بنیاد اس‌سی‌پی (SCP Foundation) چیست؟

بنیاد SCP (مخفف Secure. Contain. Protect به معنای “ایمن‌سازی، دستگیری، محافظت” و یا مخفف special containment procedures به معنای فرایندهای محصورسازی ویژه) یک wiki برای نویسندگان خلاق است که مقالات آن شامل تشریح مستندات و فرایند محصورسازی موجودات و اشیاء خیالی که از نظر علمی “آنومالی” (غیرعادی) به شمار می‌روند و اغلب تهدیدی برای جامعه یا مأموران بنیاد هستند می‌باشد. با پروشات همراه باشید.


مقدمه

در دنیای SCP، هر موجود یک شماره مخصوص دارد که دارای پیشوند SCP است، برای مثال SCP-001. وب‌سایت این بنیاد، علاوه بر مقالات مرتبط با SCP ها، شامل داستان‌های مختلفی درباره موضوعاتی چون خاطرات محققان بنیاد از تجربیات مرتبط با SCPها و یا سخنرانی اعضای اصلی بنیاد درباره استخدام نیروهای جدید است.


دسته‌بندی SCPها

ویژگی‌های کامل هر SCP به همراه فرایند محصورسازی یا دستگیری آن، به طور کامل در مستندات مربوطه تشریح شده است. علاوه بر این، در بسیاری از موارد، الحاقاتی حاوی تجربیات برخورد با SCP، گزارش حادثه و یا یادداشت‌های کارمندان درباره آن SCP است.

دسته‌بندی SCPها شامل 8 کلاس است:

تامیل (Thaumiel): سوژه یا اشیاء غیرعادی محرمانه که برای کمک به محصورسازی، توسط بنیاد استفاده شده و یا ساخته شده‌اند.

خنثی (Neutralized): SCPهایی که به‌صورت اتفاقی یا عمدی از بین رفته یا غیرفعال شده‌اند.

آنومالوس (Anomalous): SCPهایی که شانسی برای فرار از حصار ندارند و محصورسازی آن‌ها از کلاس ایمن راحت‌تر است.

آرکن (Archon): SCPهایی که مهار آن‌ها ممکن است، اما به دلیل تأثیر مثبت آن‌ها در جهان، محصور نشده‌اند.

ایمن (Safe): SCP یا کاملاً شناخته شده، یا محصور شده و یا برای جامعه بی‌خطر است.

اوکلید (Euclid): SCP باید شدیداً محصور شود و در برخی موارد اگر نظارت کافی انجام نشود می‌تواند خطرناک باشد.

کتر (Keter): محصورسازی SCP به طرز قابل‌توجهی دشوار است و در اغلب موارد برای بشریت خطرناک است.

آپولیون (Apollyon): SCPهایی که مهار و محصورسازی آن‌ها غیرممکن است و یا نمی‌توان آن‌ها را محصور نگه داشت. اغلب آن‌ها خطری برای نابودی جهان هستند و دشوارترین کلاس برای بنیاد به شمار می‌روند.

 


تاریخچه بنیاد

اولین مقاله درباره SCP، احتمالاً در یکی از تاپیک‌های بورد /x/ (paranormal) در فروم 4chan و در سال 2007 منتشر شده است. بنیاد SCP در سال 2008 و روی پلتفرم wiki پیاده‌سازی شد و در همان زمان مقالات بی‌شماری به این پایگاه اضافه شد. بعد از مدتی وب‌سایت به دلیل محدودیت‌های محتوایی و مدیریتی به پلتفرم wikidot منتقل شد. در تاریخ اوت 2022، این بنیاد شامل حدود 7000 سوژه بوده و مرتباً در حال گسترش است.


برخی از SCPهای مشهور:

SCP-173

SCP-173 اولین SCP بود که نوشته شد و تمام پروژه از آن الهام گرفت. SCP-173 یک شیء مجسمه مانند است که اگر مستقیم به آن نگاه کنید هیچ حرکتی نمی‌کند و اگر در دید نباشد حرکت کرده و گردن افراد نزدیک را می‌شکند. مجسمه‌ای که SCP-173 از آن الهام گرفته، توسط هنرمند ژاپنی Izumi Kato ساخته شده است. SCP-173 اولین SCP بود که نوشته شد و نویسنده آن هیچگاه فکرش را نمی‌کرد که مقاله‌اش به یک بنیاد بزرگ با هزاران مقاله مشابه منجر شود.

SCP-087

SCP-087 در ظاهر یک راه‌پله بی‌پایان است که بینایی افرادی که به آن وارد می‌شوند را محدود می‌کند. افرادی که وارد این راه‌پله شوند، صدای کودکی را خواهند شنید که از اعماق راه‌پله و با اضطراب آنها را صدا می‌زند. افرادی که به اعماق این راه‌پله نزدیک شوند، با یک صورت صاف روبرو خواهند شد که موجب ترس و پارانویای شدیدی در آنها می‌شود.

SCP-682

SCP-682 موجودی خزنده و دارای ادراک، غیر قابل تخریب و بسیار تطبیق‌پذیر است. این سوژه در صورت تحریک شدن می‌تواند بسیار مخرب باشد و به همین دلیل محیط محصورسازی او چندین بار صدمه دیده است. SCP-682 تنها سوژه ایست که بنیاد صراحتاً به دنبال نابود کردن آن است و دارای گزارشی از جزئیات اقدامات مختلف برای ازبین‌بردن این سوژه است، به‌طوری‌که در اکثر این اقدامات از SCPهای دیگر به‌عنوان سلاح برای ازبین‌بردن SCP-682 استفاده شده است. تصویری که برای این سوژه استفاده شده، اسکلتی را نشان می‌دهد که روی آن را خز سوخته شده پوشانده و ظاهراً مربوط به SCP-682 بعد از سوختن بدنش به‌وسیله اسید است. این تصویر در واقع بخشی از یک عکس از مقاله‌ای در سال 2006 درباره موجودی است که در سواحل Sakhalin کشور روسیه پیدا شده است.

SCP-231-7

SCP-231-7 هفتمین دختر خردسال که یک موجود مرگ‌آور نامشخص را باردار است و همچنین تنها عضو زنده مانده از آن 7 نفر. تنها راه جلوگیری از زاده شدن آن موجود مهلک، استفاده از دستورالعمل مونتاک 110 (110 Montauk) است که جزئیات آن هیچ‌وقت منتشر نشده، اما حاوی میزان بسیار زیادی شکنجه جنسی است. معروفیت SCP-231-7 به دلیل میزان سانسور پرونده و عدم انتشار وضعیت دختربچه و همچنین پروتکل‌های شدید امنیتی است.

SCP-914

SCP-914 ماشینی است که هر نوع شیء (حتی موجود زنده) را به‌عنوان ورودی می‌گیرد وبا توجه به تنظیماتی که کاربر بین گزینه‌های «خیلی خشن، خشن، یک‌به‌یک، نرم، خیلی نرم» انتخاب می‌کند، خروجی مرتبطی ارائه می‌دهد. به دلیل درک بسیار اندک از نحوه عملکرد این دستگاه و تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی روی ورودی، SCP-914 با اشیاء بسیار زیادی به‌عنوان ورودی تست شده است.

SCP-426

سلام. من یک توستر هستم، در بنیاد من را با کد SCP-426 می‌شناسند. هرگاه کسی درباره من صحبت کند، چه به‌صورت شفاهی و چه کتبی، گوینده بدون اینکه خودش متوجه شود از ضمیر اول‌شخص استفاده می‌کند. اگر انسانی نزدیک من باشد، به‌مرورزمان باور می‌کند که خودش نیز یک توستر است و سپس سعی می‌کند که وظایف یک توستر را انجام دهد، از جمله اینکه تلاش می‌کند انگشتان خود را به‌عنوان دوشاخه به پریز برق متصل کند.


انجمن طرفداران

محبوبیت بنیاد SCP به‌صورت افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است، بخصوص بعد از انتشار یک بازی به نام SCP: Containment Breach (SCP: رخنه در حصار). در وب‌سایت ردیت، یک ساب‌ردیت مختص SCP با بیش از 654,000 دنبال‌کننده وجود دارد. بیش از 67,000 تصویر با تگ SCP در وب‌سایت DeviantArt منتشر شده و یک گروه رسمی از هنرمندان طرفدار این بنیاد نیز وجود دارد. ویدئوهای بسیار زیادی درباره سوژه‌های SCP در یوتیوب توسط طرفداران ساخته و منتشر شده است و چندین بازی ویدئویی از این بنیاد الهام گرفته‌اند.


RPC Authority

در 18 ژوئن سال 2018، به دلیل جدال‌های حقوقی پیش‌آمده بر سر حق مالکیت SCP، گروهی از نویسندگان از این بنیاد جدا شده و RPC Authority را راه‌اندازی کردند. RPC مخفف Research, Protection, Containment به معنای «تحقیق، محافظت، محصورسازی» است و هدف این گروه آن‌طور که اعلام شده، جداسازی جهان تخیل از جهان سیاست است.

در دنیای RPC، سوژه‌های محصور شده “شیء” و “آنومالی” نامیده می‌شوند. هی شیء در یک سطح مشخص دشواری محصورسازی و میزان کشنده بودن قرار می‌گیرد. دشواری محصورسازی در شش سطح و با حروف لاتین از آلفا تا امگا مشخص شده و میزان کشنده بودن در 4 رنگ سفید (ایمن)، قرمز، بنفش و مشکی (مرگبار) طبقه‌بندی شده است.

تا سال 2022، بیش از 900 آنومالی در RPC ثبت شده که محبوب ترین آنها RPC-940-J، RPC-916 و RPC-✋-J هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم که دنیای SCP را بطور کامل تشریح کنیم. شما از دنیای SCPها چقدر اطلاعات دارید؟ SCP مورد علاقه شما کدام است؟ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم