30 حقیقت تاریخی درباره چه گوارا و زندگی پر فراز و نشیب او

ارنستو چه گِوارا (Ernesto “Che” Guevara) یک پزشک، چریک، سیاست‌ مدار، نظریه‌پرداز جنگی و انقلابی مارکسیست متولد آرژانتین و یکی از شخصیت‌های اصلی انقلاب کوبا بود. چهره او به عنوان یکی از نمادهای انقلابی، به یک سمبل جهانی شناخته شده در فرهنگ عامه بدل گشت. با پروشات همراه باشید تا با 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره چه گوارا آشنا شوید.

چه گوارا در کنار فیدل کاسترو

1. چه گوارا به عنوان یک دانشجوی جوان پزشکی در سراسر آمریکای جنوبی سفر کرد و با مشاهده فقر، گرسنگی و بیماری تحت تاثیر قرار گرفت.

2. تمایل او برای کمک به سرنگون کردن استثمار سرمایه‌های آمریکای لاتین توسط ایالات متحده آمریکا باعث شد تا در اصلاحات اجتماعی گواتمالا تحت ریاست جمهوری خاکوبو آربنز همراه شود، اما طولی نکشید که وی توسط سازمان سیا به دستور کمپانی یونایتد فروت در طی یک کودتا از سمتش مجبور به کناره‌ گیری شد و همین جریان به شکل‌گیری ایدئولوژی‌های سیاسی گوآرا بدل گشت.

3. چه گوارا در مکزیکو سیتی با رائول و فیدل کاسترو دیدار کرد و به جنبش ۲۶ ژوئیه آن‌ها پیوست و با کشتی گِرَنما با هدف سرنگون کردن دیکتاتور کوبایی فولخنثیو باتیستا که مورد حمایت ایالات متحده بود، عازم سفر دریایی به کوبا شد.

4. گوآرا خیلی زود به چهره‌ ای مشهور در میان انقلابی‌ها تبدیل شد، سپس به درجه فرمانده دوم ارتقاء یافت و در طی دو سال مبارزات پیروزمندانه چریکی شورشیان علیه باتیستا نقش کلیدی داشت، که در نهایت به سرنگونی رژیم باتیستا انجامید.

5. پس از انقلاب کوبا، چه گوارا در دولت جدید عهده‌ دار نقش‌های کلیدی متعددی شد. این سمت ها عبارت اند از: بررسی درخواست‌های تجدید نظر و تیرباران برای افرادی که به جرم جنایت جنگی در طی دادگاه‌های انقلاب محکوم شده بودند، اصلاحات ارضی زمین‌های کشاورزی به عنوان وزیر صنایع، کمک و هدایت کمپین موفق سواد آموزی، فعالیت در دو سمت ریاست بانک ملی و مدیر آموزشی نیروهای مسلح کوبا و انجام سفرهای بین‌المللی به عنوان سفیر کوبای سوسیالیستی.

6. همچنین موقعیت او این اجازه را می‌داد تا در مسائل مهم عهده ‌دار نقش محوری باشد که از آن جمله می‌توان به تعلیم شبه نظامیانی که عملیات خلیج خوک‌ها را سرکوب کردند و یا مسئولیت آوردن موشک‌های بالستیک اتمی شوری به کوبا که منجر به بحران موشکی کوبا در ۱۹۶۲ میلادی شد، یاد کرد.

7. چه گوارا یک نویسنده فعال و خاطره نویس بود، از آثار او می‌توان به کتاب راهنمای جنگ چریکی یا کتاب پرفروش خاطرات موتور سیکلت که دربارهٔ سفرهایش با موتور سیکلت در آمریکای لاتین در جوانی است، اشاره کرد.

8. تجربیات و مطالعات چه گوارا در زمینه مارکسیسم-لنینیسم او را به این باور رسانده بود که عقب ماندگی و وابستگی جهان سوم صرفاً ناشی از رویکرد امپریالیسم، استعمار نو و سرمایه‌داری انحصاری بود و تنها راه رهایی از آن حرکت به سوی پرولتاریا انترناسیونالیسم و انقلاب جهانی است.

9. چه گوآرا در سال ۱۹۶۵ میلادی به قصد صدور انقلاب، کوبا را ترک کرد، تلاش او ابتداً در کنگو-کینشازا و سپس در بولیوی ناکام ماند و در نهایت در همان‌جا توسط نیروهای نظامی بولیوی با کمک سازمان سیا دستگیر و به سرعت تیرباران شد.

10. چه گوارا یک شخصیت تاریخی محترم و در عین حال منفور است. این تناقض را می‌توان در بسیاری از بیوگرافی‌ها، خاطرات، مقالات، مستندها، آهنگ‌ها و فیلم‌های مرتبط با او مشاهده کرد.

11. درک او از جان باختگی، تلاش شاعرانه او برای مبارزه طبقاتی و میل به ایجاد آگاهی از یک “انسان نو” که بر پایه اخلاقیات و نه تمایلات مادی ایجاد شده است، او را به یکی از ناب‌ترین الگوهای جنبش‌های چپ تبدیل کرده‌است.

12. هفته نامه تایم از او به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار قرن بیستم نامبرده است، در حالی که عکس آلبرتو کوردا با عنوان چریک مبارز قهرمان، باعث شد تا دانشگاه هنر مؤسسه مریلند از آن به عنوان محبوب ‌ترین عکس جهان یاد کند.

13. براساس گفته همسرش، گوارا آنچنان تحت تاثیر فقر دنیای اطرافش قرار گرفته بود که عمیقا می خواست دنیا را برای آنان زیباتر کند.

14. یکی از اولین علاقه مندی های چه گوارا مطالعه بود. خانواده او هزاران جلد کتاب داشتند که دانش او را ارتقا داد.

15. چه گوارا اشعار رودیارد کیپلینگ و خوزه هرناندز را حفظ می کرد، و در اوایل زندگی آثار نویسندگی چون ویلیام فاکنر، کارل مارکس، ژول ورن، امیلیو سالگاری، رابرت فراست، یورخه ایکازا و فرانتس کافکا را می خواند.

16. اگرچه جهانیان در انقلاب کوبا بود که برای نخستین بار او را شناختند اما چه گوارا اصالتا کوبایی نبود. او در یک خانواده طبقه متوسط از نژاد اسپانیایی و ایرلندی، در آرژانتین، به دنیا آمد.

17. چه گوارا در کل زندگی خود از آسم مزمن رنج می برد. اما این بیماری مانع از این نشد که او به یک ورزشکار باتجربه در زمینه فوتبال، گلف، راگبی و شنا، تبدیل نشود.

18. خانواده چه گوارا به دلیل عقاید سیاسی چپ خود شهرت داشتند. او از کودکی شاهد نگرانی خانواده درباره وضعیت فقرا بود و پدرش بسیاری از سربازهای انقلابی جنگ داخلی اسپانیا را در خانه خود اسکان داد. انقلابی های جنگ داخلی اسپانیا چپ گرا بودند.

19. چه گوارا هنوز در کوبا به عنوان یک قهرمان شناخته می شود و چهره او بر اسکناس سه پزویی حک شده است.

20. چه گوارا و 21 تن از بازماندگان جنگ کوبا برای مدت زمان طولانی در کوه های سیرا ماسترای کوبا پنهان شده بودند و مردم محلی کمک شان می کردند.

21. چه گوارا در زمان اقامت خود در کوه های سیرا ماسترا متوجه شد که به نیش پشه حساسیت دارد و بر روی بدن اش دانه هایی به اندازه گردو ایجاد شده بود.

22. پس از برقراری آرامش در کوبا، چه گوارا با درنظر گرفتن مسائل اخلاقی، برنامه های اقتصاد تدوین نمود. او سهام را تثبیت نمود و برای اینکه بها دادن به پول متوقف شود، در ازای کار بیشتر مبلغی را پرداخت نمی کرد. با این حال این تصمیم او تولید را کاهش داد.

نقاشی عکس چه گوارا روی دیوارهای کوبا

23. چه گوارا اخلاقیات را لازمه کار کردن می دانست نه نفع مالی. به همین دلیل در کنار فعالیت های سیاسی خود به طور داوطلبانه در ساخت و ساز و برداشت نیشکر، فعالیت می کرد.

24. او به شطرنج علاقه داشت. زمانی که جوان تر بود در مسابقات شرکت کرده بود و استعداد خود در این بازی را نشان داده بود.

25. چه گوارا به عنوان نماینده کوبا در نشست بین المللی سال 1964، ایالات متحده را به حمایت از نژادپرستی متهم نمود.

26. چه گوارا در حین اقامت در نیویورک، دو بار توسط تبعیدشدگان کوبایی که از دولت کاسترو متنفر بودند، مورد تهدید قرار گرفت. یکی از این تهدیدها توسط مالی گوزنالز که خود را به چاقو مسلح کرده بود و می خواست از نرده های سازمان ملل متحد رد شود، انجام شد.

27. پس از سفر چه گوارا به کنگو در سال 1965 و پیشنهاد کمک به شورش های انجام شده در آنجا، جمال عبدالناصر اعلام کرد که سفر او به شکست منجر خواهد شد.

28. اما با وجود تلاش او برای اشاعه مارکسیسم و صدور انقلاب به آفریقا، نفاق شدید موجود در شورشی های کنگو باعث شد که تلاش او بی نتیجه باشد.

29. برخلاف باور عموم، چه گوارا یک کمونیست محسوب نمی شود. هنگامی که در سال 1960 درباره ایدئولوژی کوبا از او سوال شد، چه گوارا پاسخ داد که او این انقلاب را انقلاب مارکسیستی می داند نه کمونیستی.

30. نبرد سانتا کلارا یکی از بزرگ ترین موفقیت های نظامی چه گواراست. او و همراهانش که 340 تن بودند در برابر 3،900 سرباز مجهز به ده تانک و قطار نظامی، پیروز شدند. چه گوارا تراکتورها را به سمت قطار راهنمایی کرد تا قطار از ریل خارج شود. سپس او و همراهانش به سلاح های موجود در قطار دست یافتند، در حالی که دهقان های شهر هم حامی آن ها بودند. پس از مبارزه شدید، پادگان های شهر که روحیه خود را باخته بودند به نیروهای چه گوارا تسلیم شدند.

تصویر به جا مانده از جسد چه گوارا و پایان مسیر پرفراز و نشیب زندگی او
                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. بیژن

    اردیبهشت 17, 1400

    اسطوره تاریخی=چگوارا

    پاسخ