7 فیلم برتر الخاندرو گونسالس اینیاریتو

الخاندرو گونسالس اینیاریتو یکی از 3 کارگردان برتر مکزیکی است که اولین کارگردان مکزیکی بود که نامزد اسکار شد و اولین مکزیکی بود که برنده جایزه فستیوال کن شد. فیلم‌های او به داشتن نماهای کوتاه و به‌یادماندنی و موضوعات ناراحت‌کننده شهرت دارند. در اینجا می‌خواهم 7 فیلم برتر این کارگردان را بررسی کنیم.

عشق سگی (2000)

عشق سگی نخستین فیلم از سه‌گانه مرگ ساخته‌شده توسط ایناریتو بود و دو فیلم بعدی او: ۲۱ گرم و بابِل بخشهای دیگر این سه‌گانه هستند. عشق سگی به‌سان یک نقاشی در سه قاب داستان‌های مختلفی را روایت می‌کند که در نقطه‌ای خاص با یکدیگر پیوند می‌یابند. موسیقی متن فیلم توسط گوستاو سانتوآلالا ساخته شده است و جز پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سینمای مکزیک است. این فیلم به دلیل صحنه‌های دعوای سگ‌ها (که در آمریکای لاتین غیرقانونی است) موردانتقاد قرارگرفته است.

11 دقیقه و 9 ثانیه و 1 صدم ثانیه 11 سپتامبر (2002)

بخش کوچکی از این فیلم بین‌المللی در سال پس از واقعاً 11 سپتامبر به نمایش درآمد. این فیلم درباره واکنش 11 کشور به این حادثه ناگوار است. هر بخش فیلم 11 دقیقه و 9 ثانیه است و در یک نما ساخته شده است. این فیلم به دلیل ساختار اجتماعی‌اش یکی از فیلم‌هایی است که حتماً باید ببینید.

21 گرم (2003)

دومین فیلم از سه‌گانه او که برخلاف فیلم اول به زبان انگلیسی آمریکایی تولیدشده است. شان پن، نوآمی واتس و بنیسیو دل تورو براثر یک تصادف به هم گره می‌خورند و اتفاقاتی رخ می‌دهد. این فیلم از نماهای مختلف روایت می‌شود، که درنتیجه آن در انتهای داستان به موضوع فیلم پی می‌برید.

بابل (2006)

سومین فیلم از سه‌گانه او که در کشورهای مکزیک، مراکش، ژاپن و آمریکا رخ می‌دهد و داستان‌های متفاوت شخصیت‌های مختلف در یک نقطه باهم تلاقی پیدا می‌کند. این فیلم در هفتاد و نهمین دوره جوایز اسکار در ۷ شاخه نامزد دریافت جایزه بود که یکی را برد. البته موفقیت این فیلم باوجود بازیگری براد پیت و مقبولیت عام فیلم چندان دور از ذهن نبود.

بیوتیفول (2010)

بیوتیفول یک فیلم درامِ مکزیکی-اسپانیایی است که موفق شد در دو رشتهٔ بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان و بهترین بازیگر مرد کاندیدای جایزه اسکار سال ۲۰۱۰ شود. همچنین خاویر باردم برای این فیلم برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم کن شد درحالی‌که خودِ فیلم هم نامزدِ دریافت نخل طلایی بود. عنوان این فیلم به نحوهٔ بیانِ اسپانیاییِ کلمهٔ انگلیسی beautiful ارجاع می‌دهد. در این فیلم خاویر بارم به‌خوبی توانست نقش یک پدر را ایفا کند که چیزی به پایان عمرش نمانده است.

بردمن (2014)

بِردمن یا فضیلت غیرمنتظرهٔ جهل یا به‌صورت مختصر بردمن یا مرد پرنده‌ای فیلمی در ژانر کمدی-درام است که مایکل کیتون، زک گالیفیاناکیس، ادوارد نورتون، آندره‌آ ریسبرو، امی رایان، اما استون و نائومی واتس در فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم موفق با واکنش‌های بسیار خوبی مواجه شد و روی‌هم‌رفته بازیگری، داستان و فروش فیلم عالی بود و این عوامل دست‌به‌دست هم دادند تا این فیلم را به یکی از فیلم‌های برتر این کارگردان تبدیل کنند.

بازگشته (2015)

این فیلم بسیار موفق عمده شهرتش را مدیون جایزه اسکار لئوناردو دی کاپریو است، اما در گیشه هم فروش بسیار خوبی داشت. یکی از انتقادهایی که براین فیلم شده خسته‌کننده بودن آن است. بااین‌حال این فیلم در کارگردانی، بازیگری و فیلم‌برداری یک شاهکار به‌حساب می‌آید.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Up & Under

    مرداد 24, 1398

    به نظر بعضیا:الخاندرو در سیر نزول به سر میبره و تو سرازیری فاحشی افتاده…

    پاسخ