طرز تهیه فاج شکلاتی ساده و خوشمزه

فاج شکلاتی یک دسر خوشمزه است که باید شکلات را حرارت داده، هم بزنید و سپس خنک کنید. البته دراین‌بین نوآوری‌هایی هم لازم است.

فاج شکلاتی

نکته: یک فاج خوشمزه باید در دمای مناسب و دقیق حرارت دیده و خنک شود. پیش از شروع حرارت‌سنج شکلات را با ظرف آب جوشان تماس دهید، باید درجه 212 را نشان دهد. حرارت‌سنج را در آب جوش بگذارید تا گرم بماند. درصورتی‌که مواد به اندازه کافی خنک شود، دانه‌دانه نمی‌شود.

مواد لازم برای درست کردن فاج شکلاتی

1 قاشق غذاخوری کره سرد بدون نمک و کمی هم برای ریختن در ظرف

1 فنجان و نیم خامه سفت

3 فنجان شکر

85 گرم شکلات باکیفیت و تلخ که خردشده باشد

یک‌چهارم فنجان شربت ذرت روشن

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک

طرز تهیه فاج شکلات

قدم اول

یک ظرف 20 سانتی مربعی را چرب کنید. سپس کاغذ آشپزی را روی آن گذاشته و 3 سانت از آن را بالا نگه دارید. کاغذ چرب شده را کنار بگذارید. درجه حرارت‌سنج شکلات را بررسی کنید. کره را در یک کاسه بزرگ ریخته، روی یک قفسه بگذارید. خامه، شکر، شکلات، شربت ذرت و نمک را در یک تابه متوسط بریزید.

طرز تهیه فاج شکلات

قدم دوم

مواد را حدود 10 دقیقه روی حرارت کم تا متوسط گذاشته و هم بزنید تا شکر حل شود و شکلات ذوب شود. دما را به متوسط افزایش دهید. بگذارید مواد بجوشد و با قاشق لبه‌های تابه را تمیز کنید تا شکر ته نگیرد و نچسبد. حرارت‌سنج را به تابه متصل کنید، بگذارید مواد حدود 10 تا 15 دقیقه حرارت ببیند اما هم نزنید، تا اینکه حرارت به 238 درجه برسد.

طرز تهیه فاج شکلات

قدم سوم

سریعاً مواد را به کاسه‌ای که کره را در آن قرار دادید بریزید (ته تابه را تمیز نکنید). حرارت‌سنج را به کاسه متصل کنید. اجازه بدهید مواد حدود 1 ساعت و نیم بماند تا خنک شود و به 110 درجه کاهش پیدا کند.

طرز تهیه فاج شکلات

قدم چهارم

حرارت‌سنج را بردارید. کاسه را در یک سطح مناسب گذاشته و با یک قاشق چوبی مواد را به‌آرامی هم بزنید.

طرز تهیه فاج شکلات

قدم پنجم

حدود 4 تا 5 دقیقه هم زدن را ادامه داده و به‌تدریج سریع‌تر کنید تا مواد سفت‌تر شود، رنگش روشن‌تر شود و درخشش آن از بین برود.

طرز تهیه فاج شکلات

قدم ششم

مواد را در ظرفی که کاغذ آشپزی را داخل آن گذاشته بودید بریزید. با کمک یک کاردک مواد را در ظرف هموار کنید. سپس ظرف را حدود یک ساعت روی قفسه بگذارید تا فاج خنک شود. روی آن پلاستیک گذاشته و بگذارید حدود یک ساعت در یخچال بماند و کاملاً سرد شود. با کمک یک چاقوی تیز فاج را برش داده و به 64 تکه مربعی شکل تقسیم کنید. می‌توانید فاج را لای کاغذ آشپزی و در یک ظرف گذاشته و حدود یک هفته در یخچال نگه دارید، سپس پیش از سرو کردن آن را مدتی در دمای اتاق قرار دهید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم