مقایسه بیشتر خود با دیگران برابر با شکست بیشتر

با مقایسه مدام خود با دیگران به‌راحتی می‌توانید عزت‌نفس خود را از بین ببرید. می‌توانید دائماً ظاهر دیگران، موفقیت‌ها و شکست‌هایشان را با خود مقایسه کنید و تصور کنید از هیچ‌کدام از آن‌ها بهره‌مند نیستید. موفقیت‌های آن‌ها را نادیده گرفته و به زندگی خود نگاه کنید. تمام عواملی که باعث می‌شود شبیه آن‌ها شوید را از بین ببرید.

مقصر چیست؟ علم؟ طبیعت؟ یا فرهنگ حاضر؟

مغز ما به‌صورت طبیعی عادت کرده که ما را با دیگران مقایسه کند. ما به‌طور طبیعی به این کار تمایل داریم و دوست داریم چیزهای دیگر داشته باشیم. به این فکر می‌کنیم که چیز دیگری می‌تواند زندگی‌مان را بهبود بخشد و اگر تصمیم دیگری اخذ کنیم زندگی‌مان تغییر پیدا خواهد کرد.

بیشتر افرادی که دائماً به دیگران فکر می‌کنند از درون احساس ناامنی دارند. زیرا درصورتی‌که اعتمادبه‌نفس داشته باشید خود را ملزم به تغییر نمی‌بینید. افرادی که در زندگی هدفی ندارند به دیگران نگاه کرده و تصور می‌کنند که باید به آن‌ها شبیه شوند. این شرایط می‌تواند از تربیت آن‌ها ناشی شود. آن‌ها به لحاظ خانوادگی طوری تربیت شدند که باید حتماً موفق شوند و به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند که تابه‌حال کسی به آن دست نیافته است.

این احساس شکست و مقایسه بیش‌ازحد می‌تواند انسان را از بین ببرد. این‌که دائم به این فکر کند که یک دوست، اعضای فامیل، همسایه و یا هم‌کلاسی، از او بهتر عمل کرده است. فرهنگ حاضر در جامعه این باور یا حقیقت را که افراد موفق برای رسیدن به اهداف خود تلاش کرده‌اند و خواسته‌هایی را قربانی نموده‌اند، از بین برده است. زیرا بسیاری از اهداف تنها با شانس به دست نمی‌آید.

فکر کردن به داشته‌های دیگران باعث موفقیت شما نخواهد شد.

فکر کردن به داشته‌های دیگران و تنبیه خود برای نداشتن آن‌ها آسان است. اما هرکس زندگی خود را دارد و با تلاش‌های خود به چیزهایی دست پیدا کرده است. بنابراین باید از مقایسه خود با دیگران دست کشیده و به رشد شخصی خود فکر کنیم. باید به داشته خود فکر کرده و ببینید که چگونه می‌توانید به موفقیت دست یابید.

شما مسئول موفقیت و شکست خود هستید.

این مسئله را درک کنید که شما زندگی خود را داشته و برای رسیدن به جایگاه فعلی تصمیمات مختلفی را اتخاذ کرده‌اید.

شاید در شرایطی از زندگی شکست خورده‌اید و حالا حسرت می‌خورید. اما باید بدانید که هر شکست تجاربی را به همراه داشته است. باید به‌جای فکر کردن مدام به آینده، به زمان حال فکر کنید و از آن لذت ببرید.

بر نقاط ضعف خود تمرکز نکنید.

شما نمی‌توانید در تمام کارها موفق باشید. افراد دیگر هم به همین شکل هستند، بنابراین به این موضوع فکر نکنید. دلیلی که باعث موفقیت یک فرد شده ممکن است به درد شما نخورد. آیا از تماس گرفتن و تشویق دیگران به خرید یک محصول لذت می‌برید؟ نه؟ پس نمی‌توانید یک بازاریاب موفق باشید. اما در تعمیر کامپیوتر موفق هستید. بنابراین می‌توانید یک تعمیرکار کامپیوتر شوید. همیشه می‌توانید برای توسعه مهارت‌های خود یک راه پیدا کنید.

شخصیت خود را بپذیرید و شخصیت دروغی نسازید.

افراد بسیاری همواره تلاش می‌کنند شخصیت دروغینی از خود بسازند زیرا تصور می‌کنند که در آن صورت موفق‌تر خواهند بود. شاید شما در این کار موفق باشید، اما اگر دیگران به شخصیت دروغین شما پی ببرند برایتان احترامی قائل نخواهند بود. اگر چیزی برایتان مهم نیست اما تنها به این دلیل که تصور می‌کنید در بین افراد رایج شده، به آن اهمیت می‌دهید، اشتباه کرده‌اید. به علایق خود اهمیت دهید. دران صورت افراد شبیه خود را جذب کرده و دیگران به شخصیت حقیقی شما احترام می‌گذارند.

دیگران باید الهام‌بخش شما باشند نه مانع شما.

همیشه افرادی وجود دارند که در زمینه‌ای موفق شده‌اند و می‌توانند راهنمایمان باشند. بنابراین اشکالی ندارد که بخواهیم شبیه آن‌ها باشیم و از روش آن‌ها استفاده کنیم. اما نباید خودمان را از یاد ببریم. در حقیقت شخصیت و راه و روش شماست که باعث خاص شدن محصول و خدماتتان می‌شود.

باور کنید که کسی شما را قضاوت نمی‌کند.

افرادی را که شما را قضاوت می‌کنند، به شما احساس منفی القا می‌کنند و باعث می‌شوند تصور کنید که به‌اندازه کافی موفق نیستید را از سر راه بردارید، چه دوستتان باشد چه عضوی از خانواده. در حقیقت اطرافیان برای مشاهده شکست شما وقت صرف نمی‌کنند. آن‌ها وقت به اینکه چه‌کار می‌کنید توجه می‌کنند و به موفقیتتان اهمیتی نمی‌دهند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم