10 جاندار عجیب‌الخلقه و شگفت انگیز در اعماق دریا

در اعماق دریاها جهان دیگری وجود دارد که پر از موجودات عجیب‌وغریب است، اما ازآنجایی‌که به این قسمت‌ها دسترسی نداریم چیزی نمی‌بینیم. هرساله دانشمندان به کمک گسترش علم مناطق جدیدی را کشف کرده و با موجودات عجیب مواجه می‌شوند. اما تمام موجودات عجیب دریاها زیبا نیستند بلکه برخی به‌شدت زشت و عجیب‌الخلقه‌اند. در اینجا می‌خواهیم 10 جاندار عجیب‌الخلقه را به شما معرفی کنیم.


10. خورشید ماهی اقیانوسی

خورشید ماهی اقیانوسی بزرگ‌ترین ماهی استخوانی جهان است که وزن آن حدود 1300 کیلوگرم می‌باشد. طول آن حدود 3 متر است و تقریباً در تمام آب‌های گرمسیری و معتدل دیده می‌شوند. این ماهی از زئوپلانکتون ژلاتینی، ماهی‌های کوچک و جلبک تغذیه می‌کند.


9. ایزوپود بزرگ

این جاندار بدون شک یکی از عجیب‌ترین جانداران دریای است. نام علمی این موجود خرخاکی غول است و در حقیقت یکی از نه عضو خانواده ایزوپود است. ایزوپود بزرگ بزرگ‌ترین عضو خانواده ایزوپودها می‌باشد، نوعی سخت‌پوست که با میگو و خرچنگ هم‌خانواده است.


8. کوسه دهان‌بزرگ

از نام این کوسه پیداست که دهان بزرگی دارد. سر این کوسه بزرگ بوده و فک آن بیرون زده است. بر روی باله و دهان آن نقاط سفیدرنگ و در پایین گلو یک نقطه سیاه مثلثی دیده می‌شود. طول این جاندار 4.5 متر است اگرچه یک جنس ماده آن یافت شده که 5 متر دارد. وزن حدودی این جاندار 750 کیلوگرم است.


7. ماهی دندان نیش

این موجود عجیب با نام علمی Anoplogaster cornuta در آب‌های عمیق اغلب اقیانوس‌های جهان دیده می‌شوند. نام این موجود به دلیل دندان‌هایش است که با توجه به اندازه‌اش بزرگ‌ترین دندان‌ها را در بین ماهی‌ها دارد.


6. گرزه‌ماهی

این موجود یکی از عجیب‌ترین جانداران دریایی است که دندان‌های آن از دهان بیرون زده و به سمت چشم‌هایش است. درنتیجه جاندار با شنای سریع می‌تواند با دندان‌های خود به قربانی آسیب وارد کند. ستون فقرات پشتی این جاندار نور تولید می‌کند.


5. گرنادیر

این جاندار تقریباً در کف اقیانوس زندگی کرده و با شنا در بستر اقیانوس به دنبال طعمه زنده یا لاشه می‌گردد. وجود ترکیبات شیمیایی تری‌متیل‌آمین ان-اکسید این جاندار را علاوه بر زشت بودن بدبو هم می‌کند.


4. سرپاور شیشه‌ای

این جاندار در عمق میانه اقیانوس یافت می‌شود که انعکاس نور خورشید بر بدن این جانداران منظره خیره‌کننده‌ای به وجود می‌آورد. همچنین جالب است بدانید که برخی گونه‌ها در لایه داخل چشم خود عضو تولیدکننده نور دارند.


3. فوتبال‌ماهی

یکی از نکات جالب درباره این موجود این است که چند نر توسط یک ماده نگهداری می‌شوند. یک فوتبال‌ماهی ماده می‌تواند چندین فوتبال‌ماهی نر را پرورش داده و بزرگ کند. برخلاف گونه‌های ماده گونه نر آن در لانه‌سازی و جمع‌آوری غذا نقش ندارد. تنها وظیفه گونه نر این است که به ماده وفادار بماند.


2. ویژه‌خاره‌ها

ویژه‌خاره‌های ماده حدود 61 سانتی‌متر طول داشته و دندان‌های تیز و ریش بلند دارند. گونه نر کوچک بوده، 8 سانتی‌متر اندازه داشته و قهوه‌ای‌رنگ هستند. آن‌ها دندان، ریش دانه یا شکم ندارند. بنابراین قادر به غذا خوردن نبوده و تنها تا زمان جفت‌گیری زنده می‌مانند. نوع ماده طعمه را جذب نموده و سپس با دندان تیز خود آن را از بین می‌برند.


1. مارماهی پلیکانی

مارماهی پلیکانی بدن کشیده داشته و انتهای دمش نورانی است. این موجود در آب‌های گرمسیری و معتدل جهان دیده می‌شود و می‌تواند تا 80 سانتی‌متر رشد کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم