فیلم‌های اکشن دیدنی که راتن تومیتوز امتیاز بسیار بدی به آنها داده است

بسیاری از افراد قبول دارند که “ربوده شده” (Taken) و “تاپ گان” (Top Gun) فیلم‌های اکشن فوق‌العاده‌ای هستند، اما راتن تومیتوز نظر متفاوتی دارد.

تحسین منتقدان تضمینی برای موفقیت در گیشه سینما نیست، و در طی سال‌ها فیلم‌های فوق‌العاده و کلاسیک‌های منحصر به فرد بی‌شماری وجود داشته‌اند که در سینما خاک خورده‌اند، در عوض فیلم‌های مسخره زیادی نیز وجود داشتند که با این که بینندگان از تماشای آنها لذت نمی‌بردند، اما موفق شدند میلیون‌ها یا حتی میلیاردها دلار به جیب بزنند.

در دهه‌های اخیر فاصله بین نظر منتقدان و بینندگان روز به روز در حال افزایش بوده است چرا که معمولاً در هر ژانری برخلاف بهترین‌ها، فیلم‌های چندگانه و شبیه به هم پول بیشتری به دست می‌آورند. بسیاری از افراد موافقند که فیلم‌های این لیست در بدترین حالت، طرفدارن خاص خود را داشته و در بهترین حالت کلاسیک‌هایی عالی محسوب می‌شوند، اما به بنا به دلایلی هیچکدام از آنها در راتن تومیتوز، عنوان “تازه” (امتیاز بالای 60) را کسب نکرده‌اند. در اینجا فیلم‌های اکشن دیدنی که در راتن تومیتوز امتیاز پایین دارند را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. ربوده شده – Taken (امتیاز 58% – 2008)

لیام نیسون” (Liam Neeson) از همان ابتدا انتظار داشت “ربوده شده” به ویدئو تبدیل شود، که این نشان می‌دهد بازیگر اصلی فیلم اصلاً امید نداشت انحراف حرفه‌اش به محدوده اکشن، با موفقیت مواجه شود. برخلاف انتظار او، بینندگان از تماشای شخصیت “برایان مایلز” مو جوگندمی او سیر نمی‌شدند و فیلم او با از میان برداشتن همتایان اروپای شرقی خود، راهش را به پاریس باز کرد. این فیلم در گیشه حدود 225 میلیون دلار فروش رفته و یکی از برجسته‌ترین مونولوگ‌های دوران حرفه‌ای “نیسون” را به او داد، او به یکی از قهرمانان قابل قبول اکشن تبدیل شد.

“ربوده شده” می‌توانست امتیاز “بیشتری” را از راتن تومیتوز دریافت کند، اما میزان شور و اشتیاق برای دیدن “نیسون” برای منتقدین کافی نبود و برخلاف علاقه طرفداران به این فیلم کم بودجه، نظر منتقدان به آن جلب نشد.

همچنین بخوانید: لیست پرفروش ترین فیلم های “لیام نیسون”، از ربوده شده تا شوالیه تاریکی


9. هواپیمای محکومین – Con Air (امتیاز 56% – 1997)

در سه شاهکار “نیکلاس کیج” (Nicolas Cage)، “هواپیمای محکومین” چیزی است بین “صخره” (The Rock) و “تغییر چهره” (Face/Off) که هر کدام این فیلم‌ها با فاصله‌ای 12 ماهه از یکدیگر، ساخته شدند، اما این فیلم به عنوان یکی از کارهای خوب در راتن تومیتوز معرفی نشد. نه تنها یکی از بهترین تیم‌های بازیگری در این ژانر برای این فیلم انتخاب شده بودند، بلکه ترکیب داستان نامعقول آن به همراه کلاه گیس به یادماندنی “کیج” و لهجه عالی او به اندازه‌ای بود که می‌توانست امتیازی بسیار بالاتر از منتقدان دریافت کند.

جای تعجب نیست که روایت مضحک و مردسالاری بیش از حد، ایرادات وارده به این فیلم بودند، اما این‌ها فقط دو تا از جذابیت‌های کار لذتبخش، پرفروش و دیوانه‌وار “سایمون وست” است که باعث شد “کیج” از یک هنرپیشه عجیب، به بازیگر رده اول تغییر کند.


8. تاپ گان – Top Gun (امتیاز 54% 1986)

“تاپ گان” یکی از تاثیرگذارتین فیلم‌های پرفروش تاریخ است، فیلمی که “جری بروکهایمر” (Jerry Bruckheimer) و “دان سیمپسون” (Don Simpson) را به یکی از بزرگترین فروشندگان فیلم‌های دارای بودجه بالا تبدیل کرد. همچنین اولین کار اکشن “تونی اسکات” (Tony Scott) محسوب می‌شود و سبک بصری برجسته این فیلمساز را معرفی کرد که تا دهه‌ها بعد این ژانر را تحت تأثیر گذاشت.

علاوه بر آن، باعث شد “تام کروز” (Tom Cruise) به صدر لیست برترین‌ها بپیوندد و حالا پس از 35 سال او همچنان در همان جایگاه قرار دارد و هرگز سقوط نکرد. فیلمبرداری هوایی، موسیقی متن دلهره آور، و جذابیت مردانه شخصیت اصلی همچنان به اندازه گذشته جالب توجه می‌باشند و با این که بیش از 700.000 بیننده به آن امتیاز بالای 83% دادند، اما همچنان در راتن تومیتوز امتیاز کمی دارد.


7. آخرین پسر پیشاهنگ – The Last Boy Scout (امتیاز 47% – 1991)

“آخرین پسر پیشاهنگ” به فیلم‌های “شین بلک” (Shane Black) شباهت‌های زیادی دارد، این به آن معناست که فیلم پر از دیالوگ‌های پر سر و صدا، خشونت مسلحانه، و شوخی‌های جالب است، همان چیزهایی که از سازنده فیلم “اسلحه مرگبار” (Lethal Weapon) انتظار داشتید به علاوه حضور “تونی اسکات” (Tony Scott) در پشت دوربین. برخلاف وجود مشکلاتی در فرآیند تولید که در آن هیچکس با دیگری کنار نمی‌آمد، محصول پایانی با فیلم‌های پلیسی- دوستانه اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 قابل مقایسه است که رابطه صحنه‌ای فوق العاده “بروس ویلیس” (Bruce Willis) با “دیمن وینز” (Damon Wayans) پویایی بین شخصیت‌ها را افزایش داده است.

این اثر یکی دیگر از فیلم‌هایی است که برخلاف دریافت امتیاز بالا توسط بینندگان، امتیاز پایینی از منتقدان دریافت کرد و در هر مقاله دو تا از آنها بر این باورند این فیلم نکته مثبتی نداشته که این موضوع اصلاً صحیح نیست.


6. گنجینه ملی – National Treasure (امتیاز 46% – 2004)

ممکن است “بنجامین گیتس” شخصیت “نیکولاس کیج” از دنبالهٔ فیلم یعنی “کتاب رازها” (Book of Secrets) که در سال 2007 برای آن ساخته شده بود، دیده نشده باشد، اما طبق اخبار قرار است “گنجینه ملی 3” ساخته شود و مشخص است این مجموعه در بین بینندگان طرفدارانی دارد.

البته که این مجموعه با سری “ایندیانا جونز” (Indiana Jones) قابل مقایسه نیست اما این اثر “جان تورتلتوب” (John Turteltaub) ترکیبی از ماجراجویی قدیمی و جدید است که در تاریخ آمریکا درس محسوب می‌شود، اما قسمت اول آن مورد تحسین منتقدان قرار نگرفت. “گنجینه ملی” یکی دیگر از فیلم‌های راتن تومیتوز است که برای تماشا در یک عصر دل‌انگیز و لذتبخش مناسب می‌باشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر نیکلاس کیج که باید تماشا کنید


5. سلطنت آتش – Reign Of Fire (امتیاز 42% – 2002)

آیا در فیلم کم بودجه و پسا آخرالزمانی با بازی “کریستین بیل” (Christian Bale)، “جرارد باتلر” (Gerard Butler) و “متیو مک کانهی” (Matthew McConaughey) در نقش افرادی که باید در برابر اژدهای آتشین مبارزه کنند، چیزی وجود دارد که از آن خوشتان نیاید؟ مخصوصاً شخصیت “ون زان” “مک کانهی” که با بازی مشتاقانه‌اش تمام صحنه‌ها را از آن خود کرد و باعث شد “سلطنت آتش” به یکی از فیلم‌های برجسته تبدیل شود.

مسلماً، دسترسی جلوه‌های بصری فراتر بود، اما “سلطنت آتش” از آن دست فیلم‌هایی است که اگر “ری هری‌هاوزن” (Ray Harryhausen) هنوز سبک دیجیتالی خود را دنبال می‌کرد، امضایش را پای این اثر می‌گذاشت.


4. بار کنار جاده – Road House (امتیاز 39% – 1989)

“پاتریک سوویزی” (Patrick Swayze) نقش شخصیتی را برعهده دارد که یک نگهبان خوشتیپ و کاریزماتیک است و به کتک کاری با افراد دردسرساز میل شدیدی دارد، او وقتی به یک تاجر فاسد بر می‌خورد، به دردسر میفتد. در واقع چیزی که گفته شد تمام داستان “بار کنار جاده” است.

می‌گویند این فیلم واقعاً آنقدر بد است که خوب به نظر می‌آید، یا صحنه‌های اکشن ضایع دهه هشتادی دارد که می‌توانند لذتبخش باشند. برخلاف نظرمنتقدان، با توجه به محبوبیت “بار کنار جاده” گزینه دوم صحیح است.


3. تانگو و کش – Tango & Cash (امتیاز 30% – 1989)

“تانگو و کش” آخرین فیلمی بود که در دهه 1980 در سینما پخش شد و با داستان پلیسی-رفیقی خود مدل و سبک این دهه را به تصویر کشیده و دو ستاره جذاب و پرقدرت را کنار یکدیگر می‌گذارد تا داستانی فرومولیک را اجرا کنند.

داستان تقریباً اصیل است و دیالوگ‌ها هم به قدری سطحی هستند که شاید روی دستمال سفره نوشته شده باشند؛ اما “تانگو و کش” باعث درخشش “سیلوستر استالونه” (Sylvester Stallone) و “کرت راسل” (Kurt Russell) شد و موجب شد آنها کاری را که در آن بهترین هستند، انجام دهند و در داستانی که هر لحظه ممکن بود جانشان را از دست دهند اجرایی عالی داشته باشند.


2. باران سخت – Hard Rain (امتیاز 30% – 1998)

“باران سخت” به نویسندگی “گراهام یوست” (Graham Yost) نویسنده فیلم “سرعت” (Speed) و کارگردانی “میکائیل سولومون” (Mikael Salomon) کارگردان فیلم “بازافروختگی” (Backdraft) داستان فوق‌العاده‌ای دارد. فیلمی اکشن با موضوع سیل، از مفاهیم بسیار خوبی است که در دهه 90 مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما برخلاف وجود صحنه‌های متأثر کننده و اتکا به جلوه‌های عملی این فیلم مورد تأیید منتقدان قرار نگرفته و بینندگان نیز آن را نادیده گرفتند.

این موضوع واقعاً شرم آور است، چرا که در این اثر “کریستین اسلیتر” (Christian Slater) به همان شخصیت اولی تبدیل شد که صنعت فیلمسازی به آن نیاز داشت و “مورگان فریمن” (Morgan Freeman) در نقش شخصیت منفی داستان فوق‌العاده عمل کرده و فضا را برای صحنه‌های اکشن فرآهم نمود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های مورگان فریمن، ستاره دوست داشتنی سینما


1. پسران بد 2 – Bad Boys II (امتیاز 23% – 2003)

خوب یا بد “پسران بد 2” یکی از شبیه‌ترین فیلم‌های “مایکل بی” (Michael Bay) به سبک خودش می‌باشد. این فیلم ترکیبی از همه چیز است و در هجوم بی‌امان صحنه‌های مختلف اکشن دوره مدرن آن، نمی‌توان اثری از ظرافت پیدا کرد.

“پسران بد 2” پر از صحنه‌های تیراندازی، تعقیب و گریز و انفجار است که هر سه قسمت آن را دیدنی می‌کنند و این فیلم آفریننده جهانی کوچک و جدید می‌باشد. این اثر هنر منحصر به فردی را به تصویر نمی‌کشد، اما مردی مصمم را نشان می‌دهد که با بر جای گذاشتن ویرانی و آسیب در راهش نمایشی بر پا می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Siyavash

    آذر 7, 1399

    راتن واقعا خیلی درست و نزدیک به واقعه امتیازاش…

    پاسخ

    • Rs در پاسخ به Siyavash

      آذر 7, 1399

      البته دقت کنید که راتن دو نوع امتیاز داره ، یه بخشش که باید وارد سایت شین که ببینید امتیاز مردمه ، و بعضی وقتا عجیب تناقض دارن ، فیلم cuties که همه جای دنیا به خاطر پدوفیلی بودن محکوم شد امتیاز راتن بالایی توسط مسئولای راتن داره اما امتیاز مردم بهش به شدت پایینه

      پاسخ