نقد فیلم نابخشودنی (The Unforgivable)؛ یک درام جنایی ناهموار

نقد فیلم نابخشودنی – فیلکی که با بازی درخشان ساندرا بولاک در نقش یک تبهکار همراه بوده و بازگویی ناقص داستانی عمیق است که توسط توطئه‌های داستانی و اجرای غیرقابل قانع‌کننده محدود شده است.

این فیلم که در پاییز 2021 از شبکه نتفلیکس منتشر شد، یکی از شانس‌های اصلی این شبکه پرمخاطب در اسکار 2022 می‌باشد. ما در این مقاله به نقد فیلم نابخشودنی پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


فیلم نابخشودنی نتفلیکس از مینی سریال بریتانیایی سال 2009 الگوبرداری کرده که به سفر شخصی محکوم سابق روث اسلیتر (با بازی ساندرا بولاک) در حسرت، پشیمانی و از دست دادن می‌پردازد. در حالی که پیش‌فرض این دو اقتباس ثابت باقی مانده و علی‌رغم تمام تلاشی که این فیلم برای روایت داستانش کرد، نتوانست جوهر اصلی کتاب سالی وین‌رایت را به‌تصویر بکشد تا یک معمای قتلی مملو از رازهای ترسناک و پیچ‌خورده را کشف کند. فیلم نابخشودنی باوجود اجرای درخشان بولاک در نقش اول، محدودیت‌هایی برای خود ایجاد کرده که متاسفانه این اثر را به فیلمی سطحی تبدیل کرده‌است.

خلاصه داستان فیلم نابخشودنی: این فیلم با نماهای فلاش‌بک از حادثه‌ای آغاز م‌ شود که منجر به 20 سال زندان برای روت شده است. او اکنون از زندان بیرون آمده و در تلاش است تا خود را دوباره در جامعه ادغام کند. وینسنت کراس (با بازی راب مورگان)، افسر آزادی مشروط او، قوانینی را که باید برای جلوگیری از زندان دوباره رعایت کند، وضع می‌کند، که شامل عدم تماس با خانواده قربانی یا ارتباط با یک محکوم سابق دیگر است. روث، سخت‌گیر و به ظاهر پشیمان، با این شرایط موافقت می‌کند و روزهای خود را با تلاش برای حفظ دو شغل به منظور تأمین مخارج خود می‌گذراند. در حالی که نیمه اول فیلم هیچ دلیلی برای همدردی با روث به مخاطب نمی دهد، (او بیست سال پیش کلانتری را به‌طور غیرقابل توجیهی کشته است)، فلاش بک‌های مکرر این حادثه به‌وضوح نشان می‌دهد که داستانی بیش از آنچه به چشم می‌آید وجود دارد.

درگیری اصلی در فیلم از تمایل روت برای ارتباط مجدد با خواهر کوچکش کاترین (آیزلینگ فرانسیوسی) نشأت می‌گیرد که در جریان حادثه همراه او بود و پس از دستگیری او به فرزندخواندگی سپرده شد. از سوی دیگر، کاترین هنوز کابوس‌هایی را درباره بخش‌هایی از حادثه تجربه می‌کند، اما هیچ خاطره‌ای از روت یا دوران کودکی‌اش ندارد و کاملاً از وجود او بی‌اطلاع است.

پس از یک تصادف رانندگی، فلاش‌بک‌های کاترین واضح‌تر می‌شود و والدین او را نگران می‌کند، زیرا آنها نمی‌خواهند او با کسی که یک قاتل است ارتباط برقرار کند. در یک داستان فرعی کاملاً مجزا و البته غیرقابل قبول، پسران کلانتر مقتول، کیث و استیو ویلان، به دلیل آزادی زودهنگام روث بر اساس رفتار خوب، نقشه انتقام می‌گیرند و شبکه‌ای از درهم‌تنیدگی‌های روایی را ایجاد می‌کنند که می‌توانست با داستانی منسجم‌تر و محکم‌تر انجام شود.

ویولا دیویس همچنین در نقش لیز اینگرام در فیلم The Unforgivable، همسر وکیل مدافع جان اینگرام (وینسنت دونوفریو)، که پرونده روت را بر عهده می‌گیرد، به او کمک می‌کند تا با والدین کاترین تماس بگیرد و ملاقاتی ترتیب دهد. شخصیت دیویس خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. فیلم در صحنه‌ای که روث و لیز در آن رویارویی تنش‌آمیز دارند، پتانسیل زیادی برای ارتقا دارد، اما بدون اینکه از این فضا استفاده کند، خیلی زود به پایان می‌رسد.

بولاک نقش روت را با تفاوت‌های ظریف به زندگی می‌آورد و تمام تلاشش را می‌کند تا نقش زنی را بازی کند که در هر مرحله توسط جامعه نابخشوده شده است، و دائماً یادآوری می‌کند که او را همیشه به‌عنوان یک قاتل پلیس بدون توجه به اینکه کجا برود درک خواهند کرد. پایان پیچشی فیلم به دلیل مشکلات زیادی که در طول داستان مطرح شده، بخش زیادی از معنای خود را از دست می‌دهد، اما موفق می‌شود به عملکرد ضعیف بولاک، که کشمکش درونی‌اش در گذشته را برجسته می‌کند، بیفزاید.

اگرچه فیلم نابخشودنی پر از نقص‌های اجرایی است، اما علیرغم خط داستانی تیره و تار، این توانایی را دارد که مخاطبان را درگیر نگه دارد. حضور جان برنتال به‌عنوان یک شخصیت فرعی در داستان، به روایت آن نفس تازه‌ای می‌دهد، اما در نهایت به شیوه‌ای نامطلوب با این شخصیت برخورد می‌شود. با این حال، هسته اصلی داستان، رابطه بین روث و کاترین، و اشتیاق اولی برای برقراری ارتباط مجدد با دومی، فیلم را از یک جهت ثابت نگه می‌دارد. نابخشودنی با یک یادداشت نسبتاً مثبت و رستگارانه به پایان می‌رسد و باعث می‌شود که سفر ناهموار از نقطه‌نظر احساسی ارزش وقت گذاشتن را داشته باشد، حتی اگر طرح داستان اغلب از نظر انسجام و تعلیق ناباوری ناامیدکننده باشد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم