بیوگرافی لیام نیسون از کودکی تا به امروز + تصاویر

لیام نیسون یکی از بازیگران معروف ایرلندی است که مجله امپایر او را در فهرست صد تن از جذاب‌ترین ستاره‌های تاریخ سینما جهان قرار داده‌است. نیسون از بازیگران گزیده کار محبوب به‌شمار می‌رود که تاکنون نقش‌های به‌یاد‌ماندنی زیادی را ایفا نموده است. در این مطلب می‌خواهیم بیوگرافی این بازیگر را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام لیام جان نیسون (Liam John Neeson)
متولد 7 ژوئن، 1952 (17 خرداد 1331)
محل تولد بالیمنا، انتریم، ایرلند شمالی
قد 193
شغل بازیگر بریتانیایی و آمریکایی
وضعیت تأهل همسرش فوت شده

بیوگرافی لیام نیسون

لیام نیسون (Liam Neeson) در 7 ژوئن 1952 در بالیمنای ایرلند شمالی به دنیا آمد. او در یک خانواده فقیر کاتولیک بزرگ شد. پدرش در یک مدرسه کاتولیک محله مراقب و مادرش آشپز بود. این خانواده سه دختر دیگر هم داشتند. نام لیام از نام ایرلندی ویلیام گرفته شده است. همچنین لیان نام یک کشیش محبوب و مورداحترام در بالیمنا بود.

زمانی که لیام به مدرسه می‌رفت به بوکس علاقه داشت و همیشه با صورت زخمی یا دماغ شکسته به خانه می‌آمد و مادرش را ناراحت می‌کرد. اما به زودی در این عرصه به موفقیت رسید و حتی در وزن خود قهرمان شد.

لیام نیسون در جوانی

سرگرمی دیگر لیام تئاتر بود. او اغلب به همراه بچه‌های دیگر در گروه تئاتر اجرا می‌کرد. در 11 سالگی برای اولین بار در تئاتر مدرسه یک نقش جدی را به دست آورد. این آغاز کارنامه خلاقانه او بود. سپس در سال‌های مدرسه در تئاتر نقش آفرینی کرد اما بوکس حواسش را پرت می‌کرد.

اما برای درس خواندن زمانی نداشت. با این حال پس از دریافت دیپلم به دانشگاه رویال بلفاست وارد شد و در رشته کامپیوتر و و فیزیک درس خواند. اما به زودی اخراج شد. او کارهای مختلفی را تجربه کرد، از اپراتور بالا بر تا رانندگی کامیون. اما با وجود فعالیت در شغل‌های مختلف هنوز به تئاتر علاقه داشت.

حرفه بازیگری

لیام اغلب به تست‌های بازیگری می‌رفت و امیدوار بود نقشی به دست بیاورد. اما تنها در نقش‌های کوتاه دیده می‌شد. تنها در سال 1976 بود که در تئاتر بلفاست حضور یافت. اما این نقش خوبی نبود. به همین دلیل پس از مدتی به تئاتر دیگری در دوبلین رفت. در اینجا هم چندان خوش شانس نبود اما زمانی که جان برمان او را دید و از او دعوت کرد همه چیز تغییر نمود. می‌تواند گفت که این برمان بود که او را به مخاطب معرفی کرد. در حال حاضر میلیون‌ها نفر از سراسر جهان شیفته او هستند.

او در فیلم “اکس‌کالیبور” (Excalibur) نقش سر گوین را ایفا کرد. این نقش اصلی نبود با این حال مورد توجه قرار گرفت. مهم‌ترین نقش‌های او در دوران اقامت در دوبلین در فیلم‌های”بونتی” (The Bounty) و “مأموریت” (The Mission) در کنار رابرت دنیرو بود.

لیام نیسون در جوانی

در سال 1987 لیام تصمیم گرفت به هالیوود برود، زیرا در آنجا زودتر می‌توانست به موفقیت برسد. در همان سال در فیلم “مظنون” (Person of Interest) در کنار کواید و شر شرکت کرد که با واکنش مثبت مردم و منتقدین مواجه شد.

فهرست شیندلر

لیام نیسون در سال 1993 و با بازی در “فهرست شیندلر” (Schindler’s List) استیون اسپیلبرگ یکی از مهم‌ترین نقش‌های خود را ایفا نمود. این فیلم باعث شهرت او شد و توانست جایزه اسکار و گلدن گلوب – که آرزوی هر بازیگری است – را دریافت کند.

فیلم “فهرست شیندلر” مهم‌ترین فیلم کارنامه بازیگری اوست. و لیام پس از این فیلم بسیار معروف شد. این فیلم به دوران جنگ جهانی دوم می‌پردازد که نازی‌ها به دنبال کشتار یهودیان بودند. اسکار شیندلر از حزب نازی با عقیده هیتلر مخالف است و تلاش می‌کند تا جای ممکن زندگی یهودیان را از مرگ نجات دهد.

لیام نیسون در فهرست شیندلر

شیندلر از شرایط گتو استفاده کرد و به یهودیان ثروتمند پیشنهاد داد تا حالا که به دلیل اجبار آلمان نمی‌توانند دارایی خود را خرج کنند آن را برای خرید کالا مصرف کنند. در این صورت صنعت آلمان به آن‌ها فرصت می‌دهد تا مبادله کالا انجام دهند.

به زودی ایتساک استرن، یکی از اعضای یهود، رئیس کارخانه می‌شود. او به کار کردن برای کارفرمای آلمانی خود چندان علاقه‌ای ندارد اما چاره‌ای نیست. شیندلر و استرن فهرستی از اسامی یهودیانی تهیه می‌کنند که باید به کارخانه بیایند و به کمپ‌های آشویتس فرستاده نشوند. در این صورت از مرگ نجات می‌یابند.

بسیاری از کارگران کارخانه شیندلر زنده می‌مانند. اما بر اثر یک اشتباه زنان و کودکان به آشویتس فرستاده می‌شوند. با این حال یک صنعتگر معروف جانشان را نجات می‌دهد.

شیندلر تمام پول خود را برای راضی کردن افسران آلمانی خرج می‌کند. دارایی او زمانی تمام می‌شود که آلمان تسلیم شده است.

قبر اسکار شیندلر

نسخه سینمایی این تراژدی نه تنها برای نیسون بلکه برای اسپیلبرگ هم یک موفقیت بزرگ بود و باعث شد در آینده فیلم‌های اینچنینی دیگری بسازد. همچنین کارگردان اظهار کرد که پس از تماشای یکی از اجراهای نیسون در برادوی او را برای این نقش انتخاب کرده است.

فیلم‌های او

موفقیت‌های بعدی نیسون این باور را تقویت کرد که موفقیت او تصادفی نبوده است، او در سال بعد در فیلم “جنگ ستارگان قسمت اول: تهدید شبح” (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace) حضور یافت. سپس در فیلم‌های موفق دیگر دیده شد: کمدی “عشق حقیقی” (Love Actually)، “کینزی” (Kinsey) و تریلر “ربوده شده” (Taken)، که در گیشه بیش از 200 میلیون دلار فروش داشت. تمام این فیلم‌ها باعث موفقیت او شدند.

یکی دیگر از فیلم‌های موفق او “برخورد تایتان‌ها” (Clash of the Titans) است. او در این فیلم نقش زئوس (خدای بهشت، طوفان و رعد و برق در اساطیر یونان) را ایفا می‌کند که با خدای دنیای زیر زمین هیدس (با بازی رالف فاینز) مبارزه می‌کند.

لیام نیسون در فیلم ربوده شده

مهم‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر او عبارت‌اند از “کلویی” (Chloe)، یک تریلر با بازی نیسون در مقابل جولیان مور و فیلم کارآگاهی “ناشناس” (Unknown) به همراه دیانه کروگر. تریلر “خاکستری” (The Grey) در سال 2012 اکران شد و نیسون را در نقش قهرمانی نشان داد که در شرایط دشوار و در میان برف‌ها با طبیعت و گرگ‌ها مبارزه می‌کند. این فیلم نفس را در سینه بیننده حبس می‌کند. او سپس در فیلم اکشن “نبرد ناو” (Battleship) نقش یک دریاسالار را ایفا می‌کند.

مخاطبین فیلم “پس از زندگی” (After Life) را خوب به یاد دارند که نیسون در مقابل بازیگر آمریکایی، کریستینا ریچی، حضور یافت. فیلم “شوالیه تاریکی برمی‌خیزد” (The Dark Knight Rises) که نقش اصلی توسط کریستین بل ایفا شد در گیشه بیش از 1 میلیارد دلار فروش داشت.

امروزه این بازیگر به دلیل فعالیت‌های سینمایی‌اش جوایز مختلف دریافت کرده است.

لیام نیسون در امروز

این بازیگر در سال 2016 در فیلم‌های “سکوت” (Silence) و “هیولایی فرا می‌خواند” (The Voice of a Monster) حضور یافت. در سال 2017 در درام جنایی “بیوه‌ها” (Widows) بازی کرد. این فیلم که براساس یک سریال تلویزیونی ساخته شده درباره چند زن است که همسرانشان طی یک سرقت کشته شده و آن‌ها می‌خواهند تجارت‌های مجرمانه همسران خود را ادامه دهند.

گفته می‌شود که جیلیان فلین، نویسنده رمان “دختر گمشده”، در فیلم نامه این فیلم همکاری می‌کند. بازیگران دیگر این فیلم عبارت‌اند از دیویس، الیزابت دبیکی، میشل رودریگز، آندره هلند و غیره. مسلماً این بازیگر در آینده با پیشنهادهای دیگری از جانب کارگردان‌ها هم مواجه خواهد شد.

زندگی شخصی

اولین رابطه لیام نیسون در طی فیلم “اکس کالیبور” پدید آمد. او در این فیلم با هلن میرن بازیگر آشنا شد. با وجود اینکه میرن از لیام بزرگ‌تر بود اما آن‌ها رابطه خود را آغاز نمودند. اما موفقیت، شهرت و ثروت میرن باعث شد که لیام همیشه احساس شرم کند و در نتیجه از هم جدا شدند.

لیام نیسون و هلن میرن

او سرانجام با ناتاشا ریچاردسون، بازیگر تئاتر و سینمای آمریکا و بریتانیا ازدواج کرد. آن‌ها یک زوج ایده آل بودند. در 15 سال زندگی آن‌ها هیچ رسوایی و شایعه‌ای ایجاد نشد. در سال 1995 اولین پسرشان مایکل به دنیا آمد. در سال بعد دومین پسرشان دنیل به دنیا آمد. آن‌ها یک زوج کامل و عاشق بودند.

لیام نیسون و همسرش

متاسفانه در سال 2009 اتفاق غم انگیزی رخ داد: ناتاشا در پیست اسکی دچار سانحه شد. لیام تا آخرین لحظه در بیمارستان در کنار او بود تا اینکه همسرش از دنیا رفت.

لیام نیسون و الیویا وایلد

او سپس خود را وقف پسرها و کارش کرد. او سپس با چندین زن زیبا دیده شد اما با هیچ کدام از آن‌ها ازدواج نکرد. رسانه‌ها درباره رابطه او با اولیویا وایلد و کریستین استوارت چیزهایی می‌نوشتند.

در رسانه‌ها گفته می‌شد که او به دین اسلام گرویده است. طبق این اخبار او در سفر خود به ترکیه دین خود را تغییر داده بود. در این باره خبر موثقی وجود ندارد. افراد او یک بار این گفته را تکذیب کرده و اظهار کردند که او به دین اسلام نگرویده است.

اما مشخص است که او از مدت‌ها به دین اسلام توجه داشت. او معماری عرب را مطالعه می‌کند و به دین مسلمین علاقه دارد. اما درباره مسلمان شدن او اطلاعاتی موجود نیست.

لیام نیسون و فیدل کاسترو

بسیاری از مردم معتقدند که او به فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا شباهت دارد. طرفدارانش معتقدند که این بازیگر بریتانیایی کاملاً شبیه کاسترو است. برخی هم با این گفته موافق نیستند.

فیلم شناسی

  • اکس کالیبور – Excalibur
  • بونتی – The Bounty
  • مظنون – Under Suspicion
  • فهرست شیندلر – Schindler’s list
  • خاکستری – The Grey
  • ربوده شده – Taken
  • بی نوایان – Les Misérables
  • کلویی – Chloe
  • کینزی – Kinsey
  • سرگذشت نارنیا: شیر، کمد و جادوگر – The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe
  • شوالیه تاریکی برمی خیزد – The Dark Knight Rises
  • برخورد تایتان ها – Clash of the Titans

تصاویری از لیام نیسون

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم