بهترین فیلم‌های جنگی دهه 2010 (رده‌بندی بر اساس امتیاز Letterboxd)

بهترین فیلم‌های جنگی دهه 2010 – جنگ همیشه موضوعی دشوار برای به تصویر کشیدن در مقیاس بزرگ بوده است، اما تصاویری معنادار از وحشتناک‌ترین نبردهای تاریخ، ابزار ارزشمندی برای کمک به تماشاگران برای دیدن و درک وحشت‌های جنگ است.

طرفداران در پلت‌فرم رسانه‌های اجتماعی برای علاقه‌مندان به فیلم، Letterboxd، فیلم‌های جنگی دهه 2010 را که باید حتما ببینند را از طریق رتبه‌بندی خود انتخاب کرده‌اند. این فیلم‌های جنگی در این مرحله کلاسیک در نظر گرفته می‌شوند و تماشای آن برای طرفداران این ژانر ضروری است.

در ادامه با معرفی بهترین فیلم‌های جنگی دهه گذشته همراه پروشات باشید.


10. نا‌ن‌آور – 2017 – 4.0 – The Breadwinner

فیلم نان‌آور به کارگردانی نورا تومی به‌طرز درخشانی از دیدگاه قهرمان زن جوان خود، پروانا، استفاده می‌کند تا نشان دهد که تا چه حد برای زنان در افغانستان جنگ‌زده، گذران زندگی دشوار است. این فیلم داستان شخصیت پروانا را روایت می‌کند که پس از مجروح شدن پدرش در جنگ شوروی و افغانستان، مجبور می‌شود نان‌آور خانه شود.

تماشای این که قهرمان داستان متوجه می‌شود چقدر برای یک دختر جوان به عهده گرفتن مسئولیت‌های والدینش در یک رژیم ظالمانه چالش‌برانگیز است، هم جذاب و هم دلخراش است. تیزهوشی و تفکر سریع او به‌سختی او را زنده نگه می‌دارد و مخاطبان احتمالاً تا انتها به‌دنبال موفقیت او هستند.


9. پسر شائول – 2015 – 4.0 – Son Of Saul

فیلم پسر شائول بینندگان را به آشویتس می‌برد، جایی که یک زندانی مجبور می‌شود با سوزاندن اجساد سایر اسیران، خود را از بین ببرد. او زمانی که مجبور است با پسر جوانی همین کار را انجام دهد، در موقعیت وحشتناکی قرار می‌گیرد، اما تلاش می‌کند تا بتواند برای وضعیت ناامیدکننده خود کاری انجام دهد.

فیلم صحنه‌های دلخراش را یکی پس از دیگری ارائه می‌کند و به‌سختی به تماشاگران فرصت می‌دهد تا هر رویداد وحشتناک را جذب کنند. این یادآوری تکان‌دهنده اما ضروری از چیزهای وحشتناکی است که قربانیان مجبور بودند در یکی از تاریک‌ترین دوران تاریخ تحمل کنند.


8. باد برمی‌خیزد – 2013 – 4.0 – The Wind Rises

اینمه باد برمی‌خیزد به کارگردانی هایائو میازاکی، یک فیلم از استودیو جیبلی است که شایسته توجه بیشتری می‌باشد. این فیلم درام-تاریخی تجربیات جیرو هوریکوشی در طول جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند، جایی که یک مهندس هواپیما زیبایی طرح‌های او را با روش ظالمانه‌ای می‌دزدد.

در کنار هم قرار دادن عشق واقعی قهرمان داستان به هنرش با اقدامات خشونت،آمیز امپراتوری ژاپن، بخش مهمی از چیزی است که این انیمیشن را فراموش‌نشدنی می‌کند. میازاکی به‌طرز ماهرانه‌ای داستانی صمیمی و شخصی را با بی‌رحمی بزرگ جنگ به هم پیوند داده و اثری را پدید آورده که بیننده را محو خود می‌کند.


7. هاناگاتامی – 2017 – 4.0 – Hanagatami

هاناگاتامی یکی از بهترین فیلم‌های جنگی است که تا به حال ساخته شده، زیرا کارگردان نوبوهیکو اوبایاشی داستانی تکان‌دهنده درباره جوانان دزدیده‌شده و طبیعت نابخشودنی جنگ را در این فیلم روایت کرده است. این فیلم که بر اساس دوران کودکی خود کارگردان بوده، حول تجربیات توشیهیکو می‌چرخد، زمانی که او به یک شهر کوچک نقل مکان کرده و با دوستان جدید ارتباط هیجان‌انگیز برقرار می‌کند.

نمایش جسورانه تأثیرات ویرانگر جنگ جهانی دوم بر جوانان بی‌گناه، با پیشرفت فیلم بیشتر می‌شود. زمانی که بینندگان به تیتراژ می‌رسند، شاهد یک داستان عمیقا شخصی خواهند بود که به داستانی در مورد عواقب اجتناب‌ناپذیر جنگ بر کسانی که مجبور به زندگی کردن هستند تبدیل شده است.


6. نارنگی‌ها – 2013 – 4.0 – Tangerines

بهترین و بدترین نوع بشر در جنگ در فیلم نارنگی‌ها به کارگردانی زازا اوروشادزه به‌تصویر کشیده شده‌است. داستان این فیلم در جنگ سال 1992 در آبخازیا اتفاق می‌افتد، این فیلم درباره آیو و مارگوس است که تصمیم می‌گیرند با وجود جنگ بیرون از خانه‌هایشان، برای برداشت نارنگی‌هایشان در شهر خود بمانند. دو بازدیدکننده غیرمنتظره برنامه‌های آنها را پیچیده می‌کنند و طولی نمی‌کشد که همه آنها در هرج و مرج گرفتار می‌شوند.

فیلم از پرداختن به موضوعات پیچیده‌ای مانند صلح‌طلبی و بخشش ابایی ندارد. این موضوع به‌طرز درخشانی بیهودگی حتی انسانی‌ترین اقدامات را در میانه یک جنگ بی‌رحمانه نشان می‌دهد. فیلم نارنگی‌ها به همان اندازه که نهیلیستی و پوچ‌گرا است، خوش‌بینانه نیز هست؛ تناقضی که با کنایه پایان آن برجسته می‌شود.


5. چرخش بچه‌ها – 2018 – 4.0 – Swing Kids

کارگردان کانگ هیونگ چول از طریق فیلم درام موزیکال خود، چرخش بچه‌ها، پیام خوش‌بینانه‌ای را ارائه می‌دهد. یک سرباز کره شمالی پس از ملاقات با یک افسر آمریکایی در یک اردوگاه زندانی، عشق خود را به رقص با شیر کشف می‌کند و این زوج نمایشی پر جنب و جوش را اجرا می‌کنند که تنها با بازیگران عجیب و غریبش بهتر می‌شود.

این فیلم یک سرود متهورانه برای فرار در زمان‌های تاریک است. چرخش بچه‌ها با موسیقی متن نوستالژیک خود که شامل آهنگ‌های دیوید بووی و بیتلز می‌شود، تماشاگران ممکن است خود را در حال رقصیدن در کنار شخصیت‌های جذاب فیلم ببینند که علی‌رغم موقعیت‌های وخیم‌شان استقامت می‌کنند.


4. خرگوش جوجو – 2019 – 4.1 – Jojo Rabbit

فیلم خرگوش جوجو به کارگردانی تایکا وایتیتی که اغلب به عنوان طنز ضد نفرت توصیف می شود، فیلمی جسورانه است که داستان یک عضو 10 ساله جوانان هیتلر را روایت می‌کند. او وقتی متوجه می‌شود که مادرش به یک دختر جوان یهودی کمک می‌کند، مجبور می‌شود اعتقادات خود را زیر سوال ببرد.

بهترین نقل قول‌های این فیلم نشان می‌دهد که چگونه رویکرد کمدی سیاه آن به موضوع جدی نازیسم، پیام‌های سختی درباره ناسیونالیسم کور و همدلی ارائه می‌دهد. تصویر بحث‌برانگیز آن از قهرمان بی‌گناهش، تفسیر کاملی درباره امکان تغییر و انسانیت است، به‌ویژه در مواجهه با وحشیگری ویرانگر. خرگوش جوجو یکی از بهترین فیلم‌های جنگی دهه گذشته بود که توانست جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال را نیز به دست آورد.


3. 1917 – 4.1 – 2019

به دو سرباز بریتانیایی وظیفه‌ای دلهره‌آور داده می‌شود که به‌طور بالقوه می‌تواند جان صدها سرباز را در طول جنگ جهانی اول نجات دهد. فیلم 1917 سفر طاقت‌فرسای آنها به خط مقدم را دنبال می‌کند و چیزهای وحشتناکی که در طول راه از سر می‌گذرانند را به‌تصویر می‌کشد.

شاهکار سم مندز کارگردان که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است، نه تنها به خاطر روایت دلخراشش، بلکه به خاطر فیلمبرداری باورنکردنی و دکورهای پیچیده‌اش نیز شهرت دارد. تکنیک‌های بی‌عیب و نقص به کار رفته در فیلم، کاملاً داستان اشک‌آور آن را تکمیل می‌کند و داستانی جذاب و از نظر بصری خیره‌کننده را در اوج جنگ جهانی اول به مخاطب ارائه می‌دهد. این فیلم نیز به‌عنوان یکی ار بهترین فیلم‌های جنگی شناخته می‌شود که مخاطبان از آن بسیار استقبال کردند.


2. ریخته‌گری شکوفه‌ها به آسمان – 2012 – 4.2 – Casting Blossoms To The Sky

فیلم ریخته‌گری شکوفه‌ها به آسمان یکی از بهترین فیلم‌های جنگی و خارجی دهه 2010 است، زیرا کارگردان نوبوهیکو اوبایاشی بدون هیچ واهمه‌ای به جنبه تاریک تاریخ ژاپن از طریق این فیلم می‌پردازد. قهرمان آن، اندو ریکو، زمانی که از یک روستای جنگ‌زده بازدید می‌کند، خود را در بالای سرش می‌بیند، روستایی که همچنین توسط یک زلزله مهیب آسیب دیده/ است.

ویرانی روستای عجیب و غریب تقریباً خیلی دردناک است که نمی‌توان آن را دید، به‌ویژه زمانی که با زیبایی آتش‌بازی‌هایی که برای یادآوری قربانیان جنگ استفاده می‌شود، در تضاد باشد. داستان صمیمی‌تر آن که رابطه‌ای از هم گسیخته را بررسی می‌کند، زاویه ایده‌آلی برای درک این است که تأثیرات دو رویداد فاجعه‌بار واقعاً چقدر وحشتناک‌اند.


1. ویران‌شده – 2010 – 4.3 – Incendies

احتمالاً یکی از قدرتمندترین آثار کارگردان دنی ویلنوو فیلم ویران‌شده است که داستان دو دوقلو غمگین به نام‌های ژان و سایمون را روایت می‌کند که بخش مهمی از زندگی مادر متوفی خود را در یک کشور خاورمیانه بررسی می‌کنند. آنها خیلی زود متوجه می‌شوند که همه‌چیز پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا به‌نظر می‌رسید، زیرا زادگاه متخاصم آنها درگیر یک جنگ داخلی خطرناک است.

تصویر خام آسیب‌های ناشی از جنگ در مقایسه با اهداف قهرمانان داستان برای تعقیب خلوص عشق مادرشان تلخ بوده و واقعیت سختی که آنها باید تحمل کنند غیرمنتظره و نابخشودنی است. این یک فیلم منحصر به فرد است که با پیام تاثیرگذار و تصاویر وحشتناک خود بینندگان را شوکه می‌کند. ویران‌شده یکی از بهترین فیلم‌های جنگی تولید شده است که فراموشش نخواهید کرد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم