30 حقیقت جالب و خواندنی درباره فیدل کاسترو

فیدِل آلخاندرو کاسترو روث یا به اختصار فیدل کاسترو (Fidel Castro) سیاست‌ مدار و شخصیت انقلابی کوبایی بود که از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ میلادی به عنوان نخست‌وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس‌جمهور این کشور از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول فعالیت بود. با پروشات همراه باشید تا به 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره فیدل کاسترو نگاهی بیندازیم.

1. کاسترو به عنوان یک ملی گرای مارکسیست-لنینیست، اولین حزب کمونیست تک حزبی را در کوبا به وجود آورد که از سال 1961 تا 2011 برقرار بود.

2. در زمان ریاست او کوبا یک کشور تک حزبی شد، صنعت و تجارت آن ملی شده و در سراسر جامعه اصلاحات اجتماعی پیاده شد.

3. فیدل کاسترو در بیرن اورینت، در خانواده یک کشاورز اسپانیایی ثروتمند متولد شد، و حیت تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه هاوانا، به سیاست های چپ ضد-امپریالیست گروید.

همچنین بخوانید: 30 حقیقت تاریخی درباره چه گوارا و زندگی پر فراز و نشیب او

4. او پس از شرکت در شورش هایی علیه دولت های راست در جمهوری دومینیکن و کلمبیا، تصمیم به سرنگونی حکومت فولخنثیو باتیستا گرفت که البته حمله او در مونکادا باراک در سال 1953 ناکام ماند.

5. کاسترو پس از یک سال زندانی شدن به مکزیک رفت و در آنجا به همراه برادرش رائول کاسترو و چه گوارا یک گروهک انقلابی به نام جنبش 26 ژوئیه تشکیل داد.

6. کاسترو پس از بازگشت به کوبا و با رهبری جنبش خود در نبردی علیه نیروهای باتیسا در سیرا ماسترا، در انقلاب کوبا نقش کلیدی داشت.

7. پس از براندازی باتیستا در سال 1959، کاسترو به عنوان نخست وزیر کوبا به قدرت نظامی و سیاسی دست یافت.

8. ایالات متحده در مقابل دولت کاسترو ایستاد و با ترور، تحریم اقتصادی و حملاتی نظیر عملیات خلیج خوک‌ها در سال 1961، تلاش کرد او را براندازد.

9. کاسترو برای مقابله این تهدیدها با شوروی متحد شد و به آن ها اجازه داد تا سلاح های هسته ای خود را در کوبا قرار دهند، که البته به فاجعه بحران موشکی کوبا، رخداد سرنوشت ساز در جنگ سرد، در سال 1962، منجر شد.

10. کاسترو با اتخاذ طرح مارکسیست-لنینیستی، برای اولین بار در نیمکره غربی، کوبا را به یک کشور تک حزبی با حزب کمونیستی، تبدیل نمود.

همچنین بخوانید: حقایق تاریخی درباره ترور جان اف کندی + تصاویر مستند

11. کاسترو در خارج از کوبا با گروه های انقلابی ضدامپریالیستی، مانند گروه های مارکسیستی در شیلی، نیکاراگوئه و گرانادا، همکاری کرد و برای کمک به متحدانش در یوم کیپور، اگادن و جنگ سرد آنگولا، سربازانی را فرستاد.

12. این فعالیت ها در کنار رهبری جنبش انقلابی او از سال 1979 تا 1983 و ملی گرایی کوبا، کاسترو و کوبا را در سطح جهان بر سر زبان ها انداخت.

13. کاسترو به دنبال انحلال شوروی در سال 1991، کوبا را به رکود اقتصادی دچار کرد و به دنبال آن عقاید محیط زیستی و ضدجهانی سازی، اتخاذ کرد.

14. در سال های 2000، کاسترو در آمریکای لاتین و با همکاری هوگو چاوز از ونزوئلا، با کشورهای دیگر متحد شد و کوبا را به کشورهای متحد آمریکا وارد نمود.

15. کاسترو در سال 2006 وظایف خود را به رائول کاسترو، نایب رئیس جمهور، محلول نمود. رائول در سال 2008 به انتخاب مجمع ملی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

16. فیدل کاسترو طولانی ترین ریاست را داشت که از قرن 20 تا قرن 21 طول کشید.

17. طرفداران او، کاسترو را به عنوان قهرمان سوسیالیسم و ضد-امپریالیسم می دیدند که رژیم انقلابی اش در کنار استقلال کوبا از آمریکای امپریالیسم، باعث توسعه اقتصاد و جامعه شده است.

همچنین بخوانید: حقایق تاریخی درباره بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی

18. منتقدین اش او را یک دیکتاتور می دیدند که حقوق بشر را نقض کرده، باعث خروج صدها هزار کوبایی از کشور شده و اقتصاد کشور را با بحران مواجه کرده است.

19. کاسترو چندین جایزه جهانی دریافت نمود و بر بسیاری از شخصیت ها و گروه ها در سراسر جهان تاثیر گذاشت.

20. کاسترو نویسنده طولانی ترین متن سخنرانی در کشورهایی آمریکایی است. او در هشتصد و هفتاد و دومین نشست مجمع در 26 سپتامبر 1960، سخنرانی کرد. این سخنرانی 4 ساعت و 29 دقیقه طول کشید.

21. او به دلیل ساعات طولانی کار شهرت دارد و اغلب ساعت 3 یا 4 صبح به خواب می رفت. او حتی ترجیح می داد مقامات را در این ساعات ملاقات کند زیرا تصور می کرد آن ها در این ساعت خسته بوده و او خواهد توانست مذاکره را پیش ببرد.

22. کاسترو مدعی است که از 634 نقشه قتل و ترور، از سوی سازمان جاسوسی و دیگر سازمان های آمریکایی، جان سالم به در برده است.

23. نویسنده مورد علاقه کاسترو، ارنست همینگوی آمریکایی بود. همینگوی برای مدت ها در کوبا اقامت داشت و بسیاری از آثار مشهور خود مانند “زنگ ها برای که به صدا درمی آیند” را در این جزیره نوشت.

24. او به موسیقی علاقه نداشت اما طرفدار ورزش بود و مرتب ورزش می کرد و ظاهر متناسبی داشت.

همچنین بخوانید: دیوار برلین چرا ساخته شد و چطور سقوط کرد؟ + تصاویر و حقایق تاریخی

25.  زندگی شخصی کاسترو چندان مشخص نیست اما گفته می شود او پنج همسر و یازده فرزند داشت.

26. کاسترو یکی 100 شخصیت تاثیرگذار جهان در تاریخ به انتخاب مجله تایم است.

27. او همیشه سیگار کوبایی می کشید تا اینکه در سال 1985 آن را ترک کرد و گفت، “بهترین کاری که با این جعبه سیگار می توانید انجام دهید این است که آن را به دشمن تان بدهید.”

28. او به عنوان یک انقلابی جوان برای خود ریش گذاشت. اما این ریش تنها نماد انقلابی بودن نبود و در این باره می گوید، “اگر روزانه 15 دقیقه را برای اصلاح وقت بگذارید، معادل 5000 دقیقه در سال است”. کاسترو مدعی بود که این زمان را برای کارهای دیگر صرف خواهد کرد.

29. او در تابستان 1947 زمانی که دانش آموز بود به جمهوری دامینیکن رفت تا در براندازی دیکتاتور نظامی، رافائل لئونیداس تروخیو، شرکت کند و از آن زمان مبارزه علیه حکومت نظامی را آغاز کرد.

30. کاسترو به خوراک شناسی، شراب و ویسکی علاقه داشت. او به عنوان رهبر کوبا به آشپزخانه می رفت و درباره غذا با آشپزها صحبت می کرد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. arash

    دی 14, 1400

    با سلام با خواندن این مقاله باور شد که ایشان یک آدم تن لش به درد نخور عشق اشتراکی و بیسواد است که طوطی وار فقط یکسری چیز را حفظ کرده و نادان تر از او آنهایی بودند که حتی در کشور ما طرفدار این آدم پر از عقده بودند.

    پاسخ

  2. فاطمه

    خرداد 24, 1399

    یک ازادی خواه و مرد به تمام معنا
    روحت شاد

    پاسخ

  3. خاشقچی

    خرداد 23, 1399

    یک سوسیالیست دیکتاتور خودخواه وپرحرف وسیگارکش قهار ودیگرهیچ

    پاسخ