معرفی فیلم “روانی آمریکایی” (American Psycho)؛ نمایشی متفاوت از پوچی زندگی مدرن

وقتی صحبت از فیلم‌های ژانر ترسناک می‌شود معمولا فیلم‌هایی که داستان آنها در محلی دورافتاده و تاریک روایت می‌شود به ذهن مخاطب می‌آیند؛ اما از آنجایی که فیلمسازان حرفه‌ای قادر به عبور از چارچوب‌های تعیین شده برای هر ژانری هستند، طی دهه‌های گذشته شاهد آثار متفاوتی بوده‌ایم که سطح توقع بینندگان را از سینما تغییر داده و با یک نوآوری در داستان فیلم‌ها معنای تازه‌ای به ژانرهای گوناگون بخشیده‌اند. فیلم “روانی آمریکایی” یکی از همین فیلم‌هاست که بدون‌شک از زمان خودش خیلی جلوتر بوده و اکنون بعد از گذشت دو دهه هنوز هم دیدنی و قابل تأمل می‌باشد. در ادامه با معرفی این فیلم همراه پروشات باشید.


  • نام فیلم: “روانی آمریکایی” (American Psycho)
  • ژانر: درام، جنایی، ترسناک
  • کارگردان: “ماری هرون” (Mary Harron)
  • بازیگران: کریستن بیل، جرد لتو، ریس ویترسپون، ویلم دفو
  • سال تولید: 2000
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.6/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 69/100

تریلر فیلم

“حالا برو تو دورزیا جا رزرو کن حرومزاده” این حرفی است که مردی که کت و شلوار مارک ولانتیو پوشیده و با تبر به سر رقیبش می‌کوبد به زبان می‌آورد. این لحظه هم مانند همه لحظات فیلم “روانی آمریکایی” خشن و در عین حال مسخره است. کریستین بیل در نقش پاتریک بیتمن بیشتر از آنکه شخصیت یک فیلم باشد تجسم زن ستیزی و مردم گریزی عمیق فرهنگ وال استریت در دهه هشتاد میلادی است. “برت استون الیس” در کتابش بر جنبه‌های خون خوار و قاتل پاتریک بیتمن تمرکز کرده اما “ماری هرون” در فیلمش موقعیت بی‌معنی و ابزورد بودن کارهای بیتمن را به مخاطب نشان می‌دهد. آن هم در در فضایی دورافتاده و غیرقابل سکونت مثل دیگر فیلم‌های ترسناک هالیوودی، بلکه درست در میان شهر و در شیک‌ترین ساختمان‌ها؛ جایی که یک زندگی مدرن درجریان است و شخصیت اصلی داستان نیز در قلب چنین زندگی‌ای قرار دارد.

پاتریک بیتمن که شغل بسیار درآمدزایی در وال استریت دارد و پولش از پارو بالا می‌رود، از اینکه همکارانش کارت هایی بهتر از کارت‌های خودش دارند ناراحت و عصبانی است! او یک آدم ۲۷ ساله است که زندگی عالی‌ای دارد اما اجازه می‌دهد کوچکترین مسائل دنیای آدم‌های پولدار عذابش دهند و گرچه بسیار خشن و خطرناک است، در عین حال آدم رقت‌انگیزی است. بازی کریستن بیل و داستان بی‌نظیر فیلم خیلی خوب به همه پوچی و خالی بودن زندگی‌های این چنینی را نشان می‌دهد.

اما درکنار شخصیت‌پردازی قوی این فیلم و اجرای خیره‌کننده بیل، فضاسازی آن نیز به هرچه غیرقابل تحمل شدن این فیلم کمک کرده‌است. فضاهای این فیلم که بیشتر شامل آپارتمان‌های بزرگ، رستوران‌های گران‌قیمت و اداره می‌شوند، همگی از نوعی حس گرفتگی، تاریکی و شلوغی یا خلوتی بیش از حد برخوردار بوده که با قرار گرفتن داستان کلی فیلم در آنها، حس وحشت و ترس را در مخاطب بیشتر می‌کند.

فیلم “روانی آمریکایی” یکی از آثار با ارزش ژانر وحشت است که با تمرکز بر روی شخصیت اصلی داستانش، نوع زندگی و رفتارهای غیرمنطقی او را به نوعی اعتراض نسبت سیستم فاسد مدرنیته تبدیل کرده و در این راه ذهن مخاطبش را نیز آزار می‌دهد.

تصاویری از فیلم “روانی آمریکایی”:


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم