معرفی فیلم “زیبایی آمریکایی” (American Beauty)

فیلم American Beauty یکی از بهترین آثار سینمای مستقل است که بعد از گذشت دو دهه همچنان دیدنی و تحسین‌برانگیز می‌باشد.

این فیلم که با اجرای فوق‌العاده‌ی کوین اسپیسی در نقش اول همراه بوده، داستانی چندلایه و موشکافانه از ارتباطات انسانی، جهانبینی خود، هویت، عشق و خانواده را روایت می‌کند. یک اثر کلاسیک تماشایی که نباید از دست بدهید.

در ادامه‌ی این مقاله به معرفی فیلم “زیبایی آمریکایی” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “زیبایی آمریکایی” (American Beauty)
  • ژانر: درام
  • کارگردان: “سم مندس” (Sam Mendes)
  • بازیگران: “کوین اسپیسی”، “آنت بنینگ”، “تورا بیرچ”، “منا سواری”
  • سال تولید: 1999
  • جوایز: برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلمبرداری
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.3/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 87/100

تریلر فیلم

فیلم American Beauty یک درام تمام و کمال است که داستانش آنقدر خوب و درست پرداخته شده که محال است بیننده‌ای را جذب خود نکند. بازیگران در خدمت روایت و کارکترهایشان بوده و کارگردان نیز به‌خوبی از پس داستان‌گویی برآمده‌است. ریتم فیلم کمی کند است اما این کندی به هرچه بهتر شناخته‌شدن شخصیت‌ها توسط مخاطب کمک کرده‌است و حتی توانسته به پوچی و بیهوده بودن برخی عناصر فیلم که احتمالا هدف اصلی کارگردان هم بوده‌اند بپردازد.

فیلم American Beauty داستان مرد میانسالی به نام لستر (با بازی اسپیسی) است که در یک دفتر مجله کار می‌کند و به‌عنوان یک کارمند معمولی زندگی شغلی‌اش را کسل‌کننده و بی‌هدف می‌داند. زندگی خانوادگی لستر هم تعریف چندانی نداشته و رابطه‌ی او با همسرش که تمام وقتش را صرف شغلش کرده‌ روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. دختر نوجوان لستر، جینی، به‌شدت از رفتارهای پدرش ناراحت است و از اینکه او را به دیگران معرفی کند احساس شرمندگی می‌کند.

تغییر در نگرش لستر به زندگی و توانایی‌های خود زمانی شروع می‌شود که دوست جینی، آنجلا، را می‌بیند و شیفته‌ی او می‌شود؛ لستر تنها با شنیدن یک جمله درباره‌ی خودش از زبان آنجلا، به فرد دیگری تبدیل شده و زندگی‌اش زیر و رو می‌شود. در ادامه‌ی داستان نیز شرایطی پدید می‌آید که نه تنها لستر، بلکه تک‌تک شخصیت‌های درگیر داستان فیلم را در بستر تغییر و تحول می‌بینیم. خاصیتی که باعث شده تا این فیلم را نزدیک‌ترین تجربه به زندگی واقعی بدانیم و از تماشای آن نهایت  لذت را ببریم.

فیلم American Beauty در ابتدا با صدای خود لستر و معرفی اجمالی شرایط زندگی‌اش آغاز می‌شود و در پایان نیز خود او از نتیجه‌ی آنچه بر او گذشت خطاب به بیننده صحبت‌هایی می‌کند. ویژگی‌ای که شاید در آغاز فیلم American Beauty را صرفا یک درام رمانتیک عادی که از عناصر طنز هم استفاده کرده جلوه دهد، اما رفته‌رفته خودش را به بیننده ثابت می‌کند و در نقطه‌ای به پایان می‌رسد که قضاوت‌های اولیه بیننده را به چالش کشیده و او را شگفت‌زده می‌کند.

فیلم American Beauty اثر ارزشمندی در ژانر درام است که روایت قدرتمند و موفقی را از زندگی ناچیز انسان‌ها به‌تصویر کشیده و توانسته‌ در قالب یک داستان برخی از مفاهیم اجتماعی و فرهنگی را تجزیه و تحلیل کند. این فیلم از آن دسته فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما است که تماشای آن می‌تواند به تغییر نگرش بیننده نسبت به زندگی، دوستی، عشق و خانواده کمک بسیاری کند.

تصاویری از فیلم “زیبایی آمریکایی”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم