معرفی انیمیشن “روح” (Soul)؛ شگفتی زنده بودن و زندگی

“پیت داکتر” انیمیشن‌ساز خلاق و نابغه‌ای است که تاکنون با ساخت آثاری مثل “درون و بیرون” (Inside Out) و “بالا” (Up) و “وال-ای” (WALL-E) ما را با حقیقت دنیای بیرون و درونمان آشنا کرده‌است. انیمیشن جدید “روح” تازه‌ترین اثر این کارگردان است که بار دیگر با تلفیق مفاهیم فلسفی و روان‌شناسی ما را با یکی از اصلی‌ترین مسائل زندگی‌مان روبرو می‌کند. این انیمیشن خلاقانه، بامزه و عمیق بوده و دریچه جدیدی به روی زندگی روزمره می‌گشاید. در ادامه این مقاله به معرفی انیمیشن زیبای “روح” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “روح” (Soul)
  • ژانر: کمدی، ماجراجویی
  • کارگردان: “پیت داکتر” (Pete Docter)
  • صداپیشگان: “جیمی فاکس”، “تینا فی”، “ریچل هاوس”، “گراهان نورتون”
  • سال تولید: 2020
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.3/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97/100

تریلر انیمیشن Soul

بعد از سفر به دنیای درون ذهن و نمایش احساسات انسانی در انیمیشن “درون و بیرون”، داکتر بااستعداد این بار با انیمیشن “روح” به دنیای پس از مرگ و پیش از زندگی وارد شده‌است. دنیایی که با طراحی خاص و فضای منحصر به فردش، شما را محو خودش کرده و داستان این انیمیشن را جذاب و تماشایی کرده‌است.

هدف داشتن یا نداشتن در زندگی امری است که انسان همواره با آن دست و پنجه نرم کرده و از دیرهنگام برای چنگ زدن به چیزی که به زندگی‌اش معنا بخشد درگیر بوده‌است. این موضوع آنقدر حیاتی و فراگیر است که امکان ندارد در آثار فیلسوفان و روان‌شناسان بزرگ تاریخ از آن یاد نشده‌باشد. اما آیا ما انسان‌ها واقعا توانایی معنا بخشیدن به زندگی‌مان را داریم؟ اصلا عبارت “معنای زندگی” خود دقیقا به چیزی برمی‌گردد و چقدر می‌تواند راهنمای ما در بهتر زندگی کردن باشد؟

این دقیقا همان چیزی است که انیمیشن “روح” قصد دارد با داستان و روایت لذت‌بخش خود به ما یاد دهد. انیمیشن “روح” داستان جو گاردنر (با صداپیشگی جیمی فاکس)، معلم و نوازنده یک گروه موسیقی در دبیرستان را دنبال می‌کند که همیشه آرزو داشت که روی صحنه به اجرای موسیقی جاز بپردازد و حالا بالاخره این فرصت را پیدا کرده است. اما در ادامه یک حادثه باعث می‌شود تا روح وی از بدنش جدا شود. جو گاردنر در ابتدا به The Great Beyond (دنیای پس از مرگ) می‌رود و در ادامه از آن‌جا به The Great Before (دنیای پیش از زندگی) فرار می‌کند. در این مکان روح‌ها پیش از انتقال به کالبد نوزادان تازه متولد شده، آموزش می‌بینند تا برای زندگی شور و اشتیاق پیدا کنند. جو در آن‌جا با یک روح دیگر به اسم «۲۲» آشنا می‌شود و تلاش می‌کند تا با کمک وی به بدن خودش روی زمین برگردد.

مانند دیگر انیمیشن‌های برجسته‌ی کمپانی پیکسار، انیمیشن “روح” داستانش را با یک شوخ‌طبعی دوست‌داشتنی و خاص همراه کرده و درعین حال نیز به عمق شخصیت کارکترهایش سفر می‌کند؛ کارکترهایی که از یک جایی به بعد باید با ترس‌های واقعیشان روبرو شوند. حالا به تصویر کشیدن چنین داستان عمیق و الهام‌بخشی در قالب یک انیمیشن، هنری است که بدون‌شک به بهترین شکل ممکن در انیمیشن “روح” به نمایش درآمده‌است. این انیمیشن مانند یک معملم مهربان دست شما را می‌گیرد و حقایقی از زندگی را برایتان نمایان می‌سازد که شاید دیدگاهتان به زندگی را برای همیشه تغییر دهد.

تصاویری از انیمیشن “روح”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. ناب

    دی 9, 1399

    حتماً حتماً ببینید داستانش خیلی خوبه کیفیتش هم حرف نداره

    پاسخ