

پرتقال کوکی – A Clockwork Orange

یکی از جنجال‌برانگیزترین فیلم‌ها که از آغاز تا پایان شما را بر صندلی میخکوب می‌کند و احساسات، انحراف و خشونت وحشیانه به شدیدترین شکل ممکن نشان می‌دهد. این شاهکار کوبریک از زمان خودش بسیار جلوتر بود و حتی امروزه هم بحث‌برانگیز است. داستان الکس و کارهای ضداجتماعی او شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

پرتقال کوکی به‌هیچ‌وجه یک فیلم خوشایند نیست، اما هنر کارگردانی کوبریک و نقش‌آفرینی زیبای مالکوم مک دول در نقش الکس، باعث می‌شود که درباره دنیای اطراف خود بیشتر تفکر کنید. این فیلم بر پایه این سؤال استوار است: اگر ما انتخاب مردم برای خیر و شر را از بین ببریم آیا انسانیت آن‌ها را نیز از بین برده‌ایم؟


کلاود اطلس – Cloud Atlas

کلاود اطلس – Cloud Atlas

کلاود اطلس یک فیلم علمی تخیلی به کارگردانی تام تایکر و اندی و لانا واچفسکی است که شش بازه زمانی را نشان می‌دهد که پس از هر صحنه عوض می‌شوند. ساختار و سبک این فیلم آن را به یک فیلم پیچیده و تأثیرگذار تبدیل می‌کند. در این فیلم بازیگران بسیار خوبی دیده می‌شوند، بااین‌حال منتقدان این فیلم را به دلیل تخیل بالا و پیچیدگی زیاد شخصیت‌ها نقد می‌کنند.

این فیلم ژانرهای علمی تخیلی، تاریخی، کمدی و رمانتیک را باهم ادغام کرده و این فرصت را در اختیار تماشاگر قرار می‌دهد تا با دیدن یک فیلم تجربه‌های مختلفی کسب کنند. داستان فیلم آن‌قدر هوشمندانه نوشته شده است که هیچ جایی برای انتقاد باقی نمی‌گذارد.


چشمه – The Fountain

چشمه – The Fountain

فیلم “چشمه” از دارن آرونفسکی در سال 2006 توسط منتقدین و بینندگان مورد تحسین واقع نشد، اما در سال‌های آتی موردتوجه واقع شد. در این فیلم آرونفسکی شیوه‌های رایج روایت را کنار می‌گذارد. داستان فیلم را می‌توان به شیوه‌های مختلف برداشت کرد: زیبایی فیلم در نکات ریز آن نهفته است که باعث می‌شود بیننده برداشت‌های شخصی خود را داشته باشد.

در این فیلم شاهد سه دوره زمانی هستیم که دران قهرمان داستان، تام، که “هیو جکمن” نقش آن را ایفا می‌کند، سه نقش را بر عهده دارد. در داستان اول که در قرن 16 اتفاق می‌افتد او نقش اربابی را بر عهده دارد که می‌خواهد درخت زندگی را پیدا کند؛ داستان دوم در عصر حاضر است که دکتر تام می‌خواهد درمان بیماری زنش (ریچل وایز) را بیابد؛ داستان سوم هم در سال 2500 است که فضانوردی به نام تام می‌خواهد سیاره‌ای را بیابد. این فیلم را می‌توان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما دانست. فیلم‌نامه فیلم بسیار زیبا و جلوه‌های بصری آن تأثیرگذار بوده که آن را به یک فیلم تأثیرگذار و زیبا تبدیل می‌کند.


آسمان وانیلی – Vanilla Sky

آسمان وانیلی – Vanilla Sky

آسمان وانیلی یک تریلر روان‌شناسانه با عناصر علمی تخیلی است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی کامرون کرو بازسازی فیلم اسپانیایی “چشم‌هایت را باز کن” است. اسمان وانیلی بیننده را به یک سفر عاطفی می‌برد که در آن بیننده ترسیده و ناراحت است و نمی‌تواند حقیقت را درک کند. تام کروز با بازی در نقش دیو، بازی بسیار خوبی نشان می‌دهد.

این فیلم فضای رویامانندی دارد و به همین دلیل امتیاز بالایی کسب نموده است. آسمان وانیلی از آن فیلم‌هایی است که با هر بار تماشای آن تجربه جدیدی کسب خواهید نمود. در این فیلم شاهد احساسات مختلف عشق و ناراحتی خواهید بود و بر صندلی خود میخکوب می‌شوید. حتماً این فیلم را تماشا کنید تا آن را به‌خوبی درک کنید.


جزیره شاتر- Shutter Island

جزیره شاتر- Shutter Island

یک تریلر روان‌شناسانه نئو نوآر به کارگردانی مارتین اسکورزی که دران دو مأمور امریکایی برای یافتن قاتلی که از یک مرکز روانی گریخته است، تلاش می‌کنند. این فیلم پیچیدگی‌های زیادی دارد که بیننده را گیج می‌کند. این فیلم از یک رمان نوشته دنیس لیهان اقتباس شده که به‌خوبی روی بیننده تأثیر می‌گذارد و او را در یک معما به دام می‌اندازد. پایان فیلم شما را بسیار شگفت‌زده می‌کند و بازیگرانی نظیر بن کینگزلی، لئوناردو دیکاپریو و مارک روفالو، در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

برای فهمیدن تمام نکات ریز فیلم بهتر است آن را دو بار تماشا کنید. این فیلم از آن دست فیلم‌هایی است که با تماشای دوباره آن بهتر می‌توانید روایتان را درک کنید. جزیره شاتر باعث می‌شود منطق خود را زیر سؤال ببرید.


یادگاری – Memento

یادگاری – Memento

“یادگاری” به نویسندگی جاناتان و کریستوفر نولان و کارگردانی کریستوفر نولان، یک تریلر تأثیرگذار، خاص و پیچیده است درباره مردی به نام لئونارد شلبی، با بازی گی پیرس، که پس از قتل همسرش نمی‌تواند چیزی را به ذهن بسپارد. این فیلم که در صنعت فیلم‌سازی مدرن یک اثر موفق محسوب می‌شود، بیننده را دعوت می‌کند تا خودش به شیوه روایت داستان پی ببرد. درنتیجه می‌توان این فیلم را یک اثر کلاسیک دانست که با معرفی تغییرات چشمگیر در شیوه روایی انقلابی به پا کرده است.

در هر صحنه فیلم تجربه جدید و هولناکی به دست می‌آورید. در این فیلم هیچ‌چیز آن‌گونه که باید نیست، هیچ‌چیز ثابت نیست و هیچ‌چیز حقیقت نیست. با دیدن این فیلم مجبور هستید در صحنه به صحنه به دنبال حقیقت باشید. “یادگاری” یک فیلم چالش‌برانگیز است که تجربه جدیدی در اختیارتان قرار می‌دهد.


دانی دارکو – Donnie Darko

دانی دارکو – Donnie Darko

دانی دارکو محصول سال 2001 با بازی جک جیلنهال، درباره نوجوانی است که در خیالش فرانک را می‌بیند، مردی در لباس خرگوش که او را مجبور می‌کند به جنایاتی دست بزند. این فیلم احساسات مختلفی نظیر امید، عشق، شادی و اشک را به وجود می‌آورد.

این اثر هنری چندلایه باید چندین با دیده شود تا بتوانید آن را درک کنید. موسیقی متن آن‌هم بسیار زیبا و الهام‌بخش است. این فیلم داستان پیچیده‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد که با دیدن آن تحت تأثیر قرار می‌گیرید. دانی دارکو یک تجربه منحصربه‌فرد است که چندین ژانر مختلف را یکجا نشان می‌دهد.


تلقین – Inception

تلقین – Inception

کریستوفر نولان با ساختن فیلم “تلقین” برای قرن‌ها ذهن مخاطب را به بازی می‌گیرد. هنر فیلم‌سازی این کارگردان به همراه موسیقی متن هانس زیمر زیبایی فیلم را دوچندان می‌کند. تمام بازیگران این فیلم اوج هنر بازیگری‌شان را نشان می‌دهند، به‌خصوص تام هاردی.

مجرمی به نام دام کاب با کمک اعضای گروهش به درون ناخودآگاه دیگران رفته و ایده‌های آن‌ها را می‌دزدد. داستان این فیلم چندلایه است و بیننده را به روایت‌های خطی گوناگون دعوت می‌کند، همچنین تحت تأثیر زندگی عاطفی قهرمان داستان قرار می‌گیرید. داستان جذاب و چندلایه، جلوه‌های بصری و قدرت فیلم‌سازی آن، تأثیر زیادی بر شما خواهد گذاشت.


درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine of the Spotless Mind

درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine of the Spotless Mind

درخشش ابدی یک ذهن پاک یک درام علمی تخیلی است که کیت وینسلت و جیم کری در آن بازی درخشانی ارائه داده و قدرت بازیگری‌شان را به رخ کشیدند. فیلم درباره زن و مردی است که پس از پایان رابطه‌شان یکدیگر را از ذهن هم پاک کرده‌اند. جزئیات فیلم عمق احساسی آن را افزایش داده و تأثیر خاصی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. با دیدن این فیلم به پیچیدگی‌های ذهن انسان و قدرت‌های آن پی می‌بریم.

این فیلم به نویسندگی چارلی کافمن و کارگردانی میشل گوندری، یک شیوه روایی عجیب را با عناصر عاطفی ترکیب نموده و بر قلب مخاطب تأثیر می‌گذارد. این فیلم رؤیایی سورئال هرگز از ذهنتان خارج نمی‌شود. درخشش ابدی یک ذهن پاک شما را به یک دنیای فانتزی می‌برد که در آن می‌توانید به قدرت ناخودآگاه پی ببرید.


نردبان یعقوب – Jacob’s Ladder

نردبان یعقوب – Jacob’s Ladder

یک درام مرموز و تیره به کارگردانی آدریان لین که عناصر فیلم‌سازی را به چالش می‌کشاند. جادوی این فیلم در ادغام عناصر روان‌شناسانه و ماورایی آن نهفته شده که باعث می‌شود مخاطب برای حل این معما تلاش کند و در این کشمکش با شخصیت اصلی فیلم که تیم رابینز آن را به‌خوبی ایفا می‌کند، همدردی می‌کنیم. این فیلم یکی از آن فیلم‌هایی است که ذهن شما را تحت تأثیر قرار داده و باعث می‌شود درنتیجه‌گیری فیلم به شک بیفتید.

“نردبان یعقوب” شما را به یک سفر جالب و خارق‌العاده، تأثیرگذار اما زیبا دعوت می‌کند که تجربه آن در این روزها غیرممکن است. این فیلم بر ذهن مخاطب اثر گذاشته، قدرت تفکر را از شما سلب نموده و باعث می‌شود تنها احساس موجود در فیلم را درک کنید. فضای فیلم در افزایش حس کنجکاوی مخاطب تأثیرگذار است.


باشگاه مبارزه – Fight Club

باشگاه مبارزه – Fight Club

یک فیلم کلاسیک محصول سال 1999 به کارگردانی دیوید فینچر و نقش‌آفرینی اد نورتون و براد پیت که بر اساس رمانی از چاک پالانیوک به همین نام ساخته شده است. اگرچه این فیلم در حال حاضر بسیار محبوب است اما در زمان خودش در گیشه موفق نبود. نورتون نقش فردی را ایفا می‌کند که از دنیای اطرافش خسته شده است. او به دلیل این افسردگی رهبری یک گروه را بر عهده می‌گیرد. او یک روز با تایلر دوردن (براد پیت) آشنا شده و عاشق جنبه شرور شخصیت او می‌شود و یک دوستی میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

این فیلم تیره‌وتار به جامعه مصرف‌گرای امروزی اشاره دارد و ساختار خطی آن هیجان فیلم را افزایش می‌دهد. این شاهکار سینمایی جامعه مادی‌گرای امروز را نشان می‌دهد و با این کار ذهن مخاطب را بیدار می‌کند. فیلم‌نامه موفق، کارگردانی خوب، فیلم‌برداری قوی و موسیقی متن تأثیرگذار، زیبایی فیلم را دوچندان می‌کند. این فیلم هم ذهنمان را تقویت می‌کند و قوه بصری‌مان را.


بلید رانر – Blade Runner

بلید رانر – Blade Runner

بلید رانر یک فیلم علمی تخیلی بسیار عالی است که تأثیر تکنولوژی در جامعه انسانی را نشان می‌دهد. این فیلم کلاسیک با نشان دادن آسمان‌خراش‌های آینده و مسائل فلسفی تأثیر خود را نشان می‌دهد. در اوج داستان می‌توانیم شاهد تمام پیام‌های فیلم باشیم.

این فیلم علاوه بر نشان دادن عناصر علمی تخیلی و اشاره به آینده، عناصر فیلم نوآر را نیز در خود دارد و به کمک آن یک جامعه شهری آشفته را نشان می‌دهد. هریسون فورد در نقش پلیسی به نام ریک دیکارد ظاهر شده که در شهر لس‌آنجلس فعالیت دارد. ازآنجایی‌که در فیلم از جلوه‌های ویژه استفاده نمی‌شود بنابراین بیننده باید با داستان فیلم همراه باشد. یکی از نقاط قوت این فیلم کارگردانی ریدلی اسکات است.


ماه – Moon

ماه – Moon

داستانی درباره یک فضانورد به نام سام بل، با نقش‌آفرینی سام راکول، که تنها فردی است که بر روی یک سفینه داده‌کاوی به نام Helium -3 در فضا زندگی کرده و باید به زمین بازگردد. پس‌ازاینکه مأموریت سه‌ساله او و تنهایی‌اش رو به پایان است مشکلی به وجود می‌آید.

این فیلم با شیوه روایی تأثیرگذار به مسائلی چون طمع، انسانیت، احساس و مهم‌تر از هر چیزی نقش اخلاقیات در علم را نشان می‌دهد. راکول در این فیلم به‌خوبی می‌تواند تنهایی و عزلت خود را نشان دهد. این فیلم از معدود فیلم‌های علمی تخیلی است که نقش تکنولوژی را کمرنگ کرده و فردیت را نشان می‌دهد. ماه، یک اثر هنری موفق است که تجربه جالبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.


آغازگر – Primer

آغازگر – Primer

یک فیلم چالش‌برانگیز که برای درک بهتر آن باید آن را چندین بار تماشا کنید. این فیلم از آن دست فیلم‌های معمولی نیست، زیرا فضای ساده و معمولی دارد و درعین‌حال داستان تخیلی خود را حفظ می‌کند. در حقیقت این فیلم به‌خوبی از این نقطه‌ضعف‌ها استفاده نموده و آن را به نقطه قوت فیلم خود تبدیل می‌کند. اگرچه برخی از فیلم‌ها از عنصر سفر در زمان به‌سختی استفاده می‌کنند اما این عنصر در اینجا به‌خوبی استفاده شده است. این عنصر در این داستان به یک عنصر باورپذیر تبدیل شده که باعث می‌شود تمرکز بیننده افزایش یافته و با روند داستان پیش برود.

این فیلم داستان دانشمندان جوانی است که به دنبال یافتن دستگاهی برای تشخیص اشتباهات هستند و این دستگاه به یک ماشین زمان تبدیل می‌شود، اما درنهایت با عواقب اشتباه خود روبرو می‌شوند. این فیلم سرگرم‌کننده و هوشمندانه به‌خوبی توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. در ژانری که جلوه‌های بصری و گرافیک نقطه قوت هستند، “آغازگر” به‌خوبی از این مزایا استفاده می‌کند.


جاده مالهالند – Mulholland drive

جاده مالهالند – Mulholland drive

جاده مالهالند یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیستم یک شاهکار است که به‌جای توجه به روایت آن باید به موضوع آن توجه کنیم. دیوید لینچ از بینندگان می‌خواهد که از دید خود به داستان نگاه کرده و خودشان نتیجه‌گیری کنند. بنابراین همیشه می‌توانید به درک شخصی خود از آن دست پیدا کنید. مهم نیست تابه‌حال چه فیلم‌های پیچیده‌ای تماشا کرده‌اید، درهرصورت این فیلم یک تجربه منحصربه‌فرد در اختیارتان قرار می‌دهد. استودیوی سازنده به‌خوبی از این امر آگاه بود و به همین دلیل یادداشتی تحت عنوان “10 راهنمای درک این تریلر” را به پشت سی دی چسباند.

لینچ از عنصر موسیقی استفاده تازه‌ای داشته و رنگ‌های مختلف را به شکل نماد نشان می‌دهد. راهنماهای جزئی فیلم در درک آن به شما کمک می‌کند. یک زن با موهای تیره پس از تصادف خودرو به فراموشی دچار شده و زنی به نام بتی که به دنبال کسب شهرت راهی لس‌آنجلس است او را پیدا می‌کند. این فیلم رؤیا مانند با نقش‌آفرینی‌های چشمگیر و فیلم‌برداری موفق، ادغام شده است.


2001: ادیسه فضایی – 2001: A Space Odyssey

2001: ادیسه فضایی – 2001: A Space Odyssey

یک فیلم موفق با جلوه‌های ویژه خارق‌العاده، فیلم‌برداری خوب و طراحی صحنه بسیار عالی. این شاهکار کوبریک از زمان خود بسیار جلوتر بود و به همین دلیل در ذهن مخاطب سؤالات زیادی برانگیخت. این فیلم تنها یک اثر علمی تخیلی نیست بلکه ماجراجویی تکامل انسان است. این فیلم یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینماست که از طریق ذهن انسان به نحوه ساخت سفینه‌های پیچیده منتهی می‌شود.

برای دیدن این فیلم باید از دیدن آن لذت ببرید و به شخصیت‌سازی نقش‌های توجه نکنید. در زمان اکران منتقدان این فیلم را به دلیل کمبود دیالوگ و عدم توضیح کارگردان، نقد کردند. این فیلم از آن فیلم‌هایی است که به صنعت سینما کمک کرد و آن‌قدر جزئیات پیچیده دارد که هنوز هم مخاطب را درگیر می‌کند. قسمت‌های اولیه فیلم قابل‌درک است و رفته‌رفته بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود. کوبریک هم مانند کارگردان‌های بزرگ بیننده را آزاد می‌گذارد تا برداشت خود را داشته باشد.

                               

دیدگاه‌ها (64)

بستن فرم

  1. علی

    تیر 11, 1401

    واقعا فلسفی ترین و تاثیر گذارترین فیلمی که دیدم dogville بود که اینجا نیومده

    پاسخ

  2. شبنم

    اسفند 27, 1400

    قطعا جای فیلم پلتفورم توی این لیست خالیه

    پاسخ

  3. رضا حاجوی

    آذر 29, 1400

    فیلم چشمه یک شاهکار هنری تمام عیار با موسیقی بی نظیر کلینت منسل هست
    ضمنا تمامی فیلمهای این لیست واقعا عالی هستند

    پاسخ

  4. نیهات

    تیر 18, 1400

    فیلم تلقین و ممنتو به اندازه ی همشون می ارزه

    پاسخ

    • ایوب مومیوند در پاسخ به نیهات

      آذر 7, 1401

      نیهات شما فیلم جای برای پیرمردها نیست رو ببین شبنم توام لوسی رو ببین علی آقا شما هم برو فیلم پی عدد پیp رو ببین

      پاسخ