معرفی فیلم “عجیب‌تر از داستان” (Stranger than Fiction)؛ انتخاب‌های سخت و روابط حسادت برانگیز

این فکر عجیب روزی در سر همه‌ی ما گذشته است. در قالب یک فکر بامزه، یک آرزو یا شاید هم یک ترس: شاید کسی دارد زندگی من را می‌نویسد، شاید من شخصیت اصلی یک داستانم. این فکر برای هارولد کریک شخصیت اصلی فیلم “عجیب‌تر از داستان” رنگ واقعیت می‌گیرد و ماجرای عیجب و زیبایی را برای او و برای ما خلق می‌کند. در ادامه با معرفی کامل این فیلم با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “عجیب‌تر از داستان” (Stranger than Fiction)
  • ژانر: رمانتیک، فانتزی، تخیلی
  • کارگردان: “مارک فورستر” (Marc Forster)
  • بازیگران: “ویل فرل”، “مگی جیلنهال”، “داستین هافمن”
  • سال تولید: 2006
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.6/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 73/100

تریلر فیلم

زندگی “هارولد” مانند یک فرمول است. همانقدر دقیق و همانقدر پیش‌بینی پذیر، با شغلی خسته‌کننده و زیستنی تنها و تاحدی بزدلانه. ولی او روزی می‌فهمد که شخصیت اصلی رمانی است که زنی به نام کارن ایفل در حال نگارش آن است و بدتر از همه کارن قصد کشتن هارولد در داستانش را دارد. حالا هارولد فرصت دارد که در چند روزی که برایش باقی مانده به کارن ثابت کند که چرا زندگی او ارزش زیستن دارد و متقاعدش کند که نظرش را عوض کند.

هارولد نمی‌داند باید چکار کند. او حتی نویسنده‌ی رمان را هم نمی‌شناسد. تنها صدایش را در ذهنش می‌شنود. صدایی که باعث می‌شود روان‌شناس او فکر کند او به اسکیزوفرنی دچار شده است. او کار و زندگی قبلی‌اش را رها می‌کند و به دنبال زن نویسنده می‌افتد. انگار آدمی به دنبال خدا افتاده باشد تا نظرش را راجع به خودش تغییر دهد.

تماشای ماجرای عجیب هارولد بسیار لذت بخش و زیبا است. فیلم لحن کمدی و شاد شنگول زیبایی دارد و زیبایی اش با حضور “مگی جیلنهال” در نقش آنا دو چندان هم می‌شود. گروه بازیگران فیلم “عجیب‌تر از داستان” گروه استثنایی و بی‌نظیری است. “کویین لطیفه” و داستین هافمن هر دو نقش‌های مکمل به یاد‌ماندنی‌ای را اجرا می‌کنند و به داستان رنگ‌ و بو می‌بخشند.

نکته‌ای که “عجیب‌تر از داستان” را در کنار بازیگران و داستانش به یاد‌ماندنی‌ می‌کند، شخصیت‌های رنگارنگ و خاص آن است. هرکدام از شخصیت‌ها آرمان و ارزش‌های مخصوص به خود را دارند. آنا دختری است که دانشگاه را رها کرده تا بتواند کاری بکند که در زندگی خوشحالش کند. این کار برای او شیرینی‌پزی است. او شیرینی می‌پزد و از این کار لذت می‌برد. آنا زنی است که نمی‌خواهد زیر سلطه‌ی کسی باشد او زیبایی را در کوچکترین لذت‌های زندگی می‌بیند و درک می‌کند.

در مقابل او هارولد مردی است که دیوانه شده و زبیایی ها و لذت‌ها را از یاد برده است. لذت خوردن یک کلوچه و شیر، لذت حرف زدن، لذت نافرمانی کردن و همه‌ی این‌ها باعث شده او به یک ماشین تبدیل شود. ماشینی که تنها فکر و ترس مرگ به زندگی برش می‌گرداند. “اما تامپسون” نقش کارن را بازی می‌کند. او نویسنده‌ای است که نمی‌تواند به زندگی‌اش نظم و ترتیب بدهد. او زندگی‌های دیگر خلق می‌کند اما از درست زندگی کردن عاجز است زمانی که پنی با بازی “کویین لطیفه” در نقش یک مشاور چاپ وارد زندگی‌اش میشود و هارولد هم از طرف دیگر پیدایش می‌شود، زندگی او هم دستخوش تغییر شده و با چالش بزرگی روبرو می‌شود: آیا باید هارولد را بکشد تا بتواند یک داستان درخشان بنویسد یا خودش را فدا کند و با نجات دادن زندگی او اثری خوب ولی متوسط و معمولی خلق کند؟

دنیای رنگارنگ، پیچیده و در عین حال خیال‌انگیز و زیبای عجیب‌تر از داستان هدیه‌ای از جانب سازندگانش برای مخاطبین است. مخاطبینی که شاید با مشکلاتی شبیه به مشکلات شخصیت‌های فیلم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. این فیلم زیبا است و زیبا دیدن را به ما می‌آموزد.

تصاویری از فیلم “عجیب‌تر از داستان”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم