معرفی فیلم “قضیه صفر” (The Zero Theorem)؛ آیا پیشرفت فناوری به معنای پیشرفت زندگی انسان‌هاست؟

فیلم “قضیه صفر” یکی از فیلم‌های دست‌کم گرفته‌شده در ژانر علمی-تخیلی است که از اجراهای خوبی برخوردار بوده و داستانی سرگرم‌کننده و قابل تامل را به نمایش درآورده‌است. گیلیام در این فیلم تلاش کرده‌است با بودجهٔ محدود خود یک دنیای فانتزی پرهرج‌ومرج را با ترکیب فقر، احساسات انسانی و سبک زندگی در جامعه سرمایه‌داری به همراه فضاهایی از امروز و آینده را به تصویر بکشد. این فیلم مفهوم زندگی در دنیای فناوری را مورد سؤال قرار می‌دهد و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا کدهای رایانه‌ای می‌توانند مفاهیم خوب زندگی را ایجاد کنند یا نه؟ در ادامه این مقاله به معرفی فیلم “قضیه صفر” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “قضیه صفر” (The Zero Theorem)
  • ژانر: درام، علمی-تخیلی، عاشقانه
  • کارگردان: “تری گیلیام” (Terry Gilliam)
  • بازیگران: “کریستوف والتس”، “میلانی تیری”، “دیوید تیولیس”، “مت دیمون”، “تیلدا سوئینتن”، “لوکاس هدجز”
  • سال تولید: 2013
  • امتیاز آی ام دی بی: 6.1/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 49/100

تریلر فیلم

احساس تنهایی، نا امیدی، اضطراب اجتماعی و تمایل به پوچ انگاشتن زندگی از جمله مواردی هستند که ما انسانها در طول زندگی‌مان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم. همگی ما تلاش می‌کنیم تا به تمام کارهایی که در طول شبانه روز مشغول انجامشان هستیم، معنای خاصی ببخشیم و اینطور تصور می‌کنیم که زندگی‌مان بدون وجود این کارها به مقصد نابودی ختم خواهد شد.

در فیلم “قضیه صفر” با یک دنیای فانتزی و رایانه‌محور روبرو هستیم که تمام کارها در آن با استفاده از رایانه‌ها صورت گرفته و مردم در خدمت شرکت‌های بزرگ فناوری‌اند؛ مفاهیمی مثل زندگی خوب، خوشبختی، عشق و دوستی نیز در این دنیا معنای دیگری داشته و خلاصه تقریبا هیچ چیز آن شبیه به دنیای واقعی خودمان نمی‌باشد.

در این میان، یکی از کارمندهای باهوش و حساس شرکتی به نام کویین (با بازی کریستوف والتس) دچار بحران هویت شده و معنای زندگی‌اش را از دست داده‌است. او که با درخواست استعفایش از شرکت مخالفت شده، عهده‌دار پروژه بزرگی می‌شود که در آن باید با استفاده از کدهای رایانه‌ای و مفاهیم علم ریاضی موضوعی را به اثبات برساند. این شخصیت با وجود هوش و استعداد زیادی که در این زمینه دارد، به خاطر فشارهایی که از طرف کمپانی برای حل این مسئله بر او تحمیل می‌شود، دچار استرس شدید و حملات عصبی شده و تازه متوجه می‌شود که در چه سیستم فاسد و ظالمی گیر افتاده است؛ سیستمی که از افراد با استعدادی چون کویین سواستفاده کرده و با زیر نظر داشتن تمام لحظات زندگی شخصی‌اش، منتظر نتیجه کارش است تا به سود مورد نظرش دست پیدا کند.

فیلم “قضیه صفر” فضایی تاریک و جدی ندارد و برعکس، این فیلم سعی کرده با استفاده از طنزی دوست‌داشتنی که خود شخصیت اول داستان یعنی کویین بار آن را بر دوش می‌کشد، حال و هوای داستان را تغییر دهد و با این کار معصومیت، سادگی و از همه‌جا بی‌خبر بودن این کارکتر را به مخاطبش نشان دهد. رابطه‌های دوستی و عاشقانه ایجاد شده در این فیلم هم به نوبه خود عمیق، دوست‌داشتنی و ناراحت‌کننده‌اند. رابطه‌هایی که نشان‌دهنده نیاز انسان‌ها به یکدیگر و بی‌دفاع بودن آنها در برابر شرایطی است که جامعه برایشان به‌وجود آورده است.

تصاویری از فیلم “قضیه صفر”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم