هدفون پشت‌باز برایمان مناسب‌تر است یا هدفون پشت‌بسته؟

بیشتر مردم هدفون‌ها را بر اساس اندازه گوشی آن می‌شناسند. اما علاوه برآن، هدفون‌ها به دو نوع خاص “پشت‌باز” و “پشت‌بسته” تقسیم می‌شوند. درواقع این دو نوع فقط یک تفاوت جزئی دارند که بر کیفیت صدای آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

من درگذشته از هردو نوع باز و بسته استفاده کرده‌ام و معتقدم که هر دو دارای نقاط ضعف و قوت خاص خودشان هستند.

 هدفون‌های پشت‌بسته: هدفونی که رایج‌تر است و بیشتر شناخته شده

10 مدل هدفون پشت‌بسته

تفاوت میان هدفون‌های باز و بسته در شیوه ساخته‌شدن آن‌هاست. در هدفون‌های بسته، اسپیکرها دارای پشتی سخت و بسته هستند. بیشتر هدفون‌های موجود در بازار، به چند دلیل بسته هستند. اولاً، با بستن پشت هدفون صدای بیرون وارد نمی‌شود و صدای هدفون هم به بیرون درز پیدا نمی‌کند، درنتیجه صدا با بیس قوی‌تری پخش می‌شود؛ زیرا فرکانس صدا تنها در یک جهت ‌می‌تواند حرکت کند.

جهت قرارگیری بلندگوها در هر سمت هدفون به سمت گوش است، اما ممکن است که بخشی از صوت در جهت عکس و به سمت پشت اسپیکر منتشر شود.

معمولا هدفون بسته اجازه نمی‌دهد صدایی بین هدفون و محیط منتقل شود، در واقع ساختار آن به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد صدا به بیرون پخش‌شده یا صدای بیرون وارد شود و ازآنجایی‌که بیشتر کاربران هدفون را در محیط‌های شلوغ استفاده می‌کنند، درنتیجه استفاده از هدفون بسته عمومیت بیشتری دارد.

هدفون‌های پشت‌باز: کمتر شناخته شده، اما دارای چند نقطه قوت

10 مدل هدفون پشت‌باز

در هدفون‌های باز، برای پشت‌ اسپیکرهای هدفون به جای جنس سخت، از جنسی توری مانند استفاده می‌شود و به این ترتیب صدا می‌تواند در همه جهات منتشر شود و همچنین اجازه ورود صدای محیطی بیشتری را به داخل هدفون می‌دهند. طرفداران این نوع هدفون معتقدند که پخش صدا فقط در یک جهت (مانند هدفون پشت‌بسته) باعث می‌شود که حالت لرزشی ایجادشده و صدا کمتر طبیعی جلوه کند. این حالت معادل این است که یک جفت اسپیکر را به جای اینکه با کمی فاصله از دیوار قرار دهید، آن‌ها را درست به دیوار بچسبانید، مطمئنا کیفیت صدا هنگامی‌که اسپیکرها با فاصله از دیوار باشند بهتر است.

به این ترتیب صدای بیس هدفون‌های باز به اندازه نوع بسته فشرده نیست و صدا آزادتر و به مراتب شفاف‌تر به گوش می‌رسد. من به‌شخصه صدای پخش‌شده از این هدفون را دوست دارم و به نظرم طبیعی‌تر است.

تنها مشکل این است که با زیاد کردن صدای دستگاه اطرافیانتان آن را خواهند شنید، بنابراین برای استفاده در محیط‌های کاری مناسب نیست، مگر اینکه کارتان در منزل باشد. زیرا ممکن است صدای آن اطرافیان را آزار دهد.

کاربرد استودیویی هدفون‌های پشت‌باز و پشت‌بسته

همه ما می‌دانیم که هدفون‌ها فقط برای گوش دادن به موسیقی در منزل یا بیرون استفاده نمی‌شوند و استفاده‌های به مراتب تخصصی‌تری نیز دارند. برای مثال در استودیوهای ضبط صدا و آهنگسازی استفاده از هدفون‌های حرفه‌ای بسیار متداول است. حتی در این سطح از کاربرد هم هر دو نوع هدفون باز و بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد هدفون‌های پشت‌بسته در استودیوها، عموما مربوط به اتاق رکورد صدای خواننده (اصطلاحا اتاق ساکت) است. جایی‌که خواننده در مقابل میکروفن قرار می‌گیرد و توسط یک هدفون بسته به صدای موسیقی گوش می‌دهد و در زمان‌های مناسب شروع به خواندن می‌کند. در این حالت به هیچ عنوان نباید صدای موسیقی هم در صدای ضبط شده وجود داشته باشد، در غیر اینصورت برای مراحل بعدی تولید موسیقی مانند میکس و مسترینگ مشکلاتی پیش خواهد آمد که از کیفیت نهایی کار می‌کاهد. به همین دلیل تنها هدفونی که مناسب استفاده در اتاق ساکت است، هدفون پشت‌بسته خواهد بود.

نمونه‌ای از اتاق ساکت، مخصوص رکورد صدای خواننده و ساز

اما برای مراحل دیگر تولید موسیقی مانند آهنگ‌سازی، میکس و مسترینگ، بیشتر از هدفون نوع باز استفاده می‌شود، زیرا کیفیت صدای واضح‌تری دارد و تمام رنج فرکانسی را بدون فشرده کردن صدا می‌تواند به گوش برساند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم