لیست 50 تایی بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما برای فیلمسازان – بخش پنجم

در این مقاله بخش پنجم فهرست برترین فیلم های اکشن تاریخ را ارائه میدهیم. دیگر بخش‌های این فهرست را در لینک زیر بخوانید:

رتبه بندی برترین فیلم‌های اکشن تاریخ برای فیلمسازان – بخش اول

رتبه بندی برترین فیلم‌های اکشن تاریخ برای فیلمسازان – بخش دوم

رتبه بندی برترین فیلم‌های اکشن تاریخ برای فیلمسازان – بخش سوم

رتبه بندی برترین فیلم‌های اکشن تاریخ برای فیلمسازان – بخش چهارم


10. مردعنکبوتی 2 – Spider-Man 2 – 2004

از همان صحنه ابتدایی که “پیتر پارکر” در آن تلاش می‌کند پیتزا تحویل دهد، متوجه خواهید شد که این فیلم ابرقهرمانی متفاوت خواهد بود. “مرد عنکبوتی” با به تصویر کشیدن مشکلاتی که همه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، به طرزی انسانی و تاثیرگذار ساخته شده است. او شغل خوبی ندارد، نمی‌تواند اجاره‌اش را پرداخت کند، و حالا که عشقش با فرد دیگری ازدواج می‌کند، دلشکسته و ناراحت است. اوه بله، و بعد صحنه قطار را خواهیم دید، که یکی از متاثرکننده ترین چیزهایی است که می‌توان در یک فیلم ابرقهرمانی آن را پیدا کرد.

نتیجه:

“مرد عنکبوتی 2” تمام کم و کاستی‌های قسمت‌های قبلی خود را جبران می‌کند. او هرگز شکست نمی‌خورد، با اینکه این پرتاب کننده تار، در نیویورک حضور دارد، اما هرگز کسی موفق نمی‌شود صورت او را ببیند.

همچنین بخوانید: رده‌بندی فیلم‌های مرد عنکبوتی از بدترین تا بهترین


9. ماتریکس – The Matrix – 1999

“ماتریکس” از انیمه های ژاپنی و کونگ فوی قدیمی الهام گرفته و اثری خلاقانه را ارائه می‌دهد. در این فیلم هیچ چیز نصفه و نیمه نیست. از جلوه‌های بصری رفته، تا فلسفه آن، همگی چیز به خوبی فکر شده است. و این فیلم هنوز هم یکی از جالب‌ترین و سرگرم کننده ترین فیلم‌هایی است که تا به حال تماشا کرده‌اید. فیلمنامه “ماتریکس” یکی از بهترین فیلمنامه هایی است که می‌توانید در آن یادبگیرید، چگونه اکشن را به طور مناسب در داستان جای دهید.

نتیجه:

“ماتریکس” نقطه تغییر سینماست. دنیا دید که می‌توان با جلوه‌های بصری چهه کارهایی کرد و هر فیلم علمی تخیلی و اکشن بعد از این فیلم، واقعاً تلاش کرد تا پا جای پای آن بگذارد.


8. شوالیه تاریکی – The Dark Knight – 2008

نقطه اوج “شوالیه تاریکی” یکی از تاثیرگذار ترین صحنه‌هایی است که تا به حال در یک فیلم ابرقهرمانی تماشا کرده‌اید. هیچ تهدیدی مبنی بر نابودی گاتهام یا دنیا وجود ندارد. همه چیز به دو قایق و روح یک انسان ختم می‌شود. صحنه‌ای که در آن بتمن، جوکر را می‌گیرد خارق العاده است، اما فلسفه آن باعث می‌شود این داستان چیزی بیشتر از قصه قهرمان شنل پوش باشد.

نتیجه:

“شوالیه تاریکی” حد و مرز جدیدی برای فیلم‌های ابرقهرمانی تعیین کرد که تا به حال هیچکدام از فیلم‌های این ژانر نتوانستند از آن عبور کنند. جدای از اینکه این فیلم بر اساس یک کتاب کمیک ساخته شده، اثری فوق العاده و منحصر به فرد می‌باشد.


7. نابودگر ۲: روز داوری – Terminator 2: Judgment Day – 1991

“نابودگر 2” به عنوان قسمت دوم، کاری فوق العاده انجام می‌دهد، و موضوعات قسمت پیشین خود را گرفته و آنها را توسعه می‌دهد. برعکس کاری که بیشتر فیلم‌های دنباله دار انجام می‌دهند، در این فیلم، کاراکترها مانند قبل عمل نمی‌کنند. به موضوعات مادری به صورت گسترده‌تر پرداخته می‌شود و شکلی متفاوت از “نابودگر” را مشاهده می‌کنیم، که در تلاش است از “جان کارتر” محافظت کند.

نتیجه:

“نابودگر 2” به دلیل محدودیت‌های استفاده از تصاویر کامپیوتری که در قسمت اول آن پیش آمد، دیرتر منتشر شد. اما این انتظار ارزشش را داشت، چرا که جلوه‌های بصری آن تا به امروز زنده هستند.


6. بیگانه‌ها – Aliens – 1986

“بیگانه‌ها” به دلیل گسترده بودنش بسیار عالی است. این فیلم در اکشن خود پر سرعت و در میزان وحشت به کار برده کند بوده است. و یک اکشن واقعی تا وقتی یک ساعت از فیم نگذشته باشد، اصلاً شروع نمی‌شود. و در انتها تصویر و دیالوگ‌های فیلم در ذهنتان باقی می‌ماند و باعث می‌شود ان را اثری غنی از لحاظ موضوعی به یاد بیاورید.

نتیجه:

“بیگانه‌ها” این مجموعه را به مسیری هیجان انگیزتر و جدیدتر برد، و افسانه زنومورف ها را به صورتی هیجان انگیز گسترش داد.

همچنین بخوانید: رده‌بندی فیلم‌های تیم برتون از بدترین تا بهترین


5. جنگ ستارگان: امپراطوری ضربه می‌زند – Star Wars: The Empire Strikes Back

“جنگ ستارگان” کاراکترهای جذاب خود را به فضا می‌برد. “اپراطوری ضربه می زند” از این فرمول استفاده می‌کند و کاراکترهایش را به چالش می‌کشد. ساختار اثر بی نقص و قابل توجه است. مبارزه بزرگ بین ارتش‌ها در نقطه اوج فیلم اتفاق نمیفتد. بلکه در ابتدا آن را تماشا می‌کنیم. دنیا در معرض خطر نیست. بلکه شخصیت‌های اصلی در خطرند. این اثر، ایده‌های قسمت اول را که اساساً سفر یک قهرمان بودند را استفاده کرده و جلوتر کاراکترهای اصلی‌مان را با آن به چالش می‌کشند.

نتیجه:

“امپراطوری ضربه می زند” احتمالاً هنوز هم بهترین فیلم مجموعه جنگ ستارگان است، که تا کنون ساخته شده. این فیلم، پر از لحظات نمادین است که برای چند دهه همتایان آن، از آن تقلید کردند.


4. هفت سامورایی – Seven Samurai – 1956

ممکن است “هفت سامورایی” یکی از تاثیرگذار ترین فیلم‌های تاریخ باشد. پس از آن که این فیلم را تماشا کردید، متوجه می‌شوید چندین فیلمساز صحنه‌ها یا کاراکترهای این فیلم را دزدیده اند. هیچکدام از کاراکترهای “هفت سامورایی” خسته کننده نیستند و هر کدام شخصیت و سبک مبارزه متفاوتی داند. پس از تماشای “هفت سامورایی”، دیگر هیچ فیلم اکشن مشابه آن را تماشا نخواهید کرد.

نتیجه:

“هفت سامورایی” یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که یک فیلمساز مشتاق باید آن را تماشا کند. چه هدفتان نویسندگی باشد، چه کارگردانی و یا بازیگری در هر صورت، می‌توانید چیزهای زیادی از این فیلم یاد بگیرید.


3. مهاجمان صندوق گمشده – Raiders of the Lost Ark – 1981

لیست بهترین فیلم‌های اکشن، رو به پایان است و همچنان فیلم‌های بسیار خوب زیادی هستند که نمی‌توان آنها را در اینجا گنجاند. ده دقیقه اول “مهاجمان صندوق گمشده” بیش‌تر از کل فیلم دارای لحظات به یادماندنی است. در ابتدا با “ایندیانا” آشنا می‌شویم که از پشت در حال قدم زدن است و سپس سایه ای از او را می‌بینیم که به جنگل وارد می‌شود. از آنجا به بعد فراری هیجان انگیز از یک صخره و سپس بازگشت به هواپیما به همراه یک مار را شاهد خواهیم بود. ما ایندیانا جونز را به عنوان یکی از قهرمانان بزرگ عصر مدرن می‌دانیم، که همچنان ماجراجویی‌هایی در آستینش دارد.

نتیجه:

“مهاجمان صندوق گمشده” فیلمی است که نمی‌توان هیچ چیز را با آن جایگزین کرد. تمام فیلم‌های اکشن-مهیج برخی از نشانه‌های آن را در بر دارند.


2. جان سخت – Die Hard – 1988

این روزها، چیزی در فیلم‌های اکشن رواج یافته که حتماً باید قهرمان داستان، فردی “انتخاب شده” و یا به هر دلیلی خاص باشد. “جان سخت” اثبات می‌کند که به همچین چیزی نیاز نیست. این فیلم درباره مردی عادی است، که در زمان اشتباه در جایی اشتباه قرار می‌گیرد. او از هوش و ادراک خود استفاده می‌کند و در نتیجه مبارزاتی فوق العاده را می‌بینیم، چرا که میدانیم “جان مک کلین” تا چه حد آسیب پذیر است.

نتیجه:

“جان سخت” یکی از فیلم‌هایی است که می‌توانید هر سال آن را تماشا کنید و باز هم خسته نشوید.

همچنین بخوانید: 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم جان سخت (Die Hard)


1. مکس دیوانه: جاده خشم – Mad Max: Fury Road – 2015

“مکس دیوانه: جاده خشمگین” نشان داد که در ژانر اکشن انجام چه کارهایی ممکن است. “جاده خشمگین” با مقدار کمی تکیه بر تصاویر کامپیوتری، و پرداختن به مسائلی نظیر بقا و فمنیسم، فیلمی الهام بخش است که به محض تماشای آن، دوست دارید باز هم تماشایش کنید. نه تنها “جورج میلر” (George Miller) بهترین فیلم اکشن تاریخ را ساخت، بلکه بزرگترین اثر هنری این صنعت را خلق کرد. حتی لگر قرار نیست با بودجه‌ای مانند آن فیلم بسازید، باز هم می‌توانید فیلمی با صحنه‌های تعقیب و گریز عالی مانندان را خلق کنید.

نتیجه:

“مکس دیوانه: جاده خشم” باعث می‌شود در جایتان میخکوب شوید. فیلمسازی آن فوق العاده بوده و بهترین فیلم اکشن تاریخ می‌باشد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. رامین32

    خرداد 2, 1399

    عالی :))))))))))

    پاسخ

  2. علی

    اردیبهشت 23, 1399

    نسبتا خوب بود ولی ترمیناتور ۲ با اختلاف برترین اکشن تاریخه

    پاسخ

  3. محمدرضا

    اردیبهشت 22, 1399

    ممنون بابت لیست ها باید بگم که زیاد مشکلی نداشتم تو لیست ولی به نظرم به جای اندگیم باید اینفینیتی وار رو میذاشتند چون اندگیم بیشتر درام هستش تا اکشن و همینطور فیلم دور از خانه اسپایدرمن رو هم ندیدم چون واقعا اون صحنه اخر مبارزش با ربات ها از بهترین صحه های اکشنی بود که در عمرم دیدم {اینو کسی میگه که تاحالا 100 تا فیلم اکشن دیده}

    پاسخ