آموزش نحوه هرس کردن بوته گوجه فرنگی

در هنگام پرورش گوجه فرنگی مطمئناً می‌خواهید گوجه فرنگی‌های درشت و رسیده داشته باشید. در هنگام پرورش انواع مختلف گوجه فرنگی باید برگ و علف‌های هرز را هرس کنید تا تمام مواد مغذی به گوجه‌ها برسد. اگر از گیاه اصلاح نشده استفاده می‌کنید (بیف مستر، بیگ بوی و اغلب تره بارها)، هرس کردن برگ و ساقه‌های اضافی می‌تواند تمام مواد مغذی را به گوجه فرنگی برساند. اگر از نوع اصلاح شده استفاده می‌کنید (بیلتمور، هینز و پاسیو)، هرس کردن بیش از حد می‌تواند مانع رشد گیاه شود. با پروشات همراه باشید تا با نحوه هرس این گیاه آشنا شود.


روش اول: زمان هرس کردن را مشخص کنید

1. نوع گوجه فرنگی موردنیاز خود برای پرورش را انتخاب کنید. پیش از هر نوع هرس، مشخص کنید که نوع گیاه اصلاح شده است یا اصلاح نشده. در گیاهان اصلاح نشده باید آن‌ها را به یک چوب ببندید تا سرپا بمانند و مرتب هرس کنید. در حالی که گیاهان اصلاح شده به صورت بوته‌ای رشد کرده و با انتقال مواد مغذی به گیاه اصلی، به هرس چندانی نیاز ندارند. هر کدام از این گیاهان به انواع مختلف تقسیم می‌شوند:

  • اصلاح نشده: بیگ بوی، بیف مستر، بلک پرینس، جرمن کوئین، گوجه فرنگی گیلاسی و اغلب تره بارها.
  • اصلاح شده: آیس 55، املیا، بتر بوش، بیلتمور، هیت مستر، هینز کلاسیک، مونتین پراید و پاسیو.

2. نشانه‌های زرد شدن گیاه را بررسی کنید. یکی از راه‌های فهمیدن زمان مناسب برای هرس کردن برگ و ساقه‌ها این است که گل‌ها و برگ‌ها زرد شده باشند. پس از زرد شدن گیاه می‌توانید هرس کردن را آغاز کنید.


3. ساقه‌ها را بررسی کنید. معمولاً در بین تنه و شاخه‌های گیاهان اصلاح نشده، جوانه‌های کوچکی پدیدار می‌شود. این جوانه‌ها سپس ساقه نامیده شده و باید هرس شوند. در صورتی که هرس نشوند انرژی گیاه را گرفته و باعث تولید گوجه فرنگی‌های کمتر خواهند شد. اگرچه این ساقه‌ها ضرر چندانی ندارند اما به طور کلی بریدن آن‌ها باعث افزایش تعداد گوجه‌ها در یک فصل خواهد شد.


4. گل‌ها را بررسی کنید. بهتر است هر چه زودتر و به محض شکوفه کردن گیاه، آن را هرس کنید. در این زمان اندازه گیاه باید 36 و 54 باشد.


روش دوم: استفاده از روش‌های مناسب هرس کردن

1. تمام ساقه‌ها و برگ‌های زیر اولین خوشه گل را هرس کنید. در هر نوع از بوته گوجه فرنگی باید این کار را انجام دهید. در این صورت با حفظ تنه اصلی، گیاه سالم باقی می‌ماند. در این صورت قسمت اعظم مواد مغذی گیاه به جای رسیدن به ساقه‌های ناخواسته، به گوجه‌ها می‌رسد.

  • برای جدا کردن یک ساقه، باید انتهای ساقه را با انگشت شست و اشاره نگه داشته و به سمت عقب و جلو بکشید تا جدا شود. بهتر است زمانی که ساقه به تازگی درآمده این کار را انجام دهید. جای کنده شدن این ساقه به سرعت‌ترمیم می‌یابد. این روش “هرس کردن ساده” نامیده می‌شود.
  • در شاخه‌ها و برگ‌های زیر اولین خوشه گل چنین کنید: اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید باید این شاخه‌ها را به حال خود رها کنید تا زرد شود. این شاخه‌ها باعث استحکام گیاه می‌شوند. در صورتی که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید (مانند گلخانه‌ها)، به شاخه‌های زیر خوشه گل دست نزنید تا به تهویه گیاه کمک کنند. رطوبت به گیاه آسیب زده و زمان‌ترمیم گیاه را طولانی‌تر می‌کند. تهویه بهتر گیاه استحکام آن را افزایش می‌دهد.

2. به شاخه‌های ضخیم‌تر دست نزنید. شاخه‌های ضخیم را هرس نکنید زیرا ممکن است به گیاه اصلی آسیب بزند. اگر شاخه از مداد ضخیم‌تر است، تنها نوک آن را ببرید و یک تا دو برگ را باقی بگذارد تا فتوسنتز کرده و از گوجه‌ها در برابر نور خورشید محافظت کند. همچنین ساقه‌هایی که از این شاخه‌ها به وجود می‌آیند باید هرس شوند. این تکنیک برای شاخه‌های بزرگ مناسب است و اگر دچار آفت شود از ریشه اصلی دور خواهد بود. در این صورت چند سانتی متر از شاخه باقی می‌ماند تا به گیاه شوک وارد نشود.

  • در طی تابستان ساقه‌ها را هرس کنید تا گیاه سالم باقی بماند. از آنجاییکه ساقه‌ها سریع رشد می‌کنند باید یک یا دو بار در هفته هرس شوند.

3. در نوع اصلاح نشده تنها چهار یا پنج خوشه گوجه فرنگی بر روی گیاه باقی بگذارید. این خوشه‌هایی هستند که بالاتر از خوشه اول و در تنه اصلی ظاهر می‌شوند. وجود چهار یا پنج خوشه باعث ایجاد گوجه فرنگی‌های درشت‌تر می‌شود، اما اگر تعداد خوشه‌ها بیشتر باشد، گوجه فرنگی‌ها کوچک و بی کیفیت خواهند بود. تنها چهار یا پنج خوشه سالم و پربار را باقی گذاشته و بقیه را ببرید. جوانه نوک گیاه را هم دست نزنید.

  • حتماً گیاه را به یک شاخه ببندید، در غیر این صورت روی زمین افتاده و گوجه فرنگی‌های باکیفیت تولید نمی‌شود.
  • از آنجاییکه در گیاهان اصلاح شده تعداد مشخصی خوشه ایجاد خواهد شد، بنابراین لازم نیست آن‌ها را ببرید. اگر خوشه‌های بالای خوشه اول را ببرید، خوشه‌های اصلی را بریده و به گیاه کمکی نخواهید کرد.

4. برگ‌های زرد را جدا کنید. برگ‌های زرد در مقایسه با قند تولیدی، قند بیشتری مصرف می‌کنند. حین رشد گیاه برگ‌های زیرین زرد شده و پژمرده می‌شوند. از آنجاییکه زرد شدن برگ طبیعی است بنابراین به محض دیده شدن آن، این برگ‌ها را هرس کنید. در این صورت گیاه سالم باقی مانده و پژمرده نمی‌شود.


5. نوک گیاه را هرس کنید. برای دریافت بهترین نتیجه از فصل رویش گیاه، باید نوک گیاه را هرس کنید. حدود یک ماه پیش انجماد گیاه یا زمانی که گیاه به سقف گلخانه رسید، جوانه انتهایی را هرس کنید. در این موقع از فصل، گوجه فرنگی‌ها برای رسیده شدن زمان کوتاهی دارند، بنابراین تمام مواد مغذی گیاه باید به گوجه‌ها برسد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم