معرفی انیمه “آبی تمام‌عیار” (Perfect Blue)؛ اثری آزاردهنده و تاریک که ذهن شما را به چالش می‌کشد

تماشای انیمه‌ی “آبی تمام‌عیار” برای هر سینما دوستی واجب است! این حرف را فقط زمانی که “آبی تمام‌عیار” را دیدید و آن را با آثار کارگردان‌های مطرح سینمای هالیوود مثل دارن آرنوفسکی و یا حتی کریستوفر نولان مقایسه کردید متوجه خواهید شد. خود آرنوفسکی زمانی به الهام‌گیری‌اش از این انیمه برای ساخت فیلم بی‌نظیر قوی سیاه (Black Swan) اشاره کرده بود. “آبی تمام‌عیار” در مدت زمان یک ساعت و سی دقیقه‌ای خود چنان در روان مخاطبش نفوذ می‌کند و ذهن او را به چالش می‌کشد که شاید در پایان کمتر کسی بتواند به ارزش واقعی این انیمه پی ببرد. در ادامه با معرفی کامل انیمه “آبی تمام‌عیار” با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “آبی تمام‌عیار” (Perfect Blue)
  • ژانر: رازآلود، ترسناک
  • کارگردان: “ساتوشی کن” (Satoshi Kon)
  • صداپیشگان: “ریکا ماتسوموتو”، “ماساکی اوکورا”، “جانکو ایوائو”
  • سال تولید: 1997
  • امتیاز آی ام دی بی: 8/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 78/100

تریلر انیمه

انیمه “آبی تمام‌عیار” بدون‌شک در زمره آثار سینمایی قرار می‌گیرد که از زمان خود بسیار جلوتر بوده‌ و نمی‌توان تنها با یک بار دیدن به اهمیت و تاثیر آن بر آثار بعدی‌اش پی برد. کارگردان این اثر، ساتوشی کن، با شیوه‌ی بسیار خاص خودش در این انیمه، آمیزه‌ای از جنون، خشونت و نیمه‌ی تاریک جامعه انسانی را به تصویر کشیده است.

داستان انیمه “آبی تمام‌عیار” درباره‌ی دختری به اسم میما کریگوی است. کسی که اگرچه به عنوان خواننده‌ی اصلی یک گروه موسیقی پاپ هواداران کشته مُرده‌ی بسیاری دارد، اما تصمیم می‌گیرد خوانندگی را ترک کند و وارد دنیای بازیگری شود. اولین پروژه‌ی او بازی در نقش بسیار کوتاهی در یک سریال جنایی سیاه است. سریالی که طرفدارانش را ناامید می‌کند و همین باعث می‌شود تا او توسط مرد مرموزی که همیشه او را زیر نظر دارد پیامی با عنوان “خیانتکار” دریافت کند. اما رونا هیداکا به عنوان مدیر برنامه‌هایش به او قوت قلب می‌دهد که باید این چیزها را نادیده بگیرد. از یک طرف میما می‌خواهد هرچه سریع‌تر در حوزه‌ی بازیگری هم به جایگاهی که با خوانندگی به آن به‌دست پیدا کرده بود برسد و از طرفی دیگر تنها راهی که فعلاً پیش‌رو دارد پیشنهادی است که نویسنده‌ی سریال به او می‌دهد: اگر او قبول کند بازی در یک صحنه‌ی غیر اخلاقی را قبول کند، نقش او پررنگ‌تر می‌شود.

میما قبول می‌کند و این آغازی است بر شروع فروپاشی روانی او. چون این کار به معنی از بین رفتن تصویر ستاره‌ی معصوم و پاکی است که به عنوان خواننده در ذهن مردم بر جای گذاشته بود. در همین حین، او با وبسایتی به اسم “اتاق میما” برخورد می‌کند که وقایع و جزئیات زندگی روزمره‌ی او را از زبان خودش برروی اینترنت منتشر می‌کند. نویسنده‌ی وبسایت شخصیت خواننده‌ی میما را ستایش می‌کند و از بدبختی‌هایی که بعد از رها کردن آن برای میما ایجاد شده حرف می‌زند. میما شگفت‌زده می‌ماند که این کیست که این‌گونه از افکار و جزئیات احساسات او خبر دارد.

اتفاقات بدتری که در ادامه برای میما می‌افتد، باعث می‌شود تا او رسماً خط اتصالش با دنیای واقعی را از دست بدهد و در وضعیت روانی بی‌ثبات و شکننده‌ای قرار بگیرد. او در توهماتش خودِ گذشته‌اش را می بیند که دائماً او را مورد سرزنش قرار می‌دهد و می‌گوید: من میمای واقعی هستم، نه تو! مدتی بعد افرادی که با میما ارتباط کاری داشته‌اند یا به او نزدیک بوده‌اند به طرز وحشتناکی کشته می‌شوند. میما که حالش بدتر شده، قادر به تشخیص واقعیت از خیال نیست و حتی نمی‌داند اتفاقاتی که می‌افتند واقعی هستند یا تنها در توهمات او رخ می‌دهند.

لحظلاتی در انیمه “آبی تمام‌عیار” وجود دارد که حتی ما به‌عنوان بیننده نیز قادر به تشخیص واقعیت از توهمات شخصیت اصلی داستان نیستیم و هرچه داستان جلوتر می‌رود انگار ما هم همراه با شخصیت اصلی به درون دنیایی ناشناخته و تاریک کشیده می‌شویم که هر لحظه ترسناک‌تر می‌شود.

تصاویری از انیمه “آبی تمام‌عیار”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (12)

بستن فرم

  1. عرفان

    فروردین 8, 1401

    کسی میدونه از کدوم سایت میشه دانلودش کرد؟

    پاسخ

    • لارا در پاسخ به عرفان

      خرداد 6, 1401

      سایت yekanime داره فکنم، یا otakutale

      پاسخ

    • Mahdiyeh در پاسخ به عرفان

      تیر 10, 1401

      سایت مووی کاتیج
      از صفحه اصلی انیمه رو انتخاب کنین و اسمش رو تو سایتشون سرچ کنین

      پاسخ

    • Niloo در پاسخ به عرفان

      شهریور 18, 1401

      دیجی موویز بدون سانسور و زیرنویس چسبیده و باکیفیت این شاهکار و ببین

      پاسخ

  2. Yas

    شهریور 23, 1400

    من این انیمه رو دیدم و واقعا خشکم زد خیلی دارک ولی قشنگ بود ولی واقعا متوجه ی سکانس آخر نشدم آخرش چی میشه

    پاسخ

  3. eren

    اردیبهشت 3, 1400

    از کجا زیرنویس فارسیش رو پیدا کنم؟؟

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به eren

      اردیبهشت 3, 1400

      سلام، چون انیمه معروفی هست تو گوگل سرچ کنید راحت پیدا میشه.

      پاسخ

  4. سلام

    اسفند 13, 1399

    آز بهترین انیمه های عمرم بود .
    تاریک ترین اثری که به عمرم دیدم

    پاسخ

  5. عبآس

    خرداد 29, 1399

    توضیحِ وسوسه‌انگیزی بود از این انیمه! ترغیب شدم ببینمش حتما…ممنونم

    پاسخ

    • Ali در پاسخ به عبآس

      خرداد 6, 1401

      دوست عزیز با کمال احترام،ولی من این فیلم رو دیدم و باید خدمتتون بگم که این انیمه و کلا انیمه های ساتوشی کن صحنه های غیر اخلاقی و زشتی دارند،با اینکه ساتوشی کن در طول دوران کاری اش همیشه سعی کرده بود که مشکلات اخلاقی و ناهنجاری های اجتماعی رو به تصویر بکشه اما متأسفانه غلظت بعضی از سکانس ها در اکثر انیمه های ایشون بسیار زیاد و ناپسنده،من خودم شخصا آثار هایائو میازاکی رو میپسندم چون مفهوم انیمه های میازاکی به مراتب از انیمه های ساتوشی کن بهتر،واضح تر و دقیق تره

      پاسخ

      • من که صحنه های غیر اخلاقی و زشتی در آثار ساتوشی مشاهده نکردم تنها چیزی که ساتوشی به تصویر کشید واقعیت بود وقتی صحبت از رئالیسم هم میشه یعنی همین بر خلاف آثار بی محتوا و اورریتدی مثل بریکینگ بد و گات
        میازاکی هم عملکرد خوبی در تولید انیمه های فانتزی و غیر رئالیسم داشته

        پاسخ

      • در پاسخ به Ali

        آبان 9, 1401

        خیلی موافقم، آثار میازاکی خیلی روشن تر و بهتر پیام خودشون رو منتقل میکردن ولی ساتوشی کن دقیقا همون کاری رو کرد که توی انیمه ش میخواست اونو انتقاد کنه

        پاسخ