دلیل احساس خستگی حتی پس از استراحت

استراحت دادن به مغز سریع‌ترین راه برای رها شدن از احساس خستگی است

بسیاری از افراد استراحت را این‌گونه تعریف می‌کنند:

  • لم دادن روی تخت یا مبل
  • انجام ندادن هیچ کاری (آیا ممکن است؟)
  • فیلم دیدن
  • انجام ندادن وظایف

در این شرایط اگرچه بدنتان کاری انجام نمی‌دهد اما مغزتان فعال است. استراحت یک فعالیت ذهنی است نه فیزیکی. در شرایط بالا باوجود استراحت فیزیکی ذهنتان فعال است. تماشای تلویزیون، چرخیدن در اینترنت یا فضای مجازی، نوعی فعالیت ذهنی محسوب می‌شود. این فعالیت‌های مغزی مغزتان را خسته‌تر می‌کند. در این شرایط نه‌تنها مغزتان پردازش می‌کند بلکه شما را به فعالیت بیشتر ترغیب می‌کنند. یکی از تحقیقات اخیر به این نتیجه رسید که زمانی که مغز یک فعالیت آگاه را انجام نمی‌دهد به ارتباط اجتماعی با دیگران ترغیب می‌شود.

حقیقت مهم دیگر این است که مغز برای اینکه بتواند استراحت کند باید بر روی چیزی تمرکز کند. و به یک دلیل نیاز دارد. در این شرایط بر روی چیزی تمرکز کنید که به توجه و تمرکز کمی نیاز دارد مانند دوش گرفتن. بیشتر مواقع در حین استراحت به مسائل دیگر فکر می‌کنید و مغز شما درگیر مشکلات و مسائل دیگر است. این فعالیت‌های ذهنی اگرچه مهم است اما در فرایند استراحت تداخل ایجاد می‌کند. بهترین راه استراحت، استراحت فکری است.

احساسات انسانی غیرقابل‌اعتماد هستند

گاهی اوقات به‌جای استراحت و لم دادن روی مبل بهتر است حدود 30 دقیقه ورزش کنید. در روزهای تعطیل حس می‌کنیم که به خواب بیشتری نیاز داریم و درنتیجه الگوی خوابمان را تغییر می‌دهیم. درنتیجه فعالیت‌هایی که به نظر خودمان استراحت است خسته‌ترمان می‌کند.

استراحت چیست؟

استراحت یک فعالیت است، نه اینکه هیچ کاری انجام ندهید. در اینجا دو راه را به شما نشان می‌دهیم که مغزتان را به استراحت وامی‌دارد. این فعالیت‌ها دقیقاً متضاد چیزی هستند که ما آن‌ها را استراحت می‌نامیم.

وظایف مشابه را پشت‌هم انجام ندهید

اگر پشت کامپیوتر کار می‌کنید پس از چند ساعت یک کار فیزیکی انجام دهید یا قدم بزنید. اگرچند ساعت یک کار تکنیکی و تخصصی انجام دادید پس‌ازآن یک کار خلاقانه انجام دهید. اگر تمام‌روز را برای جلسات یا ارائه کنفرانس صرف کردید پس‌ازآن کارهای فردی مانند بررسی پرونده‌ها یا آماده کردن شام را انجام دهید. در این صورت هرکدام از وظایف را با ذهنیت و تمرکز کامل انجام خواهید داد.

نکته مهم این است که به یاد داشته باشید مغز شما به تمرکز نیاز دارد. با انجام این کارها وسوسه خواهید شد که دست از کار بکشید. درنتیجه باقی‌مانده انرژی‌تان هم از بین رفته و استراحت خواهید کرد.

کمی ورزش کنید

ورزش دوای هر دردی است. ورزش متعادل استرس را کاهش داده، بازدهی، سلامتی و تناسب را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌های سبک و متعادل می‌تواند احساس خستگی را از بین ببرد. این حقیقت درباره وظایف و کارهایی که به تحرک نیاز دارد نیز صدق می‌کند. کارهایی مانند نشستن در یک اتاق، خالی کردن بارهای سبک یا کارکردن در بارانداز، که مازاد بر وظایف روزانه انجام می‌دهید می‌تواند شما را به سمت استراحت ذهن و بدن سوق دهد.

یکی از تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه جورجیا ثابت کرده که کارهای معمولی و کم‌فشار انرژی را افزایش می‌دهد.

“بسیاری از افراد زیاد کار می‌کنند و به‌اندازه کافی نمی‌خوابند. ورزش راهی است که باعث می‌شود انرژی بیشتری داشته باشید. این یافته ازنظر علمی ثابت‌شده و در مقایسه با نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کافئین دار، بهتر است.”

– پاتریک اکانر، مدیرعامل آزمایشگاه روانشناسی ورزش دانشگاه

در این تحقیقات موضوعات تحقیق به سه دسته تقسیم شده‌اند. دسته اول باید به مدت سه روز در هفته و به مدت شش هفته، تمرینات متوسط ایروبیک 20 دقیقه‌ای انجام می‌دهند. گروه دوم به همان صورت ورزش‌های ایروبیک کم‌فشار انجام داده و گروه سوم هم اصلاً ورزش نمی‌کنند. هردو گروهی که ورزش می‌کنند در مقایسه با گروه دیگر که ورزش نمی‌کند، به میزان 20 درصد انرژی‌شان افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌های سنگین در مقایسه با ورزش‌های کم‌فشار در تسکین خستگی مؤثرتر هستند. گروهی که تمرینات کم‌فشار انجام می‌دادند میزان خستگی‌شان 65 درصد کاهش یافت، درحالی‌که گروهی که تمرینات پرفشار انجام می‌دادند میزان خستگی‌شان 49 درصد کاهش یافت. درهرصورت هر نوع ورزشی بهتر از ورزش نکردن است.

برای استراحت بهتر و کسب انرژی بیشتر باید یک برنامه جدید را دنبال کنید تا بدنتان به استراحت کافی دست پیدا کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم