10 فیلم جذاب و دیدنی با ژانر بقا شبیه فیلم “خاکستری” (The Grey) که باید تماشا کنید

“خاکستری” فیلمی در ژانر بقا و با نقش آفرینی “لیام نیسون” (Liam Neeson) می‌باشد. فیلم‌های مشابه زیادی برای آن وجود دارد که بهترین‌های آن را در اینجا گرد هم آورده‌ایم.

نوشتن فیلمنامه‌ای با موضوع بقا به هیچ وجه آسان نیست؛ مؤلفه‌های غیر قابل فیلمبرداری زیادی وجود دارند که به کشمکش‌های فیزیکی مربوط اند و زبان بدن در آنها باید بی‌نقص باشد. باید حس خطر و خطرپذیری از راه‌های کاربردی دیگر و از طریق جلوه‌های ویژه به تصویر کشیده شود تا هم کاربردی باشد و هم بنیادی. مؤلفه‌های دیگری مانند زمینه‌ها، پیدا کردن جنبه‌های طبیعی، و وجود پویایی بین بازیگران حتی در هنگام حضور در اقیانوسی پرتلاطم نیز وجود دارد.

هالیوود فیلم‌های باموضع بقای بسیار خوبی داشته است. در حالی که اثرهایی مانند “127 ساعت” (127 Hours) و “از گور برخاسته” (The Revenant) تمام توجهات را به خود جلب کردند، فیلم‌های دیگری مانند “آب‌های کم‌عمق” (The Shallows) یا “آب‌های آزاد” (Open Water) نیز انتظارات بینندگان را بر آورده کردند. در اینجا بهترین فیلم‌های درباره بقا بر اساس امتیاز راتن تومیتوز را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. آب‌های کم‌عمق – Open Water (امتیاز 71% – 2003)

هیچکس انتظار نداشت این محصول 2003 عملکرد خوبی داشته باشد، اما “آب‌های آزاد” در ژانر بقا- ترسناک سربلند بیرون آمد. فیلم بر اساس داستانی واقعی از یک زوج آمریکایی به نام‌های “تام” و “الین لوگان” است که پس از رها شدن توسط گروه شناگران همراهشان، در آب‌های پر از کوسه سد بزرگ مرجانی سرگردان می‌شوند.

این داستان نظر بینندگان را جلب کرد و تمام مؤلفه‌های وحشت و هیجان به صورت یکسان و متعادل ارائه می‌دهد. با این که انتهای “آب‌های کم عمق” تا حدی غم انگیز است اما تماشای آن بسیار سرگرم کننده می‌باشد.

همچنین بخوانید: فیلم‌های اکشن دیدنی که راتن تومیتوز امتیاز بسیار بدی به آنها داده است


9. راه بازگشت – The Way Back (امتیاز 74% – 2010)

این فیلم از “پیتر ویر” (Peter Weir) در دوران جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد و مانند “سپیده‌دم رهایی” (Rescue Dawn)، داستان فرعی اکشن فرار از زندان را نیز در مرکزش دارد. داستان درباره یک سرباز لهستانی اسیر شده به نام “اسلومیر” است که به کمپ کار اجباری گولاگ روسیه فرستاده می‌شود. او موفق می‌شود برخی از زندانیان را متقاعد کند تا همراهش فرار کنند، و این گونه می‌شود که آنها از صحرای گوبی، سفری را به هند بریتانیا آغاز می‌کنند.

طراحی فیلم متهور است، مانند گریز استادانه در سرسختانه‌ترین زمین‌ها و آب و هوای طبیعی غیر قابل پیشبینی. با این که راتن تومیتوز در لیست خود این فیلم را در رده بالاتری قرار داده، بینندگان و منتقدان هم نظر بودند که با وجود روایت جاه طلبانه، به هیجان بیشتری نیاز داشته است.


8. به سوی طبیعت وحشی – Into The Wild (امتیاز 83% – 2007)

ممکن است این اثر بیوگرافی از “شان پن” (Sean Penn) باب میلتان نباشد، اما همین که پیش می‌رود موضوع آن جسورانه‌تر و تاثیرگذارتر می‌شود. داستان درباره “کریستوفر مک کاندلس” (Christopher McCandless) است، یک هیچ هایکر که در دهه 90 از شمال آمریکا تا جنگل‌های آلاسکا سفر کرد.

“به سوی طبیعت وحشی” یک فیلم ساده درباره پیدا کردن خود نیست، بلکه این پروژه برای “پن” اهمیت زیادی داشت و می‌توان از فیلمنامه آن را متوجه شد. در حالی که دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که آیا باید به داستان “مک کاندلش” شکوه بخشید و آن را بازگو کرد یا خیر، اما قطعاً فیلم بسیار خوبی از آن ساخته شده است.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه به‌ سوی طبیعت وحشی (Into the Wild)


7. جستجو برای آتش – Quest for Fire (امتیاز 86% – 1981)

این فیلم ماقبل تاریخی ماجرایی که در 80،000 سال پیش اتفاق میفتد، هیچ دیالوگی ندارد و کاراکترها تنها از طریق غرش و یا سیگنال با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. نظر منتقدان به “قدرت” فیلم در به تصویر کشیدن طراحی بسیار واقع گرایانه آن جلب شد.

فیلمنامه بسیار ساده بوده، و بر اساس رمانی با همین نام و به قلم “جی. اچ رازنی” (J-H Rosny) نوشته شده است. داستان درباره جستجوی مردی است که می‌خواهد استاد آتش شود و با این که اتفاق بزرگ یا قابل توجهی رخ نمی‌دهد، اما شجاعت دوام آوردن هر روزه انسان ماقبل تاریخ را نشان می‌دهد.


6. حصار ضد خرگوش – Rabbit-Proof Fence (امتیاز 87% – 2002)

این فیلم که بر اساس رمانی نوشته نویسنده استرالیایی “دوریس دی” (Doris Pilkington) ساخته شده، به سیاست وحشیانه حذف کودکان در سال‌های 1905 و 1967 دولت استرالیا می‌پردازد، که در حال حاضر از قربانیان آن به عنوان “نسل دزدیده شده” نام برده می‌شود.

داستان فیلم از سال 1930 استرالیا آغاز می‌شود که محافظ اعظم بومیان دستور می‌دهد سه دختر دو رگه در کمپی زندگی کنند تا راه و روش خادم بودن را بیاموزند. این دختران از کمپ فرار کرده و تلاش می‌کنند در حوزه بومیان جیگالونگ به خانه باز گردند. آن‌ها باید از تلاش‌های محافظ و مردانش، برای بازپسگیریشان فرار کنند.


5. مدفون – Buried (امتیاز 87% – 2010)

این فیلم در ژانر ترسناک- بقا، به سبک یک اثر روانشناختی- مهیج  ساخته شده و “رایان رینولدز” (Ryan Reynolds) یکی از نقش‌های تعیین کننده‌اش را در آن بازی کرده است. او نقش یک راننده کامیون قراردادی را دارد که در عراق مشغول به کار است، که ناگهان در یک تابوت بیدار می‌شود اما اصلاً نمی‌داند که چگونه به آنجا رسیده. اما رفته رفته به یاد می‌آورد که چه اتفاقی رخ داده است.

او یک موبایل و یک فندک به همراه دارد، و از یک آدم‌ربا تماسی دریافت می‌کند که 5 میلیون پول تقاضا می‌کند. این فیلم با امکانات محدودی که داشت توانست با کمک فیلمبرداری خوب و فیلمنامه عالی به درامی شگفت‌آور تبدیل شود.


4. دور افتاده – Cast Away (امتیاز 88% – 2000)

“دور افتاده” کاری از “رابرت زمکیس” (Robert Zemeckis)، از جهت‌های مختلف خلاقانه بوده است. این اثر، یکی از اولین فیلم‌هایی بود که به ایده بقا و درام پایبند ماند که این موضوع باعث شد فیلمنامه بسیار جالب‌تر شده و در هالیوود مدرن، به ژانری قابل سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

پایان فیلم به طرز شگفت‌آوری شاد است، “زمکیس” گفته: قصد داشتم نشان دهم چهارسال نا امیدی چه بر سر انسان می‌آورد. “تام هنکس” (Tom Hanks) نقش یک پیک را بر عهده دارد که در رابطه با زمان وسواسی عمل می‌کند اما به تنهایی در یک جزیره سرگردان می‌شود و راه فراری نیز ندارد. او برای نقش‌آفرینی خود در این فیلم جایزه اسکار دریافت کرد.


3. سپیده‌دم رهایی – Rescue Dawn (امتیاز 90% – 2006)

“ورنر هرتسوک” (Werner Herzog) در دهه 90، مستندی با این موضوع ساخته بود؛ اما این فیلم درام جنگی بسیار پرشهامت و قدرتمند است و تماشای آن ضروری می‌باشد.

داستان درباره خلبان آلمانی- آمریکایی “دیتر دنگلر” (Dieter Dengler) (با نقش آفرینی “کریستین بیل” (Christian Bale) ) است، که دستگیر شده و به عنوان زندانی جنگی شکنجه می‌شود. در نهایت، “دنگلر” برای فرار نقشه می‌کشد، که خوب پیش نمی‌رود اما باعث می‌شود بتواند از زندان خارج شود. سپس به جنگلی تایلندی فرار می‌کند و در نهایت توسط هلیکوپتری آمریکایی نجات می‌یابد.


2. 127 ساعت – 127Hours (امتیاز 93% – 2010)

مشخصاً این اثر یکی از ناراحت‌کننده‌ترین فیلم‌های ساخته شده در ژانر بقاست. “جیمز فرانکو” (James Franco) در آن نقش “آرون رالستون” (Aron Ralston) را بازی می‌کند که بازویش زیر تخته سنگی درون دیواری سنگی گیر کرده است. پس از آن که “رالستون” الهامی از فرزند آینده‌اش را می‌بیند، سعی می‌کند به طرزی دردناک دست خود را قطع نماید.

“127 ساعت” نامزد شش جایزه اسکار شد که بهترین تصویربرداری، بهترین بازیگر نقش مرد و بهترین نمایشنامه اقتباسی از جمله آنهاست و “جیمز فرانکو” برای نقش آفرینی‌اش مورد تحسین قرار گرفت؛ خصوصاً صحنه ضبط ویدئو که تمام مؤلفه‌های درست درام را با خود به همراه داشت. برخی بینندگان در هنگام تماشای فیلم بیمار شده و برخی دیگر مورد حمله‌های عصبی قرار گرفتند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم خانوادگی جذاب و دیدنی که می‌توانید در ایام قرنطینه تماشا کنید


1. لمس خلاء – Touching The Void (امتیاز 94% – 2006)

این اثر مستند- درام، به عنوان یکی از بهترین مستندهای بریتانیایی تاریخ در نظر گرفته می‌شود و قطعاً جزو پرتنش‌ترین فیلم‌های ژانر بقا می‌باشد. طراحی فیلم‌هایی در باب کوهنوردی کار بسیار دشواری است، چرا که برای ارزیابی مؤلفه‌های بصری، فضای کمی موجود است، اما این اثر فرضیه‌ای جدال آمیز را در بر دارد. داستان درباره “جو سیمپسون” و “سیمون یاتس” است که سعی دارند به کوه‌های سیلوا گراند در وست فیس پرو صعود کنند.

پس از صعود به قله و در راه بازگشت به پایین، “سیمپسون” سر خورده و پایش می‌شکند. “یاتس” پس از تلاش‌های زیاد برای پایین آوردن “سیمپسون” شکست می‌خورد و متوجه می‌شود اعمال او بی فایده‌اند. بنابراین طناب را بریده و به راه خود ادامه می‌دهد؛ “سیمپسون” از سقوط نجات می‌یابد اما گردشگران کوهستان برای بریدن طناب و رها کردن “سیمپسون” به شدت “یادتس” را مورد انتقاد قرار دادند. وقتی در هنگام فیلمبرداری از “سیمپسون” دعوت شد که به سیلوا گراند بیاید، او با اختلال اضطراب پس از حادثه رو به رو شد؛ اما به طور کلی از ساخته شدن فیلم بسیار خوشحال و راضی بود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم