چگونه فرش یا موکت را برش دهیم

شاید بریدن فرش یک کار دشوار به نظر برسد اما این گونه نیست. چه محل برش جای مشخصی داشته باشد چه نداشته باشد، در هر صورت اینکه نقاط مخصوص برای بریدن را مشخص کنید، در زمان و هزینه‌تان صرفه جویی خواهد شد. اصلی‌ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید داشتن یک چاقوی تیز است تا دقت و کنترل لازم را در اختیارتان قرار دهد. همچنین در این صورت به اشتباه دچار نشده و فرش بریده شده ظاهر بسیار خوبی خواهد داشت. با پروشات همراه باشید.


روش اول: برش تمیز

1. با یک چاقوی تیز کار خود را آغاز کنید. مهم‌ترین ابزار برای برش فرش چاقو است. موکت بر می‌تواند یک انتخاب خوب باشد هر چند که برخی ترجیح می‌دهند از چاقوی X-Acto یا تیغ استفاده کنند. از هر ابزاری که استفاده می‌کنید اطمینان حاصل نمایید که لبه‌های فرش صاف بریده شده‌اند.

  • اگر از موکت بر با تیغه قابل تعویض استفاده می‌کنید، پیش از آغاز یک تیغه جدید وارد نمایید.
  • همچنین باید از یک ابزار موکت بری الکتریکی دستی استفاده کنید. این ابزار لبه‌های مقاوم داشته و دقت عمل بالایی دارند، بنابراین دشواری انجام کار کاهش خواهد یافت.

2. تیزی چاقو را روی فرش قرار دهید. چاقو را به گونه در دستتان بگیرید که تیزی نوک تیغه در جهت مخالفتان باشد. تیغه را رو به پایین و در روی لبه فرش قرار دهید. سپس تیغه را به گونه‌ای فشار دهید که پشت فرش را سوراخ کند.

  • برش فرش به نحوه گرفتن تیغه روی فرش و بریدن قسمت پشتی آن که روی زمین قرار دارد و ضخیم‌ترین قسمت فرش است، بستگی خواهد داشت.
  • تیغه را به شدت داخل فرش فرو نبرید. ممکن است چاقو یا تیغه بشکند و یا کف خانه خراب شود.

3. تیغه را روی خط صاف بکشید. پس از اینکه تیغه به داخل فرش فرو رفت آن را در یک خط صاف بکشید. باید احساس کنید کف فرش هم در حال برش است. برای اینکه حرکتتان دقیق‌تر باشد از خط کش کمک گرفته و پس از کمی برش صبر کنید و ادامه دهید.

  • مچ دست خود را صاف نگه دارید تا در یک خط صاف برش دهید.
  • اگر خط کش در دسترس ندارید، بهتر است از درزهای پشت فرش استفاده کنید و برش خود را در یک خط صاف ادامه دهید.

4. در صورت نیاز تیغه موکت بر را تعویض کنید. پس از برش مقداری از پشت فرش تیغه موکت بر ممکن است کند شود، به همین دلیل باید یک تیغه در دسترس داشته باشید زیرا استفاده از تیغه کند کارتان را به تأخیر می‌اندازد.

  • شاید تعویض تیغه موکت بر اتلاف وقت به نظر برسد اما در ادامه کار وقت و تلاشتان را به حداقل می‌رساند.

روش دوم: برش فرش و موکت برای یکسان سازی با فضای اتاق

1. ابعاد اتاق را اندازه گیری کنید. با کمک یک نوار متر طول و عرض اتاق را اندازه بگیرید. در این صورت می دانید چقدر فرش نیاز خواهید داشت. همچنین در این صورت هر بخش از فرش به دقت بریده خواهد شد.

  • اغلب رول‌های موکت و فرش در عرض 4 متری عرضه می‌شوند، بنابراین در هنگام بریدن فرش باید به این موضوع دقت کنید.
  • برای یافتن اندازه داخلی فضا، طول و عرض اتاق را در هم ضرب کنید.

2. هر بار چند متر از فرش را ببرید. برای اینکه فرش را به خوبی بریده و ظاهر حرفه‌ای داشته باشد، باید هر قسمت را با دقت و توجه ببرید. هر چه به قسمت جلو پیش می‌روید باید هر قسمت را با دقت ببرید. پس از بریدن هر قسمت به عقب نگاه کنید و از همانجا بریدن را ادامه دهید.

  • رول فرش می‌تواند به عنوان نقطه‌ای برای برش مستقیم استفاده شود.

3. از قسمت پشت فرش برش انجام دهید. اگر فضای اتاق اجازه داد، فرش را برعکس پهن کرده و از پشت آن برش را انجام دهید تا برش تمیزتری داشته باشید. پشت فرش زبر و هموار است در نتیجه دیگر مجبور نیستید لابه لای پرزها برش دهید.

  • با استفاده از مداد یا ماژیک نقطه برش را رسم کرده و یا اینکه از درزهای خود فرش استفاده کنید.
  • تا کردن فرش هم می‌تواند نقطه‌ای برای برش ایجاد کرده و از آسیب به کف فضا هم پیشگیری کند.

4. نقاط اطراف کنج، حد فاصل و فضاهای باز را با دقت برش دهید. در برخی از فرش‌ها ممکن است نیاز باشد تا یک نقطه را برای شومینه، کاشی و یا یک چیز دیگر، برش ندهید. این نقاط را خوب اندازه گیری کنید تا بدانید چه مقدار از فرش باید دست نخورده باقی بماند یا بیشتر بریده شود. برای اطمینان حاصل کردن از عدم بروز اشتباه، پیش از بریدن آن قسمت را علامت گذاری کنید.

  • شاید بهتر باشد در این مواقع برش را در ابتدا روی یک تکه مقوا انجام داده و سپس از آن به عنوان الگو استفاده کنید.
  • بهتر است که این برش‌های پیچیده به افراد حرفه‌ای واگذار شوند.

روش سوم: برداشتن فرش قدیمی

1. با استفاده از نوک تیغه در داخل فرش یک حفره ایجاد کنید. بهتر است این حفره از دیوار فاصله داشته باشد. این حفره دایره‌ای شکل بهتر است حدود 12 تا 15 سانتی متر باشد تا بتوانید دست خود را در داخل آن قرار دهید.

  • برش فرش به گونه‌ای که به چند تکه تقسیم شود برای اتاق‌های بزرگ و با ابعاد غیرمعمول مناسب است، که نمی‌توانید آن را با یک تکه فرش پر کنید.

2. دست خود را در حفره فرو برده و فرش را به سمت بالا بکشید. دست را به داخل فرش فرو برده و آن را از روی زمین بلند کنید. در این صورت بدون برخورد چاقو با کف اتاق می‌توانید آن را برش دهید.

  • اگر فرش با گیره یا چسب به روی زمین چسبیده باشد باید برای کشیدن آن از روی زمین بیشتر به زحمت بیفتید. با یک چاقو فرش را به دقت از روی زمین جدا کنید.

3. همانطور که فرش را به سمت بالا می‌کشید به بریدن آن ادامه دهید. تکنیک بلند کردن و کشیدن فرش از روی زمین باعث می‌شود که بتوانید با یک حرکت قسمت زیادی از فرش را برش دهید. پس از هر حرکت برش، به عقب رفته و دوباره فرش را به سمت بالا بکشید. پس از اینکه تمام فرش یک قسمت را جدا کردید، آن را رول کرده و در یک گوشه قرار دهید.

  • از آنجاییکه قرار است این فرش را دور بیندازید دیگر لازم نیست آن را با دقت ببرید.
  • عجله نکنید، زیرا در آن صورت ممکن است اتفاقی رخ دهد.

4. لبه انتهای فرش را از کف جدا کنید. می‌توانید با استفاده از چکش، دیلم یا انبردست، تکه‌های باقیمانده فرش را از دیوار و کف جدا کنید. در این صورت تمام قسمت‌های فرش از کف کنده خواهد شد. پس از جدا کردن این قسمت‌ها، قسمت‌های باقیمانده را نیز با دست جدا کنید.

  • اگر در بریدن این قسمت‌ها مشکل دارید می‌توانید به کمک موکت بر آن‌ها را جدا کنید.
  • پس از جدا کردن تمام قسمت‌های فرش می‌توانید آن‌ها را رول کرده و از روی زمین بردارید.

5. ذرات باقی مانده فرش را جمع کنید. پس از اتمام کار کف زمین را خوب تمیز کنید. ذرات باقیمانده و چسبیده به کف را با سوهان کنده و سپس فضا را با جارو برقی تمیز کنید. پس از تمیز کردن فضا می‌توانید با یک فرش جدید، کاشی، کفپوش یا لمینت، فضا را پوشش دهید.

  • پس از اتمام کار می‌توانید فرش قبلی را دور بیندازید، مگر اینکه بخواهید مجدداً از آن استفاده کنید. با یک سوهان یا انبر دست قسمت‌های باقیمانده را جدا کنید.
  • بهترین راه برای جمع آوری ذرات باقیمانده فرش، موکت و خرده ریزها این است که آنجا را با جاروبرقی تمیز کنید.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. محمد

    آبان 16, 1400

    ممنون از شما عالی بود👍

    پاسخ

  2. علی

    فروردین 19, 1398

    ممنونم بابت راهنمایی خوبتون عالی بود ****

    پاسخ