لیست بهترین فیلم‌های کریستین بیل که باید تماشا کنید

کریستین بیل (Christian Bale) حرفه بازیگری را از هشت سالگی شروع کرد و در سن دوازده سالگی موفق شد نقش اول فیلم “استیون اسپیلبرگ” را بازی کند و در 29 سالگی نقش بتمن را بازی کرد و در 44 سالگی برای بازی در نقش دیک چنی در فیلم “معاون” (vice) به کارگردانی “آدام مکی کی”، نامزد دریافت جایزه اسکار شد. “کریستین بیل”، که اصلا هم دوست ندارد مرکز توجه دیگران باشد، بارها اعتراف کرده هرگز به صورت جدی آموزش بازیگری را فرا نگرفته؛ پس موفقیت او بسیار چشم گیر و فوق العاده بوده است.

فیلم های “کریستین بیل” بزرگترین سنگ محک توانایی های او بوده اند، از تغییرات فیزیکی دشواری که به نوعی به امضای خود او برای کارهایش تبدیل شده اند گرفته، تا تنوع بالای نقش هایی که در طول دوران بازیگری اش ایفا کرده، همه و همه گواه توانایی و هوش بالای او است. “بیل” طبیعت گرایی را در فیلم های ترنس مالیک و اسکات کوپر و قهرمانی کلاسیک هالیوودی را در فیلم هایی مانند “دشمن ملت” (2009) و “قطار 3:10 به یوما” (2007) تجربه کرده است. در فیلم هایی مانند “روانی آمریکایی” (2000) و “مکانیک” (2004) اختلال دوقطبی و جنون را به مخاطب نشان داده است.

ده فیلمی که در لیست زیر آمده اند هرکدام به نوعی نبوغ و استعداد “کریستین بیل” را به نمایش میگذارند و ده فیلمی هستند که هر کسی باید تماشا کند. با پروشات همراه باشید.


11. امپراطوری خورشید – 1987 – Empire of the Sun

فیلم “امپراطوری خورشید” ساخته “استیون اسپیلبرگ” و اثری در ژانر حماسی است که داستانش در دوران جنگ جهانی دوم میگذرد. “کریستین بیل” نقش جیمی را بازی میکند. پسری از خانواده ی سطح بالای انگلیسی که در جریان حمله ارتش ژاپن به شانگ های که تحت حکومت بریتانیا بود، از خانواده اش جدا شده و اسیر میشود. بیل در این فیلم یکی از شگفت انگیز ترین نقش آفرینی هایی که تا به امروز توسط یک کودک انجام شده را به نمایش میگذارد. “کریستین بیل” با هنرمندی خود سرگذشت تلخ جیمی، از زندگی در ناز و نعمت در میان بریتانیایی ها تا گرسنگی کشیدن و وحشی شدن در اردوگاه های ژاپن و تغییرات دردناک اش را به زیبایی به مخاطب نشان میدهد.


10. زنان کوچک – 1994 – Little Women

نقش هایی که “کریستین بیل” بازی میکند معمولا آدمی را خارج از حالت عادی نشان میدهند. گرسنگی کشیده، ورم کرده، با ریش انبوه یا ماسکی روی صورت، اما نقش لاری در فیلم زنان کوچک یک استثنا است. “کریستین بیل” در فیلم “زنان کوچک” به کارگردانی “گیلیان آرمسترانگ” نقش پسری خوش قیافه را بازی میکند که مورد توجه دختران فیلم است. بازی چشم گیر او چنان است که انگار بیل دری به دنیایی موازی باز کرده که در آن دنیا آدمی نرمال و رمانتیک است. اگرچه او حتی در نقش لاری هم نشان داد که علاقه همیشگی اش را فراموش نکرده و دوست دارد نیمه ی تاریک شخصیت انسان ها را به نمایش بگذارد.


9. روانی آمریکایی – 2000 – American Psycho

علاقه شدید “کریستین بیل” به تغییرات شدید شخصیت داستان با بازی در فیلم ماری هارون شروع شد. داستان این فیلم در دهه ی هشتاد میلادی میگذرد و راجع به مرد ثروتمندی به نام پاتریک بیتمن است که غرق در تجمل و پول است که به قاتلی خونخوار تبدیل میشود. نقش آفرینی او با کمدی و جدیت خاصی همراه است، مانند صحنه رقصیدن او در صحنه های قتل. “کریستین بیل” توانسته با الهام گرفتن از بازیگران دیگری مانند “نیکولاس کیج”، نقش آفرینی خیره کننده و ترسناکی را در این فیلم به نمایش بگذارد.


8. ماشین‌چی – 2004 – The Machinist

برخلاف شخصیت کارتونی پاتریک بیتمن، بیل ترور رزینک، شخصیت اصلی بی خواب و رنجور فیلم “ماشین چی” را به یک زامبی تبدیل کرده است. او برای این نقش 62 پوند وزن کم کرده بود و در تمام طول فیلم طوری بازی میکند که انگار هیپنوتیزم شده است و فقط در رویا های رزینک هوشیاری کامل دارد. او با شمایل ترسناکی که برای رزینک درست کرده او را مانند غولی نشان داده که وجود خودش را میخورد و از بین میبرد. فیلم “برد اندرسون” با بازی “کریستین بیل” از یک فیلم روانشناختی به یک فیلم ترسناک تبدیل شده است.


7. سه گانه شوالیه تاریکی – 2012 تا 2005 – Dark Knight trilogy

کریستوفر نولان نه تنها این فیلم ابرقهرمانی را تغییر داد بلکه میتوان گفت خود ابر قهرمان نقش اصلی فیلم را هم تغییر داده است. “کریستین بیل” در نقش “بروس وین” در فیلم نولان نشان داد که میتوان به شخصیت قهرمان های کمیک بوکی سینما لایه های جدی تری هم اضافه کرد. اما خود “کریستین بیل” توانست به خوبی نقش ابرقهرمان خشمگینی را که با صدای تو دماغی حرف میزند بازی کند. میتوان گفت دندان های تیز نیش خود “کریستین بیل” هیچ وقت تا به این اندازه مناسب نقش آفرینی اش نبوده اند.


6. پرستیژ – 2006 – The Prestige

“کریستین بیل” نقش های دوگانه زیادی بازی کرده است. سرمایه گذار/ قاتل در فیلم “روانی آمریکایی”، کارخانه دار/ مبارز به جرم جنایت در “شوالیه تاریکی” و تاجر/ فریبکار در فیلم “کلاه بردار آمریکایی” (2013). اما علاقه بیل به نقش های دوگانه در فیلم “پرستیژ” در عالی ترین حالت خود قرار دارد. بیل نه تنها در این فیلم نقش دو برادر دوقلو را بازی میکند که وانمود میکنند یک نفر هستند، بلکه هرکدام از دوقلوها شغل متفاوفتی دارند و بیل نقش همه ی آن ها را به تنهایی ایفا میکند: آلفرد بوردن یک مجری است و پروفسور که یک شعبده باز است. بیل نقش یکی از دوقلو ها را کمی آرام تر و مهربان تر و دیگری را سرد تر و متکبرتر ایفا میکند و تنها با استعداد بی نظیر خودش است که تا پای لو رفتن داستان را ادامه میدهد.


5. سپیده‌دم رهایی – 2006 – Rescue Dawn

“کریستین بیل” در این فیلم به کارگردانی “ورنر هرتزوگ”، بازیگری را در قالب ورزشی استقامتی تجربه کرد. علاوه بر کم کردن 55 پوند از وزنش، مورد گزش زالوها قرار میگیرد، زیر پای بوفالوها می افتد و در حالی که دست هایش بسته است، وسط شکاف دیوارها قرار میگیرد. “کریستین بیل” با استادی نقش خلبانی آمریکایی آلمانی را بازی میکند که در آغاز جنگ ویتنام در لائوس گرفتار میشود. نقش آفرینی استادانه و حرفه ای “کریستین بیل”، یاد آور نقش آوری او در فیلم “امپراطوری خورشید” و همان جنون و غرابت آن فیلم است.


4. مشت‌زن – 2010 – The Fighter

“کریستین بیل” برای بردن جایزه اسکار همه جور زحمتی کشیده است. بیل در نقش دیکی ایکلاند که فردی معتاد است که قبلا یک بوکسر بوده و اکنون مشغول تربیت کردن برادرش، (با بازی مارک والبرگ) است که بتواند او را به مشت زنی که خودش هرگز نبوده تبدیل اش کند. همه هنرها و تکنیک های بازیگری به کنار، “کریستین بیل” همانند فیلم “روانی آمریکایی” کمدی فیزیکال خاص خودش را هم به فیلم مشت زن اضافه کرده است.


3. رکود بزرگ – 2015 – The Big Short

قبل از اینکه “آدام مک کی” نقش یک فرد هفتاد و چند ساله چاق و کچل را به “کریستین بیل” در فیلم اش بدهد، او را در فیلم “رکود بزرگ” با یک چالش بزرگتر مواجه کرده بود: بازی کردن در نقش یک مدیر سرمایه گذاری که در تمام طول صحنه هایش در فیلم در دفتری در وال استریت نشسته و با تلفن حرف میزند یا اطلاعاتی را از نمایشگر کامپیوتر میخواند. شخصیت او در فیلم “رکود بزرگ”، شخصیت عجیب و غریب و در عین حال تنها و احساساتی ای است. نقشی که “کریستین بیل” در این فیلم ایفا میکند به دنیای مملو از بی اخلاقی و معامله گری فیلم مرکزی احساسی و زیبا میبخشد.


2. متخاصمان – 2017 – Hostiles

بعد از اینکه “کریستین بیل” یکی از احساساتی ترین و زیباترین نقش آفرینی هایش را در فیلم “خارج از کوره” اسکات کوپر به نمایش گذاشت، در دومین همکاری با او هم همان هنرمندی را تکرار کرد. فیلم “متخاصمان” فیلم تلخی است که در ژانر وسترن ساخت شده است. “کریستین بیل” نقش کاپیتان ژوزف بلاکر را بازی میکند که کهنه سربازی است که ماموریت دارد یکی از روسای قبایل سرخپوستی را به خانه اش برساند. “کریستین بیل” دیالوگ هایی را که در ذهن بلاکر اتفاق می افتند را خودش نوشته است و موفق شده است عصبانیت و تنفری که در قلب شخصیت بلاکر جاری است را به مخاطب نشان دهد.


1. فورد در برابر فراری – 2019 – Ford v. Ferrari

داستان این فیلم در سال ۱۹۶۶ روایت می‌شود و به مسابقات ۲۴ ساعتهٔ له مانز (The 24 Hours of Le Mans) می‌پردازد که این مسابقات قدیمی‌ترین مسابقه خودروهای اسپرت در جهان است و به‌صورت سالانه از سال ۱۹۲۳ در نزدیکی شهر لو مان کشور فرانسه و در رشتهٔ استقامت برگزار می‌شود. در این فیلم شخصیت کرول شلبی (با بازی مت دیمون) طراح ماشین است که ماشینی انقلابی برای شرکت فورد می‌سازد که این ماشین توانایی به چالش کشیدن ماشین‌های شرکت فِراری را دارد و شخصیت کن مایلز (با بازی کریستین بیل) که فردی نترس و راننده‌ای حرفه‌ای است، قرار است پشت فرمان ماشین شرکت فورد بنشیند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم