چگونه میگو را منجمد کرده و نگه داری کنیم

اگر مقدار زیادی میگوی خام یا پخته دارید بهترین راه نگهداری از آن‌ها این است که منجمدشان کنید. میگو حداکثر 1 تا 2 روز در یخچال باقی می‌ماند و خراب نمی‌شود. با این حال، میگوی منجمد می‌تواند تا 6 ماه باقی مانده و حتی طعم خود را نیز از دست ندهید. پس از بسته بندی و منجمد کردن میگو، می‌توانید آن را تا چندین ماه نگه دارید. با پروشات همراه باشید.


روش اول: منجمد کردن میگوی پخته

1. گوشت میگو را از داخل فلس آن جدا کنید. میگوی پخته زمانی ماندگاری بیشتری دارد که که پیش از انجماد فلس آن جدا شده بود. با دست فلس و دم میگو را کنده و اگر سر میگو را جدا نکرده‌اید، آن را نیز جدا کنید.

  • هرگز میگوی پخته را بیش از 2 ساعت در بیرون از یخچال قرار ندهید. اگر وقت ندارید تمام آن‌ها را تمیز کنید، بخشی از میگو را در یخچال گذاشته و به نوبت خارج کنید.
  • همچنین می‌توانید در این حین رگ بزرگ آن را هم از پشت خارج کنید، اما این مرحله برای منجمد کردن ضروری نیست.

2. میگو را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. یک ظرف پر از آب را روی حرارت بگذارید تا بجوشد، سپس میگو را به آن اضافه کنید. بگذارید میگو حدود 10 دقیقه بجوشد و باکتری و ذرات مضر آن از بین برود.

  • این مرحله از پختن میگو مجزاست و باید در زمان انجماد میگو انجام شود، زیرا جوشاندن میگوی پخته باکتری‌های مضر را از بین می‌برد.

3. میگوهای پخته را در سینی قرار داده و در فریزر بگذارید. میگو را از ظرف برداشته و آن‌ها را به ردیف در سینی قرار دهید. آن‌ها را در فریزر بگذارید تا سفت شوند. در این صورت میگوی پخته و منجمد به هم نمی‌چسبد، زیرا میگو زمانی بهتر نگه داشته می‌شود که جدا جدا باشد.

  • 1 تا 2 روز پس از جوشاندن میگو را در فریزر قرار دهید تا خراب نشود.
  • اگر برای گذاشتن سینی در فریزر جا ندارید نگران نباشید. می‌توانید میگو را در ظرف‌های کوچک‌تر در فریزر قرار دهید.

4. میگوها را در بسته‌های بزرگ مخصوص فریزر قرار دهید. پس از یخ زدن میگوها آن‌ها در بسته‌های زیپ دار قرار دهید. بسته‌ها را طوری ببندید که هوا در آن جریان نداشته باشد.

  • پیش از گذاشتن بسته‌ها در یخچال تاریخ آن‌ها را یادداشت کنید. در این صورت می دانید که چه مدت در یخچال بوده‌اند.

5. میگوهای یخ زده را 3 تا 6 ماه نگه دارید. میگوهای یخ زده تا 6 ماه نگهداری می‌شوند. پس از گذشت 3 ماه سعی کنید هر چه زودتر از میگوها استفاده کنید.

  • درصورتی که میگو مدت زمان طولانی در فریزر بماند خراب نمی‌شود اما به سوختگی فریزر دچار خواهد شد.

روش دوم: منجمد کردن میگوی خام

1. پیش از انجماد سر میگو را جدا کنید. سر میگو را با دست یا با چاقو جدا کنید. برخلاف میگوی پخته در اینجا فلس یا رگ میگو را جدا نکنید. میگوی خام در صورتی که همراه با فلس باشد بهتر منجمد و نگهداری خواهد شد.

  • هرگز میگوی خام را بیش از دو ساعت در بیرون از یخچال نگه دارید زیرا خراب می‌شود.
  • اگرچه با کندن فلس میگو، فضای کمتری در فریزر اشغال می‌شود اما ممکن است میگو طعم خود را از دست دهد.

2. میگو را در زیر آب روان بشویید. میگو را در یک کاسه ریخته و در سینک ظرفشویی و زیر آب روان نگه دارید. آب را باز کرده و میگو را بشویید تا ذرات ریز آن خارج شود.

  • خیس کردن میگو پیش از منجمد کردن آن باعث ایجاد ذرات ریز یخ مانند روی میگو شده و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

3. میگوها را در یک ظرف مقاوم قرار دهید. میگوها را از سینک خارج کرده و در یک ظرف درب دار یا مقاوم (مانند جای ماست) قرار دهید. سعی کنید فاصله میان میگوها کم باشد تا هوای کمتری در ظرف جریان داشته باشد.

  • میگوی بسته بندی شده را 1 تا 2 روز بعد در فریزر قرار دهید، زیرا میگوی خام تنها تا 2 روز در یخچال سالم باقی می‌ماند.

4. کمی آب نمک داخل ظرف بریزید. با 2 قاشق غذاخوری نمک به ازای هر 100 لیتر آب، یک محلول آب نمک تهیه کنید. ظرف را از محلول آب نمک پر کنید تا تنها چند سانتی متر فضای خالی برای انبساط آب در بالای آن باقی بماند. سپس ظرف را در یخچال قرار دهید. ظرف را در حالتی قرار دهید که محلول از داخل آن چکه نکند و آب نمک هم منجمد شود.

  • تاریخ را روی ظرف بچسبانید تا تاریخ انقضای میگو فراموش نشود.
  • ماهی فروشی‌ها آبنمک مخصوص ماهی و میگو دارند که می‌توانید از آن‌ها خریداری کنید.

5. میگوی منجمد را به مدت 3 تا 6 ماه در فریزر نگهداری کنید. میگوی خام یا پخته باید حداکثر تا 6 ماه در فریزر نگهداری شوند. پس از اینکه 3 ماه از نگهداری میگو در فریزر گذشت، آن را مصرف کنید زیرا در این زمان بهترین مزه را دارد.

  • تا زمانی که میگو در فریزر قرار دارد خراب نمی‌شود. اما مزه آن و مقاومت اش در برابر سوختگی فریزر کاهش می‌یابد.

روش سوم: آب شدن یخ میگوی منجمد

1. میگوی منجمد را داخل آبکش ریخته و بگذارید تا یخ آن آب شود. میگوها را از ظرف داخل آبکش ریخته و در جایی قرار دهید تا یخ آن آب شود. با توجه به دمای خانه می‌توانید میگو را در آشپزخانه یا در یخچال قرار دهید تا یخ آن آب شود.

  • آب شدن یخ میگو در دمای اتاق تا دو ساعت اشکالی ندارد.

2. برای کسب نتیجه بهتر میگو را در زیر آب روان قرار دهید. اگر می‌خواهید یخ میگوها زود آب شود، بهتر است آب گرم را باز کرده و میگو را داخل سینک قرار دهید. میگو را تا زمانی در زیر آب قرار دهید که میگو نرم شده و یخ آن آب شود.


3. میگو را پخته یا 1 الی 2 روز در یخچال قرار دهید. پس از آب شدن یخ میگو می‌توانید آن را تا 2 روز در یخچال قرار دهید بدون اینکه نگران خراب شدن آن باشید. بهتر است که پیش از پختن آن یخ اش را آب کنید.

  • از منجمد کردن دوباره میگو خودداری کنید، زیرا انجماد و انجماد زدایی مکرر مزه میگو را از بین می‌برد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم