لیست 50 تایی بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما برای فیلمسازان – بخش چهارم

در این مقاله بخش چهارم فهرست برترین فیلم‌های اکشن تاریخ را ارائه میدهیم. دیگر بخش‌های این فهرست را در لینک زیر بخوانید:

رتبه بندی برترین فیلم‌های اکشن تاریخ برای فیلمسازان – بخش اول

رتبه بندی برترین فیلم‌های اکشن تاریخ برای فیلمسازان – بخش دوم

رتبه بندی برترین فیلم‌های اکشن تاریخ برای فیلمسازان – بخش سوم

رتبه بندی برترین فیلم‌های اکشن تاریخ برای فیلمسازان – بخش پنجم


20. غارتگر – Predator – 1987

“غارتگر” یکی از فیلم‌های اصلی دهه 80 محسوب می‌شود، که به همین دلیل شروع طنزگونه آن بسیار جالب توجه است. پس از “راکی 4” (Rocky IV) شایعه‌ای طنز در هالیوود پخش شد که می‌گفت، راکی در قسمت بعدی با یک فضایی خواهد جنگید. فیلمنامه نویسان از این جوک استفاده کردند و “غارتگر” را نوشتند. این اثر محصول دهه 80، فیلمی هیجان انگیز است که باعث می‌شود آدرنالین خونتان زیاد شود و پر از مونولوگ های خنده دار می‌باشد.

نتیجه:

“غارتگر” ژانر وحشت و اکشن را به خوبی با یکدیگر ترکیب می‌کند، گویی که با سبک جدیدی از فیلم روبرو هستید. اگر خواستید فیلمی محصول دهه 80 تماشا کنید، “غارتگر” بهترین انتخابتان خواهد بود.

همچنین بخوانید: لیست 40 تایی بهترین فیلم های دهه 80 میلادی که باید ببینید


19. مرد عنکبوتی به درون دنیای عنکبوتی – Spider-Man: Into the Spider-Verse – 2018

نوع انیمیشن و اکشن در “مرد عنکبوتی در دنیای عنکبوتی” باعث می‌شود احساس کنید که دارید یک کتاب کمیک را تماشا می‌کنید که زنده شده است. رنگ‌ها وافر بوده و خود فیلم برای کاراکترهایی که از قبل آنها را می‌شناسیم، چیزی جدید است. این اثر از آن نوع فیلم‌هایی است که ژانر ابرقهرمانی را به مسیری جدید وارد کرده و آن را به چالش می‌کشد، تا بهتر و بهتر شود.

نتیجه:

به دلیل اینکه کاراکترهای”مرد عنکبوتی در دنیای عنکبوتی” به خوبی توسعه یافته‌اند، خوب از آب در آمده است. در بین مبارزات و صحبت ها درباره جهان‌های موازی، هرگز از احساسات موجود در داستان چیزی کم نمی‌شود.


18. ارتباط فرانسوی – The French Connection – 1971

برای آنکه یک فیلم اکشن پرتحرکی که صحنه را به آتش می‌کشد را پیدا کنید، نیازی نیست که تنها دهه قبل را جستجو کنید. بی شک صحنه تعقیب و گریز ماشین‌ها در “ارتباط فرانسوی” یکی از بهترین صحنه‌های تعقیب و گریز تاریخ بوده و باعث شد تأثیر زیادی داشته باشد، به قدری که وجود چنین صحنه‌ای در تمام فیلم‌های بعد از آن، به چیزی ضروری تبدیل شد.

نتیجه:

“ارتباط فرانسوی” یکی از مهم‌ترین فیلم‌های اکشن تاریخ می‌باشد. تأثیر این فیلم بسیار گسترده بوده، و باعث شد جایزه اسکار بهترین تصویربرداری را دریافت کند.


17. داستان پلیس – Police Story – 1985

دست اندر کاران فیلم “داستان پلیس” نام مستعار “داستان شیشه” را به آن اعطا کرده‌اند، چرا که این فیلم پر از صحنه‌هایی است که در آن شیشه‌ها شکسته می‌شوند. این فیلم با مهارت تمام نشان می‌دهد که چطور می‌توان از کمدی فیزیکی استفاده کرد. قطعاً با تماشای طنز کمدی “جکی چان” همزمان می‌خندید و متأثر خواهید شد.

نتیجه:

اگر می‌خواهید درباره حرفه بازیگری “جکی چان” چیزی یاد بگیرید، باید از اینجا شروع کنید. این فیلم دقیقاً نشان می‌دهد که چرا او در این ژانر یک اسطوره است.


16. این گروه خشن – The Wild Bunch – 1969

تا پایان سال 1960، وسترن در حال ناپدید شدن بود، و در واقع “این گروه خشن” که بسیار تفکر برانگیز است، به این ژانر در حال مرگ، پایان داد. این فیلم موضوعاتی درباره پایان آن عصر دارد و به عمد یا خیر، این موضوع برای دیگر فیلم‌هایی که به تدریج محو می‌شدند نیز، صادق بود.

نتیجه:

“این گروه خشن” به علت میزان خشونتی که به تصویر می‌کشید، در هنگام انتشار خود مورد مورد بحث قرار گرفت. معمولاً، بینندگان مدرن با این موضوع مشکلی ندارند. با تماشای این فیلم متوجه می‌شوید، چرا فیلم‌های وسترن آنقدر محبوب بودند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر وسترن در این دهه (2010 تا 2019)


15. مخمصه – Heat – 1995

دهه 90 زمانی بود که در آن، پسا مدرنیسم در حال رخنه در ژانر اکشن بود. در این زمان بود که “مخمصه” منتشر شد. این اثر، یک فیلم اکشن بی پرده و تاثیرگذار است که به عنوان اولین همکاری “رابرت دنیرو” (Robert De Niro) با “آل پاچینو” (Al Pacino) قابل ذکر می‌باشد. “مخمصه” نشان می‌دهد که برای ساخت یک فیلم اکشن به یادماندنی، لزوماً نیاز نیست در آن ساختارشکنی انجام دهید. فقط باید بر عقیده خود استوار باشید، و اثری هیجان انگیز از خود به جای بگذارید.

نتیجه:

“مخمصه” فیلم‌های زیادی از آن الهام بگیرند، که یکی از مهم‌ترین آنها “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) می‌باشد. این فیلم یکی از بهترین کارهای “مایکل من” (Michael Mann) است و حرف زیادی برای گفتن دارد.


14. سرعت – Speed – 1994

فیلمنامه “سرعت” در مدرسه‌های فیلمسازی تعلیم داده می‌شود. این فیلمنامه به دلیل صراحت در به تصویر کشیدن اکشن، یکی از بهترین داستان‌های اکشن را دارد. همه چیز با سرعتی بسیار مناسب به پیش می‌رود. حتی در صحنه‌ای که تصویر روی اتوبوس متمرکز نیست، باز هم لحظه‌ای به یادماندنی را داریم که هرگز فراموش نمی‌شود.

نتیجه:

در واقع “سرعت” بهترین مثال از یک فیلم سرگرم کننده است. این داستان با یک فرضیه ساده شروع می‌کند و سپس قدرت را افزایش می‌دهد. بازی عالی ستارگان “ساندرا بولاک” (Sandra Bullock) و “کیانو ریوز” (Keanu Reeves) نیز به منحصر به فرد بودن فیلم کمک کرد.


13. پلیس آهنی – RoboCop – 1987

تنها در “پلیس آهنی” است که خشونت بی حد عالی به نظر می‌آید. اما این خشونت هدفی دارد، و آن این است که همه چیز در فلسفه تمرکز قدرت یا استبداد و فساد آن، را به سخره بگیرد. “پلیس آهنی” یکی از هوشمندانه‌ترین فیلم‌های اکشن علمی- تخیلی است و در حالی که برخی بینندگان معنای ضمنی آن را نادیده می‌گیرند، دیگر بینندگانی که فیلم را عمیقاً تماشا می‌کنند، چیز زیادی از آن می‌آموزند.

نتیجه:

“پلیس آهنی” حرف زیادی برای گفتن دارد. حالا پس از گذشت چندین سال، موضوعات آن هنوز هم به اندازه دهه 80 متداول هستند.


12. جان ویک – John Wick – 2014

“جان ویک” نشان می‌دهد که چرا بدلکاران بیشتری باید کارگردان شوند. در دوره‌ای که این گونه فیلم‌ها با کات‌های سریع و اکشن پر سرعت ساخته می‌شوند، فیلسازان “جان ویک” تصمیم گرفتند صحنه‌های مبارزه را با برداشت‌های طولانی ضبط کنند. اما جدای از آن واقعاً خوشایند است که ببینیم، تبهکاران از قهرمان داستان وحشت دارند. آن‌ها به هیچ وجه فکر نمی‌کنند که می‌توانند از پس کاراکتر اصلی داستان بر بیایند، بنابراین می دانید که آنها با تمام قدرت خود در حال جنگیدن هستند.

نتیجه:

وقتی “جان ویک” را تماشا کنید، د.ست دارید تا پایان دنیا چنین فیلم‌هایی را ببینید. قسمت‌های دیگر فیلم، کیفیتی مشابه دارند که تا به الان کم نشده است.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه جان ویک (John Wick)


11. سرسخت – Hard-Boiled – 1992

قبل از اینکه “جان وو” (John Woo) به هالیوود برود، فیلمی ساخت که احترام خود به “بولیت” (Bullitt) و “هری کثیف” (Dirty Harry) را در آن نشان داد. فیلمبرداری 123 روز طول کشید و این تنها تا صحنه چایخانه بوده و هنوز به انتهای آن نرسیده است. آن‌ها متوجه شدند که آن ساختمان قرار است در هر صورت از بین برود، در نتیجه تصمیم گرفتند قبل از خراب شدن آن صحنه‌ای را در آنجا فیلمبرداری کنند. نبوغ این فیلم به اندازه‌ای است که در انتها به فیلمی پلیسی ختم می‌شود که تا لحظه پایانی همچنان منحصر به فرد باقی می‌ماند.

نتیجه:

“سرسخت” فیلمی عالی است که در هنگ کنگ فیلمبرداری شد. این فیلم نه تنها از صحنه‌های اکشن غنی است، بلکه احساسی نیز هست.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم