37 انیمیشن برتر تاریخ سینما که باید تماشا کنید

تاکنون انیمیشن‌های زیبا و به‌یادماندنی زیادی تولید شده است مانند سیندرلا، سفیدبرفی، شیرشاه و فیلم‌های دیگر. بنابراین این لیست روزبه‌روز تغییر می‌کند و فیلم‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود. اگرچه هرساله نسخه جدید این فیلم‌ها تولید می‌شود، اما هنوز هم تماشای نسخه قدیمی و اصلی آن‌ها لذت‌بخش است.

البته شاید شما ترجیح بدهید نسخه جدید و به‌روز این انیمیشن‌ها را تماشا کنید، اما به‌هرحال آثار قدیمی جز آثار کلاسیک به شمار آمده و بسیار باارزش هستند. در این مقاله 37 فیلم انیمیشن برتر تمام زمان‌ها را برایتان گردآوری نموده‌ایم. با پروشات همراه باشید.


1. فانتازیا – 1940 – Fantasia

فانتازیا یک انیمیشن آمریکایی است که در سال ۱۹۴۰ به تهیه‌کنندگی والت دیزنی ساخته شده است. این فیلم سومین انیمیشن در سری کارهای کلاسیک دیزنی محسوب می‌شود و مجموعه‌ای باارزش از بهترین موسیقی‌های کلاسیک در قالب انیمیشن می‌باشد. همچنین این اثر یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های تاریخ کمپانی والت دیزنی به شمار می‌رود که در زمان خود چندان اقبالی کسب نکرد، اما از اواخر دههٔ ۱۹۶۰ به اثری کلاسیک بدل شد. در فیلم، تصاویر نقاشی متحرک خارق‌العاده و تخیل‌برانگیز، قطعات پرآوازهٔ موسیقی‌های کلاسیک زیر را همراهی می‌کنند: توکاتا و فوگ در رمینور باخ، سوییت فندق‌شکن چایکوفسکی، پرستش بهار استراوینسکی، سمفونی پاستورال بتهوون، رقص ساعت‌های پونکیلی، شبی بر فراز کوه سنگی موسورگسکی و آوه ماریای شوبرت. لیوپولد استوکوفسکی (رهبر و ارکستر سمفونی فیلادلفیا) اجرای موسیقی فیلم را به عهده دارد و دیمز تیلر موسیقی‌شناس گویندهٔ متن فیلم است.


2. کوکو – ۲۰۱۷ – Coco

با دیدن انیمیشن “کوکو” احساس سر زندگی، امیدواری و هیجان را تجربه می کنیم و در پایان داستان همراه با شخصیت ها اشک در چشمانمان حلقه می زند!

داستان این انیمیشن درباره ی پسری به نام “میگل” است که به دنبال رسیدن به رویای خود یعنی خواننده شدن، با خانواده اش که سخت با این کار مخالف اند درگیر می شود و بعد از اتفاقاتی که رخ می دهد، به دنیای مردگان می رود و در آنجا با اجدادش ملاقات می کند و در ادامه داستان فیلم طوری رقم می خورد که مخاطب را شوکه می کند.


3. بلادونای غم و اندوه – 1973 – Belladonna of Sadness

این درامای ژاپنی که به کارگردانی ایچی یاماموتو ساخته شد، از یک کتاب فمینیستی الهام گرفته است. این انیمیشن درباره زنی است که پس از ازدواجش توسط یک بارون مورد تجاوز قرار می‌گیرد و ازآن‌پس در غم و اندوه و ترس زندگی می‌کند و می‌خواهد از آن فرد انتقام بگیرد. در واقع این فیلم داستان زنی را روایت می‌کند که مورد خشونت قرار گرفته و ازلحاظ روانی آسیب می‌بیند.


4. وال – ای – WALL-E – ۲۰۰۸

ما قبلاً درباره نقل قول‌های خردمندانه فیلم‌های پیکسار صحبت کرده‌ایم، این استودیو فیلمی زیبا و بدون دیالوگ نیز به بینندگان خود هدیه داده است. فیلم “وال- ایی” درباره رباتی است که سعی دارد اوضاع دور و بر خود را درک کند، و در این بین تنها یکی دو کلمه حرف می‌زند.

در برخی صحنه‌ها شخصیت‌های انسانی فیلم صحبت می‌کنند، اما تعداد این صحنه‌ها بسیار کم است. با این حال، این امر از ماجرای ناراحت کننده وال-ای برای پیدا کردن عشق چیزی کم نمی‌کند. اما اشتباه نکنید، کمدی زیادی در این فیلم جود دارد آن هم زمانی که شخصیت اصلی سعی دارد احساسات مختلف خود را بشناسد.


5. درون و بیرون – Inside Out – ۲۰۱۵

رشد کردن می‌تواند مانند جاده‌ای پر دست انداز باشد، و رایلی هم از این قضیه مستثنی نیست، کسی که با شروع کار پدرش در سن فرانسیسکو از زندگی غرب میانه خود جدا شده‌است. مانند همه ما، رایلی هم توسط احساسات خود کنترل می‌شود، مانند شادی، ترس، خشم، نفرت و غمگین شدن، این احساسات در مرکز ذهن و فرماندهی رایلی به عنوان شخصیت‌هایی در این انیمیشن زندگی می‌کنند و صاحب خود را در زندگی روزانهٔ خود راهنمایی می‌کنند. با تلاش رایلی و احساساتش برای تنظیم خود با یک زندگی جدید، آشفتگی‌هایی در ذهن او به وجود می‌آید. گرچه شادی، احساس اصلی و مهمترین احساس رایلی تلاش می‌کند تا چیزها را مثبت نگه دارد، اما در میان احساسات دیگر برای کنار آمدن با یک شهر، خانه و مدرسه جدید تضاد وجود دارد.


6. رابین‌هود – 1973 – Robin Hood

اگرچه این فیلم با بودجه کمی ساخته شد، اما یک موفق محسوب می‌شد. (زیرا فیلم کمی پس از مرگ والت دیزنی ساخته شد.) رابین‌هود همان شخص معروفی است که مال و اموال ثروتمندان را دزدیده و بین فقرا تقسیم می‌کند. البته از این داستان انیمیشن‌های مختلفی ساخته شده که بهترین آن نسخه ساخته شده از والت دیزنی است. در این انیمیشن یک خروس راوی داستان است، دوشیزه ماریان هم یکی از دوستان رابین هود است که به او کمک می‌کند.


7. تپه واترشیپ – 1978 – Watership Down

اگر با شروع فیلم تصور می‌کنید که قرار است یک انیمیشن کودکانه و شاد ببینید که همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رود، اشتباه کرده‌اید. این انیمیشن که از رمان ریچارد آدام الهام گرفته است، داستان شخصیت‌هایی است که درگیر مشکلات مختلف، خطر و حتی مرگ می‌شوند. تماشای این انیمیشن را به شما توصیه می‌کنیم.


8. در جستجوی دوری – ۲۰۱۶ – Finding Dory

هیچ وقت حق مطلب بافقط یک بار تماشا کردن انیمیشن های پیکسار ادا نمی شود. می شود بارها و بارها “در جستجوی دوری” را نگاه کرد و از تصویر پردازی زیبا، داستان دلگرم کننده و صداپیشگی بی نظیر شخصیت های بامزه اش لذت برد. داستان، داستان یک ماهی کم حافظه است که دنبال خانواده اش می گردد و دوستی هایی بی نهایت بامزه و صادقانه ای که در این راه به کمک اش می آیند لذت تماشای فیلم را دو برابر می کند.


9. آکیرا – 1988 – Akira

کاتسوهیور آکیرا را از مجموعه مانگای ۲ هزار صفحه‌ای خود اقتباس کرد. داستان ۳۱ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد که با یک انفجار اتمی در سال ۱۹۸۸ به پایان رسید و پایتخت را نابود کرد، اما توکیو دوباره نوسازی می‌شود و شهر شاهد روزهای بهتری نیست. افسران ارتش با سیاستمداران همنوا هستند، خیابان‌های پر از بی‌خانمان است، گروه‌های تروریستی و گنگسترهای دوچرخه‌سوار در شهر بیداد می‌کنند. یکی از اعضای گنگستر نوجوانی به نام ترئو است که توان روحی و روانی او سبب می‌شود که صاحبان قدرت نگاه ویژه‌ای به او داشته باشند. آکیرا به دلیل خط روایی پیچیده و جلوه‌های پویای بصری و ته مایه سیاسی درباره نسل جدیدی که نقش کلیدی در نابودی توکیو و نوسازی این شهربازی می‌کنند تمام فرضیه‌های مدیوم انیمیشن سازی دستی را به چالش می‌کشد. آکیرا را می‌توان تأثیرگذارترین فیلم دوره خود دانست.


10. همسایه من توتورو – 1988 – My Neighbor Totoro

این فیلم از محصولات استودیو جیبلی و از آثار فیلم‌ساز بزرگ انیمه هایائو میازاکی می‌باشد و جایزه‌های بسیاری را از جشنواره‌های گوناگون ربود. می کودکی خردسال است که به همراه پدر و خواهر بزرگش ساتسکه برای تعطیلات تابستانی به خانه‌ای دور از شهر می‌روند. طولی نمی‌کشد که او و خواهرش متوجه وجود ارواح جنگل می‌شوند، که توسط بزرگ‌سالان قابل‌رؤیت نیستند. آن‌ها با یکی از این ارواح بنام توتورو دوست می‌شوند و پیوندی عاطفی برقرار می‌کنند. توتورو هم در انتهای فیلم کمک می‌کند که می، که به دنبال مادرش تنهایی راهی بیمارستان شده را پیدا کنند.


11. پا کوتاه – ۲۰۱۸ – Smallfoot

اگر به دیدن انیمیشن هایی که موضوع فلسفی دارند علاقه دارید، این انیمیشن را حتما تماشا کنید. داستان “پا کوتاه” درباره ی موجوداتی به نام “یتی” است که در قله ی کوه زندگی می کنند و معتقدند که انسان ها موجوداتی بد جنس و ظالم اند که قصد دارند آنها را نابود کنند. از طرف دیگر انسان ها، “یتی” ها را موجوداتی خیالی و خطرناک می دانند. در جریان این فیلم، یک انسان به طور اتفاقی با یک “یتی” به نام “میگو” آشنا می شود و سرنوشت انسان ها و یتی ها برای همیشه عوض می شود.


12. پری دریایی کوچولو – 1989 – The Little Mermaid

این انیمیشن از سری انیمیشن‌های کمپانی والت دیزنی و محصول سال ۱۹۸۹ می است در دنیای زیر دریاها پری دریایی کوچولو آریل دختر شانزده‌ساله تریتون پادشاه دریاهاست. آریل وقت خود را به جمع کردن اشیاء مربوط به انسان‌ها و کشف دنیای آن‌ها می‌گذراند. در این راه مرغ دریایی اسکاتی و فلاندر ماهی‌ای که دوست صمیمی آریل است به او کمک می‌کنند. در یک شب طوفانی کشتی شاهزاده اریک دچار حادثه می‌شود و آریل، اریک را نجات می‌دهد و به دریا باز می‌گردد. از آریل تصویری محو و صدایی زیباودلنشین در ذهن اریک نوزده‌ساله نقش می‌بندد. از سوی دیگر آریل دل‌بسته اریک می‌شود. و به دنبال راهی برای زندگی در خشکی می‌گردد. تریتون شاه خشمگین از عشق ممنوع سباستین خرچنگ که موزیسین دربار است را مأمور می‌کند تا آریل منصرف سازد. اما آریل حاضر است برای زندگی در خشکی از هر چیزی بگزرد. عشق و سادگی آریل فرصت مناسبی برای ارسلا هشت پای جادوگر است که به اهداف پلیدش برسد. وی که به‌وسیله مارماهی‌های هایش فلوتسام و جتسام از ماجرا خبردار شده آریل را برای زندگی در خشکی وسوسه می‌کند و با وی معامله می‌کند صدای آریل در برابر یک جفت پا برای زندگی در خشکی. اگر آریل بتواند در عرض سه روز اریک را بیابد و عشق خود را به وی ثابت کند و اریک آریل را از روی عشق ببوسد آریل می‌تواند مانند یک انسان باقی بماند. در غیر این صورت باید به دریا بازگردد و از آن جادوگر پیر باشد. آریل می‌پذیرد و سه روز سرنوشت‌ساز آغاز می‌شود.


13. دیو و دلبر – 1991 – Beauty and the Beast

دیو و دلبر یک فیلم انیمیشن آمریکایی تهیه‌شده توسط استودیوی انیمیشن والت دیزنی و پخش شده در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۹۱ توسط والت دیزنی پیکچرز است. داستان این انیمیشن برگرفته از داستان دیو و دلبر اثر ژنی ماری لی پرنس دی بیومونت است. این پویانمایی برندهٔ چندین جایزه من‌جمله جایزه اسکار بهترین ترانه و موسیقی شده‌است. همچنین در ژوئن ۲۰۰۸ انجمن فیلم آمریکا این پویانمایی را به‌عنوان هفتمین پویانمایی نمونه در بخش انیمیشن انتخاب کرد. افسانهٔ دیو و دلبر دربارهٔ شکاف میان ظاهر و باطن و صورت و معنا، به دلیل طرح صریح دوگانگی و استحالهٔ بالقوهٔ، محمل مناسبی برای طراحان نقاشی متحرک کمپانی والت دیزنی بوده است. بهره‌مند از نقاشی‌های غنی پس‌زمینه و جزئیات پرانعطاف و پرشماری آشنای کمپانی درحالی‌که مهارت در به‌کارگیری شیوه‌های کامپیوتری برای نزدیک کردن حرکت‌ها و فضا به جلوه‌های واقعی نما نیز مشهود است.


14. علاءالدین – 1992 – Aladdin

علاءالدین نام انیمیشن محصول کمپانی بزرگ والت دیزنی به کارگردانی رون کلمنتس و جان ماسکر موفق به کسب دو جایزه اسکار در سال ۱۹۹۳ شده است. علاءالدین سی‌ویکمین پویانمایی از سری انیمیشن‌های کلاسیک والت دیزنی به شمار می‌رود. داستان انیمیشن درباره علاءالدین یک دزد ولگرد خیابانی است که با میمون خود به نام ابو روزگار می‌گذراند. یاسمین، دختر پادشاه، مجبور است علیرغم میل خود و به انتخاب پدرش با یک شاهزاده ازدواج کند. به همین دلیل از قصر فرار می‌کند و به صورت ناشناس به شهر می‌آید و سپس به‌طور اتفاقی توسط علاءالدین از یک دردسر نجات پیدا می‌کند. علاءالدین به او علاقه‌مند می‌شود. جعفر وزیر جادوگر پادشاه، برای کسب بیشترین قدرت به دنبال چراغ جادوست. او از طرق جادویی می‌فهمد که تنها با به خدمت گرفتن علاءالدین می‌تواند به چراغ جادو دست پیدا کند. علاءالدین چراغ جادو را برای جعفر می‌یابد اما به‌طور اتفاقی آن را لمس نموده و غول چراغ جادو که نامش جین است از آن بیرون می‌آید و آماده خدمت گذاری به علاءالدین می‌شود.


15. دلیر – Brave – ۲۰۱۲

“دلیر” از طریق پرنسس اسکاتلندی، مریدا، با مخاطبین مونثش گفتگو می کند. یک فیلم فانتزی که کلیشه تکراری پرنسسی که به کمک نیاز دارد را کنار می زند. داستان درباره زندگی مریداست که در دیوارهای قصر زندانی شده است. خانواده اش می خواهند از میان خاستگارانش یکی را انتخاب کرده و زندگی معمولی داشته باشد. اما مریدا با موهای سرخ و سوار بر اسب راه خود را پیش می گیرد. او نیزه را انتخاب کرده و روزهایش را به شکار می پردازد. این فیلم اهمیت استقلال را نشان داده و دنیای شخصیت های تکراری و زنان کلیشه را کنار میزند. هم زنان و هم مردان می توانند از این فیلم دیدن کنند.


16. پورکو روسو – 1992 – Porco Rosso

عجب فیلم عجیبی! قهرمان داستان فیلم هایاو میازاکی یک خلبان است که ازقضا یک خوک می‌باشد. این یک نفرین است که پورکو روسو مجبور است با این نفرین زندگی کند. اما این نفرین باعث نمی‌شود که او از هم‌نشینی با زنان یا انجام کارهای موردعلاقه‌اش خودداری کند. اما در داستان قسمت‌هایی از داستان کازابلانکا، پاندورا و یا مرد پرنده را خواهید دید، که باعث می‌شود این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های میازاکی باشد.


17. کابوس قبل از کریسمس – 1993 – The Nightmare Before Christmas

کابوس قبل از کریسمس نام یک انیمیشن استاپ موشن فانتزی موزیکال به کارگردانی هنری سیلیک و تهیه‌کنندگی تیم برتون، محصول سال ۱۹۹۳ آمریکا است. در شهر هالووین که کار تک‌تک شهروندان آن‌ها ساختن شوخی‌های ترسناک مخصوص شب هالووین است، جک که پادشاه کدوتنبل‌های ترسناک و شوخی ساز محبوب شهر است از یکنواختی هالووین احساس خستگی می‌کند و هنگامی‌که تصادفاً وارد شهر مخصوص عید خوش کریسمس می‌شود، با استفاده از ایده‌های عجیب، تصمیم می‌گیرد که کریسمس و هالووین را باهم پیوند بزند. او بابانوئل را می‌رباید و خودش را به‌جای او می‌گذارد و اشتباه بزرگی می‌کند.


18. شیرشاه – 1994 – The Lion King

شیر شاه انیمیشن محصول سال ۱۹۹۴ شرکت والت دیزنی می‌باشد که با فروش بیش از ۹۰۰ میلیون دلار دومین انیمیشن پرفروش جهان و چهاردهمین فیلم پرفروش جهان می‌باشد که این نشان‌دهندهٔ محبوبیت زیاد این کارتون در سراسر دنیا است. این انیمیشن از نگاه انجمن فیلم امریکا به‌عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر در حوزهٔ انیمیشن شناخته شده است. این انیمیشن از تراژدی‌های شکسپیر الهام گرفته است و داستان آن را در قالب داستان حیوانات نمایش می‌دهد. اسکار پس از مرگ برادرش موفاسا، فرزند یتیم او سیمبا را رها کرده تا تصور کند باعث مرگ پدر شده است. البته سیمبا با کمک دیگران به زندگی بازمی‌گردد، اما تماشای غم و مشکلات او ناراحت‌کننده است.


19. قلعه متحرک هاول – ۲۰۰۴ – Howl’s Moving Castle

نیازی نیست “میازاکی” را به تماشاگر حرفه ای سینما معرفی کنیم یا بگوییم به چه دلیلی باید انیمه های ساخته او را تماشا کند. تماشاگران حرفه ای سینما می دانند در پس هر داستانی که این کارگردان ژاپنی با انیمه های زیبا و چشم نوازش تعریف می کند، دریایی از معانی عمیق و مفاهیم فلسفی نهفته است. انیمه ی “قلعه متحرک هاول” هم مانند دیگر آثار او شکوایه ای بلند بالا از رفتار های آسیب زای بشر و ضرری است که متوجه خود او، هم نوعانش و طبیعت است. تماشای انیمه های میازاکی تاثیر عمیقی بر ذهن و روح هر تماشاگری خواهد گذاشت و “قلعه متحرک هاول” هم از این قاعده مستثنا نیست.


20. داستان اسباب‌بازی – 1995 – Toy Story

داستان اسباب‌بازی اولین انیمیشن بلند کامپیوتری والت دیزنی است که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. اندی پسربچه‌ای شش‌ساله است که اسباب‌بازی‌هایش را خیلی دوست دارد. اما دانستن این موضوع که اسباب‌بازی‌ها زنده می‌شوند کمی عجیب به نظر می‌رسد. وودی، گاوچرانی قدیمی و اسباب‌بازی موردعلاقهٔ اندی، رهبر تمامی اسباب‌بازی‌ها در اتاق اندی است. دوستان وودی یک دایناسور، خوک، سگ و سیب‌زمینی هستند. اندی در جشن تولدش، تکاوری فضایی به نام باز لایت یر هدیه می‌گیرد و این اسباب‌بازی جدید جای وودی را تا حدی تنگ می‌کند. حس حسادت وودی منجر به چشم و هم‌چشمی می‌شود. طی بروز اتفاقاتی وودی و باز سر از خانهٔ پسر همسایه، سید، درمی‌آورند که ازقضا این پسر عادت به شکنجه و خراب کردن اسباب‌بازی‌ها دارد. وودی و باز باید هر چه زودتر به خانهٔ اندی برگردند چون تا چند روز آینده خانوادهٔ اندی قصد اسباب‌کشی دارد.


21. بالا – 2009 – UP

فیلم “بالا” از دنیای پیکسار محصول سال ۲۰۰۹ بوده و داستان آن درباره مردی به نام کارل فردریکسون است که از کودکی آرزو داشته مانع فعالیت های انسانی شده و مانند قهرمان خود ولادیمیر لنین به آبشار بهشت در نیوجرسی برود. یک روز با الی آشنا شده و در دنیای خیالی خود رها می شوند. آن ها در بزرگسالی باهم ازدواج کرده و باهم خانه ای می سازند. در نهایت الی را در بستر مرگ میبینیم و ماجراجویی کارل آغاز خواهد شد.

به تدریج محله کارل پر از ساختمان های سر به فلک کشیده کشیده و انزوای او بیشتر می شود. سرانجام یک روز خانه خود را به هزاران بادکنک هلیومی بسته و به همراه خانه خود در میان ابرها شناور می شود. این صحنه رویایی بوده و دلیل نام گذاری فیلم هم همین موضوع است. اما کارل نمی داند که یک پسر چاق که می خواسته از امضای او استفاده کند در بالکن خانه اش پنهان شده است. شخصیت راسل زوایای جالبی به فیلم بخشیده و آن را طنز نموده است.

به طور کلی این فیلم به فرایند پیر شدن پرداخته و به انسان می آموزد که با جریان زندگی همراه باشد. زندگی دشوار است و هرچقدر تلاش کنید بازهم گاهی کنترل آن از دست تان خارج می شود. این داستان با وجود غم انگیز بودنش گاهی خنده را بر لبان تان می نشاند. عشق، مهربانی و فراق از مضامین اصلی فیلم بوده و نمی توانید مانع لبخندتان شوید.


22. آبی کامل – ۱۹۹۸ – Perfect Blue

این انیمیشن به کارگردانی ساتوشی کن است که به دلیلتم روانشناسانه آن چندان مناسب کودکان نمی‌باشد. داستان درباره دختری به نام میما کیریجو است. وقتی میما کیریجو گروه پاپ دخترانه‌ای به نام چام را ترک می‌کند تا بازیگر بشود بسیاری از هواداران خود را ناراضی می‌کند. او یک الگوی رسانه‌ای است که از خوانندگی به بازیگر تلویزیونی تبدیل می‌شود. تردیدهای میما شروع می‌شود. جسدهایی را اطراف خود می‌بیند و خصوص‌ترین افکارش را در وب سایتی به نام اتاق میما می‌خواند.


23. مولان – 1998 – Mulan

مولان یک دختر شجاع چینی است که برای نجات پدر بیمارش از مرگ در ارتش مخفیانه خود را به‌عنوان یک پسر جا می‌زند و به‌جای پدرش وارد ارتش می‌شود و در این مسیر به یکی از قهرمانان افسانه‌ای چین مبدل می‌شود ولی مولان در این راه دشواری‌های زیادی خواهد داشت. مولان دختری خواهد بود با لباس پسر و پنهان داشتن این موضوع سخت خواهد بود. مولان انیمیشن شرکت والت به کارگردانی تونی بنکرافت و باری کوک است.


24. شرک – 2001 – Shrek

محبوبیت بیش‌ازحد انیمیشن شرک به این دلیل است که موردتوجه کودکان و بزرگ‌سالان قرار گرفت. کودکان به دلیل وجود افسانه غول و پری، از این انیمیشن استقبال نمودند. اما به دلیل داستان جالب آن و این‌که هنرپیشه‌های معروفی چون ادی مورفی، کامرون دیاز و مایک میرز در آن صداپیشگی کرده بودند، موردتوجه بزرگ‌سالان نیز قرار گرفت.


25. شهر اشباح – 2001 – Spirited Away

این انمیه هم یکی از بهترین فیلم‌های میازاکی است. داستان فیلم در مورد دخترکی ده‌ساله به نام چیهیرو اوگینو است. او با والدینش آکیو و یوکو تازه به شهری جدیدی نقل‌مکان کرده‌اند و چیهیرو از این جابجایی ناراضی است. آن‌ها که با ماشین در حال حرکت هستند، راه خانه جدید را گم کرده و سر از تونلی در جنگل در می‌آورند. پس از پیاده شدن و گذر از این تونل به خاطر کنجکاوی، آن‌ها وارد مکانی سرسبز و آرام می‌شوند که در اصل گرمابه و استراحتگاه خدایان و ارواح دین ژاپنی شینتو است. پس از دیدن غذاهای آماده و خوشمزه، پدر و مادر چیهیرو سرگرم خوردن می‌شوند تا بعداً پول آن را بپردازند. چیهیرو به اطراف می‌رود تا سرکی بکشد و با جوانی به نام هاکو روبرو می‌شود که به او اکیداً هشدار می‌دهد که تا هوا تاریک نشده محل را ترک کند. اما دیگر دیر شده و با تاریک شدن هوا بدن چیهیرو نیز در حال محو شدن است. هاکو با قرصی معجزه آمیز او را نجات می‌دهد. چیهیرو به نزد والدین خود برمی‌گردد اما دیگر دیرشده و آن‌ها تبدیل به خوک شده‌اند. پس‌ازآن او به‌تنهایی و با کمک‌های هاکو مجبور به کار و زندگی در این محل می‌شود. او تنها فردی از کارکنان گرمابه خدایان است که به دنبال پول و مادیات نیست و همین ویژگی او باعث جلب‌توجه یکی از اشباح سرگردان به او می‌شود. این روح با او همراه می‌شود و چیهیرو با پشتکار، هاکو را نیز از مرگ نجات داده و دست‌آخر والدینش را به شکل انسان برمی‌گرداند. پس از خروج این سه از تونل، نشستن برگ‌ها بر ماشین آن‌ها نشان از گذر زمان و درخشش تِل سری که چیهیرو از خواهر جادوگر رئیس گرمابه هدیه گرفته بود نشان می‌دهد که این تنها یک رؤیا نبوده است.


26. زوتوپیا – Zootopia – ۲۰۱۶

فیلمی به کارگردانی بایرون هاوارد، ریچ مور و جرید بوش درباره همکاری یک موش پلیس، با صداپیشگی جنیفر گودوین و یک روباه قرمز هنرمند، با صداپیشگی جیسون بیتمن، که درباره یک شکارچی در شهر خود تحقیق کرده و حضور او را آشکار می کنند. این فیلم به موضوعات داغ و مهم نگاه پخته ای داشته و با نمایش داستانی درباره خلافکاران و یافتن آن ها، یک روایت طنز و عاطفی خلق می کند.


27. زندگی بیداری – 2001 – Waking Life

ریچارد لینکلاتر یکی از اولین افرادی است که در سال 2001 و در انیمیشن زندگی بیداری از تکنیک روتروسکوپی استفاده نموده است. این فیلم از فیلم‌های قبلی او کاملاً متفاوت بوده و با ساخت این فیلم لینکلاتر یک تغییر اساسی در روش فیلم سازی‌اش بوجود آورده است. البته در سال‌های بعد چندگانه این فیلم هم ساخته شد.


28. در جستجوی نمو – 2003 – Finding Nemo

در جستجوی نمو برندهٔ جایزه اسکار سال ۲۰۰۳ است. تهیه‌کنندگی فیلم را استودیوهای پیکسار و دیزنی به عهده داشتند. داستان فیلم در مورد یک دلقک‌ماهی به نام مارلین است که در مورد پسرش نمو زیادی حساس است و او را در اقیانوس گم می‌کند و درپی آن با کمک ماهی به نام دوری به جستجوی نمو می‌پردازد. به تدریج و پس از یافتن نمو او متوجه می‌شود که نباید آنقدر مته به خشخاش بگذارد.


29. پرسپولیس – 2007 – Persepolis

کتاب مصور مرجان ساتروپی بر انیمیشن ساز فرانسوی وینسنت پاراناد تأثیر گذاشت و باعث شد این انیمیشن را بسازد. این انیمیشن درباره زندگی یک دختر نوجوان در ایران است. هدف کارگردان این بود که نشان دهد یک زن چگونه باید در یک جامعه مرد سالار و سنتی زندگی کرده و با چه سختی‌ها و مشکلاتی کنار بیاید. نمایش این انیمیشن در جشنواره کن سال 2007 موجب اعتراض بنیاد سینمایی فارابی شد، زیرا اعتقاد داشتند که این انیمیشن «ضد ایرانی» است؛ این در حالی است که مرجان ساتراپی ادعا کرده کتاب مصورش را با الهام از خاطرات خود از دوران قبل از مهاجرت از ایران نوشته است.


30. کورالاین – 2009 – Coraline

کورالاین یک انیمیشن استاپ موشن، ترسناک و خیال‌پردازی است که سال ۲۰۰۹ ساخته شده است. هنری سیلیک کارگردان، تهیه کننده و نویسندهٔ فیلمنامه آن است. کورالاین بر اساس رمانی به همین نام نوشتهٔ نیل گیمن ساخته شده‌است. کورالاین جونز دختری یازده ساله است که به همراه پدر و مادرش زندگی آرام خود را رها می‌کنند و به یک خانهٔ عجیب، دورافتاده و قدیمی در شهری دیگر می‌روند. آن‌ها همسایه‌های عجیبی به نام‌های خانم اسپینک، خانم فورسیبل و آقای بوبینسکی دارند. او از اینکه دیگر دوستانش را نمی‌بیند و پدر و مادرش به او توجه نمی‌کنند ناراحت است. کورالاین یک شب در کوچکی را در خانه‌شان پیدا می‌کند و از آن وارد دنیایی سحرآمیز و رنگارنگ می‌شود و آنجا پدر و مادری مهربان‌تر پیدا می‌کند. اما تمام افراد این دنیای جدید به جای چشم دکمه دارند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا وقتی که مادر جدیدش می‌خواهد که به چشم‌های کورالاین دکمه بدوزد و او را در آن دنیا نگه دارد.


31. شاهزاده مونونوکه – ۱۹۹۷ – Princess Mononoke

این انیمه که ساخته ی کارگردان معروف و محبوب ژاپنی ” هایائو میازاکی” است داستان نبرد میان خدایان جنگل و انسان ها را روایت میکند.”شاهزاده آشیتاکا” که در مبارزه با یک گراز شیطانی زخمی شده است، به دنبال یافتن پاد زهر به شرق سفر می کند و هنگامی که به مقصد می رسد متوجه می شود جنگی بین انسان ها و ساکنان جنگل بر سر غارت زمین ها در گرفته است.جنگل در میان دهکده ای است که مردمانش برای یافتن سنگ آهن در حال نابودی و تخریب آن هستند.

” پرنسس مونونوکه” دختری است که توسط گرگها بزرگ شده و برای دفاع از جنگل به دهکده حمله میکند ولی با دخالت ” شاهزاده آشتیاکا” موفق به کشتن رهبر دهکده نمی شود.در جریان این درگیری ” شاهزاده آشتیاکا” زخمی می شود و ” پرنسس مونونوکه” او را به جنگل می برد تا توسط خدای مرگ و زندگی درمان شود.

انیمه ی ” پرنسس مونونوکه ” سرشار از تخیلات قوی و رها و صحنه هایی است که گاهی بسیار لطیف و زیبا و گاهی بسیار خشن اند. موسیقی فیلم بسیار مناسب با فضای ان است و در لذت بخش بودن فیلم تاثیر زیادی دارد.


32. آقای فاکس شگفت انگیز – 2009 – Fantastic Mr. Fox

آقای فاکس شگفت‌انگیز نام یک فیلم انیمیشن استاپ موشن آمریکایی به کارگردانی وس اندرسن است. فیلم‌نامه این فیلم بر پایه رمان کودکانه‌ای به همین نام اثر رولد دال توسط وس اندرسن و نوآ بامباک نوشته شده‌است. آقای فاکس (روباه) به همراه همسر و فرزندانش در دامنه یک تپه در همسایگی خانواده‌های گورکن، خز و خرگوش زندگی می‌کنند. فاکس هر شب به مزرعه یکی از سه مزرعه‌دار پایین تپه دستبرد می‌زند. تا اینکه کشاورزها به نام‌های باگیس، بانس و بین تصمیم می‌گیرند به کمک هم روباه را به دام بیندازند.


33. دنیای فردا – 2015 – World of Tomorrow

این انمیشن زیبای محصول سال 2015 نامزد دریافت جایزه اسکار هم شده است. زیبایی این فیلم در این است که ممکن است در یک لحظه خنده را بر لبتان خشک کرده و شما را غمگین کند. این انیمیشن درباره شخصیت اصلی داستان امیلی، یک دختر چهارساله، است که با شخصی از آینده آشنا می‌شود که او را به سفری می‌برد که در آن خاطرات خود را مرور کند.


34. سرویس تحویل کیکی – 1989 – Kiki’s Delivery Service

اگر با سبک فیلم سازی و روایت داستان “هایائو میازاکی” آشنایی داشته باشید حتما این نکته را می دانید که در فیلم های ساخته شده توسط این کارگردان، تخیل و خیال پردازی نقش ویژه ای دارد. انیمه ی “سرویس تحویل کیکی” هم از این ویژگی برخوردار است. “کیکی” دختری نوجوان و جادوگر است که بنا به رسم جادوگران، بعد از رسیدن به سیزده سالگی باید به طور مستقل و جدا از خانواده اش زندگی کند. “کیکی” که دختری پر جنب و جوش و کنجکاو است همراه با گربه اش، به شهری دور از محل زندگی خانواده اش نقل مکان می کند و بعد از مستقر شدن در آن شهر، تصمیم می گیرد به کاری مشغول شود. “میازاکی” مشکلات و سختی های زندگی را با ظرافت تمام در این فیلم به نمایش در آورده است به طوری که مخاطب همراه با شخصیت اصلی داستان به چالش کشیده می شود و نتیجه ی اتفاقات در حال جریان فیلم امری غیر قابل پیش بینی به نظر می رسد.


35. لاک پشت قرمز – ۲۰۱۶ – The Red Turtle

این انیمیشن محصول مشترک کشور ژاپن و فرانسه است. ویژگی منحصر به فرد این انیمیشن، بدون دیالوگ بودن آن است که این اثر را به طور ویژه ای دلنشین و تاثیر گذار کرده است. در تمام مدتی که به تماشای این انیمیشن نشسته اید، این صدای طبیعت است که با شما صحبت می کند نه شخصیت های داستان.

داستان “لاک پشت قرمز” درباره ی مردی است که بعد از گیر افتادن در یک طوفان دریایی، به جزیره ای نا شناخته پناه می آورد و حالا باید تمام تلاشش را برای بیرون آمدن از آنجا بکند. اما داستان با وارد شدن لاک پشت قرمزی که این مرد در دریا می بیند به کلی تغییر می کند.


36. بدنم را گم کردم – ۲۰۱۹ – I Lost My Body

سینمای فرانسه طی دهه‌های اخیر با تولید آثار ارزشمند سینمایی، استعداد و هنر خود را ثابت کرده است. فیلمسازان فرانسوی طی سال‌های اخیر موفق به ساخت انیمیشن‌هایی شده‌اند که فقط جنبه‌ی سرگرم‌کننده نداشته و روایت‌گر داستان‌هایی عمیق و قابل تامل‌اند. انیمیشن “بدنم را گم کردم” یکی از همین آثار است که در سال ۲۰۱۹ توسط شبکه نتفلیکس منتشر شد و به دلیل فضای تاریک و داستان مفهمومی‌اش مخاطبان خاص خودش را داشته‌ و با اینکه نامزدی اسکار را هم به‌دست آورد، چندان مورد توجه بینندگان قرار نگرفته است.

نافل پسری آرام است که در کودکی آینده خود را به‌عنوان یک پیانیست حرفه‌ای که همزمان یک فضانورد موفق هم هست تخیل می‌کند. اما طولی نمی‌کشد که او پدر و مادرش را در یک سانحه رانندگی از دست می‌دهد و راهی یتیم‌خانه‌ای در شهر پاریس می‌شود؛ جایی که تمام آرزوهای نافل را به کابوس تبدیل کرده و از او پسری رنج دیده و افسرده می‌سازد.

روایت داستان بزرگسالی زندگی نافل تا جایی ادامه می‌یابد که او با دختری به نام گابریل آشنا می‌شود (نحوه‌ي این آشنایی خود از دیگر جذابیت‌های داستان بوده و برای لحظاتی فضای سنگین آن را امیدوارانه‌ می‌کند) و علاقه‌ی او به برقراری رابطه با این دختر، مسیری روشن و متفاوت را پیش‌رویش قرار می‌دهد که می توان آن را تعبیری از امید به ادامه مسیر سخت زندگی دانست.


37. نائوشیکا از دره باد – 1984 – Nausicaä of the Valley of the Wind

زمانی که به تماشای انیمه‌های ژاپنی می‌نشینیم، از عجیب و غریب بودن دنیایی که در آنها به نمایش درآمده است تعجب نمی‌کنیم؛ درواقع این ویژگی یکی از عناصر جدانشدنی انیمه‌های ژاپنی است و به همین دلیل هم است که در سراسر دنیا طرفداران خاص خودش را دارد. در انیمه “نائوشیکا از دره باد” هم یکی از این دنیاهای عجیب و به‌نوعی وحشتناک ترسیم شده که با توجه به تولید و ساخت آن در دهه هشتاد میلادی، باید بگوییم که فیلمی فراتر از حد انتظار و جلوتر از زمان خودش بوده است.

داستان “نائوشیکا از دره باد” در آینده اتفاق می‌افتد؛ زمانی که خاک و آب زمین آلوده شده و انسان‌ها شانس کمی برای زنده ماندن دارند. در این میان، حشرات جنگل به دشمنان انسان‌ها تبدیل شده‌اند و آنقدر غول‌پیکر و خظرناک هستند که می‌توانند به راحتی انسان‌ها را نابود کنند.

“نائوشیکا” نام پرنسسی از قبیله انسان‌هاست که با نیروی خاص خود با حشرات ارتباط خوبی برقرار می‌کند و می‌تواند هنگام خشم و حمله‌، آنها را آرام کند. “نائوشیکا” قلب مهربان و روح بزرگی دارد و سعی می‌کند به هر قیمتی که شده از جنگ و کشته شدن انسان‌ها جلوگیری کند و با برقراری صلح و آرامش، مردمش را نجات دهد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظزاتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (51)

بستن فرم

  1. مهتاب

    بهمن 17, 1400

    من تپه ی واتر شیپ و پوکوروسو رو پیشنهاد نمی کنم ببینید چون اگه تبه ی واتر شیپ رو ببینید وسطاش دق میکنید و پوکوروسو هم خیلی بی سرو ته است شاهزاده مونونوکه هم واسه ی بچه ها نیست چون فضای دلگیر و ناراحت کننده ای دارد

    پاسخ

  2. …..

    آذر 7, 1400

    من بیشتر از انیمیشن های قدیمی خوشم میاد خدایی بچه گیمون با اونا گذشت مخصوصا پرنسس های دیزنی:)
    هر چقد قدیمی باشن بازم یه دوره کوتاه میتونه یاد اور خاطرات باشه به امید اینکه فراموش نشن:)

    پاسخ

  3. محمد احمدی

    تیر 17, 1400

    پس عروس مرده کو؟

    پاسخ

  4. ۹۶۴۷۳

    تیر 7, 1400

    بلادونا او سدنس واقعا یکی از دردناکترین فیلماییه که دیدم

    پاسخ

  5. مریم

    خرداد 18, 1400

    سلام من دنبال یه انیمیشنم که در اون ۷ یا ۱۱ پرنسس هنگامی که تو اتاق مشغول رقص هستند متوجه میشن با ی رقص خاص هفت یا ۱۱ دایره جادویی به وجودمیاد و از اونجا به یه جای سحر امیز میرن

    پاسخ

    • ناشناس در پاسخ به مریم

      تیر 9, 1400

      سلام
      باربی در دوازده پرنسس رقصنده – Barbie in the 12 Dancing Princesses

      پاسخ

    • sayeh در پاسخ به مریم

      تیر 13, 1400

      اسم کارتون ۱۲پرنسس رقصان

      پاسخ

    • Marck در پاسخ به مریم

      مهر 3, 1400

      ام اون انیمیشن دوازده رقصنده هستش

      پاسخ

    • مهدیه در پاسخ به مریم

      تیر 18, 1401

      سلام این انیمیشن رو تو بچگیم دیدم فکر کنم اسمش ۱۲ پرنسس رقصان بود اگه اشتباه نکنم

      پاسخ

  6. Hamidreza kiani

    اردیبهشت 14, 1400

    ببخشید انمیشن سیاره گنج هم خیلی زیباست

    پاسخ

  7. Rosella

    اردیبهشت 5, 1400

    سلام به همگی .
    من دنبال یه فیلم هستم که چند سال پیش دیدم و اصلا یادم نیست سفید برفی و سیندرلا و راپونزل و و شنل قرمزی بودن ملکه سون سفید برفی بودو قدرت یخ داشت و شنل قرمزی کاراته بلد بود
    آخرش هم شنل قرمزی شیطانی میشه و با سیندرلا مبارزه می کنه اگه کسی می دونه ممنون میشم اگه بگه خیلی دنبالش می گردم⁦☺️⁩⁦☺️⁩⁦☺️⁩

    پاسخ

  8. 484

    فروردین 24, 1400

    شرک عشقه شرک زندگیه😂

    پاسخ

  9. چرا شهر اشباح اینقدر عقبه
    من بچه بودم واقعا باهاش خاطره داشتم .
    تازه برنده اسکار هم هست با نمره ۸٫۵ تو imdb به عنوان بهترین انیمیشن سینمایی جهان شناخته شده .

    پاسخ

  10. R

    اسفند 9, 1399

    سلام
    ببخشید من دنبال یه انیمیشن یا نمیدونم انیمه میگردم
    شخصیتای توش تقریبا لگویی بودن و حیوان بودن
    شخصیت اصلیشم یه شیر بود که با یه تمساح دوست بود ولی بخاطر جنگ مجبور شد باهاش بجنگه
    توی قلمرو شیر ها یه برکه بود که ازون جا گوی هایی درست میشد که اگه اشتباه نکنم اگه اونا رو میزاشتن تو سینه شون قدرت پیدا میکردن
    یه گوی طلایی هم بود که برای به دست آوردنش مسابقه میدادن
    خواهش میکنم اگه میدونید اسمش چیه بگید لازم دارم
    ممنون

    پاسخ

    • R در پاسخ به R

      اسفند 16, 1399

      بگید لطفا

      پاسخ

    • عباس حسن زاده در پاسخ به R

      اسفند 16, 1399

      سلام کاربر عزیز،
      فکر میکنم منظورتون انیمیشن Legends of Chima باشه

      پاسخ

    • امیر در پاسخ به R

      فروردین 15, 1400

      اسمش شیما انیمیشن شیما

      پاسخ

  11. آيسا

    اسفند 2, 1399

    اينا كه خيلى قدمى هستن من همه رو ديدم انيمشن هاى جديد بزاريد

    پاسخ