بهترین انیمیشن‌های والت دیزنی در قرن 21 (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)

بهترین انیمیشن‌های والت دیزنی در قرن 21 – انیمیشن‌های دیزنی در طول سالیان متمادی با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، با اوج‌های دوران طلایی آن تلاش‌های کمتری در دهه‌های 70 و 80 صورت گرفت. پس از رنسانس خود در دهه 90، به‌نظر می‌رسید که انیمیشن دیزنی دوباره در قرن جدید پیشرفت کرد و گاه با خروجی استودیوی همکار خود در پیکسار مطابقت داشت.

در طی 20 سال گذشته، والت دیزنی تعدادی از بهترین فیلم‌های خود را منتشر کرده است که داستان‌های بزرگ دوران طلایی را در نظر گرفته و همان طراحی درخشان رنسانس دهه 90 خود را در آن القا کرده است. در طول مسیر، دیزنی چند شاهزاده خانم جدید را معرفی کرد و به قلمرو بازی‌های ویدیویی و کتاب‌های کمیک وارد شد.

در لیست زیر بهترین انیمیشن‌های والت دیزنی در قرن 21 را بر اساس امتیازشان در IMDb را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. لیلو و استیچ – 2002 – 7.3 – Lilo & Stitch

در سال 2002 دیزنی فیلمی را منتشر کرد که از چیزی که اکثر طرفداران به آن عادت داشتند فاصله داشت. با این حال، در قلب همه چیز آن هنوز هم عناصر خالص دیزنی حضور داشت و در فروش اسباب‌بازی‌های زیاد و تولید اسپین‌آف کارتون تلویزیونی خود نقش مهمی داشت؛ این انیمیشن لیلو و استیچ بود.

این فیلم داستان دختر کوچکی به نام لیلو را روایت می‌کند که با یک موجود فضایی به نام استیچ ملاقات می‌کند و این دو به یکدیگر کمک می‌کنند تا هدف خود را در زندگی پیدا کنند. کاربران IMDb خاطر نشان کردند که در حالی که این فیلم بیشتر یک فیلم کودکانه بود، اما طنز و شیرینی نمایش داده‌شده به آن کمک کرد تا در اوایل دهه 2000 برجسته شود، جایی که دیگر نسخه‌های منتشر شده کاملاً در حد دیزنی نبودند.


9. افسون – 2021 – 7.3 – Encanto

جدیدترین فیلم انیمیشن دیزنی که در این قرن اکران شد، افسون بود که در سال 2021 اکران شد. این فیلم انیمیشن دیزنی را به آمریکای جنوبی برد، جایی که یک خانواده جادویی در کلمبیا چیزی پیدا می‌کنند که خانه آنها را از هم می‌پاشد و جلوگیری از آن به یک غیرجادویی بستگی دارد؛ یکی از اعضای خانواده برای جلوگیری از تخریب و جمع کردن دوباره خانواده‌اش تلاش می‌کند.

این فیلم موفق بود و سه نامزدی اسکار را به خود اختصاص داد و طرفداران در IMDb نیز آن را پسندیدند و میانگین امتیاز 7.3 را به آن دادند. آنهایی که فیلم را دوست داشتند، آن را یک داستان جادویی برای کل خانواده می‌دانستند در حالی که آنهایی که کمتر مسحور می‌شدند، آن را عمومی و فرمولی خوانده‌اند.


8. رایا و آخرین اژدها – 2021 – 7.3 – Raya And The Last Dragon

رایا و آخرین اژدها یکی دیگر از بهترین انیمیشن‌های والت دیزنی در سال 2021 بود، این انیمیشن یک داستان ماجراجویی ناب که با ایده تاریخ باستان و اساطیر درگیر است را روایت می‌کند. در این فیلم دختری به نام رایا در تلاش است تا آخرین اژدهای افسانه‌ای را پیدا کند تا بتواند دنیای خود را دوباره نجات دهد.

طرفداران IMDb از داستان لذت بردند و امتیاز متوسط 7.3 را به آن دادند و در حالی که امتیاز آن با انیمیشن افسون یکسان بود، آن سطح از عشق اسکار را که فیلم دوم دریافت کرد، دریافت نکرد. طرفداران در IMDb رایا و آخرین اژدها را به‌عنوان یک فیلم شاهزاده خانم دیزنی که به‌خوبی ساخته شده می‌بینند، البته فیلمی که در آن شاهزاده خانم کسی است که دنیا را نجات می‌دهد.


7. زندگی جدید امپراتور – 2000 – 7.4 – The Emperor’s New Groove

یکی از اولین فیلم‌های انیمیشن دیزنی در قرن جدید زندگی جدید امپراتور بود که در سال 2000 به سینماها رفت. در این فیلم امپراتوری به نام کوزکو توسط مدیر سابق خود به لاما تبدیل می‌شود. او سپس باید راهی بیابد تا با وجود تغییر ظاهر، تاج و تخت خود را به‌دست آورد.

در حالی که این فیلم پس از رنسانس انیمیشن دیزنی به نمایش درآمد و در دوره‌ای بود که استودیو در کسادی جزئی قرار داشت، همچنان مورد علاقه بسیاری از طرفداران است. طرفداران IMDb به اصالت و طنز آن اشاره می‌کنند و آن را یک انیمیشن کمدی با احساس خوب می‌نامند.


6. منجمد – 2013 – 7.4 – Frozen

منجمد یکی از موفق‌ترین فیلم‌های انیمیشن دیزنی در گیشه بود و کمک کرد تا استودیو به زندگی بازگردد و دوره جدیدی را آغاز کند؛ دوره‌ای که هنوز هم تا به امروز در حال پیشرفت است. این فیلم در مورد شاهزاده خانمی که می‌تواند همه‌چیز را به یخ تبدیل کند و خواهری که برای جلوگیری از تبدیل شدن او به شر می‌جنگد. منجمد در زمان اکران خود به پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن تاریخ تبدیل شد.

این فیلم دنباله‌ای داشت که طرفداران آن را چندان دوست نداشتند. با این حال، در IMDb طرفداران نسخه اصلی را بازگشتی به سال‌های شکوه دیزنی نامیدند و در عین حال آهنگ‌های جذاب آن را تحسین کردند.


5. موآنا – 2016 – 7.6 – Moana

در سال 2016، انیمیشن موآنا یک شاهزاده خانم جدید دیزنی را به سینما آورد و بار دیگر او را قوی و مستقل کرد. این پرنسس نه تنها توانست در مقابل بزرگانش بایستد و دنیا را نجات دهد، بلکه توانست در مقابل یک نیمه خدا با صداپیشگی دواین جانسون بایستد و هرگز داستان خود را از دست ندهد.

موآنا نه تنها آهنگ‌های شگفت‌انگیزی داشت که شش سال بعد از اکرانش همچنان به‌یاد ماندنی باقی ماندند، بلکه داستانی نشاط‌آور و  واقعی با احساس خوب بود. رای‌دهندگان IMDb زیبایی بصری، ارزش سرگرمی و شخصیت‌های جذاب این انیمیشن را تحسین کردند.


4. گیسو کمند – 2010 – 7.7 – Tangled

قبل از اینکه Frozen رکوردهای باکس آفیس یک فیلم انیمیشن را بشکند، انیمیشن گیسو کمند الگوی جدیدی را برای دوره جدید فیلم‌های پرنسس دیزنی تنظیم کرد. بسیار شبیه انیمیشن‌های منجمد و موآنا، این شاهزاده خانم دیزنی با روحیه آزاد بود که مایل بود راه خودش را برود و هرگز به هیچ شاهزاده‌ای برای نجاتش نیاز نداشت.

در بازگویی راپونزل نیز از ظاهر انیمیشنی استفاده شد که منجمد چند سال بعد از آن استفاده کرد. رای‌دهندگان IMDb آن را دوست داشتند و گیسو کمند را یکی از بهترین انیمیشن‌های والت دیزنی در چند سال اخیر نامیدند و این واقعاً شروع یک دوره جدید در انیمیشن‌سازی دیزنی بود.


3. رالف خرابکار – 2012 – 7.7 – Wreck-It Ralph

رالف خرابکار یکی از بهترین انیمیشن‌های بازی ویدیویی است که در واقع درباره یک بازی ویدیویی نیست. در این فیلم، یک مرد بد بازی ویدیویی تخیلی به نام رالف دچار بحران وجودی می‌شود و قصد دارد ثابت کند که پسر خوبی است، اما وقتی با دختری از بازی دیگری به نام وانلوپ آشنا می‌شود، فرصتی برای اثبات واقعی آن پیدا می‌کند.

این فیلم هیچ شباهتی به اکثر فیلم‌های انیمیشن دیزنی نداشت و این به آن کمک کرد تا در بین مردم متمایز شود. رای‌دهندگان IMDb به جوک‌های یکپارچه با سیستم عامل سرگرم ‌ننده، احساساتی و انیمیشن کامپیوتری اشاره کردند که باعث می‌شد تقریبا این انیمیشن بیشتر شبیه آثار پیکسار باشد.


2. شش قهرمان بزرگ – 2014 – 7.8 – Big Hero 6

بسیاری از مردم به انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse) به‌عنوان فیلمی اشاره می‌کنند که ثابت کرد مارول می‌تواند در دنیای انیمیشن و همچنین در فیلم‌های لایو اکشن موفق شود. با این حال، این اولین انیمیشن مارول نبود که در دهه گذشته وارد سینما شد، بلکه انیمیشن شش قهرمان بزرگ از دیزنی قبل از آن اکران شده‌بود.

در حالی که این انیمیشن به اندازه مرد عنکبوتی معروف نبود شخصیت‌های جدید و عالی را به صفحه نمایش بزرگ آورد و به خاطر تلاش‌هایش با اسکار به خانه بازگشت. طرفداران IMDb نیز آن را دوست داشتند و به آن نمره متوسط 7.8 دادند و فیلم را یک داستان ابرقهرمانی روشن، شاد و سرگرم‌کننده نامیدند.


1. زوتوپیا – 2016 – 8.0 – Zootopia

فیلم انیمیشن دیزنی با بالاترین امتیاز IMDb در قرن حاضر، انیمیشن زوتوپیا است. این فیلم در زمان مناسب فیلم مناسبی به‌نظر می‌رسید، زیرا کل داستان بر دنیایی متمرکز بود که حیوانات در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند، اما زمانی که شکارچیان شروع به وحشی شدن می‌کنند، زندگی آنها به آشوب کشیده می‌شود.

با امتیاز بالای 8.0، رای‌دهندگان IMDd این انیمیشن را تحسین کردند و آن را “جواهر رنسانس دوم دیزنی” نامیدند. رای‌دهندگان پیام فیلم در مورد پذیرش تنوع را ستودند و آن را داستانی خنده‌دار و هوشمندانه خواندند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم